بخشی از مقاله

چکیده

از جمله مهمترین عوامل اساسی برای موفقیت درهمه سازمانها، وجود همکاری و همدلی بین منابع انسانی به عنوان اصلی ترین دارایی سازمان است. تضاد به عنوان جزئی اجتناب ناپذیر و لاینفک از زندگی سازمانی قلمداد می شود.تضاد می تواند خلاقیت را بیشتر و نوآوری و تغییر را ترویج دهد و یا ممکن است باعث اتلاف و تحلیل انرژی و منابع سازمان و کاهش اثربخشی و رضایتمندی گروه شود. یکی از عوامل اثرگذار بر تضاد، وجود ویژگی های شخصیتی متفاوت بین افراد می باشد.

تحقیق اخیر با هدف یافتن عواملی از شخصیت و ویژگیهای دموگرافیک که پیش بینی کننده راهبردهای مدیریت تضاد - راه حل گرایی، عدم مقابله، کنترل - در ورزشکاران می باشند، انجام شد. روش تحقیق توصیفی پیمایشی و جامعه آماری کلیه بازیکنان شرکت کننده در رشته های گروهی - فوتسال، والیبال، هندبال و بسکتبال - یازدهمین المپیاد فرهنگی ورزشی دانشجویان دختر کشور - 605 نفر - بود. حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی مورگان 234 نفر تعیین شد. از مجموع پرسشنامه برگشتی، 220مورد قابل استفاده، بعنوان نمونه تحقیق در نظر گرفته شد.

ابزار پژوهش، پرسشنامه اطلاعات فردی، پنج عاملی شخصیت NEO و مدیریت تضاد رابینز بود. پایایی پرسشنامه ها با روش محاسبه آلفای کرونباخ به ترتیب 0/71 و 0/80 تعیین گردید. از آزمون کلموگراف اسمیرنوف، استقلال خطای دوربین- واتسون، رگرسیون چندگانه و خطی ساده، ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن برای تعیین ارتباطات و تجزیه وتحلیل داده ها استفاده شد.یافته ها نشان دهنده وجود رابطه مثبت و معنی دار بین شخصیت بازیکنان و روشهای مدیریت تعارض بود. ضریب همبستگی چندگانه - مولتیپل رگرسیون - بین ابعاد شخصیت بازیکنان و راهبردهای مدیریت تضاد در سطح اطمینان 95 درصد، معنی دار بود.

همچنین بعد سازگاری - شخصیت - پیش بینی کننده مدیریت تضاد در آزمودنی ها بود. از میان ویژگی های دموگرافیک ورزشکاران نیز تنها سطح تحصیلات پیش بینی کننده مدیریت تضاد بود. با توجه به نتایج تحقیق اخیر و به منظور ارائه برنامه های اثربخش در جهت تامین سلامت جسمی و روانی ورزشکاران و دستیابی به موفقیتهای تیمی ، لزوم شناسایی تفاوتهای فردی و شخصیتی بازیکنان و نقاط قوت و ضعف آنها توسط مربیان تیم ها، جهت مدیریت اثربخش تعارضات احتمالی، ضروری به نظر می رسد.

 وجود اختلاف نظر و تضاد در سازمانها باعث شده میزان چشمگیری از وقت مدیران صرف جلوگیری،کاهش یا حل مشکلات شود 

تضاد به عنوان جزئی اجتناب ناپذیر و لاینفک از زندگی سازمانی قلمداد می شود و می تواند خلاقیت را بیشتر و نوآوری و تغییر را ترویج دهد و یا ممکن است باعث اتلاف و تحلیل انرژی و منابع سازمان وکاهش اثربخشی و رضایتمندی گروه شود. یکی از عوامل اثر گذار بر تعارض، وجود ویژگی های شخصیتی متفاوت بین افراد موجود در سازمان می باشد. افراد از نظر استعداد ها، علائق و توانایی ها و دیگر خصوصیات شخصیتی با یکدیگر متفاوتند

بارون اشاره دارد که ویژگیهای شخصیتی، سبب بروز تمایلاتی خاص نسبت به حل تعارض بین فردی می شود، بعضی از افراد در صورت بروز اختلاف از طریق اجتناب و دوری از تعارض، عده ای با مصالحه و برخی با رقابت با آن برخورد می کنند - حیدری نژاد و همکاران،. - 1389 باتوجه به جنبه های منفی و غیرکارکردی تعارض، شیوه های مقابله با تعارض حائز اهمیت بوده و باید در موقعیتهای مختلف روش های مناسب مقابله با تعارض انتخاب شوند.

دانشمندان شخصیت را به اشکال مختلفی تقسیم بندی کرده اند. یکی از جدیدترین تقسیم بندی ها، مدل - - big five است، که بیشتر دانشمندان آن را بهترین تقسیم بندی می دانند و روی آن توافق نظر دارند. این الگو شامل ابعاد پذیرنده بودن - سازگاری - ، برونگرایی، روان رنجوری - ثبات هیجانی - ، وجدان - وظیفه شناسی - و گشودگی - استقبال از تجربه - است . از زمان پذیرفته شدن مدل پنج عاملی شخصیت، محققان در تلاش بوده اند ویژگیهای شخصیتی مدل - - big five را که با روشهای حل تعارض مرتبط است، شناسایی و در مورد اثربخشی آنها قضاوت کنند

در این زمینه می توان به تحقیقات انجام شده توسط نکویی مقدم و پیرمرادی بزنجانی - - 1387، حیدری نژاد و همکاران - - 1389، دهقانی فیروزآبادی و همکاران - - 1389، موبرگ2 و همکاران - - 2001، وود3 و همکاران - - 2008، رضایی جمالویی - 2013 - 4، مختارپور و همکاران - 2013 - 5 اشاره نمود. بی شک ماهیت محیط های ورزشی زمینه را برای بروز بسیاری از تضادها فراهم می سازد و به تبع آن، مشکلاتی فراوانی گریبان گیر مدیران و مربیان تیم های ورزشی می شود. تحقیق اخیر با هدف یافتن عواملی از شخصیت و ویژگیهای دموگرافیک که پیش بینی کننده راهبردهای مدیریت تضاد - راه حل گرایی، عدم مقابله، کنترل - در ورزشکاران می باشند، انجام شد.

روش پژوهش: این پژوهش توصیفی پیمایشی و جامعه آماری آن را کلیه بازیکنان شرکت کننده در رشته های گروهی - فوتسال، والیبال، هندبال و بسکتبال - یازدهمین المپیاد فرهنگی ورزشی دانشجویان دختر کشور - 605 نفر - تشکیل داد. حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی مورگان 234 نفر تعیین شد. از مجموع پرسشنامه برگشتی، 220 پرسشنامه قابل استفاده بود که بعنوان نمونه تحقیق در نظر گرفته شد. ابزار پژوهش، پرسشنامه اطلاعات فردی، پنج عاملی شخصیت NEO و مدیریت تضاد رابینز بود. پایایی پرسشنامه ها با روش محاسبه آلفای کرونباخ به ترتیب 0/71 و 0/80 تعیین گردید. از آزمون کلموگراف اسمیرنوف، استقلال خطای دوربین- واتسون، رگرسیون چندگانه و خطی ساده، ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن برای تعیین ارتباطات و تجزیه وتحلیل داده ها استفاده شد.

یافته ها:

یافته ها نشان دهنده وجود رابطه مثبت و معنی دار بین شخصیت بازیکنان و روشهای مدیریت تعارض بود - جدول 1 و . - 2 ضریب همبستگی چندگانه - مولتیپل رگرسیون - بین ابعاد شخصیت بازیکنان و راهبردهای مدیریت تضاد در سطح اطمینان 95 درصد، معنی دار بود - جدول . - 4 جدول 3 نیز نتایج آزمون دوربین - واتسون که پیش شرط استفاده از روش رگرسیون می باشد را نشان می دهد. یافته های تحقیق نشان داد تنها بعد سازگاری - شخصیت - پیش بینی کننده مدیریت تضاد در آزمودنی ها می باشد. از میان ویژگی های دموگرافیک ورزشکاران نیز تنها سطح تحصیلات پیش بینی کننده مدیریت تضاد بود

جدول- 1 ارتباط ابعاد شخصیت و مدیریت تضاد با استفاده ازضریب همبستگی پیرسون

جدول- 2 ارتباط ابعاد شخصیت و مدیریت تضاد با استفاده ازضریب همبستگی اسپیرمن

جدول - 3 نتایج آزمون دوربین - واتسون

جدول- 4 رگرسیون چندگانه بین شخصیت و مدیریت تضاد

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید