بخشی از مقاله

چکیده

تبلیغات گسترده ضد دینی در فضای مجازی، حاکی از آن است که دولت ها و رسانه های غربی، گسترش بیداری اسلام و گرایش به اسلام را تاب نمی آورند و با تبلیغات نادرست، می کوشند چهره اسلام را در جهان، تیره و تار نشان دهند. شناخت روش های جدید و گوناگون در این زمینه، به مسلمانان کمک می کند تا با آشنایی استراتژیک تاکتیک های دشمن، محتوی غنی دینی را، متناسب با نیاز مخاطب ارائه نماید.

عمده تاکتیک های دشمن در این زمینه عبارتند از : نمایش زننده برخی اعتقادات غیر دینی، بنام دین. پر رنگ نمودن عرفان های کاذب و انحرافی به عنوان گرایشات دینی. تولید ابزارهای جدید و متنوع در عرصه تکنولوژی، در راستا اشاعه فحشا و دین گریزی کاربران به ویژه نوجوانان. سوء استفاده از نقاط ضعف حکومت های اسلامی در استفاده از تکنولوژی های نوین در عرصه نظارت و مدیریت و ... است. سعی نگارنده در این مقاله، گردآوری آراء و نظرات مختلف صاحب نظران . همچنین مطالعه و بررسی راه های متنوع نفوذ دشمن و تبلیغات ضد دینی در فضای مجازی، در اذهان کاربران و معرفی این راه ها و همچنین ارائه راه کارهای مقابله با تهاجم دشمن، در این زمینه، جهت واکسینه نمودن مخاطبان فضای مجازی است.

مقدمه

در طول تاریخ، اندیشه و اعتقادات الهی از جایگاه خاصی برخوردار بوده ؛ زیرا هرگز انسان های سلطه گر و زیاده خواه با زور نتوانسته اند آن را از بین ببرند ؛ چرا که عقاید و ادیان الهی از بین رفتنی نیست و امروز جهانیان شامل رشد اسلام گرایی از یک سو و اسلام ستیزی از سوی دیگر در جوامع غربی از جمله اروپا و آمریکا هستند. کشورهای غربی و جوامعی که بزرگ ترین و گسترده ترین رسانه ها و فضای مجازی را در اختیار دارند و با تمام توان، زندگی دنیوی و گرایش به لذات و مادیات و انسان محوری را اشاعه می دهند، نمی توانند رویش بیش از پیش دین را که شعار ؛ پرهیز از دنیا طلبی، کمال جویی معنوی، حرکت به سمت انسان الهی و در نهایت آرامش الهی دارد، تحمل نمایند.

 این رویش دینی در دهه های اخیر، پس از پیدایش پدیده انقلاب اسلامی در ایران، اقلیت های مسلمان در کشورهای غربی بویژه در اروپا و آمریکا، در پرتو آن بیدارتر و عزتمند تر شدند و زمینه شناخت افراد و اشخاص غیر مسلمان به دین اسلام را نیز فراهم آمد. علی رغم اینکه دین ستیزی در غرب، توسط دولت ها و نهادها و رسانه های وابسته به صهیونیزم جهانی تبلیغ و تشدید می شوند، مسلمانان مقیم کشورهای اروپا و آمریکایی از مبانی اعتقادی و سیاسی و قرهنگی خود دفاع می کنند. مسلمانان با احداث و ایجاد مراکز دینی، مساجد، مدارس اسلامی، پوشش و حجاب اسلامی و برپایی نماز جماعت، حضورشان را اعلام می نمایند و از تبلیغات ضد دینی و تهمت های ناروا مانند تروریسم بودن خویش را تبرئه می کنند.

رسانه ها، موسسات و اشخاص در غرب با ساخت فیلم های ضد دینی و اسلامی، توهین به مقدسات، چاپ کتاب و کاریکاتور، پاره کردن کتاب مقدس قرآن و ایجاد هزاران سایت ضد دینی در فضای مجازی، هدفی به جزء تضعیف و تخریب چهره اسلام و مسلمانان در نزد سایر ملل غیر اسلامی ندارند تا به این وسیله در راستای تحقق اهداف شوم صهیونیست ها خدمت کنند و سبب جلوگیری از گرایش مردم جامعه خود به دین اسلام شوند.

امواج جدید تبلیغات ضد دینی در فضای مجازی، حاکی از آن است که دولت ها و رسانه های غربی، گسترش بیداری اسلامی و گرایش به اسلام را تاب نمی آورند و با تبلیغات نادرست می کوشند چهره اسلام را در جهان، تیره و تار نشان دهند. شناخت روش های جدید و گوناگون در این زمینه به مبلغ کمک می کند تا با آشنایی استراتژیک تاکتیک های دشمن، محتوی غنی دینی را متناسب با نیاز مخاطب ارائه نماید ما هم وظیفه داریم به حکم و دستور قرآن کریم به تبلیغ دین بپردازیم و در حقیقت هر دین دار باید یک مبلغ باشد. فضای مجازی هم فرصتی برای تبلیغ است که افراد آشنا به این فضا می توانند به رسالت دینی خود عمل کنند و به تبلیغ دین در این فضا بپردازند.

یکی از جدی ترین آسیب های فضای مجازی در حوزه دینی، دسترسی آسان به پایگاه های ضد دینی است که خود یکی از موانع تبلیغ دین محسوب می شود. دسترسی سهل و آسان به سایت های ضد دینی و نبود اعتبارات کافی برای تبلیغ دین از ضعف های تبلیغ دین به شمار می رود که باید تلاش کنیم از این فعالیت های ضد دینی در فضای مجازی ممانعت کنیم. فضای مجازی و ویژگی های منحصر به فرد آن موجب شده است علی رغم کاربرد های فراوان و متنوعی که دارد مسائل و تغییرات جدیدی در دنیای واقعی ایجاد کند، چرا که این فضا کاملاً در تعامل با جهان واقعی قرار می گیرد و همه چیز را در دنیای واقعی تغییر می دهد و به رقابت با آن ها می پردازد، جایگزین آن ها می شود و آن ها را پس می زند.

نمی توان تصور گرفت که فرزندان این ملت بزرگ شوند، رشد کنند، به دانشگاه بروند وارد حوزه های مختلف شوند اما با کامپیوتر سروکار نداشته باشند و شبکه جهانی - اینترنت - را نشناسند. دنیای امروز دنیای تلویزیون، ماهواره، کامپیوتر، اینترنت و تلفن همراه است.. این تکنولوژی های جدید چنان با سرعت وارد زندگی بشر شده و راه نفوذ خود را ادامه می دهد که نمی توان از کنار آن ها با بی تفاوتی گذشت ؛ بلکه باید با آن ها با روش صحیح برخورد نمود تا بیشترین سود و استفاده حاصل آید. هم چنان که اثرات مثبت تکنولوژی های نوین در کیفیت زندگی ما قابل انکار نیست ؛ در صورت عدم مدیریت صحیح نیز ممکن است تأثیرات مضر آن بر زندگی کودکان و نوجوانان ما غیر قابل جبران باشد.

چنان چه مقام معظم رهبری حفظه االله در تعبیری عالمانه در این باره فرمودند : -    »اینترنت یکی از نعم بزرگ الهی است، اما در عین حال یک نقمت بزرگ هم هست ؛ یعنی یک چاقوی دو دم و خطرناک ... اینترنت الان مثل یک جریان افسار گسیخته است ... این مثل آن است که کسی یک سگ وحشی را بیاورد، بگوید قلاده اش کو؟ بگویند سفارش کرده ایم آهنگر قلاده را بسازد.« - بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، - 1381

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید