بخشی از مقاله

چکيده :
امروزه با توسعه سريع شهرها و افزايش تصاعدي حجم اطلاعاتي که بايد براي مديريت شهري پردازش شود، اهميت استفاده از سيستم هاي اطلاعات جغرافيايي و سيستم هاي مرتبط با داده هاي فضايي در برنامه ريزي شهري را آشکار ميکند. در اين مطالعه براي توليد سامانه ي مديريت مراکز فرهنگي شهر بندرعباس مراحل مختلفي صورت گرفت که عبارتند از: تعريف جامع از مراکز اوقات فراغت و تعيين سن جوانان هدف ، شناسايي سازمان هاي مرتبط با امور جوانان ، تهيه نقشه هاي پايه اعم از ديجيتالي و آنالوگ ، مطالعات ميداني و بررسي صحت اطلاعات ، ورود نقشه هاي پايه شهر در محيط رايانه ، ثبت موقعيت مکاني مراکز بر روي نقشه هاي زمين مرجع شده و تهيه بانک اطلاعاتي براي هر نقشه به تفکيک . در بخش نتايج ، اطلاعات مکاني محدوده و نام مراکز گذران اوقات فراغت و همچنين ، توسعه و تغييرات محدوده ي شهر بر روي نقشه ها اعمال گرديد. اين اطلاعات با دقت ١:٢٠٠٠ و به تعداد ٤٣ نقشه قطع A0 و با حدود ٤٥٠ مرکز گذران اوقات فراغت توليد گرديد. در بخش نتايج اطلاعات توصيفي، جداول اطلاعاتي از سه فيلد با عنوان هاي نام محل ، نوع فعاليت و آدرس محل از ١٣٥٠ خانه اطلاعاتي تشکيل شد و نتايج آناليز نشان داد که در برخي از مناطق نظير محله ٢٠٠٠ و يا تپه الله اکبر، تعداد و تنوع مراکز اوقات فراغت به نسبت تراکم جمعيتي جوان کمتر از حد استاندارد است و در مناطق مرکزي شهر نظير محدوده ي فلکه برق و دارايي تراکم بيش از اندازه است . تعداد اين مراکز به ٤-٨ برابر مناطق محروم تر ميرسد. با در نظر گرفتن تنوع مراکز، اين مقدار تا ١١ برابر افزايش مييابد. ضمن اينکه پراکنش اين مراکز با نوع فعاليت ها در کليه - ي مناطق يکنواخت نيست . کمبود مراجعه کنندگان و تعطيلي برخي از مراکز در مرکز شهر صحت نتايج را تاييد ميکند. ساماندهي توزيع و پراکنش مراکز فرهنگي شهر در آينده و همچنين تاثير گذاري زياد از جمله اهداف مديريت فرهنگي در توسعه و برنامه ريزي هوشمند شهر بندرعباس پيشنهاد ميشود.
کليدواژه ها: سيستم هاي اطلاعات جغرافيايي -داده مکاني - مراکز فرهنگي - مديريت شهري - شهر بندرعباس
١-مقدمه
١-١-ضرورت و اهميت موضوع
امروزه دانش چنان پيشرفتي کرده که با هماهنگي ايجاد شده بين سخت افزار و نرم افزار، سيستمي را بنا نهاده که داده هاي رقومي مکان دار را پردازش و خروجيهاي آن مطابق ميل تحليل گر، احتياجات يک منطقه را بررسي و نتيجه را اعلام مينمايد. استفاده از اطلاعات صحيح و به هنگام و همچنين تجزيه و تحليل سريع آن ، به تصميم گيريها در کوتاه ترين زمان ممکن کمک ميکند. اين موضوع در مديريت بحران بيشتر اهميت پيدا ميکند. بنابراين استفاده از فن آوريهاي جديد ميتواند بازوي کمکي مناسبي در اطمينان و زمان تصميم گيري مديران باشد. از اين ابزارها ميتوان به ، سيستم هاي اطلاعات جغرافيايي، سيستم تعيين موقعيت جهاني، و سنجش از دور اشاره نمود . با استفاده از GIS نقشه هاي موضوعي مختلف که نشان دهنده ي شرايط محيطي و منطقه اي است ، تهيه و توليد ميگردد. در مراحل پيشرفته تر با تلفيق لايه هاي اطلاعاتي موجود و مديريت آن براي نيل به اهداف ، مخصوصا در مکان يابي موضوعي، استفاده ميشود. بنابراين علاوه بر توانايي در تهيه نقشه ، داراي قابليت آناليز و بهره برداري از اطلاعات مکاني و توصيفي است. در تصميم گيريها هر چه سعي در انجام دقيق امور باشد، باز هم نکات متعددي، ناديده باقي ميماند. اما استفاده از سيستم GIS اين فرصت را ميدهد که کليه نکات مد نظر تحليل گر انجام شود. اهميت استفاده از سيستم هاي اطلاعات جغرافيايي در برنامه ريزيشهري با گسترش بسيار وسيع شهرها و افزايش سرسام آور حجم اطلاعاتي که بايد براي مديريت شهري پردازش شوند آشکار شده است. راه مواجهه با چنين حجمي از اطلاعات وبهره برداري صحيح از آن ها استفاده از سيستم هايي است که در ارتباط با داده هاي فضايي GIS راهگشاي اين مشکل مي باشد.
يکي از عوامل موثر در بهبود مديريت شهري، نظارت و هدايت مراکز فرهنگي آن ميباشد که در اين مطالعه به آن پرداخته شده است .
کاربرد سيستم هاي اطلاعات جغرافيايي در ايران مدتي است که مورد توجه قرار گرفته و مديران براي حل معضلات منطقه اي و يا ناحيه اي درصدد بهره گيري از آن ميباشند. اين فن آوريها در مقابل سرعت عملي که فراهم مي آورد، نسبت به روش هاي سنتي ارزانتر بوده و داراي توجيه اقتصادي است . علاوه بر جلوگيري از شکست طرح ها، در هزينه ها و وقت نيز صرفه جويي خواهد شد. GIS اين توانايي را دارد که بين اطلاعات مختلف ذخيره شده ، اعم از نقشه يا آمار، ارتباط و همبستگي مناسب و سريع برقرار کند. در استفاده از GIS فاکتورهاي لازم عبارتند از : الف : جمع آوري اطلاعات و به هنگام کردن داده ها با توجه به هزينه و وقت ب : وجود کاربر متخصص و ماهر ج : آناليز داده ها و اطلاعات جهت اهداف مختلف
گسترش سريع شهرها، اکثر کشورها را با مشکلات متعددي مواجه ساخته است به طوري که نه تنها سياست هاي شهرسازي بلکه مسائل اقتصادي-اجتماعي و زيست محيطي مناطق شهري تحت تاثير اين پديده قرار گرفته اند. هر چند افزايش جمعيت علت اوليه ي گسترش سريع شهرها محسوب ميشود، ليکن پراکندگي نامعقول آن اثرات نامطلوبي بر محيط طبيعي و فرهنگي جوامع ميگذارد. رشد هوشمند به عنوان يکي از راهکارهاي مقابله با پراکندگي توسعه شهري است که جايگزيني براي پراکندگي محسوب ميشود. در رشد هوشمند شهر ميتوان تصميمات توسعه را پيش بيني، منصفانه و ثمربخش کرد. همچنين توسعه کنوني را هدايت و توانمند ساخت .
١-٢- اهداف
از اهداف اين مطالعه ميتوان به شناسايي و ثبت مراکز گذران اوقات فراغت جوانان شهر بندرعباس در محيط سيستم هاي اطلاعات جغرافيايي اشاره نمود. ضمن اينکه در اين مطالعه به ابعاد و چگونگي شرايط فعلي مراکز فرهنگي شهر چه از نظر تعداد، تنوع و نوع فعاليت پرداخته شده است که در آينده ميتوان انتظار داشت که بتوان با استفاده از اين سامانه ، توزيع و پراکنش متوازن مراکز و همچنين تاثيرگذاري مطلوب تر با لحاظ کميت و کيفيت را مديريت نمود. همچنين ميتوان جهت احداث و صدور مجوز براي مراکز فرهنگي با مديريت واحد اعمال نظارت داشت .
١-٣- بررسي منابع
در مطالعه اي با عنوان مديريت محيط شهري و مدل سازي، اشاره به ساختار مکاني و عوارض شهري مينمايد و پويايي و تحرک در شهر را از علائم کيفيت آن شهر ميداند که با سيستم اطلاعات جغرافيايي ميتوان آن را مديريت نمود. اين پروژه در شهرهاي وين ، برلين ، جنوا، ميلان و آتن انجام شده است . براي مديريت زباله در پايتخت لائوس با استفاده از سيستم اطلاعات جغرافيايي اقدام به جمع آوري اطلاعات درمورد محل هاي جمع آوري زباله ، ترکيب زباله و بازيافت زباله شد. با تشکيل نقشه و جدول اطلاعاتي توانستند به مديريت زباله در پايتخت کمک شاياني بنمايند. همچنين براي سيستم کنترل ماليات و سيستم حمل و نقل شهرهاي برزيل از اين سيستم استفاده شده است . در مطالعه اي با تهيه اطلاعات عوارض شهري و سه بعدي سازي ساختمان ها، خيابان ها، فضاهاي خارجي و مراکز شهري براي توسعه همه جانبه شهر و توسعه ساختمان ها بر اساس شرايط استاندارد تعريف شده بهره گرفتند. رهنما و آقاجاني، توزيع فضايي اطلاعات مکاني کتابخانه هاي شهر مشهد را با استفاده از مدل هاي تحليل فضايي و تکنيک هاي مربوط به حد همبستگي فضايي مورد مطالعه قرار داد. نتايج نشان داد که توزيع ناعادلانه کتابخانه ها در سطح نواحي و ناهمگني و عدم شباهت و ناپيوستگي واحدهاي ناحيه اي به لحاظ شاخص کتابخانه بر اساس وسعت آنها مي باشد. همچنين رابطه ي منفي بين تراکم جمعيت و الگوي توزيع کتابخانه در سطح نواحي شهر وجود دارد. پيرمرادي و جواديان با استفاده از سامانه اطلاعات مکاني و فرآيند تحليل سلسله مراتبي، بهترين مکان ها براي احداث مدارس جديد را تعيين نمود. پرهيزگار اقدام به بررسي ميزان کارايي مدل هاي تصميم گيري چند معياره در انتخاب مکان احداث مراکز فرهنگي نمود. اين مدل ها ظرفيت هاي زيادي در تصميم گيري و اولويت بندي آن ها ايفا مينمايند. ملکي و همکاران با سيستم اطلاعات جغرافيايي بهترين مکان ها براي احداث کتابخانه عمومي را براي شهر اهواز را به انجام رسانيدند. کاظمي توزيع فضايي مراکز آموزشي شهر اردستان در اصفهان را بر اساس روش تحليل شبکه مورد ارزيابي قرار داد. ارزيابي وي ميتواند در مديريت آموزشي شهر به کار گرفته شود.
١-٤- محدوده ي مورد مطالعه
محدوده مورد مطالعه ، شهر بندرعباس ، مرکز استان هرمزگان و در جنوب ايران ميباشد. قرار گرفتن اين شهر در کنار خليج فارس و همچنين رشد و توسعه فعاليت هاي تجاري در اين شهر بندري، باعث گسترش سريع فضاي شهري در اين ناحيه شده است . از مشخصات اين شهر رشد طولي آن و به موازات ساحل ميباشد. شکل (١) موقعيت اين شهر را بر روي نقشه و تصاوير ماهواره اي نشان ميدهد.

شکل ١- موقعيت شهر بندرعباس بر روي نقشه و تصاوير ماهواره اي
٢- روش تحقيق
بطور کلي استفاده از ابزارهاي نوين مديريت شهري و آن هم در حوزه ي امور فرهنگي و اوقات فراغت جوانان سبب ساماندهي ، مديريت آتي، مکانيابي صحيح و تاثيرگذار و همچنين توزيع و پراکنش مطلوب تر اين مراکز ميشود. طراحي و توليد سامانه مديريت مراکز فرهنگي شهر با استفاده از GIS در شهر بندرعباس نيز در همين راستا تدوين و تهيه گرديد. لازم به ذکر است که با توجه به گستردگي حوزه ي عملکردي مسائل فرهنگي، از بين آن ها مراکز گذران اوقات فراغت جوانان به عنوان مراکز فرهنگي، هدف گذاري گرديدند. انتخاب اين مراکز به لحاظ مرتبط بودن با بخش عمده اي از جوانان شهر و همچنين اولويت اين قشر در مسائل فرهنگي انتخاب گرديد. براي انجام مطالعه مذکور مراحل مختلفي صورت گرفت که عبارتند از:
٢-١- تعريف جامع از مراکز اوقات فراغت
با داشتن تعريفي مشخص از مراکز اوقات فراغت جوانان ، ميتوان آن ها را در
شهر تفکيک نمود. مراکز اوقات فراغت بدين صورت تعريف گرديد:
کليه مراکزي که در گذران زمان فراغت جوانان در بخش هاي مختلف مهارتي، آموزشي، فرهنگي و هنري، ورزشي و مذهبي در بخش هاي دولتي و غير دولتي فعاليت ميکنند به عنوان مراکز اوقات فراغت تلقي ميشوند. از جمله اين مراکز ميتوان به مساجد و حسينيه ها، مراکز و باشگاه هاي ورزشي، برخي مدارس و هنرستان ها در مقاطع مختلف ، آموزشگاه هاي علمي و مهارتي، دانشگاه ها و پارکها اشاره نمود. ذکر اين نکته ضروري است که مدارس و دانشگاه ها علاوه بر وظايف اصلي خود در زمينه ي آموزش و پرورش در حوزه ي اوقات فراغت نيز فعال ميباشند.
٢-٢-تعيين محدوده سني گروههاي هدف
تعيين گروه هدف با تعيين محدوده ي سني ميتواند تا حدود زيادي، موضوع شناسايي و تفکيک مراکز گذران اوقات فراغت موجود در شهر را مشخص سازد. سازمان هاي متولي جوانان تعريف هاي مختلفي از اين محدوده سني ارائه نموده اند که از آن جمله ميتوان به سازمان ملي جوانان اشاره نمود که سنين بين ١٤ تا ٢٩ سال را به عنوان جوان معرفي مينمايد. در اين مطالعه نيز از همين محدوده ي سني به عنوان مخاطبان مراکز اوقات فراغت شهر بندرعباس بهره گرفته شد.
٢-٣-رهگيري اطلاعات آماري
با مراجعه به سازمان هاي متولي امور جوانان از آمار و اطلاعات توصيفي و مکاني موجود در خصوص مراکز تحت پوشش هر کدام استفاده گرديد. اين سازمانها عبارت بودند از:
سازمان آمار و ثبت احوال ، دانشگاه هرمزگان و دانشگاه آزاد واحد بندرعباس ، سازمان ايرانگردي و جهانگردي، ميراث فرهنگي و صنايع دستي، سازمان آموزش و پرورش ، سازمان تبليغات اسلامي، اداره ي کل فرهنگ و ارشاد اسلامي، سازمان بهزيستي، سازمان آموزش فني و حرفه اي، حوزه ي علميه خواهران و برادران ، هلال احمر، سازمان اوقاف و امور خيريه ، اداره ي کل تربيت بدني، نيروي مقاومت بسيج ، فرمانداري. مشکلي که در اين خصوص وجود داشت ، فقدان آمار صحيح و به روز شده بود.
بنابراين مطالعات ميداني در سطح شهر براي جستجو و اطلاع از مراکز گذران اوقات فراغت و ثبت اطلاعات مکاني و غير مکاني آن مجددا صورت گرفت .
٤-٢-جمع آوري اطلاعات مکاني
اطلاعات مکاني جمع آوري شده شامل نقشه هاي پايه اعم از ديجيتالي و آنالوگ در شهر بندرعباس ميباشد. نقشه هاي موجود عمدتا بصورت غير رقومي بودند که اسکن شده و به عنوان ورودي در محيط GIS استفاده گرديدند. نقشه هاي شهري مذکور مربوط به سال هاي گذشته بودند و مناطق توسعه يافته يا تغيير کاربري داده شده در آنها لحاظ نشده بود که به روزرساني نقشه ها را ضروري ساخت . سازمان ها و نهادهايي که براي تهيه اطلاعات مذکور مراجعه گرديد شامل : شهرداري، استانداري (معاونت مطالعات و برنامه ريزي)، سازمان مسکن و شهرسازي و فرمانداري بودند.
٥-٢-مطالعات ميداني
يکي از بخش هاي مطالعه که نياز به زمان و دقت زيادي داشت مربوط به اين قسمت بود بطوريکه کليه ي مراکز اوقات فراغت به شرح زير شناسايي و به عنوان ورودي مطالعه ثبت گرديد.
الف - جستجو و شناسايي کليه ي مراکز گذران اوقات فراغت به تفکيک نوع هر يک از آنها بصورت محله اي و کوچه به کوچه .
ب - ثبت دقيق موقعيت مکاني مراکز اوقات فراغت بر روي نقشه هاي موجود و يا احيانا در صورت عدم ثبت توسعه شهر بر روي نقشه ، ضمن ترسيم کروکي محل نظير معابر و مکانهاي معرف ، اقدام به ثبت مرکز مربوطه بر روي نقشه گرديد.
ج - ثبت اطلاعات توصيفي مراکز شامل : نام مرکز، نوع فعاليت و نوع امکانات و همچنين آدرس دقيق به صورت جدولي و به فرمت داده تخت .
٦-٢-ورود نقشه هاي پايه در محيط DL
نقشه هاي پايه شامل نقشه هاي شهري با عوارضي چون شبکه معابر، ميادين و مناطق مسکوني، اداري و تجاري است . با اسکن نمودن نقشه ها در قطع A٠ و به فرمت گرافيکي به محيط نرم افزار ArcGIS منتقل يافتند. سپس کليه نقشه ها با داشتن حداقل چهار نقطه با مختصات مشخص ، زمين مرجع شدند.
٧-٢- ورود موقعيت مکاني
با ثبت موقعيت مکاني و مختصات مراکز بر روي نقشه هاي شهري زمين مرجع شده ، از مرحله قبل ، داده هاي مکاني مراکز گذران اوقات فراغت در محيط GIS وارد شدند. اطلاعات ورودي شامل محدوده محل و نام آن ميباشد.
٨-٢-توليد بانک اطلاعاتي
بانک اطلاعاتي متصل شده به داده هاي مکاني (نقشه ها) شامل اطلاعات توصيفي مراکز اوقات فراغت ميگردد که در٤ فيلد اطلاعاتي طراحي و تکميل گرديد. اين فيلدها شامل نام محل ، نوع فعاليت ، حوزه فعاليت و آدرس محل ميباشد.
بنابراين با داشتن نقشه هاي رقومي به روزرساني شده از مراکز اوقات فراغت شهر بندرعباس و همينطور اطلاعات توصيفي متصل به آن ، مي توان آن ها را مورد تجزيه و تحليل قرار داد و در ساختارهاي شرطي (query builder) تحليل هاي آماري لازم را ارائه نمود.
٣- بحث اصلي
وجود اطلاعات مکاني و توصيفي، با دقت و صحت مناسب ، به عنوان ابزار اوليه سيستم اطلاعات جغرافيايي، مهمترين نقش را در تجزيه ، تحليل و تصميم گيري صحيح ايفا مينمايد. فقدان آمار و اطلاعات پايه رقومي از شهر بندرعباس و همچنين به هنگام نبودن آن ها در دو بخش شهري و مراکز اوقات فراغت به تفکيک سازمان هاي متولي و عدم وجود اطلاعات جمعيتي جوانان به تفکيک محله ، از جمله عوامل زمان بر و پرهزينه مطالعه محسوب ميشود. صحت آمار موجود نيز در جاي خود قابل تامل است . همچنين با توجه به تعريف هاي مختلف از مراکز گذران اوقات فراغت ، سعي در گزينش مفهومي بود که محدوده ي بيشتري از اين مراکز را شامل شود. نتايج حاصل طرح را ميتوان به دو بخش اطلاعات مکاني و توصيفي تقسيم بندي نمود.
٣-١- بخش اطلاعات مکاني
همانگونه که ذکر گرديد در تحقيقات ميداني، محدوده و نام مراکز گذران اوقات فراغت و همچنين ، توسعه و تغييرات محدوده شهر نيز همزمان به صورت دستي بر روي نقشه ها اعمال گرديد. اين اطلاعات با قلم نرم افزار بر روي نقشه هاي زمين مرجع شهري با دقت ١:٢٠٠٠ که با عوارض بزرگراه ها، خيابان هاي اصلي و فرعي، کوچه ها، ساختمان ها و مراکز دولتي و تجاري و منازل مسکوني مشخص شده است ، ثبت گرديد. اين قسمت با ٤٣ نقشه در قطع A٠ و با حدود ٤٥٠ مرکز گذران اوقات فراغت شامل : مراکز دانشگاهي، فرهنگي، ورزشي، فني حرفه اي، آموزشگاه هاي خصوصي، مساجد و حسينيه ها، پايگاه هاي بسيج ، کتابخانه ها، پارکها، ويدئو کلوپ ها، دبيرستان ها و هنرستان ها و مراکز هنري توليد گرديد. مراکز اوقات فراغت به صورت پليگون که بيانگر محدوده ي آن ميباشد در آلبوم نقشه ها مشخص شد. نحوه ي قرارگيري نقشه هاي مذکور طبق اندکس زير است .

نقشه هاي شماره ٢و٣ با اندکسهاي( ٢٧و١٨) بخش هايي از مناطق شهري همراه با مراکز اوقات فراغت را نشان ميدهند. کميت و تنوع اين مراکز به نسبت جمعيت جوان ميتواند شاخصي براي مديران فرهنگي شهر محسوب شود. اگر نگاهي به نقشه هاي مذکور بيندازيم ، تفاوت در تعداد و تنوع مراکز اوقات فراغت در هر دو مشخص ميشود. اين نسبت بدون در نظر گرفتن تنوع مراکز در نقشه شماره (٢) بيش از ٤برابر نقشه شماره (٣) است در حاليکه نسبت جمعيت جوان بين محدوده سني ١٤ تا ٢٩ سال حدود 5/1 برابر است . اين مساله نشان ميدهد که توسعه مراکز مذکور به نسبت رشد جمعيت جوان صورت نگرفته است .
اگر کليه ي نقشه هاي موجود را با نقشه شماره (٢) که داراي بيشترين مراکز اوقات فراغت و جمعيت جوان است ، مقايسه نماييم اين نسبت تا ٨برابر افزايش مي يابد. اين در حالياست که جمعيت جوان در هيچکدام از مناطق به اين نسبت رشد نکرده است . در حقيقت توزيع نامتوازن در اعطاي مجوز احداث مراکز اوقات فراغت وجود دارد. عدم وجود مخاطب به تعداد مناسب و در برخي موارد تعطيلي اين مراکز ميتواند مؤيد اين موضوع نيز باشد. جدول شماره (١) کمترين و بيشترين نسبت تعداد
مراکز گذران اوقات فراغت شهر بندرعباس را نسبت به نقشه ي شماره (٢) که داراي بيشترين تعداد مرکز است را نشان ميدهد.
جدول شماره ١- مقادير کمترين و بيشترين نسبت مراکز اوقات فراغت در مقايسه با نقشه شماره (٢)
٣-٢-بخش اطلاعات توصيفي
بخش اطلاعات توصيفي شامل جداول اطلاعاتي متصل به داده هاي مکاني، از سه فيلد با عنوان هاي نام محل ، نوع فعاليت و آدرس محل تشکيل شده است . بانک اطلاعاتي مذکور شامل ١٣٥٠ خانه اطلاعاتي است . لازم به ذکر است که در بررسيهاي ميداني، اطلاعات دريافتي از سازمان هاي متولي مورد، بازنگري قرار گرفت و به روزرساني شد. جدول هاي اطلاعاتي شماره ٢و٣ بانک اطلاعاتي مراکز اوقات فراغت نقشه هاي شماره ٢و٣ را به ترتيب نشان ميدهد. بررسيها نشان داد که بيشترين تعداد مراکز اوقات فراغت مربوط به مناطق مرکزي شهر ميباشد در حاليکه کمترين آن مربوط به مناطق محروم مانند محله ٢٠٠٠ و تپه الله اکبر در شهر بندرعباس است . ضمن اينکه وضعيت تنوع مراکز گذران اوقات فراغت نيز به همين ترتيب ميباشد. از حيث تعداد مراکز گذران اوقات فراغت به تفکيک نوع فعاليت ، مساجد و حسينيه ها و آموزشگاه هاي خصوصي شامل مهارتي، فرهنگي علمي داراي بيشترين تعداد در سطح شهر بندرعباس ميباشند. در مرتبه سوم مراکز ورزشي شامل سالن ها، زمين هاي چمن ، استخر و باشگاه ها و پارکهاي با فعاليت ورزشي و همينطور مدارس در مقاطع مختلف تحصيلي قرار دارند. نتايج بررسيها در ساختارهاي شرطي نرم افزار ArcGIS نشان ميدهد که نحوه ي توزيع و پراکنش مراکز در سطح شهر ناهمگون است . با استفاده از ابزار بافر (Buffer) در نرم افزار مربوطه معلوم گرديد که حداقل فاصله ي استاندارد بين دو مرکز با فعاليت مشابه رعايت نشده است . مثلا در بسياري از نقاط مرکزي شهر آموزشگاه هاي کامپيوتر در شعاع کمتر از ١٠٠ متر نسبت به آموزشگاه همجوار خود و با فعاليت مشابه واقع شده اند که گوياي توزيع نامناسب آن است . اگر به اين موضوع نسبت جمعيت جوان را اضافه نماييم توجيه مساله را بهتر مشخص ميسازد. تعطيلي برخي از مراکز خصوصي و يا در آستانه تعطيلي قرار گرفتن آنها نيز تاييد کننده ي اين نتايج است .
دقت انجام طرح
با انتخاب جامعه آماري بصورت تصادفي- سيستماتيک در سطح شهر بندرعباس و انتخاب نقشه هاي شماره (٨)،(١٨) و (٣٣) طبق اندکس ، کليه مناطق نمونه مجددا مورد بررسي قرار گرفت و کليه مناطق گذران اوقات فراغت بطور دقيق تعيين و ثبت گرديد. با توجه به ثبت تعداد خطاهاي صورت گرفته ، دقت مطالعه در حدود ٩٠ درصد تعيين گرديد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید