بخشی از مقاله

چکیده

معلم دارای نقش محوری و کارگزار اصلی تعلیم و تربیت به شمار می رود و تدریس جنبه مهمی از فرایند برنامهریزی درسی است بخشی عمده از ترکیب حرفه معلمی را تعامل های علمی- پژوهشی و فکورانه معلم تشکیل می دهد. تغییر نقش معلمان از ارائهدهنده صرف دانش و اطلاعات، به هدایت کننده و تسهیل گر فرایند یاددهی-یادگیری، تربیت کارگزار فکور و تأمل در تربیتمعلم را ضروری ساخته است. مهمترین ویژگی معلمان این سده، تفکر خلاق، هدایت فراگیرندگان به تولید دانش و راهنمایی آنان درزمینه فرایند یاددهی- یادگیری در نظر گرفته شد.

به سخن دیگر، معلم فکور جزء ویژگیهای مهم معلم در قرن 21 می باشد، این در حالی است که نظام قدیمی و صرفا نظری تربیت معلم که سبب ایجاد نارضایتی شده است، تربیت کارگزار فکور و تأمل در تربیتمعلم بهویژه برای معلمان قبل از استخدام تأکید زیادی شده است. پژوهش حاضر به شیوه توصیفی تحلیلی و به صورت مرور منابع کتابخانه ای انجام شده است.

یافته ها نشان داد که تربیت معلم باید جهت گیری عملی و تجربی به خود بگیرد. معلم فکور میتواند رویدادها را دوباره بازنگری نماید و در مورد آنها به قضاوت بپردازد و تدریس خود را با کمک مهارت، پژوهش و دانش اخلاقی خود تعدیل نماید و فراگیران را به سمت اندیشه ورزی در رفتار و باورها هدایت نماید. در این زمینه دو بعد تأمل یعنی دو بعد تأمل در حین عمل و تأمل پس از عمل میتواند در ایجاد معلمان فکور در تربیتمعلم موثر واقع شود.

مقدمه

مدیران، معلمان و مشاوران اعضای تیم هایی هستند که با یکدیگر همکاری می کنند تا توسعه عاطفی، اجتماعی، شناختی، جسمی و .... دانش آموزان را حمایت کنند. این مربیان باید با یکدیگر همکاری کنند تا به وضوح اهداف یادگیری تعریف شوند و سپس این اهداف را به دانش آموزانی که به آنها خدمت می کنند، ارتباط دهند. تعلیم دهندگان باید سطح بالایی از انتظارات را برای همه دانش آموزان تعیین کنند و از داده ها برای پیگیری پیشرفت دانش آموزان استفاده کنند.

معلمان باید جهت اتخاذ تصمیمات آموزشی مبتنی بر یک پیوستگی در رویکرد سازنده گرا و آموزنده به آموزش دادن و یادگیری با هم کار کنند. دانش آموزان باید فرصت شرکت فعال در جهت انتخاب های خود، حل مشکلات خود و ایجاد دانش خود داشته باشند. در این موارد مربیان به عنوان مشاوران و حامیان نوآورانه الهام بخش حرکت دانش آموزان به سطوح بالاتر اعتماد و شایستگی عمل می کنند

معلم باید دانش آموزان را تعلیم دهند، استراتژی ها را مدل سازی کنند و تمریناتی که الهام بخش دانش آموزان برای تفکر کردن است را فراهم کنند در حالیکه یادگیری جدید را تعلیم می بینند. مدیران، معلمان و مشاوران باید انگیزه دهنده دانش آموزان، از طریق تجربه یادگیری پویا که توسط دو عامل مهم هدایت می شوند، باشند: اول مربوط به و بر اساس دانش قبلی دانشجویان، و دوم احترام به شأن هر دانش آموز.

تدریس جنبه مهمی از فرایند برنامهریزی درسی است که از طریق ارزشهای تعلیم و تربیتی، نیازهای شخصی و نیز تنوعی از عقاید یا تعمیمهایی که معلم آنها را صحیح میپندارد؛ هدایت میشود. گیج - 1394 - تدریس را فعالیتی میداند که از جانب یک فرد بهمنظور تسهیل یادگیری فرد دیگری انجام میپذیرد اگرچه این فعالیتمعمولاً با زبان سروکار دارد ولی این کار الزامی نیست. حتی تدریس نیازی به تکیه انحصاری بر فرایندهای عقلی و منطقی ندارد.

ما میتوانیم از طریق فراهم کردن نمایشهای صامت و یا الگوهایی که یادگیرندگان بتوانند از آنها تقلید کنند تدریس کنیم. همچنین میتوانیم با ترغیب نگرشها و ارزشها که مؤلفههای منطقی آنها تحتالشعاع عواطف و احساسات است به آموزش بپردازیم. وی در تعریف تدریس بر رابطه تعاملی بین یاد دهنده و یادگیرنده تأکید کرده و بر این باور است که این رابطه تعاملی وقتیکه در موقعیتهای سازمانیافته و بین معلم و دانشآموزان برقرار میشود تدریس نام میگیرد و عبارت است از مجموعه فعالیتهایی که توسط معلم بهمنظور تسهیل یا هدایت یادگیری در یادگیرندگان به انجام میرسد. بهعبارتدیگر، تدریس قراردادی بین یک دانشآموز و یک معلم است. این قرارداد حکایت از آن دارد که معلمان و دانشآموزان توافقها و نیز الزامهایی نسبت به یکدیگر دارند

بهمنظور ارائه یک مفهوم کلی از تدریس، ویژگیهای فعالیت تدریس را به شرح زیر بیان میدارد:

فردی وجود دارد که دارنده و مالک چیزی است، محتوا و کسی که، قصد دارد محتوا را منتقل کند یا تأثیر بگذارد بر روی، فرد گیرنده یا کسی کهساساً فاقد محتوا است و بهاینترتیب، اولی و دومی در رابطهای درگیر میشوند تا دومی یا گیرنده، محتوا را کسب کند. بنابراین همانطور که ملاحظه میشود در یکسوی جریان تدریس معلم قرار دارد که از طریق فعالیتها و اقداماتی که انجام میدهد تحقق یادگیری در یادگیرنده را که در طرف دیگر این جریان قرار دارد؛ تسهیل و هدایت میکند. این فعالیتها در قالب محتوا و در تدریس و یادگیری جریان روابطی که باهدف تحقق یادگیری بین آنها شکل میگیرد؛ انجام میشود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید