بخشی از مقاله

چکیده

در این تحقیق سعی شده است تا ضمن شناسایی عوامل موثر در چرخه مدیریت دانش سازمان منطقه آزاد کیش، جهت ترسیم الگوی راهبردی دانش بنیان به عنوان مزیت رقابتی پایدار، معیارها و شاخص های کلیدی توسعه محور مدیریت دانش را کشف و برای ارتقای سیستمی به سوی وضعیت مطلوب بکار گرفت. بدین ترتیب جهت شناسایی شاخص های موثر چرخه مدیریت دانش از نظر خبرگان با کمک روش دلفی فازی استفاده گردید. همچنین برای طبقه بندی و مشخص نمودن اهمیت نسبی هر شاخص از تکنیک تصمیم گیری چندمعیاره Fuzzy-VIKOR استفاده شد.

در واقع وقتی در تصمیم های انسانی یک عدم اطمینان وجود داشته باشد و به اعداد ریاضی قابل تبدیل نباشد، نتایج تا حدودی گمراه کننده می شود. بنابراین در تحقیق حاضر از مجموعه فازی استفاده گردید. مجموعه فازی برای حل اینگونه مسائل ارائه شده و در کاهش پیچیدگی تصمیم گیری کمک می کند. نتایج تحقیق حاکی از این است که عوامل سازمانی، عوامل انسانی، عوامل فرهنگی، عوامل سیاسی و عوامل فنی- تکنولوژیکی از مهم ترین عوامل موثر بر چرخه مدیریت دانش در راستای اهداف راهبردی سازمان منطقه آزاد کیش می باشند.

مقدمه

اساس و بنیان رقابت پذیری سازمانی در اقتصاد معاصر از منابع فیزیکی و قابل محسوس به دانش تبدیل شده است - کیونگ و همکاران،  - . همچنین تمرکز اصلی سیستم های اطلاعاتی نیز از مدیریت اطلاعات به مدیریت دانش تغییر یافته است - عزیزی، . کسب و کارهایی که قادر به دستیابی دانش موجود در درون سازمان های خود بوده و آن ر ا در عملیات، محصولات و خدمات خود تسری و گسترش دهند، نسبت به رقبای خود از مزیت ویژه برخوردار خواهند بود - گنجی، - .

در کشورهای توسعه یافته بسیاری از سازمان ها به عنوان کسب و کارهای دانش محور به شمار می آیند که در آن ها مدیریت دانش امری ضروری می باشد - نسبی،  . امروزه به موازات درک سازمان ها از این نکته که رقابت پذیری بر پایه مدیریت موثر دانش استوار است، این علم در حال تبدیل شدن به فعالیت لاینفک کسب و کار سازمان ها می باشد - ماسا و همکاران، - . یکی از دغدغه های اصلی در خصوص مدیریت دانش، چگونگی اجرای آن می باشد - فان و همکاران، - . بسیاری از شرکت ها و سازمان هایی که در حال تلاش برای آغاز مدیریت دانش هستند در خصوص تعیین بهترین رویکرد به منظور پذیرش آن از اطمینان کافی برخوردار نمی باشند.

لذا، آگاهی سازمان ها از عوامل اصلی مدیریت دانش که پذیرش و اجرای آن را با موفقیت همراه می سازد، موجب هموار شدن مسیر پیش روی آنان خواهد شد - ازبگ و همکاران، - . بنابراین، هدف عمده این تحقیق کمک به سازمان های کشور به طور عام و سازمان منطقه آزاد کیش به طور خاص برای آشنائی با شاخص های موثر چرخه مدیریت دانش و همچنین تعیین اهمیت و اولویت هر یک از این شاخص ها از دیدگاه صاحبنظران این حوزه است تا سازمان ها قادر شوند با تمرکز و سرمایه گذاری بیشتر بر روی این شاخص ها، احتمال اجرای موفقیت آمیز مدیریت دانش را افزایش دهند.

مبانی نظری پژوهش

با ورود سازمانها به دهه دانش به عنوان یکی از مهمترین منابع استراتژیک مورد نیاز سازمانها تبدیل و از آن هنگام تولید دانش برای کسب مزیت رقابتی و موفقیت سازمانها ضروری شده است - کمپل، - . انواع استراتژی های رقابتی سنتی که بر موضع یابی های صنعتی همچون رهبری هزینه ها ، تنوع و یا تمرکز مبتنی هستند برای محیط های پویایی امروزی مناسب نمی باشند - ال بشیر و همکاران، - . امروزه شایستگی و توانمندی سازمانی که بر حفظ مزیت رقابتی از طریق توسعه مجموعه متنوعی از از توانمندی های سازمانی تمرکز دارند ، در کانون توجه مباحث استراتژیک سازمان قرار گرفته است - گیلبرت، - .

این استراتژی ها بر تولیدات و بازارهای خاص متکی نیستند ، بلکه بر اساس پویایی رفتارو فرایندها استوار شده اند . علاوه بر این توانایی سازمان در احیا و کسب انواع جدید و نوآورانه مزیت های رقابتی اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است - لیائو، - . مزیت رقابتی در اقتصاد های مدرن به توانایی خلق دانش ، آموختن چگونه یادگیری و مدیریت تغییرات استراتژیک بستگی دارد - بکر و همکاران، - . این امر مستلزم سطح بالایی از توانمندی سازمانی است که توانمندی پویا نامیده می شود .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید