بخشی از مقاله

چکیده

دراین مقاله سعی براین شده که تاثیر معماری و شهرسازی در اقتصاد و گردشگری بررسی شود درابتدا مقاله تعریفی از صنعت گردشگری و سپس پیشینه بحث صنعت توریسم و گردشگری معرفی گردیده است درقسمت های بعدی مقاله از اقتصاد شهری ، مفهوم و قلمرو سخن به میان آمده است .

درپیرامون مطالب از نظریه ی پایه ی اقتصادی شهر و تحلیل بر عوامل تاثیرگذار بر رشد شهری بیان شده است، در ادامه مقاله تعریفی از رابطه گردشگری و اقتصاد و درانتهای مقاله شاخص ها و زیرساختهای گردشگری مورد بررسی قرارگرفته است و درآخر نتیجه گیری و منابع مورد استفاده درمقاله عنوان شده است.

در این پژوهش از روش تحلیلی و توصیفی استفاده شده که در انتها به این نتیجه می رسیم شهرهایی که واجد ارزشهای تاریخی فرهنگی شهرسازی و معماری و فضاهای مطلوب شهری در ابعاد مورد نظر می باشند در حیطه ی برنامه ریزی در خصوص سیما و منظر مطلوب شهری و ایجاد شاخص های مورد نیاز بازدید کنندگان و گردشگران در زمینه ی تامین زیرساختهای گردشگری قرار گیرند.

مقدمه

صنعت گردشگری برای ایجاد تعادل بین توسعه پایدار و ارتقا ء سطح کیفی زندگی جوامع ، بسیار با اهمیت است و به طور موثری می تواند مشکلات جوامع را مهار کند.امروزه به دلیل ارتقاء زیرساختهای فناوری ،فرهنگی،سیاسی،اجتماعی و اقتصادی ، پدیده گردشگری یک واقعیت اجتناب ناپذیر در رفتار و عمل انسان برای ارضای روح او خواهد بود.گردشگری به عنوان یکی از منابع درآمد و ایجاد اشتغال در سطح محلی می تواند رهیافتی برای توسعه اقتصادی باشد.

گردشگری بخصوص در زمانی که سود فعالیتهای دیگر بخش های اقتصادی در حال کاهش باشد - محسنی171، - 1388 ، جایگزین مناسبی برای انها و راهبردی برای توسعه است.در قرن بیست و یکم ، پیشرفت فناوری موجب می شود تا وقت انسان بیش از پیش آزاد گردد و زمان بیشتری را صرف اوقات فراغت خود نمایید.در واقع این قرن را باید عصر صنعت گردشگری نام نهاد،این صنعت به اندازه ای در توسعه اقتصادی - اجتماعی کشورها اهمیت دارد که اقتصاددانان آن را صادرات نامرئی نام نهاده اند.

توجه به صنعت گردشگری بیانگر این واقعیت است که این امر به یک سلسله تاثیرات و تغییرات اقتصادی، فرهنگی ، اجتماعی و حتی محیطی در هر جامعه ای می انجامد - محسنی،151، - 1388، دلیل اصلی توسعه گردشگری غلبه بر پایین بودن سطح درآمد و ارائه فرصت های جدید شغلی و تحولات اجتماعی در جامعه است و می تواند امیدهایی را برای کاهش فقر به خصوص در نواحی که به نحوی دچار رکود اقتصادی شده اند،فراهم آورد - پاپلی یزدی و سقایی،1386، - 82صنعت گردشگری صرف نظر از تاثیر گذاری بر کشورهای مقصد،بر کشورهایی که در مسیر عبور جهانگردان واقع می شود،نیز اثر گذار می باشد.مثبت یا منفی بودن تاثیر گردشگری به مدیریت این فرایند بستگی دارد - محسنی،1388،. - 154هدف از پژوهش حاضر ارزیابی نقش معماری و شهرسازی در صنعت گردشگری و اقتصاد شهری می باشد.

شهر،اقتصاد شهری،مفهوم و قلمرو

در یک جمع بندی شهر را می توان چنین تعریف کرد : شهر سکونتگاه مجتمعی است با تعداد و تراکم معین و متناسب از جمعیت ، با بافت و ساختار کالبدی یکپارچه و به هم پیوسته اعم از محلات ،کوی ها و یا مناطق مسکونی، فضاهای فرهنگی،بازرگانی و تولیدی - پیشه وری و صنعتی - ، اداری،ارتباطی،کشاورزی و نظایر آن ها ، که اکثریت ساکنان شاغل دائمی آن در مشاغل و فعالیت های غیر کشاورزی - داد و ستد و بازرگانی،صنعت و فعالیت های اداری و فرهنگی و مانند آنها - به کار اشتغال داشته و بر اثر تمرکز تولید و خدمات فرامحلی ،کانون سیاسی،اجتماعی،فرهنگی،اداری،مواصلاتی و مرکز مبادلات اقتصادی و تامین نیازهای حوزه ی جذب و نفوذ پیرامون خود نیز می باشد.

در این تعریف بر ابعاد جمعیتی،کالبدی،اقتصادی و نقش مرکزیت شهر نسبت به حوزه ی پیرامون خود اشاره شده است. اگر شهر یک واحد اقتصادی است که در آن منابع اقتصادی وجود دارد که توسط عوامل اقتصادی - تولید کننده،توزیع کننده و مصرف کننده - مورد بهره برداری قرار میگیرند،سیستم شهری باید با توجه به کارایی عملکردی ان در رابطه با استفاده از این منابع مطالعه شود. حیات و توانایی عملکردی سیستم شهری،رشد و توسعه یا افت و رکود آن در طول زمان به چگونگی استفاده از منابع اقتصادی موجود در شهر و نحوه کنش عاملان اقتصادی وابسته است. تحلیل های اقتصادی همچنین به فهم بهتر پدیده های شهری با ماهیت کمتر اقتصادی کمک می کند. زیرا بسیاری از پدیده های شهری در جریان مکانیزم قیمت عمل میکنند.

ارائه تعریفی جامع و مانع از اقتصاد شهری ، همچون اکثر شاخه های علمی، به ویژه شاخه های علوم انسانی کار دشواری است. برای ارائه یک تعریف جامع از اقتصاد شهری سه مشکل عمده وجود دارد:

اولین و احتمالا مشکل ترین آن ها، این است که مطالعه ی اقتصاد شهری در یک زمینه ی خالص اقتصادی باید بر اساس یک ادراک کامل از چشم انداز تاریخی،سیاسی،جامعه شناسی،برنامه ریزی و جغرافیایی از فعالیت های شهری باشد. بنابراین مطالعه شهر و اقتصاد شهری یک ماهیت بین رشته ای پیدا می کند. البته این بدان معنی نیست که نتوان روی جنبه های اقتصادی شهر تمرکز کرد، بلکه با توجه به پیچیدگی مسایل شهری ، تحلیل گر اقتصاد شهر باید با دیدگاهی وسیع تر به مسایل شهری بنگرد و سایر جنبه های غیر اقتصادی موثر بر اقتصاد شهر را نیز در تحلیل خود در نظر داشته باشد.

دومین مشکل از آنجا ناشی می شود که شهرها در یک نظام اقتصادی بزرگتر قرار داشته و به طور گسترده تحت تاثیر اقتصاد ملی و حتی جهانی نیز هستند.در نتیجه بسیاری از مسایل شهری را نمی توان در یک واحد جداگانه بررسی کرد، بلکه باید وابستگی و پیوستگی اقتصاد شهری را با نظام های اقتصادی فراگیرتر ملی و جهانی نیز مورد توجه قرار داد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید