بخشی از مقاله

چکیده:

ساختارهای معمارانه نه فقط جهت استفاده های فیزیکی است، بلکه استفاده ی روحی و روانی از آن به عنوان هنر زندگی اجتماعی و تعادل در موجودیت و هماهنگی سیستمیک این تعادل بوده که همگنی و تداوم خود را از طبیعت محیطی دارا می باشد. در نتیجه احتیاج به نگاهی کارشناسانه در جهت جلوگیری از اتلاف منابع انرژی و کاهش آلودگی های زیست محیطی مقدمات پیدایش گرایش انرژی در این راستا بوده است. بحران انرژی وپایان پذیری منابع فسیلی بهمراه آلودگی محیط زیست از جمله عوامل محرک بشر به منظور دست یابی به انرژی های فناناپذیری همچون خورشید، باد و . . . می باشد.

امروزه دنیا با دو چالش مبرم و اضطراری مربوط به خدمات انرژی مواجه است. از تمام انرژی های تجدیدپذیر توجه بیشتر به انرژی خورشیدی به عنوان یک راه حل برای کاهش منابع فسیلی و سوخت های هسته ای برای محیط زیست پاکیزه تر استفاده می شود. انرژی های تجدیدپذیر منجر به تولید درصد بسیارناچیزی از گاز های گلخانه ای میشوند، لذا یکی از سوخت هایی که به زودی جایگزین سوخت های تجدیدناپدیر می شود، انرژی خورشیدی می باشد .

افزایش جمعیت,ساخت و ساز سریع وایجادشهر بدون برنامه ریزی,باعث تخریب ساختار اکولوژیک میشود,وراهی برای اتلاف سریع منابع انرژی می شود. محیط اطراف زندگی امروزمان ,رویکرد طراحمان مورد تردید قرار گرفته است؛ روزی طرح های ایستاده شود که با کیفیت بهتر,سالمتر,قابل زندگی و برای پاسخگو بودن به نیاز های نسل های اینده باشد.عضو کلیدی برنامه ریزی و طراحی اکولوژیکی پایداری است.

پایداری یک طرح و حوزه بافت مسکونی و بین گرفته و داده ها ی ساکنین تعادلی به وجود می اورد. رشته یک پایداری ؛هوای تمیز ,اب تمیز ,سالم و بمقدارکافی مواد غذای ,گیاه,حیوان و رابطه با دیگر انسان ها مرتبت به باید های بنیانین انسان مانند:,حفاظت ,مشارکت ,خلاقیت, اقلیم ,ازادی, دوست داشتن ,زیبایی . توسعه شهری طرفدارحفظ منابع طبیعی و برای توسعه شهر پایدار, اساس مقررات دیگر,پایداری و برابری مقررات دیگری که محدود میکنند میتواند کمک به کم مصرف کردن منابع باشد.

مقدمه

جنبش های مربوط به طراحی اکولوژیکی قرن 19 ام امروزه , شروع شده به دست گرفتن کل شهر و اجزای ان را برای اکولوژیکی کردن است درضمن طراحی اکولوژیکی در یک چهارچوب با مقایس جزیی نیست با مباحث اجتماعی ,اقتصادی ,طبیعی وفیزیکی تکامل یافته است.

درشهرها بصورت یک آپارتمان شروع شده و سپس به مجتمع مسکونی ,محله, در مقیاس سمت حتی تا ابعاد کل شهر را در بر گرفته است.از مهمترین مراحل یاختن مجتمع های مسکونی اکولوژیکی است.

فضاهای مجتمع مسکونی در سه مرحله طراحی و برنامه ریزی ,ساخت و زندگی کردن میتوان مورد بررسی قرارداد. در یک پروژه مسکونی اکولوژیکی در این سه مرحله تمام مقررات لازم باید انجام بگیرد.بی تردید اولین و مهمترین مرحله ,مرحله طراحی و برنامه ریزی است که دیگر مراحل را تحت تاثیر می گذارد.

در این مرحله بحرانی ترین تصمیم انتخاب محل مناسب است.در این نقطه برای جلوگیری از یک تصمیم اشتباه خصوصیات منطقه از لحاظ ساختار اکولوژیکی وگیاه و جانداران به خوبی مورد بررسی قرارگیرد و بخوبی انالیز شود.در نتیجه انالیز فضاهای مناسب برای جایگیری , تراکم جمعیت متناسب با ظرفیت منطقه باید اختصاص داده شود.

در مرحله بعدی فاکتورهای مربوط به ساختمان - محل بنا,موقعیت بنا نسبت به بناهای دیگر,جهت و فرم بنا - متناسب با مقررات منطقه و مربوط به طراحی اکولوژیکی به جا اورده شود.دراین نقطه طراحی بهترین راه حل متناسب با قواد ساختمان سبز بین المللی که به عنوان بنای طبیعی اکولوژیکی است طراحی شود.درطول دوران ساخت برای اینکه مواد زاید محیط را الوده نکنند باید تدبیر های لازم در نظر گرفته شود.بنا باید دارای هرگونه تدبیر عایقی باشد.تنظیمات لازمه برای استفاده از انرژی خورشیدی را دارا باشد.در برنامه ریزی و طراحی اکولوژیکی مسله مهم دیگر برنامه ریزی طراحی فضای سبز و چشم انداز است.چشم انداز متناسب با اقلیم منطقه و پوشش گیاهی مدنظر است.

اعضای طراحی به شکل کنترول کننده عوامل اقلیمی باشد. از سیستم های لازم برای زخیره و ابیاری استاده شود تا برای ابیاری فضاهای سبز از اب باران استفاده شود.برای روشن ساختن فضاها از نور خورشید بهرمند شوند. درانتخاب مواد برای پوشش زمین مواد متناسب با معیارهای اکولوژیکی ترجیح داده شود.زمین زبر را تا حدتوان باد کاهش داد.راه عابرین پیاده به خوبی تنظیم شود ,فضای کافی برای بازی کودکان ,فضای برای پیاده روی و ورزش و راه دوچرخه سواری طراحی شود.به جای ایجاد فضاهای sert بزرگ برای پارکینگ های سرباز از پارکینگ در زیر زمین استفاده شود و بر روی پارکینگ را به عنوان فضای سبز مورد استفاده قرار داده شود.

در مجتمع های مسکونی کاهش زاییدات وموضوع مدیریت از مباحث مهم دیگر است.بااستفاده از انرژی های تجدیدپذر - مثل خورشید,باد و زمین گرمایی - به حفاظت کیفیت هوا میتوان کمک کرد.در مسکن با جداسازی زاییدات میتوان بازسازی کرد.علت ایجاد مجتمع های مسکونی با توجه به نیاز بشر به حفظ امنیت و توانایی بیشتر برقراری
امنیت توسط نیروهای جمعی به نسبت نیروهای فردی، انسانها زندگی به صورت گروهی را تا آنجا که به حریم خصوصی شان لطمه وارد نکند دوست دارند. وجود مجتمع های مسکونی این امکان را به مخاطبان می دهد تا از امکانات بیشتر و بهتری بهره گیرند. - مثل فضاهای خدماتی و تفریحی و... کمتر شدن هزینه ها با توجه به تقسیم آنها بین تعداد خانوار بیشتر.

تاریخچه مسکن

پیدایش مسکن اجتماعی مقارن با پدیدار شدن آثار و نتایج انقلاب صنعتی در قرن 19 میلادی می باشد . با وقوع انقلاب صنعتی مبانی تولید دگرگون شده و همزمان با آن، دامنه مهاجرت روستاییان به شهرها به منظور اشتغال در کارخانه ها و مراکز تولیدی افزایش چشمگیری یافت . یکی از آثار این مهاجرتها افزایش نرخ شهرنشینی و به تبع آن توسعه و گشترش شهرها بود . در چنین شرایطی تقاضا برای مسکن شهری رشد یافته و به دلیل ناکافی بودن عرضه مسکن مناسب جهت استقرار روستاییان مهاجر، گروهی از آنها در خانه هایی محقر و فاقد امکان لذت بردن از زندگی جمعی در کنار حریم خصوصی.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید