بخشی از مقاله

خلاصه

امروزه با گسترش فناوری اطلاعات، جهانگردان تمایل زیادی به استفاده از ابزار سیار متنوع چون موبایل، لپ تاپ، PDA و نظایر آن نشان می دهند. استفاده از دستگاههای سیار در باغ وحش یکی از کاربردهای سیستم جهانگردی الکترونیکی می باشد که می توان محتوا آموزشی را در قالبی مناسب، با توجه به محیط قرارگیری فرد، شخصی سازی کرده و به وی ارائه داد. در این مقاله یک سیستم پیشنهادگر مبتنی بر مکان در باغ وحش مطرح می گردد. در سیستم پیشنهادی برای پیشنهاد مسیر، از روش دسته بندی بیز استفاده می شود. به دلیل کم بودن تعداد نمونه های آموزشی، 19 پیشنهاد مطابق با مسیر طی شده توسط کاربر داده می شود که درصد پیشنهادهای درست 62/7 می باشد.

1.    مقدمه

در صنعت جهانگردی استفاده از دستگاههای سیار به روش های مختلف مورد استقبال جهانگردان قرار گرفته است. به عنوان مثال برای گرفتن اطلاعات به روز درباره مناظر دیدنی کل جهان، می توان از آن استفاده نمود. هم چنین برای به اشتراک گذاشتن مکان های جذاب و قابل ارزش بازدید شده در جهان، با دیگر کاربران تعامل داشت. اما فقدان یک مدل کارآمد در صنعت جهانگردی را می توان به عنوان یکی از مشکلات اصلی در بحث کاربرد دستگاههای سیار در این صنعت نام برد. مشکل بعدی متمرکز نبودن اطلاعات مربوط به این صنعت در یک سرور مشخص و پراکندگی اطلاعات در کل وب می باشد.

امروزه یکی از ویژگی های کلان شهرهای دنیا توسعه نهادهایی است که علاوه بر حفظ محیط زیست خود ارتباط شهروندانش را با محیط زندگی خود بیشتر کند. باغ وحش به عنوان یکی از این نهاد ها توانسته علاوه بر جنبه آموزشی، فرهنگی به عنوان نماد توریستی این شهرها نیز استفاده شود. باغ وحش محلی برای نگهداری حیوانات مختلف - اهلی و وحشی - می باشد که میتواند شامل بخشهای جانوران آبزی، بخش پرندگان، بخش پستانداران و نظایر آن باشد. با توجه به وسعت و شرایط آب و هوایی منطقه ای که باغ وحش در آن قرار دارد، حیوانات موجود در باغ وحش انتخاب میشوند.

در باغ وحش هر حیوانی در قفسی نگهداری میشود. قفسهای حیوانات درنده از میله آهنی محکم ساخته شده و برای برخی حیوانات زیستگاه مصنوعی ایجاد شده است. اکثراً حیوانات با جفتشان نگهداری میشوند و گاه در محوطه زندگی حیوانات آبزی، استخرها و دریاچههای عمیق ساخته میشود. باغهای وحشهای بزرگ در شهرهای بزرگ دنیا به

عنوان مراکز پژوهشی جانورشناسی کاربرد دارند، همچنین درآمدهای بالایی از طریق جذب توریست نصیب باغ وحشها میشود، از اینرو نیاز به حمایت هر چه بیشتر از این نهادها احساس میگردد. زیرا علاوه بر ورود سرمایه امکان اشتغال زایی برای شهروندان را فراهم می کند.

امروزه گسترش فناوری اطلاعات، جهانگردان تمایل زیادی به استفاده از ابزار سیار متنوع چون موبایل، لپ تاپ، PDA و نظایر آن نشان می دهند. استفاده از دستگاههای سیار در باغ وحش یکی از کاربردهای سیستم جهانگردی الکترونیکی میباشد که میتوان محتوا آموزشی را در قالبی مناسب، با توجه به محیط قرارگیری فرد، شخصی سازی کرده و به وی ارائه داد.

ساختار این مقاله به صورت زیر می باشد: در بخش دوم تحقیقات پیشین مطرح شده است. طراحی یک سیستم پیشنهادگر مبتنی بر مکان در باغ وحش در بخش سوم پرداخته شده است، در بخش چهارم نتیجه گیری بررسی شده است.

2.    تحقیقات پیشین

کلیه در اواسط دهه 1990، زمانیکه محققان تحقیقاتشان را در زمینه سیستمهای پیشنهادگر آغاز نمودند این تحقیقات بطور روشنی روی ساختارهای نرخ گذاری متمرکز بود. دراغلب فرمول ها، مسایل پیشنهاد دهی با تخمین نرخ که معمولا ًتوسط کاربران داده میشد، کاهش مییافت. تخمینهامعمولاً براساس نرخهای داده شده به آیتمها توسط کاربر واطلاعات دیگرکه بصورت قراردادی وجود داشت زده می شد. دراینصورت آیتمهایی به کاربر پیشنهاد میشد که بالاترین نرخ را داشتند. دراین روش C را به عنوان همه کاربران و S را به عنوان همه آیتمهای ممکن مثل کتاب، فیلم، رستوران و نظایر آن که می-تواند به کاربر پیشنهاد شود درنظر می گیریم. فضای S از آیتمهای ممکن می تواند خیلی بزرگتر باشد و دامنه ای بین صد، هزاران یا حتی میلیونها آیتم در هر کاربردی باشد؛ مثل پیشنهاد کتاب یا سی دی که می تواند در بعضی موارد فضایی میلیونی داشته باشد

سیستمهای زیادی به منظور راهنمایی برای گردشگران طراحی شدهاند، که از مدلهای محتوا استفاده میکنند. در[4] سیستمی طراحی شده که اطلاعات را براساس ترجیهات کاربر تهیه میکند. این سیستم شامل مکان، زمان، زمان سپری شده در مسیر، جهت مسیر انتخابی، ترجیهات شخصی و انواع دستگاههای کاربر به عنوان اطلاعات محتوا است. سیستمی که به وسیله Hinze و Buchanan طراحی شده است، اطلاعاتی را به منظور پیشنهاد مکانهای دیدنی برای بازدید تولید میکند.

اطلاعات محتوا در این سیستم شامل: مکان کاربر، زمان جاری، علایق و اطلاعاتی درباره مناظر دیدنی نظیر مکان مناظر، انواع مناظر و مشابهت بین مناظر مختلف می باشد. سیستم دیگری به نام Cyberguide طراحی شده است که برای صنعت توریسم کاربرد دارد.[6] این سیستم از PDA و GPS برای دادن سرویس به جهانگردان برای بازدید از یک مکان جدید به جای راهنمای انسانی استفاده میکند.

سیستم دیگری به نام Murshid که در[2] طراحی شده، با استفاده از نقشه - Google Map - یک راهنمای دیداری طراحی میکند. این سیستم، یک سیستم آگاهی از محتوا بر پایه مکان است که از اطلاعات مکانی کاربر، علایق و شغل وی و اطلاعات زمانی استفاده میکند. سیستم پیشنهادگر مبتنی بر آگاهی از محتوا در رستورانها7]، 8و[9، صنعت توریسم[10] و سیستمهای تجاری[11] با استفاده از اطلاعات محتوا مثل مکان، زمان و نظایر آن به منظور پیشنهاد مناسب به کاربران ایجاد شدهاند. تحقیقات زیادی در مورد استفاده از محتوا به منظور پیشنهاد سرویسهای مناسب به کاربران صورت گرفته است. برخی از این سیستمهای پیشنهادگر در جدول1 به طور خلاصه مقایسه شده اند.

جدول-1 برخی از سیستمهای پیشنهادگر موجود

.3  طراحی یک سیستم پیشنهادگر مبتنی بر مکان در باغ وحش

.1,3 معماری سیستم پیشنهادی

حداکثر در این بخش یک سیستم پیشنهادگر مبتنی بر مکان در باغ وحش پیشنهاد شده است. ساختار سیستم پیشنهادی در شکل 1 آمده است. در زیر به معرفی مراحل مختلف سیستم پیشنهادی میپردازیم.    

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید