بخشی از مقاله

چکیده

با توجه به موضوع تحقیق حاضر هدف از تحقیق حاضر بررسی شناسایی تاثیر هوش فرهنگی بر موفقیت رهبران مطالعه موردی اداره گاز نوشهر و چالوس می باشد جامعه آماری تحقیق حاضر برابر کلیه کارکنان اداره گاز نوشهر و چالوس می باشد و نمونه آماری تحقیق حاضر برابر با 110 نفر از کارکنان اداره گاز می باشد تحق یق حاضر در زمره تحقیقات توصیفی و پیمایشی می باشد برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار استنباطی و توصیفی استفاده شده است نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که بین متغیر های مستقل تحقیق که ابعاد هوش فرهنگی بر موفقیت رهبران اداره گاز نوشهر و چالوس می باشد.

مقدمه

هوش فرهنگی یکی از کاراترین ابزارها برای انجام اثربخش وظایف در محیط های دارای تنوع و ناهمگون نیروی کار می باشد؛ این نوع از هوش توانایی و مهارت ویژه ای است که به فرد این امکان را می دهد تا در موقعیت های چند فرهنگی بتواند به طور اثربخش به انجام وظیفه بپردازد. طبق این تحقیقات مدیران برای هدایت سازمانشان در قرن بیست و یکم نیازمند دانستن تفاوت های فرهنگی و قومی و مذهبی در محیط کارشان می باشند.

امروزه این امر کاملا روشن شده که رفتارهای رهبران باید مطابق فرهنگ محیطی باشد که در آن فعالیت می کنند. وجود مدیران با هوش فرهنگی بالا برای موفقیت شرکت های چند ملیتی ضروری است. ضریب فرهنگی پیرا زبانی اشاره به توانائی فرد در یادگیری و انجام علائم رفتاری اشاره ای فرهنگ دارد. به عنوان مثال در هنگام نشستن، پا روی پا انداختن در فرهنگ های مختلف ممکن است معانی مختلفی داشته باشد. در یک فرهنگ ممکن است توهین محسوب شود ولی در فرهنگی دیگر امری عادی تلقی شود. اگر فرد هم معنای آن را بداند و هم رفتار مناسب با هر فرهنگ را انجام دهد .

مدل مفهومی تحقیق

پروفسور سون انگ - - 2004 از جمله صاحب نظرانی است که حول متغیرهایی چون متغیر شناختی - فراشناختی، انگیزشی و رفتاری در4 بعد استراتژی، دانش، انگیزش و رفتار هوش فرهنگی را برای تبیین هوش فرهنگی پیشنهاد کرد.در این تحقیق محقق از این مدل مفهومی استفاده کرده است

هدف تحقیق

در تحقیق حاضر به بررسی تاثیر هوش فرهنگی کارکنان اداره گاز بر موفقیت رهبران آن ها در ،ه های اداره گاز در استان مازندران پرداخته گردید.

بر این اساس هدف اصلی تحقیق مطابق مدل مفهومی بدین شرح می باشد:

بررسی تاثیر هوش فرهنگی کارکنان اداره گاز بر موفقیت رهبران آنها براساس هدف اصلی فوق ،اهداف فرعی تحقیق حاضر عبارتنداز :

1 -بررسی تاثیر استراتژی هوش فرهنگی کارکنان اداره گاز بر موفقیت رهبران آنها

2 -بررسی تاثیر دانش هوش فرهنگی کارکنان اداره گاز بر موفقیت رهبران آنها

3 -بررسی تاثیر انگیزش هوش فرهنگی کارکنان اداره گاز بر موفقیت رهبران آنها

4 -بررسی تاثیر رفتار هوش فرهنگی کارکنان اداره گاز بر موفقیت رهبران آنها

فرضیه اصلی

فرضیه یا سوال اصلی تحقیق به صورت ذیل خواهد بود:

هوش فرهنگی کارکنان اداره گاز بر موفقیت رهبران آنها تاثیر دارد .

فرضیات فرعی

1 -استراتژی هوش فرهنگی کارکنان اداره گاز بر موفقیت رهبران آنها تاثیر دارد.

2 -دانش هوش فرهنگی کارکنان اداره گاز بر موفقیت رهبران آنها تاثیر دارد

3 -انگیزش هوش فرهنگی کارکنان اداره گاز بر موفقیت رهبران آنها تاثیر دارد

4 -رفتار هوش فرهنگی کارکنان اداره گاز بر موفقیت رهبران آنها تاثیر دارد.

فرضیه :1 هوش فرهنگی کارکنان اداره گاز بر عملکرد آنها تاثیر دارد .

نتایج جدول - - 14 - 4 نشا ن می دهد که بین هوش فرهنگی کارکنان اداره گاز بر عملکرد آنها رابطه معناداری از لحاظ آماری وجود ندارد . r = 0/189 - و . - p= 0/053 چون سطح معناداری p= 0/ 053 از p= 0/05 بزرگتر است بنابراین ضریب همبستگی محاسبه شده از لحاظ آ ماری در سطح p= 0/05 معنادار نیست. بنابراین فرضیه پژوهش مبنی بر هوش فرهنگی کارکنان اداره گاز بر عملکرد آنها تاثیر دارد .، با 0/95 اطمینان تایید نمی شود.

فرضیه : 2 استراتژی هوش فرهنگی کارکنان اداره گاز بر عملکرد آنها تاثیر دارد.

نتایج جدول - 15 - 4 -  نشا ن می دهد که استراتژی هوش فرهنگی کارکنان اداره گاز بر عملکرد آنها تاثیر دارد . r 0/534 - = و .   - p= 0/000 همچنین این همبستگی مثبت است یعنی با افزایش متغییر استراتژی هوش فرهنگی کارکنان متغییر عملکرد آنها افزایش می یابد و باالعکس .  چون سطح معناداری p= 0/ 000  از p= 0/05 کوچکتر است بنابراین ضریب همبستگی محاسبه شده از لحاظ آ ماری در سطح p= 0/05 معنادار است. بنابراین فرضیه پژوهش مبنی بر استراتژی هوش فرهنگی کارکنان اداره گاز بر عملکرد آنها تاثیر دارد.، با 0/95
اطمینان تایید می شود.

فرضیه :3 دانش هوش فرهنگی کارکنان اداره گاز بر عملکرد آنها تاثیر دارد

نتایج جدول - 16 - 4 - نشا ن می دهد که دانش هوش فرهنگی کارکنان اداره گاز بر عملکرد آنها تاثیر دارد . r = - 0/214 - و . - p= 0/026 همچنین این همبستگی منفی است یعنی با افزایش متغییر دانش هوش فرهنگی متغییر عملکرد آنها کاهش می یابد و بالعکس . چون سطح معناداری p= 0/ 026 از 0/05 p= کوچکتر است بنابراین ضریب همبستگی محاسبه شده از لحاظ آ ماری در سطح p= 0/05 معنادار است. بنابراین فرضیه پژوهش مبنی بر دانش هوش فرهنگی کارکنان اداره گاز بر عملکرد آنها تاثیر دارد.، با 0/95 اطمینان تایید می شود.
نتیجه گیری

برای بررسی و آزمون فرضیه ها از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شده است .

فرضیه :1 هوش فرهنگی کارکنان اداره گاز بر عملکرد آنها تاثیر دارد .

نتایج نشا ن داد که بین هوش فرهنگی کارکنان اداره گاز بر عملکرد آنها رابطه معناداری از لحاظ آماری وجود ندارد . = r0/189 - و . - =p 0/053 بنابراین فرضیه پژوهش مبنی بر هوش فرهنگی کارکنان اداره گاز بر عملکرد آنها تاثیر دارد.، با 0/95 اطمینان تایید نمی شود.

به عبارت دیگر این پژوهش نشان داد که هوش فرهنگی تاثیری بر عملکرد ندارد . در حالی که نتایج تحقیقات رحیم نیا و همکاران - 1388 - قدم پور و همکاران - 1390 - نشان داد که رابطه مثبت و معناداری بین هوش فرهنگی و عملکرد وجود دارد

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید