بخشی از مقاله

چکیده

معلم محور اصلی تعلیم و تربیت است که دلسوزانه فعالیت میکند تا مطلبی را به نحو احسن و قابل فهم به فراگیران منتقل کند. بدیهی است که در این مسیر مهمترین کار توانایی مدیریت واداره کلاس و ایجاد رفتار مطلوب آن تدریس راحتتر صورت پذیرد. آنچه در اداره مؤثرکلاس درس همواره باید مد نظر باشد، اولویت تأکید بر پیشگیری از بدرفتاری نسبت به مقیاسهای تسکین دهنده مانند تنبیه است. مشکلات بالقوه رفتاری باید شناخته شود تا با اعمال روشهای صحیح در کلاس از پیشروی آنها جلوگیری گردد.

برای مدیریت کلاس، ابتدا یک ارتباط مؤثر و مناسب باید بین معلم و دانشآموز برقرار باشد و برای بی قراری این ارتباط مهارتهایی برای معلم مورد نیاز است. یک معلم توانا با بهرهگیری از شیوههای متفاوت میتواند پل ارتباطی بین خود و دانشآموز را ساخته و استحکام بخشد. مهارتهایی نظیر: اجتناب از تنبیه شدید و مکرر، اجتناب از شوخی، پرهیز از پیش داوریهای غیر منصفانه، ابراز علاقه و توجه به دانشآموز، احترام به آنها، دوستانه رفتار کردن، اهمیت دادن به نظرات آنها و...

آنچه که مهمتر جلوه میکند نقشی است که خود دانشآموزان در برقراری یک ارتباط خوب با معلم خود دارا هستند. وقتی دانشآموزان بتوانند با معلمشان ارتباط برقرار کنند، خواهند توانست مشکلات آموزشی، یادگیری، رفتاری و... خود را در کلاس به حداقل برسانند و محیط کلاس، محیطی دلپذیر جهت امر آموزش خواهد شد.

مقدمه

توانایی و اداره کلاس و ایجاد رفتار مطلوب در دانشآموزان، بخشی مهمی از کار معلم و کلاس و زمینه مناسب برای یادگیری است. به نظر میرسد معلم برای اداره مطلوب و منظم کلاس درس به دو مهارت نیاز دارد:

1 برقراری ارتباط مؤثر و مثبت با دانشآموزان

2 مدیریت کلاس

این دو مهارت باعث تسهیل امر آموزش و کاهش رفتارهای نا مطلوب دانشآموزان میشود. جو کلاس در هر شرایط بر نگرش دانشآموزان نسبت به مدرسه، مطالعه، تحصیل و حتی خودپنداری آن تأثیر میگذارد

ارتباط مناسب میان معلم و دانشآموز، اغلب محور اثر بخشی معلم است. ارتباط مفید مستلزم آن است که معلمان از شناخت لازم و جامع هم نسبت به موضوع درسی و هم نسبت به دانشآموزان خویش برخوردار باشند.

چنین امری بر ایجاد یک پل ارتباطی بین دانشآموزان و موضوع درسی کمک میکند. معلمان را نیز قادر میسازد که موضوع درسی رابه شاگردان خویش تفهیم کنند. برعکس ارتباط سطحی و ضعیف میان معلم و دانشآموز موجب میشود که حتی یادگیری مطالب ساده نیز میسر نباشد. بنابراین روابط مبتنی بر محبت، احترام و باور متقابل میان معلم و دانشآموز میتواند بر گرایش انگیزشی دانشآموز تأثیر گذارد.

مدیریت کلاس درس به مفهوم ایجاد شرایط لازم برای تحقق یادگیری است و بر این اساس میتوان گفت که مهارتهای مدیریت کلاس درس زیربنای کل موفقیت در تدریس است. این امر در کلاسهای درس مدارس ایران که مملو از دانشآموزان است، از اهمیت خاص برخوردار است. برای اعمال مدیریت بر کلاس درس و ایجاد شرایط بهینه برای یادگیری، خود معلم باید فردی کارا باشد تا از مهارتهای مدیریت کلاس درس بهره بگیرد. ولازم است که معلمان با شیوههای مدیریت کلاس و مهارتهای ارتباط با دانشآموز آشنا بوده، بر حسب موقعیت وفضای کلاس آن را به نحو مطلوب به کار ببندد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید