بخشی از مقاله

چکیده

هدف تحقیق حاضر شناسایی و اولویت بندی موانع جذب حامیان مالی تیم های والیبال زنان استان تهران بود. جامعه آماری این تحقیق شامل دست اندرکاران باشگاه های والیبال زنان - کارشناسان، مربیان، مدیران و سرپرستان - و کارشناسان والیبال بود. با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس تعداد 146 نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. در این تحقیق به منظور جمع اوری نظر نمونه تحقیق از پرسشنامه تهیه شده توسط عسگری و احمدی - 1393 - که به منظور تعیین عوامل اثرگذار بر جذب حامیان مالی ورزش تهیه شده بود استفاده شد.

این پرسشنامه شامل 26 سوال می باشد، که 7 سوال مربوط به موانع مختلف مدیریتی، 4 سوال موانع فنی، 5 سوال موانع رسانه ای، 5 سوال مربوط به موانع ساختاری و 5 سوال مربوط به موانع مالی است. در این پرسشنامه از مقیاس اندازگیری 5 ارزشی لیکرت برای نمره گذاری پاسخ نمونه ها استفاده می شود. روایی این پرسشنامه به شکل صوری تأیید شد و همچنین ضریب آلفای کرونباخ 0/87 گزارش شده است. پس از جمع اوری اطلاعات از پرسشنامه های تکمیل شده توسط نمونه تحقیق از آمار توصیفی برای توصیف دادهای تحقیق و آمار استنباطی - آزمون فریدمن برای رتبه بندی موانع جذب حامیان مالی و تعیین سهم هر دسته از این موانع - برای آزمون فرضیه ها تحقیق استفاده شد. سطح معنیداری نیز برای تمامی روشهای آماری S 0/05 در نظر گرفته شد و برای انجام محاسبات آماری از نرم افزار SPSS 20 استفاده شد.

نتایج نشان داد، از نظر نمونه تحقیق بین مولفه های مدیریتی، ساختاری، فنی، مالی و رسانه ای به عنوان موانع جذب حامیان مالی تیم های والیبال زنان استان تهران تفاوتی معنی داری وجود ندارد و پاسخگویان نقش تمامی این موارد را در عدم جذب حامیان مالی تیم های والیبال زنان یکسان می دانند. برای تعیین جنبه های هر یک از موانع مدیریتی، ساختاری، فنی، مالی و رسانه ای نیز بررسی های صورت گرفت، که نتایج نشان داد بین جنبه های مختلف موانع پنج گانه بررسی شده به عنوان موانع جذب حامیان مالی تفاوت معنی داری وجود ندارد. بنابراین مسئولین باید بدنبال رفع موانع مدیریتی، فنی، ساختاری، رسانه ای و مالی به منظور جذب حامیان مالی باشند.

مقدمه

مفهوم حمایت مالی ورزشی پدیده جدیدی نیست؛ منشآ آن تقریبآ به 140 سال قبل برمی گردد - وان هیردن ، . - 2005 این واژه اولین بار در سال 1970 میلادی در دنیای تجارت معرفی شد - جوهانسون و ایورسون ، . - 2004 حمایت مالی از ورزش کشور را دولت و منابع مالی دولتی بر عهده دارند به دلیل کاهش سرمایه دولت برای سرمایه گذاری در ورزش، بعضی مواقع حمایت دولتی پاسخگوی نیاز ورزش کشور نمیباشد

یکی از راه های تأمین بودجه کافی جهت انجام فعالیت های ورزشی به ویژه فعالیت های قهرمانی جذب شرکتها و سازمانها جهت اسپانسرشیپ است

امروزه شرکتهای تجاری و صاحبان صنایع مختلف دریافتهاند که حمایت مالی میتواند به منزله یک ابزار تبلیغاتی قدرتمند برای آنها عمل کند. در واقع یکی از مهمترین و مؤثرترین عناصری که موجب پیوند رویدادهای ورزشی و اقتصاد شده است، موضوع حمایت مالی ورزشی به عنوان یک روش تبلیغاتی برای شرکتهای حامی مالی است

مشخص است که امروزه صنعت ورزش به بنگاه تبلیغاتی عظیمی برای سایر صنایع تبدیل شده است، بطوری که صاحبان صنایع و شرکت های بزرگ به دنبال تبلیغ محصولات و خدمات خود از طریق این بنگاه تبلیغاتی هستند. امروزه شرکتها اسپانسرشیپ را به عنوان یکی از ابزار ارتباطی محسوب می کنند و تمایل دارند از این طریق آگاهی از خدمات شرکت را افزایش دهند 

تا به حال چه در ورزش و چه در دیگر زمینهها، از حمایت مالی تعریف جامع و کاملی نشده است. اما حمایت مالی به عنوان تدارک کمکهای مالی و جنسی به یک فعالیت به وسیله یک سازمان تجاری با هدف کسب اهداف تجاری تعریف میشود

در حال حاضر ورزش و تفریحات سالم در کشورهای توسعه یافته به عنوان یک صنعت مهم و عامل اثرگذار در رشد اقتصاد ملی مورد توجه است و یکی از درآمدزاترین صنایع در قرن 21 به شمار میرود. صنعت ورزش به سرعت جهانی گشته، قلمرو آن همه جا را تسخیر کرده و در سراسر دنیا ریشه دوانیده است، تا میلیاردها انسان از آن بهرهمند شوند. صنعت ورزش با در اختیار داشتن عامل محرکی همچون مسابقات بزرگ ورزشی، امکان بهره گیری از فرصتهای تبلیغاتی و رسانهها را فراهم نموده است که این موضوع خود موجب ایجاد بستر لازم برای تعامل ما بین صنعت، تجارت و ورزش گردیده است

بیشترین حمایت مالی از ورزش کشور را دولت و منابع مالی دولتی بر عهده دارند که به دلیل کاهش سرمایه دولت برای سرمایه گذاری در ورزش، در بعضی مواقع پاسخگوی نیاز ورزش کشور نمیباشد. در نتیجه سازمانهای مختلف که مسئولیت امر ورزش کشور را بر عهده دارند، قادر نخواهند بود با اتکا به بودجه دولتی نیازهای خود را تأمین نمایند. به طوری که در چند سال اخیر مشاهده شد، بسیاری از تیمهای ورزشی به دلیل نبود وضع مالی خوب و حامیان مالی از شرکت در مسابقات مختلف کشوری و بین المللی باز ماندند.

بنابراین سرمایه گذاری مؤسسات و شرکتهای خصوصی در صنعت ورزش، بحثی است که سال-های متمادی مورد توجه بوده و به طور روز افزون به اهمیت آن افزوده میشود. در حال حاضر مسئله حامی مالی در اکثر باشگاه-ها و تیمهای ورزشی در کشور ما به عنوان یکی از دغدغههای مهم و اساسی مدیران ورزشی درآمده است. با این حال، با توجه به شرایطی که امروزه بر ورزش کشور حاکم است، معلوم میشود که شرکتها و کارخانجات مشهور و پر سرمایه از سرمایه گذاری در ورزش خودداری مینمایند.

مشخص است که امروزه صنعت ورزش به بنگاه تبلیغاتی عظیمی برای سایر صنایع تبدیل شده است، بطوری که صاحبان صنایع و شرکت های بزرگ به دنبال تبلیغ محصولات و خدمات خود از طریق این بنگاه تبلیغاتی هستند. بنابراین این فرصت برای صنعت ورزش بویژه ورزش زنان فراهم است که به جذب اسپانسرها پرداخته و از این طریق بخش عظیمی از هزینه های خود را تامین کند. اما تمامی باشگاه های ورزشی بخصوص در ایران نمی توانند از این ظرفیت بلقوه استفاده کنند و در جذب حامیان مالی نا موفق هستند. با توجه به گرایش شرکت ها به سمت حمایت های مالی ورزشی و موفقیت در دستیابی به اهدافشان، شرکت هایی که در ایران مشغول به کار هستند به دنبال حمایت از باشگاهای ورزشی زنان نبوده و دلیل این امر کمتر مورد برسی قرار گرفته است. همچنین با توجه به توسعه رشته ورزشی والیبال در ایران و مورد توجه بودن این رشته در اذهان عمومی و ورزش دوستان این بی اقبالی همچنان برای باشگاه های والیبال زنان وجود دارد. لذا با توجه به نتایج تحقیقات در زمینه عوامل اثر گذار بر جذب حامیان مالی در ورزش که به عنوان موانع مالی، فنی، رسانه ای، مدیریتی و ساختاری معرفی شده اند، این تحقیق به دنبال بررسی این عوامل در جذب حامیان تیم های والیبال زنان استان تهران بود.

روش شناسی

روش تحقیق حاضر از نوع تحقیقات توصیفی تحلیلی می باشد و از نظر هدف کاربردی است. جامعه آماری این تحقیق شامل دست اندرکاران باشگاه های والیبال زنان - کارشناسان، مربیان، مدیران و سرپرستان - و کارشناسان والیبال بود. با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس تعداد 146 نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شده و پرسشنامه موردنظر را تکمیل کردند. در این تحقیق به منظور جمع اوری نظر نمونه تحقیق در زمینه موانع جذب حامیان مالی والیبال زنان استان تهران از پرسشنامه تهیه شده توسط عسگری و احمدی - 1393 - که به منظور تعیین عوامل اثرگذار بر جذب حامیان مالی ورزش تهیه شده بود استفاده شد.

این پرسشنامه شامل 26 سوال می باشد، که 7 سوال مربوط به موانع مختلف مدیریتی، 4 سوال موانع فنی، 5 سوال موانع رسانه ای، 5 سوال مربوط به موانع ساختاری و 5 سوال مربوط به موانع مالی است. در این پرسشنامه از مقیاس اندازگیری لیکرت :1 - بی تاثیر، :2 کم، :3 متوسط، :4 زیاد، :5 خیلی زیاد - برای نمره گذاری پاسخ نمونه ها استفاده شده است. روایی پرسشنامه به شکل صوری و با بهرهگیری از نظر اساتید و متخصصان تربیت بدنی گرایش مدیریت ورزشی به این صورت که پس از جمع آوری نقطه نظرات آنها از نظر تبیین سوالات با اهداف تحقیق، قابل فهم بودن سوالات و سایر موارد اصلاحات لازم صورت گرفت و تأیید شد.

همچنین به منظور محاسبه پایایی پرسشنامه مورد استفاده به عنوان مطالعه مقدماتی تعداد 20 نفر از نمونه آماری به صورت تصادفی انتخاب و پس از تکمیل پرسشنامه توسط آنان و با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ اعتبار آن مورد تأیید قرار گرفت و ضریب پایایی پرسشنامه 0/87 برآورد گردید. پس از جمع اوری اطلاعات از پرسشنامه های تکمیل شده توسط نمونه تحقیق از آمار توصیفی برای توصیف دادهای تحقیق و به دست آوردن میانگین، انحراف استاندارد و رسم نمودارها و جداول استفاده شد و برای آزمون فرضیه ها تحقیق از آمار استنباطی - آزمون فریدمن برای رتبه بندی موانع جذب حامیان مالی و تعیین سهم هر دسته از این موانع، آزمون کراسکال والیس برای مقایسه های بین آزمودنی ها و آزمون ویلکاکسون برای مقایسه های جفتی - استفاده شد. سطح معنیداری نیز برای تمامی روشهای آماری S 0/05 در نظر گرفته شد و برای انجام محاسبات آماری از نرم افزار SPSS 20 استفاده شد.

یافته های تحقیق

در جدول 1 به گزارش میانگین و انحراف استاندارد کسب شده برای هر یک از موانع مورد نظر پرداخته شده است.

جدول 1، توصیف نمرات کسب شده برای موانع مختلف

همانطور که مشخص است میانگین کسب شده برای تمامی موانع مورد نظر به عنوان موانع جذب حامیان مالی والیبال زنان استان تهران بزرگتر از 4 و نزدیک به هم است. در ادامه تحقیق به بررسی فرضیه های تحقیق برای تعیین اولویت موانع موجود در جذب حامیان مالی و همچنین تعیین مهمترین عامل برای هریک از این موانع پرداخته شد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید