بخشی از مقاله

چکیده

گردشگری شهری بهعنوان یکیاز عوامل مهم توسعه اقتصادی و فرهنگی شهرها محسوب میشود. جشنواره فیلم کودک به عنوان یکی از رویدادهای مهم فرهنگی کشور است که با توجه به اهمیت آن، در این پژوهش اثرات این رویداد فرهنگی در جذب گردشگر و به واسطه چگونگی ارتقا کیفیت فضای شهری را مورد بررسی قرار میگیرد. روش تحقیق این پژوهش مبتنی بر روش تحلیلی-توصیفی میباشد و اطلاعات مورد نیاز به صورت مطالعات میدانی و کتابخانهای جمعآوری شده است.

جشنواره فیلم کودک به عنوان یک فرصت گردشگری، علاوه بر جذب گردشگر و به تبع آن توسعه اقتصادی میتواند اثرات منحصربه فردی در کالبد شهر اصفهان داشته باشد و سرعت ارتقای بافت و فضاهای شهری را افزایش دهد از طرفی با توجه به محوریت کودک در این رویداد میتوان فضاهایی ویژه برای این قشر از جامعه در نظر گرفت. کودکان از اصلیترین بخشهای جامعه به حساب میآیند. تامین آینده روشن یک جامعه در گرو رشد و تربیت صحیح کودکان است. تجربه یک رویداد فرهنگی در سطح بینالمللی برای کودکان فرصت مغتنم است که نیازمند فضای شهری متناسب با ادراک و توانایی کودک است. برپایی این جشنواره به جذب سرمایه های اجتماعی و به تبع آن سرمایهگذاری های اقتصادی در منطقه است.

مقدمه

از مهمترین جاذبههای طبیعت میتوان به آب و هوا، چشماندازهای طبیعت، نواحی ساحلی و دریایی و پوشش گیاهی و حیات جانوری، خصیصههای ویژه زیست محیطی - مانند کوهها، اشکال زمین شناختی، غارها، چشمههای آب گرم - و پارکها و مناطق حفاظت شده اشاره کرد - داس ویل، . - 1386 جاذبههای فرهنگی را اینگونه دستهبندی و تعریف میکند؛ جاذبههای فرهنگی عبارت است از کلیه تجلیها وتبلورهای بیرونی و رسمی فرهنگ یک کشور که میتوان آنها را دید، نمایش داد و یا اجرا کرد این خود بخشی از محصول جهانگردی است. جاذبههای فرهنگی مادی و یا مصنوعی هستند.

جاذبههای فرهنگی مادی شامل: اماکن تاریخی، موزهها، معماری به طور کلی، بناهای تاریخی، بناهای مذهبی - مساجد، معابد کلیساهای جامع - و مراکز فرهنگی، محلهای باستانی و مراکز مسکونی جدید جاذبههای معنوی شامل: موسیقی، هنرهای نمایشی، شعر، ادبیهات، نقاشی، مجسمه، حکاکی، فرهنگ عامه و صنایع دستی است. گردشگری شهری بهعنوان یکیاز زیر بخشهای مهم فعالیت گردشگری به میزان زیادی مورد توجه قرار گرفته و در فرآیند جهانی شدن اهمیت روز افزونی یافته است - رحمانی و همکاران، . - 36 :1389 یکی از انگیزههایی که گردشگران را به شهر جذب میکند شاخصهای فرهنگی آن شهر است.

شهر اصفهان علاوه بر جاذبههای گردشگری ویژه یکیاز رویدادهای فرهنگی در سطح بین المللی را هرساله پذیرا است که یکی از فرصتهای گردشگری شهری است که علی رغم جذب جمعیت فرهیخته و کودکان، فضای شهری مناسبی پذیرای این گروه نمیباشد. با توجه به اینکه کودکان آیندهسازان فردای کشور هستند و بخش مهمی از جامعه را تشکیل میدهند، توجه به آموزش و پرورش آنها امری غیرقابل اجتناب می-باشد. هر چه محیط شهری صمیمانهتر پذیرای کودکان باشد، آنها خود را بیشتر متعلق به جامعه و محیط میدانند، همین فضاها اگر بیگانه با روحیات وی باشد، او را گریزان از شهر و جامعه خواهد ساخت. 

مبانی نظری گردشگری شهری

 گردشگری در چارچوب الگوهای فضایی خاصی عمل میکند، که یکیاز این الگوهای فضایی، گردشگری شهری است - میری، . - 20 :1390 محیطهای شهری از دو نظر در صنعت گردشگری اهمیت دارند، از یک سو کانونهای شهری به لحاظ تمرکز جمعیت در آنها و فشارها و خستگیهای ناشی از کار و فعالیت به عنوان مبدأ مسافرتهای گردشگری محسوب میشوند و از سوی دیگر بعضی از شهرها به علت وجود امکان فعالیتهای اقتصادی، سیاسی و ارتباطی، فراغتی و جاذبههای تاریخی و گردشگری به عنوان مقصد مسافرتهای گردشگری نیز به شمار میآیند.

یکی از زمینههای گردشگری شهری که در جوامع پیشرفته فرهنگی بسیار رایج است بازید از فعالیتهای فرهنگی- هنری است - کوششتیار، . - 73 :1387 رویدادها و فرصتها را میتوان در یک طرح ترکیبی بهعنوان یکی از عناصر مهم گردشگری معرفی کرد - ژرژ کازس، 82 :1387و . - 83 از مهمترین رویدادهای شهری که میتوانند زیرساخت لازم برای جذب گردشگر را فراهم کنند، رویدادهای فرهنگی هستند. اهم این رویدادها عبارتند از: فستیوالها یا جشنوارهها، نمایشگاه، همایش یا کنگرهها و ... امروزه فرصتهای گردشگری شهری نقش مهمی در جذب گردشگران به شهرها و کشورها دارند.

سینما، جشنواره فیلم کودک و گردشگری رویدادها

گردشگری و به ویژه گردشگری فرهنگی، میتواند دریچههای نوینی از شناخت، توسعه و پایداری را برای جوامع به همراه داشته باشد - داوری، . - 1393 از نخستین حضور غریبانه شهر در سینما تا به امروز رابطهای مداوم و شگفتانگیز بین سینما و شهر وجود داشتهاست، یکیاز مهمترین دلایل جذابیت نقشمایههای شهری برای نخستین فیلمها واقعیت عینی و قابل فهم این فضاهاست. با وجود جایگاه سینمایی قابل درکی که شهرها داشتهاند و علیرغم نقش بیاعتباری که شهرها در اغلب فیلمها بازی میکنند، عموما توجه ناچیزی از دیدگاه نظری بر درک ارتباط بین فضاهای شهری و سینمایی شده است. 

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید