بخشی از مقاله

چکیده

در این مقاله نویسنده با روشی توصیفی- تحلیلی، درصدد تبیین " چالش های اخلاقی در فضای مجازی و راههای مقابله با آن" بوده و روش گردآوری اطلاعات وی هم، روشی کتابخانه ای بوده است. در کنار خدمات مفید و کاربردی که فضای مجازی ارائه می دهد، تهدیدات و آسیب هایی نیز وجود دارد، که برخی از آنها به هیچ وجه قابل درمان نیستند. در این مقاله برخی از آسیب های جدی که زندگی کاربران را به مخاطره انداخته مطرح شده و پس از تبیین آنها راهکارهایی جهت مقابله با این تهدیدات مطرح شده است. این آسیبها عبارتند از: ایجاد شکاف نسلی بین والدین و فرزندان، بحران هویت جوانان، ایجاد ارتباطات ناسالم، تغییر نگرش و خودباختگی، ایجاد شکاف و فاصله در روابط زوجین، اعتیاد اینترنتی؛ از جمله راهکارهای ارائه شده عبارتند از: ایجاد بستر مناسب جهت کاهش آسیب ها، تقویت باورهای دینی کاربران، نظارت بر فرزندان، تأمین بهداشت روحی و روانی فرزندان و ایجاد صمیمیت در محیط خانواده، تقویت ارتباط بین والدین و فرزندان و شرکت دادن فرزندان در کارهای جمعی در محیط خانواده، تأمین نیازها و خواسته های معقول فرزندان و صبوری در امر تعلیم و تربیت فرزندان، بالا بردن سواد رسانه ای در شهروندان، وظایف مربوط به دولتها و متولیان امور فرهنگی.
واژگان کلیدی: فضای مجازی، بحران هویت، تغییر نگرش، روابط زوجین، اعتیاد اینترنتی.

.1مقدمه:

در فضای مجازی، افراد زیادی از سنین مختلف و با فرهنگ و سلایق متفاوت جمع شده اند و روابط اجتماعی گسترده ای را رقم زده اند. فضای مجازی اعم از اینترنت و شبکه های مجازی مانند واتساپ، تلگرام، فیس بوک، اینستاگرام و غیره با تبلیغات گسترده خانواده ها را تحت تأثیر خود قرار داده اند. فضای مجازی فرصت ها، تهدیدات، اضطراب ها، محدودیت ها و امکانات زیادی را برای کاربران خود فراهم نموده است. - مرشدی راد، - 21 :1392 انباشت اطلاعات در اینترنت که به مرحله انفجار نزدیک شده است و وجود محتوا و مطالب برای هر سلیقه وذوقی از هر قشر و صنف، در مقاطع سنی مختلف از کودک گرفته تا افراد مسن و نیز سهلالوصول بودن و دسترسی آسان به اطلاعات و ارزانی و سادگی در برقراری ارتباط با کاربران از هر فکر و عقیده و مذهب موجب شده تا نوع جدیدی از مفاهیم ارتباط و تعامل بین اقوام و جوامع مختلف بشری در این فضای مجازی شکل گیرد.

مهمترین مسئله اینترنت از لحاظ فرهنگی، عدم تطابق محتوای ارائهشده با الگوهای فرهنگی و هنجارهای رفتاری جوامع مختلف است. فنآوری اینترنت برای بیشترین سرعت و کمترین کنترل، طراحی شده است. لذا اعمال کنترلهای اخلاقی در آن دشوار است. حجم بالای محتوای مستهجن تجاری و مجانی در اینترنت، یکی از معضلات اخلاقی و خانوادگی است. - آشنا، - 235 :1380 تکنولوژی های نوین ارتباطاتی اگر چه باعث تسریع در امور انسان ها شده اند اما چالش های اخلاقی را برایافراد جامعه به همراه آورده اند و بسیاری از افراد جامعه درگیر آسیب های اخلاقی و ناهنجاری های فناوری اطلاعات شده اند. در این فضا می توان به راحتی به اطلاعات غیر اخلاقی دسترسی داشت و قوانین اینترنتی

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید