بخشی از مقاله

چکیده

هدف پژوهش حاضر چارچوب پیاده سازی میریت دانش در نظام آموزش و پرورش می باشد. این تحقیق از احاظ هدف، یک پژوهش کاربردی و از بعد جمع آوری اطلاعات، مطالعه ای توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق کلیه معلمین استان فارس که انجا آمار دقیقی در اختیار محقق نبود در شرایط نامشخص به وسیله فرمول کوکران 384 نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند.

در این تحقیق از پرسش نامه محق ساخته استفاده شد که در بخش اول، شامل مشخصات فردی - سن ،جنست ،وضعیت تاهل، تحصیلات و.... - و بخش دوم آن را پرسش نامه مدیریت دانش تشکیل داد. و در 4 خرده مقیاس توانمندی فرآیند مدیریت دانش، عنصر ساختار و فرهنگ سازمانی، توانمندی فناوری اطلاعات و توانایی مدیریتی دسته بندی شد. پرسش نامه بر اساس مقیاس 7 ارزشی لیکرت تنظیم گردید. برای اطمینان از روایی صوری و محتوایی سوالات، از نظرات چندین نفر از اساتید ، که در زمینه تخصص داشتند، استفاده شد.

همچنین اعتبار سازه پرسش نامه مذکور نیز توسط تحلیل عامل اکتشافی مورد تایید قرار گرفت و پایایی پرسش نامه از ضریب آلفای کرونباخ محاسه گردید که در جدول 1 گزارش داده شده است. برای تجزیه و تحلیل آماری ااستباطی - تحلیل عامل اکتشافی و تحلیل مسیر - استفاده گردید. نتایج تحلیل عامل نشان داد که در کل 4 عامل حدود 87 درصد واریانس ها را شامل می شدند. نتایج تحقیق حاضر نشان داد که توانایی مدیریتی با تاثیر0/401 بیشترین تاثیر بر مدیریت دانش دارا بود. بنابراین با توجه به ضرورت این مساله توصیه می گردد که مباحث مربوط به توانایی مدیریتی مورد توجه مسولین قرار گیرد.

.1 مقدمه

گسترش علوم روز به روز وسیع تر و پر دامنه تر می شود. از جمله تحولات چشمگیر در قلمرو مدیریت بروز پدیده هایی همچون مدیریت دانش است - مختاری فرد، . - 1394 اکثر سازمان های دولتی به دنبال استقرار مدیریت دانش درون خود هستند تا هرچه بیشتر از دانش خود در سیاست گذاری سود ببرند و به ایجاد و حفظ مزیت رقابتی در محیط داخلی و بین المللی دست یابند - کرمی، . - 1394 مدیریت دانش در عصر جدید، تحولات شگرفی را در مباحث مدیریتی ایجاد کرده است.

مدیریت دانش به دنبال تصرف دانش، خرد و تجربه هایی با ارزش افزوده کارکنان و نیز پیاده سازی، بازیابی و نگهداری دانش، به منزله دارایی های سازمان است. بنابراین مدیریت سازمان ها باید با تکیه بر دانایی برتر، امکان اتخاذ تصمیمات معقول تر در موضوعات مهم و بهبود عملکرد مبتنب بر دانش را پیدا کند - گلاسر1، . - 2003 به طورکلی، مدیریت دانش به مدیریت کردن دانش فردی و سازمانی موجود در سازمان برای کسب مزیت رقابتی می پردازد و دانش بدین دلیل منبع مزیت رقابتی به شمار می رود که دارایی های ناملموسی فراهم می کند که منحصر به فرد، غیرقابل تقلید و بی بدیل هستند - رضایی، . - 1392کسب این مزیت رقابتی به توانایی سازمان در به کارگیری مؤثر دانش موجود برای ایجاد دارایی های دانشی جدید و عمل کردن براساس آنها بستگی دارد - لیدنر 2، . - 2001 موفقیت به کارگیری مدیریت دانش، یکی از مهمترین عوامل موفقیت سازمان ها در شرایط رقابتی و عصردانایی است.

اهمیت این موضوع به حدی است که شماری از سازمان ها، دانش وجود را اندازه گیری می کنند و به منزله ی سرمایه فکری سازمان و نیز شاخصی برای درجه بندی سازمان ها در گزارش های خود منعکس می کنند. این مؤسسه ها، استقرار مدیریت دانش در سازمان را به منزلهی بخشی ازاستراتژی سازمان ضروری می دانند از آنجا که مفهوم مدیریت دانش در کشور مراحل ابتدایی را سپری می کند، توسعه نقشه راه بلوغ مدیریت دانش در راستای دستیابی به همراستایی استراتژیک و ارزیابی میزان موفقیت سازمان های دولتی در توسعه و پیاده سازی پروژه های دانشی، امری ضروری است در عصر حاضر، پاسخگویی به نیازهای مشتریان و کارکنان تنها با اتکاء به دانش به روز و همگام با اطلاعات جهانی، استفاده از فناوریهای جدید و صرفه جویی در زمان و منابع امکانپذیر است.

نیاز کارکنان در به همراه شدن با دانش روز دنیا و استفاده از پیشرفتهای نوین علمی شرط ماندگاری سازمان در دنیای متلاطم امروز است. چنانچه سازمانها از اطلاعات و دانش نوین و مطابق با پیشرفتهای جهانی برخوردار نباشند قادر به اتخاذ تصمیمات درست و به هنگام نیز نخواهند بود - زعفریان و همکاران، . - 1387 درآستانه هزاره سوم، مدیریت دانش، به عنوان یک نیاز استراتژیک برای موسسات، سازمانها و نهادهای خدماتی مطرح است، مدیریت دانش تضمینکننده برتریهای بلند مدت برای سازمانها و جوامع و میزان بهرهگیری آنها از سرمایههای انسانی، فکری و اطلاعاتی است.

مدیریت دانش، نگرشی است که میتواند از سوی مدیریت سازمانها با کمی انعطاف پیادهسازی شود و رقابتپذیری در آینده، پیشرو بودن در محصول و خدمات جدید، فتح بازارهای جدید و خلق بازارهای نو و از دست ندادن سرمایههای دانشی را به ارمغان بیاورد مبحث مدیریت دانش یکی از مباحث نو ظهور در مدیریت است که به شدت مورد اقبال و توجه دانشمندان علم سازمان و مدیریت واقع شده و مهمترین رکن مدیریت دانش، پیادهسازی و اثر بخشی آن میباشد، که شناخت مدیریت دانش به عنوان یک روح حاکم بر اعمال سازمانی برای پیادهسازی آن ضروری است.

مدیریت دانش، به مثابه بخشی ضروری و اساسی در موفقیت سازمان، دامنهی گستردهای از ایدههای سازمانی، شامل نوآوریهای راهبردی، اقتصادی، رفتاری و مدیریتی را دربر میگیرد. در جهان امروز که تولید کالاها و ارائه ی خدمات به شدت دانش مدار شدهاند، دانش دارایی کلیدی برای کسب مزیت رقابتی به شمار میرود از زمان پیدایش کلی دانش تا کنون تعاریف گوناگونی برای این مفهوم ارایه شده که هر یک ابعادی از موضوع را نمایش میدهد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید