بخشی از مقاله

چکیده:

مدیریت دانش نتیجه تحقق شاخص هایی است که بطور مستقیم و غیرمستقیم بر آن تاثیر می گذارند. با توجه به اینکه سیستم های اطلاعاتی یکپارچه یکی از ابزارهای مناسب جهت بالا بردن میزان صراحت دانش و نهادینه نمودن مدیریت دانش در سازمان می باشد. لذا در این تحقیق ابتدا سعی شده است تا مراحل پیاده سازی سیستم یکپارچه اطلاعات و شاخص های مرتبط با آن مورد تحلیل قرار گیرد و بررسی شود که نحوه پیاده سازی آن چگونه می تواند زمینه ساز مناسبی جهت ارتقاء هر چه بهتر دانش سازمانی گردد.

شاخص های تأثیرگذار با استفاده از مطالعات کتابخانه ای و بررسی تحقیقات قبلی شناسایی گردید و این شاخص ها طبقه بندی و در اختیار متخصصان و اساتید چهار کارخانه گروه صنعتی قرار گرفت تا در مورد شاخص های ارائه شده اظهار نظر نمایند در نهایت این شاخص ها در دو حوزه شاخص های اصلی و شاخص های فرعی طبقه بندی گردید. شاخص های اصلی و شاخص های فرعی هر حوزه در قالب ماتریس هایی در اختیار اساتید و متخصصان این حوزه قرار گرفت تا در مورد تاثیر دو به دو شاخص ها اظهار نظر نمایند. نتیجه نهایی بدست آمده از سوی این متخصصان با استفاده از مدل دیماتل مورد تحلیل قرار گرفت و شاخص های اصلی و فرعی اولویت بندی گردید و مشخص شد که کدامیک از این شاخص ها بیشترین تاثیر را بر شاخص های دیگر دارند و کدامیک بیشتر تحت تاثیر شاخص های دیگرند.

مقدمه

از نیمه ی دوم قرن بیست، فناوری اطلاعات، سیستم های مختلف را به شدت تحت تاثیر قرار داد و ماهیت کار از کار های یدی به کار های پشت میزی تغییر داد. در واقع اطلاعات در آن زمان نقش مهمی در سازمان ها به خود گرفت. به مرور زمان سیستم های اطلاعاتی مختلف شکل گرفت و مورد استفاده قرار گرفت. امروزه در اکثر سازمان ها و شرکت های صنعتی و غیر صنعتی، از فناوری اطلاعات به عنوان تسهیل کننده ی فرایند ها استفاده می شود.

اما نکته ی مهمی که در این رابطه می توان مطرح کرد عدم یکپارچگی در طراحی و به کار گیری سیستم های مختلف مورد استفاده در یک سازمان است. سیستم های اطلاعاتی مختلف یک سازمان ممکن است به مرور زمان بر اساس یک احساس نیاز کلی و    یا بر اساس خرج بودجه ی اختصاص یافته از طرف مراجع بالاتر و یا الزامات خاصی طراحی شوند و درست شبیه به چند جزیره ی    پراکنده و ناهماهنگ در یک سازمان عمل می کنند که خود باعث بوجود آمدن بسیاری از دوباره کاری ها و سردرگمی ها می شود. هرچند ماهیت ایجاد سیستم های اطلاعاتی پسندیده و مورد قبول می باشد و لی با داشتن یک نگاه سیستمی و جامع می توان از بسیاری از سردرگمی ها و دوباره کاری ها جلوگیری کرد.

فناوری اطلاعات و سیستم های اطلاعاتی امروزه یکی از زیر ساخت های مهم برای استقرار مدیریت دانش در هر سازمان می باشد. البته در مورد نقش فناوری اطلاعات در مدیریت دانش در پست های آینده توضیحات کاملی ارائه خواهم کرد. ولی آنچه در اینجا مهم به نظر می رسد پیوند نگاه سیستمی و سیستم های اطلاعاتی می باشد که منجر به ایجاد سیستم های اطلاعاتی مناسب و موثر در سازمان شده و روند استقرار مدیریت دانش در سازمان را سرعت می بخشد.

با یک نگاه فراگیر و سیستمی می توان اجزای یک سازمان، روند فعالیت هریک از آن ها و تعاملات بین اجزای مختلف را شناسایی کرد و کل فرایند های سازمان را مورد بررسی قرار داد. در این صورت امکان طراحی یک سیستم یکپارچه که همه ی فرایند ها و فعالیت ها را تحت پوشش قرار دهد و از دوباره کاری ها جلوگیری کند فراهم می شود. امروزه سازمانها سعی بر استفاده از سیستم های اطلاعاتی یکپارچه دارند که با نام های مختلف از آنها یاد می کنند.

سیستم های برنامه ریزی منابع سازمانی   - - Enterprise Resource Planning یکپارچگی را در حداکثر سطح ممکن فراهم می کنند. عمدتاً پروژه های مدیریت دانش مستقل از پروژه های  ERP اجرا می شوند. در ایم مقاله سعی شده است تا با شناسایی شاخص هایی از سیستم های یکپارچه اطلاعات که بر مدیریت دانش موثر می باشند را شناسایی و اولویت بندی نمود تا با تمرکز بر این شاخص ها بتوان بستر مناسب را در جهت ارتقای دانش سازمانی فراهم نمود.

گروه صنعتی نقشینه چاپ متشکل از ُ کارخانه می باشد که بصورت یکپارچه عمل کرده و هدف از راه اندازی سیستم یکپارچه اطلاعات در این گروه صنعتی، ورود داده های خام سازمان و تحلیل و کنترل آن بصورت یکپارچه و دریافت اطلاعات مفید و قابل استفاده جهت مدیریت و کنترل دانش سازمانی می باشد. در این تحقیق تلاش جهت دست یابی به میزان تاثیر شاخص های پیاده سازی سیستم یکپارچه اطلاعات و تفکیک عوامل دارای اولویت از حجم انبوه عوامل مورد اشاره در تحقیقات قبلی محققان شده است. برای حصول این مهم از متدولوژی زیر جهت رسیدن به اهداف تعیین شده استفاده گردیده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید