بخشی از مقاله

چکیده

در دنیای امروزی که شدت پیچیدگی در محیط و تغییرات سریع در تکنولوژی، کسب مزیت رقابتی را برای سازمانها با مشکل مواجه کرده است، موفقیت سازمانها در گرو مدیریت راهبردی دانش و داراییهای دانشی خواهد بود از این رو کسب و ایجاد دانش جدید در سازمانها امری ضروری به نظر میرسد. امروزه بسیاری از سازمانها سعی بر آن دارند تا بتوانند دانش را کسب، تسهیم و تولید کنند که این مستلزم طراحی سیستمی به نام مدیریت دانش است. پژوهش حاضر باهدف شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر پیادهسازی مدیریت دانش در سازمان های دانش بنیان با روش تصمیمگیری چند معیارهی خاکستری انجام شده است بر این اساس، این پژوهش از سه بخش اصلی تشکیل شده است.

ابتدا عوامل موثر در پیادهسازی مدیریت دانش در سازمانهای دانش بنیان با مرور عمیق مبانی نظری پژوهش و نظرسنجی از خبرگان در خصوص میزان اهمیت هر یک از عوامل شناسایی گردید سپس اوزان هر یک از عوامل با استفاده از روش آنتروپی خاکستری و آنتروپی شانون مشخص گردید و در نهایت با در نظر گرفتن استقلال میان معیارها با استفاده از روش تاپسیس خاکستری اقدام به رتبهبندی سازمانهای دانش بنیان شده است. نتایج بیانگر این هست که در بین معیارهای اصلی معیار استراتژی و سیاستهای دانش محور از اولویت بالاتری برخوردار میباشد و در بین 10 سازمان دانش بنیان سازمان بنیان نوین شیمی پارس در اولویت قرار دارد و سازمان فوقالذکر باید به این معیارها توجه ویژه مبذول بدارد و جهت توسعه مدیریت دانش سرمایهگذاری نماید.

مقدمه

امروزه مدیریت دانش به موضوعی مهم در سطوح جهانی تبدیل شده است و جوامع علمی و تجاری هر دو بر این باورند که سازمانهای دارای قدرت دانش، میتوانند برتریهای بلندمدت خود را در عرصههای رقابتی حفظ کنند - اخوان و باقری، . - 15 :1389 مدیریت دانش به عنوان فرآیندی شناخته شده است که طی آن سازمان به تولید، کسب، تسهیم، انتقال و بهکارگیری دانش برای افزایش بهرهوری سازمانی می پردازد. سازمانها از طریق مدیریت دانش تلاش می کنند با استخراج دانش انباشته در ذهن اعضای سازمان و تسهیم آن در میان تمامی افراد دانش ذخیره شده در سیستم را به یک منبع قابل استفاده بدل نمایند تا مزیت رقابتی پایدار به وجود آید - حسنوی و همکاران، . - 1389

در واقع مدیریت دانش مبحثی است که در آن یک سازمان آگاهانه و به طور فراگیر دانش خود را به صورت منابع، اسناد و مهارتهای انسانی، جمعآوری و سازماندهی میکند، به اشتراک میگذارد و تجزیه و تحلیل مینماید - ویگ کارل1، . - 1999 با توجه به تعابیر بهکاررفته در خصوص مدیریت دانش، این نتیجه حاصل میشود که مدیریت دانش با استفاده از ذخایر پنهان و آشکار دانش و ایجاد فرهنگ مبتنی بر دانش در سازمان، میتواند یک ابزار و شیوه موفق در جهت کسب مزیت رقابتی به شمار آید.

علیرغم اینکه دانش به عنوان منبعی برای بقای سازمانها بهویژه سازمانهای دانش بنیان ضروری و حیاتی است، اما باز هم بسیاری از سازمانها نسبت به مدیریت دانش و ارکان آن توجه چندانی نشان ندادهاند. تجربه بسیاری از سازمانها در پیادهسازی مدیریت دانش به شکست انجامیده است و عدم شناخت کافی نسبت به شاخصهای کلیدی استقرار مدیریت دانش در این سازمان ها از علل اصلی مواجه با شکست بوده است. پیاده سازی مدیریت دانش در هر سازمانی اعم از دولتی، خصوصی و غیره مستلزم شکلگیری زیرساختهایی فنی و علمی می باشد در غیر این صورت سازمان متحمل هزینههای بسیاری خواهد شد. از این رو بررسی و مطالعه عوامل و زمینههای ایجاد سیستم مدیریت دانش در هر سازمان ضروری مینماید.

با توجه به این که سازمانهای دانش بنیان نقش بهسزایی در خلق و توسعه دانش، ثروت افزایی و پیشبرد اهداف سند چشمانداز 1404 کشور دارند در این مقاله سعی شده است شاخص های کلیدی پیاده سازی مدیریت دانش در سازمان های دانش بنیان شهر تهران به عنوان مطالعه موردی مورد بررسی قرار گیرد. با استفاده از نظرات خبرگان، مدیران ارشد سازمانهای دانش بنیان و اساتید دانشگاه، شاخصهای کلیدی موثر در پیاده سازی موفق مدیریت دانش شناسایی شدند.

اما با توجه به درجه اهمیت متفاوت هر یک از معیارهای دخیل در پیادهسازی موفق مدیریت دانش در سازمانهای دانش بنیان پژوهشگران بر آن شدند تا با استفاده از تکنیک تصمیم گیری چندمعیاره خاکستری ابتدا نسبت به تعیین اوزان هر یک از شاخص ها با استفاده از روش آنتروپی شانون2 و سپس رتبه بندی شرکتهای دانش بنیان با استفاده از روش تاپسیس خاکستری3 نسبت به تعیین مهمترین شاخصهای پیاده سازی موفق مدیریت دانش در سازمانهای دانش بنیان اقدام نمایند. بنابراین هدف اصلی این پژوهش شناسایی و الویت بندی عوامل تاثیر گذار در پیاده سازی موفق مدیریت دانش در سازمانهای دانش بنیان میباشد. سوال اصلی پژوهش این است که اولا شاخصهای تاثیر گذار بر پیاده سازی موفق مدیریت دانش در سازمانهای دانش بنیان شهر تهران چیست؟

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید