بخشی از مقاله

چکیده:

تعداد زیادی از سازمان هایی که مدیریت دانش را به عنوان استراتژی اصلی سازمان خود به کار می برند اغلب به عنوان رهبران حوزه کسب و کارشان شناخته می شوند. با توجه به اینکه خلق دانش به عنوان کانون اصلی مدیریت دانش در نظر گرفته شده و شامل همه فعالیت هایی می شود که قصد دارند راه حل های بدیع و مفید را برای منافع سازمانی خلق نمایند لذا برای بهبود وضعیت خلق دانش در سازمان لازم است از مدلی استفاده گردد که جایگاه آن را در تمامی ابعاد بررسی نماید.

هر چند روش های متفاوتی برای پرداختن به موضوع خلق دانش ارائه شده است ولی با توجه به پویا بودن ماهیت دانش و عوامل سازمانی و محیطی تاثیر گذار بر آن، به نظر روش پویایی شناسی سیستم یک رویکرد مناسب برای پرداختن به این موضوع می باشد. در این تحقیق با بهره گیری از مدل پویا یی سیستم فرایند خلق دانش در سازمان تامین اجتماعی به اجرا گذاشته شد و جنبه های کلیدی تاثیر گذار در خلق دانش از طریق شبیه سازی مدل مزبور مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و بر اساس نتایج آن پیشنهاد های کاربردی ارائه گردید.

مقدمه:

تعداد زیادی از سازمان هایی که مدیریت دانش را به عنوان استراتژی اصلی سازمان خود به کار می برند اغلب به عنوان رهبران حوزه کسب و کارشان شناخته می شوند - تونگ و میترا، . - 2009 تعاریف زیادی برای مدیریت دانش ارائه شده است. در اغلب تعاریف، مدیریت دانش را به مثابه یک جریان و فرایند در نظر گرفته اند که این نشأت گرفته از ماهیت سیال دانش است - شریف زاده و بودلایی ، . - 1387 یک مدل مدیریت دانش با این موضوع در ارتباط است که سازمان دانش را در طی زمان چگونه خلق کرده و استفاده می نماید.

اندیشمندان این حوزه معتقدند مدیریت دانش در خلا وجود ندارد بلکه آن با عملیات و پویایی های سازمان در ارتباط است. به عبارتی اقدامات و فعالیت ها در زمینه مدیریت دانش ایستا نبوده و سازمان باید بطور مستمر تصمیمات پیشین را در مورد تخصیص منابع به منظور عکس العمل مناسب به تغییرات بازنگری کند و این فرآیند تصمیم گیری پویا نمی تواند از طریق نگرش ایستای موجود در ادبیات مدیریت دانش مهیا شود.

همان گونه که علاقه به موضوع مدیریت دانش به طور مداوم افزایش می یابد نیاز به شواهد تجربی احساس می گردد تا نشان دهند که ابزار مدیریت دانش چگونه کار می کنند، چگونه اجرا گردیده و چطور می توان ارزش آنها را ارزیابی کرد . - Massingham,2014 - برای بهبود وضعیت خلق دانش در سازمان لازم است از مدلی استفاده گردد که جایگاه آن را در تمامی ابعاد بررسی نماید و بتواند از طریق مکانیزم های بازخوردی، واکنش های سیستم مورد مطالعه به تغییرات درون زا و برون زا مورد بررسی قرار گیرد.

با مرور منابع مرتبط مشاهده می شود که یک مدل پویا جهت سنجش فرایند خلق دانش در ساز مان های دانش محور در کشور طراحی نشده است. بر این اساس ، در این تحقیق با بهره گیری از مدل پویا یی سیستم فرایند خلق دانش در یکی از سازمان های دانش محور به اجرا گذاشته خواهد شد. در واقع، هدف اصلی این تحقیق ایجاد یک مدل دینامیکی برای سنجش خلق دانش بوده و سعی بر آن است که جنبه های کلیدی تاثیر گذار در خلق دانش در سازمان تامین اجتماعی از طریق شبیه سازی مدل مزبور مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.

دانش:

در میانه های دهه 1980 میلادی، افراد و سازمان ها شروع به تصدیق اهمیت فزاینده نقش دانش در ظهور محیط رقابتی کردند . - wiig,1997 - از آنجائیکه دانش به عنوان پایه و اساس مدیریت دانش می باشد، بنابراین برای مدیریت مؤثر آن، یک شناخت کلی از ویژگی آن لازماست. تقریباً می توان گفت هر رشته ای به یک تعریف از دانش پرداخته است . - Lawson, 2003 - یک بحث پیچیده درباره تعریف دانش وجود دارد که موضوع یک بخش اختصاصی از فلسفه به نام معرفت شناختی می باشد,

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید