بخشی از مقاله

چکیده

این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین سبک های هویت و هوش هیجانی با رضایت شغلی در کارکنان شبکه بهداشت شهر پاسارگاد به مرحله اجرا درآمده است. به منظور دسترسی به هدف فوق از بین کارکنان 132 نفر به صورت تصادفی ساده برای پاسخگویی به پرسشنامه های تحقیق انتخاب شدند. در این پژوهش از سه پرسشنامه استفاده شد که عبارت بودند از پرسشنامه سبک هویت بروزنسکی - 1989 - ، پرسشنامه هوش هیجانی بار آن - 1997 - و پرسشنامه رضایت شغلی اسمیت، کندال و هیولین . - 1969 - داده های حاصل از پرسشنامه ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون مورد تحلیل قرار گرفت. نتیجه حاصله نشان داد که بین سبک های هویت، هوش هیجانی با رضایت شغلی رابطه معناداری وجود دارد، بین سبک های هویت با رضایت شغلی رابطه معنی داری وجود دارد، بین ابعاد هوش هیجانی بارضایت شغلی رابطه معناداری وجود دارد، سبک های هویت قادرند رضایت شغلی را پیش بینی نمایند، ابعاد هوش هیجانی قادرند رضایت شغلی را پیشبینی نمایند.

مقدمه

نقش نیروی انسانی در پیشبرد امور جامعه دارای اهمیتی والاست و موثرترین رکن تحولات اقتصادی اجتماعی و فرهنگی محسوب می شود. پیشرفت های اقتصادی و اجتماعی نیز، تجهیز نیروی انسانی متعهد، متخصص، ماهر و افزایش مهارتهای مداوم او را اجتناب ناپذیر می کند. کوششهای بشر همواره بر آن بوده تا حداکثر نتیجه را با کمترین امکانات و عوامل موجود به دست آورد. این کوششها را میتوان دستیابی به بهرهوری بالاتر نامید - پاول و مایر1، . - 2009 هوش هیجانی می تواند یکی دیگر از عوامل موثر در شادکامی و نشاط افراد باشد. . پژوهشگران عقیده دارند که هوش هیجانی2، افراد را برای مقابله با مشکلات آماده می کند و باعث تقویت رفتارهای مثبت و سازگارانه می شود.

همچنین هوش هیجانی به احساس ذهنی تعلق داشتن، پذیرفته شدن و مورد علاقه، عشق و محبت قرار گرفتن اطلاق می گردد و برای هر فرد یک رابطه امن را بوجود می آورد که در این رابطه ویژگی های اساسی، احساس صمیمیت و نزدیکی است - برانول و شوماکر3،1981؛ به نقل از قلاتی،. - 1380 علاوه بر هوش هیجانی، عامل دیگری که بر روی نیروی انسانی تاثیر دارد، سبک های هویت می باشد. برزونسکی - 1990 - با بررسی زیربناهای شناختی و اجتماعی وضعیت سبکهای هویت، سه سبک اطلاعاتی، هنجاری و سردرگم / اجتنابی را فرض نمود.

یکی از عاملهایی که رفتار سازمانی هر فرد رابه شدت تحت تاثیر قرار می دهد رضایت شغلی است.رضایت شغلی احساس مثبت ومنفی ونگرش هایی که دریاره شغل خود داریم رامنعکس میکندکه به تعدادزیادی از عوامل مربوط به کار وابسته است ودمنه آن از جایی کهما قراداریم تا جایی که احساسی از تحقق در وظایف خود به دست می آوریم ادامه دارد - مهداد،. - 1384عوامل متعددی ممکن است بر روی رضایت شغلی تاثیرگذار باشد، که از آن جمله می توان به سبک هویتی نامناسب اشاره کردافرادی که دارای سبک هویتی نامناسب می باشند از زندگی و کار خود معمولا راضی نیستند و این عامل می تواند منجر به کا هش رضایت شغلی آنها گردد.

هویت، یک تصور و بازنمایی ذهنی از خود است و افراد برحسب استفاده از فرآیندهای شناختی و اجتماعی و نظریههای خود ساخته برای حل مسایل شخصی و تصمیمگیریها، در استفاده از سبکها با یکدیگر تفاوت دارند. این سبکها، راههای پردازش اطلاعات و مقابله با مشکلات ناشی از بحران هویت است - دوریس4 و همکاران، . - 2004 لذا با توجه به نقشی که سبک های هویت و هوش هیجانی میتوانند در زندگی کاری و خانوادگی فرد داشته باشند، این پژوهش به دنبال این است که مشخص کند آیا بین سبک های هویت و هوش هیجانی با رضایت شغلی رابطه وجود دارد؟

در مورد ارتباط هوش هیجانی و سلامت، بسیاری از تحقیقات پیشین نشان می دهد که افرادی که از هوش هیجانی بالایی برخوردار هستند نسبت به افرادی که هوش هیجانی آنها پایین تر است، به طور معناداری از سلامتی جسمانی و روانی بالاتری ، برخوردار می باشند - ولز،. - 2000 با توجه به اینکه تحقیق در مورد سبک های هویت و هوش هیجانی و ارتباط آنها با رضایت شغلی، منجر به این خواهد شد که پژوهشگران به نتایجی در مورد نحوه برنامه ریزی برای کارکنان در سازمان و یا حتی گزینش و استخدام افراد دست یابند، که این امر منجر به افزایش بهره وری در سازمان نیز خواهد شد، حائز اهمیت می باشد.

اهداف پژوهش هدف کلی

هدف کلی این پژوهش بررسی رابطه بین سبک های هویت و هوش هیجانی با رضایت شغلی کارکنان شبکه بهداشت شهرستان پاسارگاد می باشد.

اهداف فرعی

-1 بررسی رابطه بین سبک های هویت و هوش هیجانی با رضایت شغلی.

-2 بررسی رابطه بین سبک های هویت با رضایت شغلی.

-3 بررسی رابطه بین ابعاد رضایت شغلی با هوش هیجانی.

-4 پیش بینی رضایت شغلی از طریق سبک های هویت.

-5 پیش بینی رضایت شغلی از طریق ابعاد هوش هیجانی.

فرضیه های پژوهش:

-1 بین سبک های هویت و هوش هیجانی با رضایت شغلی رابطه معناداری وجود دارد.

-2 بین سبک های هویت با رضایت شغلی رابطه معناداری وجود دارد.

-3 بین ابعاد هوش هیجانی با رضایت شغلی رابطه معناداری وجود دارد.

-4 سبک های هویت قادرند رضایت شغلی را پیش بینی نمایند.

-5 ابعاد هوش هیجانی قادرند رضایت شغلی را پیش بینی نمایند.

- 1 هوش هیجانی

هوش هیجانی مجموعهای از تواناییهای غیرشناختی - توانش ها و مهارت ها - است، که بر توانایی رویارویی موفقیت آمیز با خواسته ها، مقتضیات و فشارهای محیطی تاثیر می گذارند - پتن،2000، به نقل از آقایار و شریفی درآمدی،. - 1387

- 2 سبک های هویت

اشاره به راهبردهایی دارد که فرد ترجیح می دهد در موقعیت های تصمیم گیری و حل مسئله استفاده کند - برزونسکی و کاک، . - 2005 این پرسشنامه دارای پنج مولفه می باشد که عبارتند از خودآگاهی، خودکنترلی، خودانگیزگی، همدلی و مهارت. سبک های هویتی که در این تحقیق مورد مطالعه قرار گرفته اند عبارتند از سبک اطلاعاتی، سبک هنجاری و سبک سردرگم اجتنابی.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید