بخشی از مقاله

چکیده:

این طرح باهدف ارتباط منظم تمرینی با تعدادی از والیبالیست های انتخاب شده طرح استعدادیابی تیم ملی سال های 1395 و1397 ایران انجام شده شیوه ی تحقیق از نوع نیمه تجربی با سه گروه آزمایشی است. جامعه ی آماری تعداد 200 نفر از والیبالیست های استان کردستان هستند که در طرح - بزرگ استعدادیابی کشور که با شرکت 8000 نفر ازسال 92 در سراسر کشور شروع گردیده شرکت کرده اند. نمونه ی آماری، تعداد21 نفر از این والیبالیست هابوده که در سه گروه قرار گرفته اند.گروه اول 7 نفر از مستعدین انتخابی تیم ملی درطرح المپیک 2024 دراستان کردستان اند.این گروه علاوه بر شرکت در اردوهای یک روزه هرهفته 3برنامه ی تمرینی نیز به صورت پیامک دریافت و اجراء می نمودند.گروه دوم7 نفر دیگراز والیبالیست های شرکت کننده در طرح استعدادیابی استان اند که در اردوها شرکت داشتند اما برنامه ی پیامکی دریافت نمی کردند.گروه سوم نیز 7نفر والیبالیست گروه کنترل بوده که پس از شرکت در طرح استعدادیابی از ادامه ی تمرینات بازمانده و فقط در پیش آزمون وپس آزمون شرکت کرده اند. برای آزمون آماری این گروهها از آماره Repeated Measures و آزمون تحلیل کواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد برنامه ی پیامکی در متغیر های قد ،دو 20 متر ،دراز و نشست ،سارجنت و دور خیز تاثیر گذار بوده است و در متغیر انعطاف پذیر ی تاثیری نداشته به عبارتی دیگر معنی دار نبوده است یافته ها نشان داد که این برنامه های پیامکی تأثیرات معناداری برنتایج حاصل از آزمون های استعدادیابی به عمل آمده ،داشته اند.

-1مقدمه

استعدادیابیدرفرهنگ لغت بهمعنای»تواناییویژه و طبیعی« وظرفیت دستیابی به»موفقیت« تعریف شده است. از نظر بومپا1 استعدادیابی در ورزش یعنی کشف وبه فعلیت رساندن توانایی های بالقوه مخصوص فرد وهدایت آنها در مسیر صحیح آن. بعداز آنکه ورزشکاری از نظر ویژگیهای آنتروپومتریکی،آمادگی جسمانی،آمادگی مهارتی وتواناییهای ادراکی و روان شناختی توسط متخصصین مربوطه، مستعد تشخیص داده شد، نقش تمرینات وبرنامه هایی که جهت آماده سازی اختصاصی این ورزشکار انجام میشوداهمیت ویژه ای پیدا خواهد کرد.استعدادیابی وپرورش استعدادهاباید باهم در یک برنامه انجام شوند.مستعدترین افراد بدون قرار گرفتن در یک سیستم تمرینی مناسب به بی استعدادترین افرادتبدیل می شوند در این راستا تدوین برنامه هایی راهبردی که بتواند ضمن صرفه جویی در هزینه ها وزمان با شرایط جغرافیایی کشوروشرایط خود مستعدین نیز سازگاری داشته باشد وبتواند ساعات تمرینی بیشتری را برای آنها فراهم نماید بسیار ضروری به نظر می رسد. طرح بزرگ استعدادیابی والیبال در کشورمان از سال 92 با مدیریت آقای جعفر هوتهم وهمراهی کمیته ی آموزش فدراسیون والیبال آغاز گردید.در مرحله ی دوم طرح از میان 8000 والیبالیست مستعد، 300 نفر پس از انجام آزمون های دقیق انتخاب شدند که نوید بخش آینده ای روشن برای والیبال کشورمان است.اما آنچه بعد از مشخص شدن استعداد ها بیشتر اهمیت پیدا می کند تحت تمرین علمی و منسجم قرارگرفتن استعدادهاست.آن چه در طول 6 ماه برای آماده سازی منتخبین با آن مواجه بودیم مشکلات مالی هیأت های ورزشی در برگزاری اردوها، فاصله داشتن منتخبین به جهت پراکندگی جغرافیایی ازهم و نگرانی اولیاء آن ها از وضعیت درسی فرزندانشان برای شرکت مستمر در اردوهای در نظر گرفته شده بود.لذا باتوجه به چنین محدودیت هایی، برنامه ها یی عملی وقابل اجراء مثل اردو های مقطعی و برنامه ی پیشنهادی پیامکی با هدف درگیر نمودن منتخبین در تمرینات بیشتر ضروری به نظر می رسید. موفقیت برنامه های از راه دور در دیگرسیستم های آموزشی کشور مثل دانشگاهها ووجود تکنولوژی موبایل ودیگر شبکه های ارتباط جمعی مانند وایبر وتلگرام به عنوان یک فرصت از جمله دلایل دیگری بودند تا ایده ی بررسی نتایج حاصل از ارسال برنامه تمرینی به صورت پیامک با مدیریت وسازماندهی دقیق ومنسجم در آماده سازی جسمانی ومهارتی ورزشکاران مطرح شود.چرا که از طریق این شبکه ها امکان ارسال برنامه های تمرینی به صورت فایل های نوشتاری وتصویری وویدیویی به آسانی امکان پذیر است.

-2روش تحقیق

شیوه ی تحقیق از نوع نیمه تجربی با سه گروه آزمایشی است. جامعه ی آماری تعداد 200 نفر از والیبالیست های استان کردستان هستند که در طرح بزرگ استعدادیابی کشور که با شرکت 8000 نفر، سال 92 در سراسر کشوربرگزار گردید، شرکت کردند. نمونه ی آماری ، تعداد21 نفر از این والیبالیست ها هستند که در سه گروه قرار گرفته اند.گروه اول 7 نفر از مستعدین انتخابی سومین مرحله ی طرح بزرگ استعدادیابی تیم ملی ، طرح المپیک 2024 ، دراستان کردستان اند.گروه دوم7 نفردیگر از والیبالیست های شرکت کننده در طرح استعدادیابی اند که تا مرحله ی استانی پیش رفته بودند.وگروه سوم نیز 7نفر والیبالیست بوده که پس از شرکت درمرحله ی اول طرح از ادامه ی تمرینات بازمانده بودند.
-1-2نحوه ی اجرای تحقیق

در این پژوهش گروه اول یا گروه منتخبین ضمن شرکت در اردوهایی که هر هفته به صورت منظم برایشان برگزار می شد یک برنامه ی تمرینی غیر حضوری را نیز که سه بار در هفته به صورت پیامک برایشان ارسال می گردید انجام داده ونتیجه ی آن را برای مربی ارسال می کردند.این برنامه ها شامل تمریناتی بودند که به منظور تقویت قابلیت های جسمانی ومهارتی والیبالیست ها طراحی می شدند.گروه دوم در اردوها شرکت می کردند اما برنامه ی پیامکی برایشان ارسال نمی شد.گروه سوم یا گروه کنترل نیز که نه در اردوها مشارکت داشتند و نه برنامه ی پیامکی تمرینی برایشان ارسال می شد.پیش از آغاز تمرینات ازهر سه گروه پیش آزمونی از یک سری تست هایی که در مراحل اول استعدادیابی والیبال از ورزشکاران به عمل می آمداز جمله پرش سارجنت،پرش با دورخیز،درازونشست،انعطاف پذیری،دو 20 متر ، گرفته شد.پس از برگزاری 13 اردو و ارسال 30 برنامه ی پیامکی مجددا پس آزمون برگزار گردید.که نتایج زیرحاصل شد.

-3یافته ها ی تحقیق

-1-3یافته های توصیفی

جدول - - 1 میانگین و انحراف استاندارد آمودنی ها                         

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید