بخشی از مقاله

نقش پيشرفت تکنولوژي پايدار در خلق طراحي معماري با بررسي هويت در سفارت - نمونه موردي: سفارت ايران درسئول کره جنوبي

چکيده
در دنياي امروز روابط انسانها و دولت ها از گستردگي فراواني برخوردار است ،پيکر خسته تاريخ از جنگ ها و ستيزه هاست ، امروزه صلح ،آرامش و گفتگو فرياد ملت هاست . و سفارت خانه اي است براي اين گفتگو،طراحي سفارت خانه ، طراحي براي سخن گفتن و سخن شنيدن در اين دهکده بزرگ جهاني است .در گفتگوي ميان ملت ها،معماري به عنوان يک نمود عيني و ماندگار ، دريچه اي براي کشف عناصري که در طول تاريخ بر ملت ها گذشته است . در عصري به سر مي بريم که تکنولوژي, توسعه, ارتباطات , خواه ناخواه در تمامي ارکان زندگي ما تأثير گذاشته است . مهم ترين رويکرد معماري امروز بازگشت به هويت ملي ، عقيدتي و اقليمي است . جهان اول به سرعت مراحل مدرن و پست مدرن و ساختارزدايي و فردگرايي را طي کرد و امروز به اين نتيجه رسيده است که براي حفظ هويت ملي و آرامش رواني شهروندان و تثبيت موقعيت بين المللي بايد رويکردي بر اساس شرايط خاص سرزميني برگزيند .بناهاي ديپلماتيک وخصوصا سفارتخانه ها نماينده يک کشور بيگانه در پايتخت يا در شهر هاي مهم کشور ميزبان هستند و زمين آن ها خاک کشور بيگانه محسوب مي شود و دولت ها در امور داخلي آن دخالت نمي کنند ،مهمترين عامل د طراحي چنين فضايي تصويري است که کشور مهمان مي خواهد در کشور ميزبان ارائه کند.
واژه هاي کليدي: سفارت ، تکنولوژي ، هويت ملي ، معماري ديپلماتيک ، گفتگوي ملل

١- مقدمه
همانطور که درجامعه انسانها بايکديگردرارتباط و تعامل هستندودرچارچوب حقوق و قوانين موضوعه روابط بين خود راتنظيم مينمايند دولت هانيز بعنوان بازيگران اصلي نظام بين الملل ناگزير به برقراري ارتباط و تعامل باهم هستند، واين برقراري ارتباط وتعامل از زمان پيدايش نخستين جوامع انساني وجود داشته است و به تبع آن رفتار دولت ها دراين خصوص به مرور زمان قانونمند ودرچارچوب قواعد وقوانين پذيرفته شده درآمده است و حقوق برگرفته از بخشي از پايان نامه کارشناسي ارشد با عنوان طراحي سفارت ايران در لاهه _ هلند با بهر ه گيري از هويت کشور هاي ميزبان و مهمان ديپلماتيک کنسولي نيز که مابين دولت ها حکم فرماهست خود نتيجه اين فرايند طولاني مي باشد.
زمان زيادي از آغاز عصر ديپلماسي مدرن نمي گذرد. اما ساختمان هاي طراحي شده براي فعاليت هاي ديپلماتيک، به لحاظ مفهومي تحولات زيادي را پشت سر گذاشته اند. با مطالعه و بررسي اوليه نمونه ها، مشاهده مي شود که نگاه غالب ، اين ساختمان ها را به مثابه فرصتي براي معرفي يک جانبه کشور مهمان تلقي مي کرده است و اين ساختمان ها صرفاً با بيان خصوصيات فرهنگي کشور خود بي هيچ توجهي نسبت به فرهنگ کشور ميزبان مي پرداخته اند.براساس آنچه که امروزه در بسياري از ساختمان هاي سفارتخانه ها ديده مي شود اين ساختمان ها به عامل بالقوه اي براي بيان ارزش هاي انساني و تمايل يک قوم براي شريک شدن در فرايند توسعه جهاني در دنياي ارتباطات تبديل شده اند.در واقع محدوده اين تغييرات حرکت از ساختمان هايي است که صرفاً فرهنگ و کشور خود را مطرح مي کنند تا ساختمان هايي که به گونه اي متواضعانه به فرهنگ کشور ميزبان احترام مي گذارند. در طول يک دوره طبيعي اين ساختمان ها به سمتي سوق پيدا کرده اند که بيشتر مايلند از شاخصه ها و عناصر معماري کشور ميزبان استفاده کنند.
مفهوم هويت ، درست در جايي که به لحاظ نظري انتظار مي رود به سامان برسد، به موضوعي بسيار مبهم ، پيچيده و چند وجهي تبديل مي شود. انديشمندان بسياري، در دوره ي معاصر درباره ي هويت ايراني و ابعاد نظري آن بحث کرده اند. در اکثر موارد، اين مباحث تا آنجا پيش رفته که مولفه هاي هويت ايراني را آيتم بندي کرده و توضيح داده اند، اگر چه ديدگاهها بسيار متفاوت است .
٢- ٢- بيان مسئله
در دنياي امروز روابط انسانها و دولت ها از گستردگي فراواني برخوردار است ،پيکر خسته تاريخ از جنگ ها و ستيزه هاست ، امروزه صلح ،آرامش و گفتگو فرياد ملت هاست . و سفارت خانه اي است براي اين گفتگو .طراحي سفارت خانه ، طراحي براي سخن گفتن و سخن شنيدن در اين دهکده بزرگ جهاني است .در گفتگوي ميان ملت ها،معماري به عنوان يک نمود عيني و ماندگار ، دريچه اي براي کشف عناصري که در طول تاريخ بر ملت ها گذشته است .
با وجود اهميت شهرسازي و معماري سفارتخانه ها و ديگربناهاي ديپلماتيک ،اطلاعات در مورد آنها بسيار اندک است . مراجعه به اين مکان ها اغلب و دور از نظر هستند.از طريق مسيرهاي بسته و کنترل شده و تماس با کارکنان ازطريق گيشه هاي حفاظت شده است . تعداد اندکي از معماران ازکاربرهاي ،نيازهاي فني ،مشخصات کالبدي و ويژگي هاي اين بناها مطلعند،در حالي که اين ساختمانها به دليل پيچيدگي و سر کار داشتن با مليت ها و فرهنگ هاي مختلف ، از نظر بحث تخصصي طراحي بسيار جذابند.از طرفي مي دانيم اغلب کشورها به معماري نمايندگي هاي خود در خارج توجه مي کنند،وطراحي آن ها فرصت خوبي براي ارتقاي کيفي معماري از نظر طراحي ،مشخصات فني و فرآيند مديريت پروژه و ساختمان است .اغلب هنگاميکه اصطلاح سفارتخانه يا کنسولگري مورد استفاده قرار مي گيرد بار معنايي متفاوتي را در بر مي گيرند.سفارتخانه بسيار وسيع تر و مهمتر از کنسولگري است .
سفارتخانه داراي ماموريت ديپلماتيک دائمي است ومعمولا در پايتخت کشور ها جا مي گيرد. اگر چه قدمت روابط ديپلماتيک بين حکومت ها به دوران باستان مي رسد اما ديپلماسي جديد و به خصوص سفارتخانه ها تاريخچه اي چند ساله دارند که توجه به آن حائز اهميت است .
سفارتخانه ايران در خارج از کشور نماينگر فرهنگ و تمدن و توانمندي هاي ايران در زمينه هاي هنر و فن آوري است ، و محل شايسته اي براي معرفي آنها به جهان خارج مي باشد . براي بسياري از افراد غيرايراني ، سفارت محلي است که باهويت و باورهاي ملي کشور ميزبان و روابط اجتماعي وسياسي دو جانبه خواهد داشت .سفارتخانه به عنوان نماينده يک کشور است در خارج ،بنابراين بايد از يک طرف گوياي فرهنگ و هويت کشور مهمان باشدواز طرف ديگر با کشور ميزبان بيگانه نبوده و پيوند لازم را با آن کشور برقرار کند
٣- اهداف تحقيق
هدف کلي :داشتن صلابت ، اقتدار ، تواضع ، شفايت و در عين حال تامين امنيت لازم از جمله ويژگي هاي مورد نياز در طراحي سفارت مي باشد .
هدف فرعي : منظور از اعزام هيئت هاي ديپلماتيک به سرزمين هاي ديگر ، دست يافتن به تفاهم و ارتباط صلح آميز بين دو نظام و ودو جامعه مبدا و مقصد است .که اين تفاهم جز با نشان دادن حسن نيت دوطرف مخصوصا ميهمان به دست نمي آيد.
همچنين قدرت نبايد تنها موضوع مورد تاکيد براي ارتباط سياسي و معماري سفارت خانه اي باشد.شايد بتوان اينگونه صورت بندي کرد:
١.تعلق به يک فرهنگ و سرزمين
٢.بي چهره گي و عدم تعلق به فرهنگ و سرزمين (ميهمان و ميزبان )
٣.دوچهره بودن (نمادي ذو وجهين ) و تعلق به هردوفرهنگ و سرزمين مهمان و ميزبان طراحي بايد سعي شود طرح انعکاس دهنده ي فرهنگ ايران و تمدن ايراني را نشان دهد. .(نادري ١٣٨٨ :١٥)
٤- حقوق ديلماتيک ( مرتبط با سفارت )
حقوق ديپلماتيک از قديميترين بخش هاي حقوق بين الملل است که پيدايش آن به پيدايش دولت و ضرورت برقراري ارتباط ميان دولت ها برميگردد.
از ديرباز دولت ها براي ارتباط با يکديگر گاه اقدام به تعيين نمايندگاني براي سفر به کشور ديگر ميکردند. تنظيم روابط تجاري ميان دو کشور و حمايت از مردم سرزمين خود که در آن سرزمين اقامت مي کردند از مهمترين وظايف اين نمايندگان بود.
٥- مفهوم حقوق ديپلماتيک
در يک تعريف کلي و ساده مي توان گفت : «حقوق ديپلماتيک مجموع قواعدي است که نظام روابط سياسي خارجي بين دولت ها بر آن استوار است .»(صدر ، ١٣٧١: ٨ )
اين حقوق روابط ديپلماتيک ميان دولت ها را انتظام بخشيده و آن را سامان مي دهد. مطابق با اين حقوق برقراري روابط ديپلماتيک مشتمل بر شرايطي است : اولاً فقط کشورها حق برقراري روابط ديپلماتيک را دارا مي باشند١ ثانياً دو طرف رابطه موجوديت را به رسميت شناخته باشند٢ ثالثا: کشورها با رضايت خودشان متقابلاً بر ايجاد روابط ديپلماتيک توافق مي نمايند؛ با جمع شدن اين سه شرط کشورها مي توانند در قلمرو همديگر اقدام به تأسيس نمايندگي ٣ نمايند که معمولاً به صورت دائم و موقت مي باشند. مأموريت دائم بدين ترتيب است که مأموران ديپلماتيک در قالب هيأت ديپلماتيک در کشور خارجي سکني گزيده و در محلي بنام سفارتخانه وظايف محوله را به نمايندگي از طرف کشور خودشان به صورت مستمر و دايم معمولاً به مدت ٤ سال انجام مي دهند. رئيس چنين هيأتي سفير ٤نام دارد در واقع او عالي ترين مقام ديپلماتيک است . اما مأموريت موقت يا فوق العاده که امروز به آن مأموريت ديپلماتيک ويژه نيز مي گويند، انجام مأموريت خاصي است که ويژگي هاي دو جانبه بودن موقتي بودن و محدود بودن را دارا است .(بيگدلي ،١٣٨٤: ٦ )

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید