بخشی از مقاله

چکیده:

امروزه با توجه به فضای رو به توسعه سازمان ها می توان یقینا گفت تعارض امری طبیعی و اجتناب ناپذیر است و به دلایل علل و اشکال مختلف ظهور و بروز می کند. از سویی دیگر باید اذعان داشت با توجه به نقش کلیدی سرمایه نیروی انسانی که توجه بیش از پیش مدیران را برای دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده در بستری مناسب به خود جلب نموده است.لازم به ذکر است وجود تعارض بیش از حد در سازمان می تواند از دلایل ترک شغل و بالاخص نارضایتی شغلی کارکنان را به همراه داشته باشد.

بنابراین هدف این پژوهش شناسایی و اولویتبندی رفتارهای مدیریت تعارض - یکپارچه سازی، مصالحه، اجبار، اجتناب و تسلط - و اثر آن بر رضایت شغلی کارکنان می باشد، برای این منظور مطالعه ای در بین کارکنان سازمان ثبت و احوال شهرستان قزوین انجام و برای انتخاب کارکنان از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شده است که شامل80 نفر می باشند، اطلاعات جمع آوری شده توسط پرسشنامه ای حاوی طیف پنج گزینه ای لیکرت با استفاده از نرم افزارهای SPSS و Smart PLS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج حاکی از آن است که از بین رفتارهای مدیریت تعارض، عامل یکپارچه سازی و مصالحه بر رضایت شغلی تاثیر مثبتی می گذارد در حالیکه عامل تسلط تاثیر منفی بر رضایت شغلی داشته است.

.1 مقدمه

امروزه جهان در آستانه ورود به قرن بیست و یکم با تحولاتی عظیم و پی در پی رو به رو است. تحولاتی که دانش ها و نیازمندی های جدیدی می آفریند، نیازهایی که از یک طرف به رفاه بیشتر جوامع کمک می کند و از طرف دیگر بر مشکلات آن ها می افزایند، این تحولات روز به روز بار مسئولیت و وظایف نهادها و سازمان های اجتماعی را سنگین تر می کند.

یکی از این سازمان ها، سازمان تامین اجتماعی است که امانتدار پس اندازهای بیمه شدگانش در اقصی نقاط کشورمان می باشد. سازمان تامین اجتماعی به موجب ماده 1 قانون اجتماعی مصوب 1354 تأسیس شد. این سازمان دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی و اداری است و امور آنمنحصراً طبق اساسنامه ای که به تصویب هیات وزیران میرسد ، اداره خواهد شد. - کتاب مجموعه قوانین و مقررات سازمان امور مالیاتی نوشته دفتر قوانین و مقررات سازمان سازمان امور مالیاتی .ص . - 29 از آنجایی که سازمان تامین اجتماعی امانتدار پس انداز 13میلیون و 344 هزارو498 نفر بیمه شده اصلی 21 میلیون و806 هزارو360 بیمه شده تبعی و 5 میلیون 140هزارو 806 مستمری بگیراست

یکی از مهمترین عواملی که سازمان می تواند با توجه به آن بر چالش های محیطی برتری یافته و بستر حفظ مزیت رقابتی را مهیا سازد منابع انسانی است. برای رویارویی با این چالش شناخت هر چه بیشتر و جامع تر مفاهیم و سازه های مربوط به نیروی انسانی ابزارهای خاص و در نهایت مهارت استفاده از این ابزارها امری ضروری است. یکی از عمده ترین مفاهیمی که از یک سو تلاش های نظری و بنیادی بسیاری به خود معطوف داشته و از دگر سو در تمامی سطوح مدیریت و منابع نیروی انسانی سازمان ها اهمیت یافته است رضایت شغلی کارکنان است

رضایت شغلی یعنی نگرش کلی فرد درباره شغلش و بدیهی است که کارائی و کارآمدی سازمان در گرو در اختیار داشتن کارکنان کارآمد است، و یک کارمند خوشحال باید با شغلش ارضا شود 

همچنین تعارض متغیری است که بر فضای سازمانی تاثیر می گذارد و استفاده صحیح و موثر از تعارض موجب بهبود عملکرد سازمان می شود. تعارض واقعیتی است که بشر در طول تاریخ با آن آشنا بوده ولی متاسفانه به دلیل عدم مدیریت صحیح، بیشتر تعارضات به ستیزه جویی و دشمنی مبدل شده است.

در حال حاضر چهار دیدگاه متفاوت نسبت به مدیریت تعارض وجود دارد، اولین دیدگاه که یکی از بهترین روشها است شامل رفتار مشارکتی کارکنان میباشد - کوهن و پول، . - 2000 این بدان معناست که تنها با همکاری و مشارکت گروه بهترین عملکرد را میتواند بدست آورد، زیرا همکاری هویت دیگران را به رسمیت می شناسد و رفاه مشترکی را ایجاد می نماید. حل مشکل در این روش میتواند تعادل را در تمام ابعاد ایجاد کند و منجر به بهترین نتیجه شود. دومین دیدگاه، دیدگاه اقتضایی می باشد. سومین دیدگاه دیدگاه زمانی بوده و دیدگاه چهارم دیدگاه ترکیبی می باشد.

درگیری در میان گروهها و رویارویی میان سازمانها می تواند توسعه شرکت را مورد تهدید قرار دهد - وال و کالیستر، 1995؛ جن، . - 1997 تعارض بین فردی یکی از عوامل مهم است و تاثیر زیادی بر روابط کارکنان در محل کار دارد تعارض می تواند رضایت شغلی را به خطر اندازد، نوآوری را کاهش دهد، و باعث عدم تعامل شود و در نتیجه عملکرد کارکنان را پایین بیاورد. در بیشتر سازمانهای امروزی، تمرکز اصلی بر منابع انسانی سازمان می باشد، که روش آن ها اداره و حل تعارضات بین فردی کارکنان است و اهمیت زیادی برای اهداف بلند مدت شرکت دارد .

در بسیاری از سازمانها تعارض به صورت مسئله جدی وجود دارد. شاید در همه جا این پدیده دارای چنان قدرتی نباشد که موجب انحلال سازمان گردد، ولی تردید نیست که می تواند بر عملکرد سازمان، اثرات ناگوار گذاشته یا شرایطی را به وجود آورد که سازمان بسیاری از نیروهای کارآمد خود را از دست دهد - رابینز، . - 2004 لذا اهمیت شناخت موضوع تعارض و تاثیرات مثبت و منفی آن بر عملکرد کارکنان می تواند آگاهی لازم را برای مدیران سازمان جهت اتخاذ تصمیمهای مناسب در مواقع ضروری فراهم آورد..

.2 متن اصلی مقاله

. 1 .2 هدف کلی تحقیق :

تعیین تاثیر رفتارهای مدیریت تعارض بر رضایت شغلی

3. 1 .2 فرضیه های تحقیق

فرضیه اصلی:1 رفتارهای مدیریت تعارض بر رضایت شغلی تاثیر می گذارد.

فرضیه فرعی:1-1 یکپارچه سازی تاثیر مثبتی بر رضایت شغلی می گذارد.

فرضیه فرعی :2-1 مصالحه تاثیر مثبتی بر رضایت شغلی می گذارد.

فرضیه فرعی :3-1 الزام تاثیر منفی بر رضایت شغلی دارد.

فرضیه فرعی :4-1 اجتناب تاثیر منفی بر رضایت شغلی دارد.

فرضیه فرعی :5-1 تسلط تاثیر منفی بر رضایت شغلی دارد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید