بخشی از مقاله

چکیده

ترم سه کارورزی بودیم که با یک موضوع حساس در کلاس پنجم برخورد کردیم هنگامی که معلم اسم امتحان می برد بعضی از دانش آموزان به شدت احساس ترس می کردند احساس کردیم که این امر ریشه در میزان یادگیری دانش آموزان دارد و ما برآن شدیم که ببینیم این مشکل در کدام یک از دانش آموزان حاد تر است به همین دلیل هر کدام از ما روی گروهی از دانش آموزان دقت کردیم تا ببینیم هنگام امتحان کدامشان استرس و اضطراب بیشتری رادارند به این نتیجه رسیدیم که تعداد زیادی از آن ها دچار این مشکل میشوند برخی خفیف تر و برخی حاد تر . ما نیز سعی کردیم راه حلی را اتخاذ کنیم که این مشکل حل شود طبق مراحل یک اقدام پژوهی به حل مشکل پرداختیم.

مقدمه

اضطراب اختلالی است که می تواند گاه موجب بروز عدم تحرک در خانواده شود . » اضطراب امتحان نوعی ناآرامیو تشویش است که به علت نگرانی و ترس در حین، قبل و بعد از امتحان تجربه میشود. معمولاً همه اضطراب را تجربه میکنند ولی برخی از دانش آموزان ، در مییابند که اضطراب به حدی در یادگیری و امتحانات آنها دخالت میکند که نمراتشان را جداً تحت تأثیر قرار میدهد.[1] « در بین اعصار و قرن ها ، قرن 17 قرن روشنگری ، قرن 18 قرن منطق ، قرن 19 قرن صنعت و قرن 20 قرن مدیریت و ارتباط و قرن استرس و اضطراب و نابسامانی های عصبی است.  بر اساس برآورد پژوهش گران ، سالانه حدود ده میلیون دانش آموز، اضطراب امتحان را تجربه می کنند ؛ و برای % 25 این عده اضطراب فلج کننده است و با افزایش سن میزان آن افزایش می یابد . نتایج به دست آمده در نتیجه ی تفاوت های جنسی نشان داده است که دختران مضطرب تر از پسران هستند .

_ 1توصیف وضعیت موجود و تشخیص مسئله

23 نفر دانش آموز درکلاس هستند . آنها را در پنج گروه 4 نفره و یک گروه 3 نفره تقسیم بندی شده اند . گروه ها و سرگروه ها در هر هفته به طور دائم تعویض می شوند . همچنین برای گروه بندی کلاس از موضوع درس مهارت های زندگی استفاده شده است. مثلاً برای تدریس درس - 4 احساسات - ، نام گروه ها به طور تصادفی عبارتند از : گروه غریب ، گروه غمگین ، گروه غرور ، گروه تنهایی ، گروه خوشحالی . وضعیت تحصیلی 1 نفر متوسط به بالا و در سطح خوب بود ایشان از دانش آموزانی بود که در مهر ماه سطح نمراتش از وضعیت چندان مطلوبی برخوردار نبود.

پس از پرس و جو متوجه شدیم که والدینش از هم جدا شده اند و طلاق گرفته اند و او با نامادریش زندگی می کند . با گذاشتن کلاس جبرانی و تشویق های کلامی و غیر کلامی و محبت به او و همچنین کار کردن دو نفراز دانش آموزان زرنگ در زنگ تفریح با او را هم به سطح دانش آموزان بسیار خوب رسیده است اما داشتن اضطراب معدودی از این دانش آموزان به ویژه در امتحان ریاضی و اظهارات خود دانش آموزان و برخی از والدین به اثبات رسیده است .

هم چنین بعد از این که میانگین نمرات آن هارا در آزمون های مختلف مقایسه نمودیم ، پی بردیم نمره های پایانی کمی در سطح پایین است . این وضعیت چندان برایمان خوش آیند نبود و این مسئله فکر مارا به خود معطوف کرده بود . تصمیم گرفتیم تا آن جایی که می توانیم در کاهش اضطراب بعضی از این دانش آموزان چاره ای بیندیشیم و به دنبال حل مسئله باشیم . مسئله اصلی که ما با آن روبرو هستیم این است که چه شیوه ها و روش هایی را اتخاذ نماییم تا بعضی از دانش آموزان در امتحانات به ویژه امتحان ریاضی اضطراب نداشته باشند و با آرامش کامل به سوالات پاسخ دهند . زیرا حجم کتب افزایش پیدا می کند و ممکن است آنان افت نمایند ؛ همچنین در مقاطع بالای تحصیلی دچار مشکلاتی خواهند شد . پس مبنای پژوهشی که ما اتخاذ کردیم این است : چگونه می توانیم اضطراب امتحان را در برخی از دانش آموزان کاهش دهیم ؟

اقدام اولیه

ابتدا تصمیم گرفتیم با مطالعه مجلات و تحقیق کتب دیگر در مورد نکاتی که قبل از امتحان و بعد از آن باید رعایت کنند مهیا کنیم وبه دانش آموزان ارائه نماییم و به آن ها بگویمی این نکات را حتماً رعایت کنند .

B2 گردآوری اطلاعات - شواهد - 1

برای این که بتوانیم اطلاعات جامع و کاملی در خصوص مسأله فراروی خود کسب کنیم ، تصمیم گرفتیم این موضوع را با علاوه بر دانش آموزان ، با بعضی از اولیاء که از برگشت به دنبال بچه ها می آیند نیز در میان بگذاریم و با آنان جلسه ای در این مورد داشته باشیم . فکرکردیم برای پیدا کردن راه حل های مناسب بهتر است از منابع آگاه دیگر اطلاعاتی گردآوری کنیم . بعد از اولیاء تصمیم گرفتیم مشکل را با همکاران با تجربه خود در آموزشگاه درمیان بگذاریم و جلسه ای با آنان در این رابطه بحثی داشته باشیم و با آن ها نیز مشاوره نماییم . هر کدام از همکاران نظر خود را ابراز نمود و ما نظرات آنان را یادداشت نمودیم . - روش مشاوره - به مجلات و پایان نامه ها ی زیادی هم مراجعه کردیم .در طول این مدت همواره از خود می پرسیدیم: آیا ممکن است همان طوری که در سر کلاس به سوالات خوب پاسخ می دهند در ورقه امتحانی هم چنین باشند ؟

B3 تجزیه و تحلیل و تفسیر داده ها

پایین بودن سطح نمرات امتحانی نسبت به نمرات تدریجی در نیمه اول سال تحصیلی ، اظهارنظرهای برخی از اولیاء مبنی بر افت نسبی در دروس ، عکس العمل های خود دانش آموزان ، ناراضی بودن آموزگار از سطح نمرات امتحانی بعضی از دانش آموزان عالی کلاس ، - سطح نمرات امتحانی مطلوب بود اما رضایت مارا جلب نمی کرد . - و...  همگی بیانگر این مسئله بود که دانش آموزان در امتحانات با مشکل اضطراب و استرس برخوردارند.

B4 انتخاب راه جدید به صورت موقت

پس از بحث هایی که با مربیان  داشتیم ؛ نظرات بسیار خوب و ارزنده ی آنان را یادداشت کردیم . همچنین به همراه مربی تصمیم گرفتیم یک تست و آزمایش قبل از امتحانات اصلی با همان روش های کاهش اضطراب درحیاط اجرا کنیم . رو به بچه ها کردم و گفتم بچه های عزیزم > شما می توانید در حیاط هر طور که راحت هستید تستتان را بدهید . حتی می توانید از منزل یک چهارپایه کوچک بیاورید و راحت ورقه خود را روی آن بگذارید . چنانچه اگر کسی خسته شد و یا پایش درد گرفت می تواند پای خود را دراز کند .

بعد از تست از دانش آموزان سوال کردیم که آیا باز هم در سر جلسه تست دلهره و استرس داشتید ؟ آن ها با خوشحالی پاسخ دادند : نه آقا . ما با آرامش و خیال راحت به سوالات پاسخ دادیم. این آزادی که شما قبل از تست گذاشته بودید باعث شد که روحیه ما شاداب شود و دیگر دلهره و اضطراب برای ما معنی نداشت . بعد از این که اوراق را هم تصحیح نمودیم ، مشاهده نمودیم نمرات همه دانش آموزان فوق العاده است و نمرات از 19/5 کمتر نیست. به آن ها گفتم این نمرات را به اولیاء خود نشان دهید تا آن ها امضاء کنند و فردا به موسسه بیاورید .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید