بخشی از مقاله

چکیده :

ارتباطات عبارت است از فرایند ارسال اطلاعات از طریق یک شخص به شخص دیگر و درک آن توسط شخص گیرنده یعنی انتقال و سهیم شدن در اندیشه ها و عقاید و واقعیتها به گونه ای که گیرنده، آنها را دریافت و درک کند همچنین. هوش غیرشناختی یا هیجانی، ابعاد شخصی، عاطفی، اجتماعی و حیاتی هوش را که اغلب بیشتر از جنبههای شناختی آن در عملکردهای روزانه موثرند؛ مخاطب قرار میدهد.

این تحقیق با هدف طراحی مدل هوش هیجانی و ارتباطات سازمانی سعی بر ان دارد تا این مدل را در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی طراحی نماید . از این رو گروه دلفی منتخبی از خبرگان انتخاب شدند شاخصها معرفی شدند و طی دو دوره پرسشها طراحی و به گروه دلفی داده شد و در دور دوم اجماع به عمل امد و ابعا معرفی شدند . پس از ان پنج فرضیه طراحی شد و نمونه اماری به کمک فرمول کوکران شامل 334 نفر از بین کارکنان و مدیران منطقه ویژه اقتصادی بندر امام توزیع شد .

اطلاعات به کمک پرسشنامه در طیف لیکرت بود جمع اوری شدند و به کمک نرم افزار اس پی اس اس و لیزرل به تحلیل داده ها پرداختیم .پس از تجزیه و تحلیل داده ها تمامی فرضیه ها مورد پذیرش قرار گرفتند و پیشنهاد داده شد مدیران و مسئولان منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی به توجه به آگاهاهیها و دانش افراد و ارتقای سطح مدیریت دانش در بین کارمندان اهتمام ورزند .

انگیزش عامل مهمی در رفتار درونی و بیرونی است . پاداشهای مناسب به نحو مطلوب میتواند انگیزش را در بین کارمندان ایجتد نماید . کارتیمی و کارگروهی و همراستا سازی کارمندان در راستای اهداف جنعی صورت پذیرد .روح مذهبی و تعالیم مذهبی و معنویت در بین کارمندان با جلسلات مختلف دعا و مناسبتهای مختلف غم و شادی معنوی به کارکنان القا شود.

مقدمه :

دوران کسب و کار جدید در قرن 21، تغییر را به عنوان یکی از ویژگی های اصلی به رسمیت شناخته است. این وضعیت ریشه در عواملی همچون رقابت بیش از حد ، جهانی شدن ، و پیشرفت های تکنولوژیکی دارد. برای بقا و کامیابی در این چنین محیط به شدت رقابتی ، حس گری و پاسخ به تهدیدات و فرصت های سازمانی ضروری است. از این رو یکی از مواردی که میتواند در شرایط حساس به کمک سازمانها و برنامه ریزی های آنان برسد؛ ارتباطات سازمانی و هوش هیجانی است. در فضای غیر قابل پیش بینی و متغیر عصر کنونی ، برتری در رقابت هدف اصلی هر سازمانی است. در چنین شرایطی ، کوچکترین لغزش گاه می تواند منجر به زوال یک سازمان شود

ارتباط:

ارتباطات عبارت است از فرایند ارسال اطلاعات از طریق یک شخص به شخص دیگر و درک آن توسط شخص گیرنده یعنی انتقال و سهیم شدن در اندیشه ها و عقاید و واقعیتها به گونه ای که گیرنده، آنها را دریافت و درک کند.

به عبارت دیگر ارتباطات فرایندی است که به وسیله آن افراد در صدد برمیآیند تا در سایه مبادله پیامهای نمادین به مفاهیم مشترک دست یابند.

. ارتباطات سازمانی

از ترکیب دو واژه ارتباط و سازمان میتوان به مفهوم جدیدی دست یافت که ارتباط یا ارتباطات سازمانی نام دارد. در ارتباط سازمانی که یکی از انواع ارتباطات انسانی است، چهار ویژگی هدفمندی، ساختارمندی، وظیفهمداری و محاط بودن در یک سازمان، در مقایسه با انواع دیگر ارتباط بیشتر مورد توجه است.

ارتباطات سازمانی فرایندی است که به وسیله آن سیستمی را برای گرفتن اطلاعات و تبادل معانی به افراد و ارگان های مختلف داخل و خارج سازمان راه اندازی می کنند. ارتباطات، نظامی برای هماهنگی و یکپارچه سازی و ایجاد زمینه مشترک برای فعالیت سازمان و در نهایت افزایش بهره وری سازمان است.

انواع ارتباط سازمانی عبارتند از :

هوش هیجانی :

هوش عاطفی، هوش احساسی یا هوش هیجانی - که ضریب آن با EQ نشان داده می شود - شامل شناخت و کنترل عواطف و هیجانهای خود است. به عبارت دیگر، شخصی که EQ بالایی دارد سه مؤلفه هیجانها را به طور موفقیت آمیزی با یکدیگر تلفیق میکند .تعریف هوش هیجانی نیز همانند هوش شناختی شناور است.

گلمن اجزا هوش هیجانی را در خودآگاهی، خود نظمدهی، انگیزه، همدلی و مهارت اجتماعی در شغل میبیند.منظور او از خودشناسی، توانایی تشخیص و درک هیجانات و انگیزش های فرد و اثرات آن بر دیگران است. خود نظمدهی را توانایی کنترل یا تغییر جهت دادن حالات مخرب و میل به تعویق انداختن اعلام نظر و تفکر قبل از عمل می داند و منظور وی از انگیزه میل وافر به کارکردن و دنبال کردن اهداف با انرژی و پشتکار است. همدلی را توانایی ادراک ظاهر هیجانی و تبحر در رفتار با دیگران مطابق واکنشهای هیجانی آنها میداند و منظور وی از مهارت اجتماعی، تبحر در اداره کردن و مدیریت رفتار خود و دیگران است تا به توانایی رهبری در گروه و ترغیب دیگران نیز دست یابد

هوش غیرشناختی یا هیجانی، ابعاد شخصی، عاطفی، اجتماعی و حیاتی هوش را که اغلب بیشتر از جنبههای شناختی آن در عملکردهای روزانه موثرند؛ مخاطب قرار میدهد.

هوش هیجانی با توانایی درک خود و دیگران - خودشناسی و دیگرشناسی - ، ارتباط با مردم و سازگاری فرد با محیط پیرامون خویش پیوند دارد.

به عبارت دیگر، »هوش غیرشناختی پیش بینی موفقیتهای فرد را میسر میکند و سنجش و اندازهگیری آن به منزله اندازه گیری و سنجش تواناییهای شخص برای سازگاری با شرایط زندگی و ادامه حیات در جهان است -

مولفههای اصلی هوش هیجانی و اجتماعی

هوش هیجانی بنا به نظر بارآن شامل پنج مولفه به شرح زیر است

- مولفه درون فردی:

تواناییهای شخص را در آگاهی از هیجانها و کنترل آنها مشخص می کند.

- مولفه میان فردی:

تواناییهای شخص را برای سازگاری با دیگران و مهارتهای اجتماعی بررسی میکند.

- مولفه سازگاری:

انعطافپذیری و توان حل مسأله و واقع گرایی شخص را بررسی میکند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید