بخشی از مقاله

چکیده

بهرهوری به مفهوم استفاده بهینه از مجموعه استعدادها و تواناییهای بالقوه فرد در مسیر ارتقاء بهرهوری سازمان است. بدین معنا که آموزش، یادگیری و رشد نیروی انسانی در سازمان و مشارکت افراد در اداره سازمان، علاوه بر بهبود بهرهوری فرد، موجب افزایش بهرهوری در سازمان خواهد شد.

سرمایه های انسانی مهمترین و مناسبترین زمینه برای بهبود بهرهوری هستند. تلاش برای بهبود و استفاده مؤثر و کارآمد از منابع گوناگون همچون منابع انسانی، سرمایه، مواد، انرژی و اطلاعات هدف تمامی مدیران و فرماندهان در نیروی انتظامی میباشد که در این بین تجربهها و دستاوردهای خدمتی یک عامل مهم و اثرگذار قلمداد میگردد که برای نیل به بهرهوری مطلوب سازمان باید مورد توجه قرار گیرد.

با توجه به اینکه بهرهوری تابعی از عوامل بسیار زیاد است و این عوامل با توجه به ماهیت، رسالت، فعالیت، عملیات و عواملی از این قبیل از سازمانی به سازمان دیگر متفاوت است و همچنین میزان تاثیر و اهمیت این عوامل با توجه بر بهرهوری سازمانهای مختلف یکسان نیست، بنابراین لزوم شناسایی و اولویتبندی عوامل موثر بر بهرهوری نیروی انتظامی با توجه به تجربیات شغلی انکارناپذیر است .

این تحقیق با هدف اصلی؛ شناسایی و اولویتبندی عوامل تاثیرگذار بر ارتقای بهرهوری نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران - براساس تجربههای خدمتی و دستاوردهای مدیران و کارکنان رده ستادی ناجا - انجام شده است. تحقیق حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی- همبستگیمیباشد. جامعه آماری تحقیق مدیران و کارکنان یک از معاونتهای ستاد فرماندهی نیروی انتظامی میباشد که بر اساس آن حجم نمونه آماری محاسبه شده 115 نفر تعیین گردیده است.

روش نمونه گیری تصادفی طبقهای و ابزارگردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بهرهوری میباشد و برای سنجش روایی آن از طریق محتوا - روش سنجش خبرگی - و برای سنجش میزان پایایی پرسشنامه، روش آلفای کرونباخ مورد محاسبه قرار گرفت. نرم افزار مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل داده ها؛ SPSS میباشد.آزمونهای مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل دادهها، آزمون t و آزمون فریدمن برای اولویتبندی عوامل و شاخصها و همچنین اسپیرمن برای همبستگی میان عوامل بهرهوری نیروی انتظامی ناجا بهرهبرداری شده است.

نتایج حاصل از تحقیق نشان میدهد که بر اساس یافتههای تحقیق ابعاد بهرهوری نیروی انتظامی براساس تجربهها و دستاوردهای شغلی فرماندهان و مدیران سطح ستادی ناجا 4 عامل فردی، سازمانی، مدیریتی و عملکردی میباشد و بر اساس نتایج بدست امده از تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق عوامل فردی و عوامل سازمانی به ترتیب از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر ارتقای بهرهوری منابع انسانی ناجا شناسایی شدند

مقدمه

انسان از دیر باز در اندیشه استفاده مفید و کارا و ثمربخش از تواناییها و امکانات و منابع در دسترس خود بوده است. درعصرکنونی با پیچیده شدن جوامع و اجتماعات و ظهور سازمانهای بزرگ و کوچک از یک طرف و محدودیت منابع، افزایش جمعیت و رشد نیازها وخواستههای بشر ازطرف دیگر باعث شده است که دست اندرکاران عرصه اقتصاد، سیاست و مدیریت جامعه و سازمانها، افزایش بهرهوری را در اولویت برنامههای خود قراردهند

از طرفی دیگر، یکی از عوامل مهم در پیشبرد اهداف مدیریت در سازمانها منابع انسانی میباشد. بر این اساس، نیروی ماهر و متخصص را سرمایه اصلی و رمز موفقیت سازمان میدانند. از این رو برای موفقیت و ادامه حیات سازمان باید روشها اصلاح شده و در روند انجام امور بهبود حاصل گردد و این امر با بهرهور شدن سازمانها و کارکنان آنها میسر میشود. به عبارت دیگر سازمانی موفقتر است که بتواند خدماتی با کیفیت و کارآیی بهتر و هزینه کمتر با اثربخشی را ارائه دهد.

راههای مختلفی نیز برای ارتقای بهرهوری وجود دارد که باید حسب مقتضیات هر سازمان آنها را شناخت و به کار برد

بهرهوری مفهومی است جامع و کلی که افزایش آن به عنوان یک ضرورت، جهت ارتقای سطح زندگی، رفاه بیشتر، آرامش و آسایش انسانها محسوب میشود. راهکارهای افزایش بهرهوری مستلزم شناخت کافی وضعیت موجود وفرهنگ کاری شرکتها است. با توجه به تفاوتهای مهم در فرهنگ کاری شرکتها و وضعیت موجود آنها میتوان گفت راهکارهای افزایش بهرهوری نیز در آنها متفاوت خواهد بود.

از راهکارهای افزایش بهرهوری میتوان به تأمین نیازهای اساسی کارکنان، مشارکت کارکنان در تصمیمگیری، سبک رهبری مشارکتی مدیر، فعالیتهای گروهی کارکنان در محیط کار، پرداخت مزایای جانبی به کارکنان و سیستم مناسب ارزشیابی در محیط کار اشاره کرد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید