بخشی از مقاله

چکیده

هدف از این پژوهش» شناسایی نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدیدهای پیش روی امکانات و تجهیزات فیزیکی مربوط به استقرار شرکتهای دانش بنیان حوزه علوم انسانی در استان کرمانشاه بر اساس مدل Swot است.40 نفراز متخصصان، و مدیران پارک علم و فناوری در استان کرمانشاه در سال 95 به عنوان جامعه آماری در نظر گرفته شد. از آنجا که حجم جامعهی آماری با نمونه برابر است از روش تمام شماری استفاده شد. این پژوهش از بعد هدف کاربردی واز نظر گردآوری داده ها توصیفی-تحلیلی است. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساختهای در 5 شاخصه، با 14سوال در مقیاس لیکرت طراحی شده است.

برای تایید اعتبار آن از روش محتوایی با بهره مندی از نظر اساتید دانشگاه و متخصصین پارک علم و فناوری و برای پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است که مقدار آن برابر 80 برآورد شد. در سطح آمار استنباطی پس از اجرای پرسشنامه، برای تجزیه و تحلیل داده ها با توجه به شاخصه های بررسی شده از آزمون فریدمن برای وزن دهی و رتبه بندی و مدل Swot که یکی از روشهای معتبر برای تجزیه و تحلیل استراتژیک محسوب می شود استفاده شد.

نتایج پژوهش نشان می دهد که نقاط قوت و ضعف، فرصت و تهدیدهای پیش روی امکانات و تجهیزات شرکتهای دانش بنیان حوزه علوم انسانی در استان کرمانشاه رتبههای یکسانی ندارند از این رو توجه به نتایج ماتریس ارزیابی عوامل داخلی و خارجی شرکت ها که در ناحیه ی تدافعی قرار می گیرند، باید از استراتژی توسعه و رشد در شرکتهای دانش بنیان حوزه علوم انسانی استان کرمانشاه استفاده کرد.

مقدمه

امروز همانند دیروز نیست و یقیناً فردا متفاوت از امروز خواهد بود. روش زندگی انسان در قرن بیست و یک متأثر از نحوه نگرش به مفهوم فناوری - تکنولوژی - میباشد. شدت و پیشرفت تکنولوژی در دهه اخیر شگفت آور است. این پیشرفت شکل دنیای ما را تغییر داده و از دیدگاه تجاری، تکنولوژی کاتالیستی است که تولید ثروت می کند.بر طبق نظر شورای ملی علوم و تکنولوژی آمریکا » - 1996 - پیشرفت تکنولوژی مهمترین عامل رشد اقتصادی پایدار کشورها است.« بررسیها نشان میدهد که موتور محرک پیشرفت اقتصادی و فناوری، درفکر دانش آموختگان و نخبگان هر کشور شکل می گیرد که این ایده های خلاقانه می تواند در قالب بنگاه های دانش بنیان و با مدیریت کار افرینان پر تلاش در جامعه نمود پیدا کند

بیان مساله

یکی از مشکلات موجود در جامعه علمی و صنعتی امروز، عدم تجانس و همخوانی امکانات، تکنولوژی ها و منابع به کار گرفته شده در هر بخش با نیازهای آن بخش است. از طرفی ایجاد بنگاه دانش بنیان علاوه بر وجود زیرساخت های مناسب، نیازمند دانش و تجربه مدیریتی و منابع مالی است که غالب این بنگاه ها در مرحله راه اندازی و ورود به بازار، فاقد آن هستند محیط بنگاه های دانش بنیان بر خلاف بنگاههای سنتی به دلایل نوآوری، کوتاه بودن چرخه عمر تکنولوژی، نیاز به بازارهای جدید، فرایند کاری غیر خطی و پیچیده و آینده ای نامطمئن با چالشهای فراوانی روبرو هستند

فقدان زنجیره یکپارچه از تحقیق تا تولید و فاصله قابل توجه بین تبدیل ایدههای علمی و تحقیقاتی به محصولات و خدمات از واقعیتهای کنونی است که برای حل این چالش، توجه به نقش پارکهای علم و فناوری که از زیرساختی مناسب و سیاستهای هدایت کننده برای شرکتهای دانش بنیان بهرهمند هستند، از آنجایی که مهمترین اهداف پارک علم و فناوری تحقق ارتباط صنعت و دانشگاه ، تولید ثروت و حمایت از صنایع دانش بنیان میباشد. این سوال را در ذهن ایجاد می کند که آیا با استفاده از را تجزیه و تحلیل swot میتوان قوت ها،فرصتها، ضعف ها و تهدیداتی را که شرکتهای دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری با آن روبرو هستند شناسایی و امکان سنجی کرد؟

ضرورت و اهمیت مسأله

اهمیت نقش علوم انسانی در تحقق چشم انداز بیست ساله کشور بر صاحبنظران علم و فناوری پوشیده نیست. پارکهای علم و فناوری به عنوان یکی از إلمانهای مشخص کننده ارتقاء سطح علمی و فرهنگی میتواند در ارتقاء سطح فناوری، رشد علمی و توسعه متوازن مطرح شوند و همین موضوع ضرورت و اهمیت این مرکزرا به عنوان موتورهای محرک توسعه لازم می نماید.

پارکهای علم و فناوری با توجه به اهداف، مأموریت و وضعیت پذیرش شرکتها، چیزی فراتر از یک مکان برای حضور شرکتهای دانش بنیان هستند. با توجه به مزایا و اهمیت این مرکز و نقشی که در توسعه داشته ضروری به نظر رسید در پژوهشی جهت کمک به رشد و توسعه هرچه بیشتر پارک هاو شرکتهای مستقردر پارک مورد امکان سنجی قرار گیرد و در شناسایی نقاط ضعف، قوت، تهدیدها و فرصتهای این مرکز قدمی سودمند برداشته شود.

ادبیات و پیشینه پژوهش

شرکتهای دانش بنیان

شرکت و مؤسسه دانشبنیان، شرکت یا مؤسسه خصوصی یا تعاونی است که بهمنظور همافزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانشمحور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی - شامل گسترش و کاربرد اختراع و نوآوری - و تجاریسازی نتایج تحقیق و توسعه - شامل طراحی و تولید کالا و خدمات - در حوزه فناوریهای برتر و باارزش افزوده فراوان بهویژه در تولید نرمافزارهای مربوط تشکیل میشود. این واحدها دارای هویت حقوقی مستقل از مرکز رشد بوده که با توجه به اساسنامه و سایر اسناد قانونی در زمینه تحقیقات کاربردی و توسعهای، طراحی مهندسی، انتقال فناوری، ارائه خدمات تخصصی و فعالیت در جهت تجاری کردن نتایج تحقیقات فعالیت مینمایند. این واحدها شامل شرکتهای خصوصی، واحدهای تحقیق و توسعه صنایع و بخشهای کشاورزی وخدمات و مراکز تحقیقات وابسته به دانشگاهها یا دستگاههای اجرایی می-باشند و میتوانند از نظرحقوقی موسسه در حال تشکیل یا موجود - به ثبت رسیده - باشند

تجاری سازی دانش

در بیشتر تعاریف کارآفرینی دانشگاهی، به فعالیت های تجاری سازی و استفاده از داراییهای فکری دانشگاه برای کسب منافع مالی و تجاری اشاره شده است. حتی برخی از پژوهشگران کارآفرینی دانشگاهی را شکل ،خاصی از انتقال فناوری تعریف کرده و بر این باورند که این پدیده زمانی اتفاق می افتد که پژوهشگران دانشگاهها و نهادهای پژوهشی غیرانتفاعی ، تصمیم به تجاری سازی فناوری تولید شده و یا توسعه یافته درمؤسسه های خود می گیرند - تول2، - 2007 سیر رسیدن از علم به ثروت یا به عبارت دیگر فرایند از تولید تا مصرف علم در قالب حلقه های زیر در نمودار شماره - 1 - آمده است

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید