بخشی از مقاله

چکیده:
یکی از مهمترین عوامل رشد اقتصادی، ارتباطات از راه دور میباشد. افزایش تقاضا برای استفاده از فناوریهای نوین نظیر تلفن همراه و اینترنت، حتی در کشورهای فقیر، بیانگر اهمیت این فناوری درتوسعه اقتصادی و اجتماعی در جهان امروزی است.اختلاف و شکاف دیجیتالی عمیقی بین کشورهای توسعهیافته و کشورهای در حال توسعه، وجود دارد. حتی در کشورهای توسعهیافته، این اختلاف بین مناطق شهری و روستائی، زیاد است .در کشورهای در حال توسعه، این شکاف، به مراتب بیشتر میشود. این اختلافات ناشی از سطوح مختلف تکنولوژی موجود در این کشورها میباشد. عدم وجود بستر مخابراتی مناسب در روستاها، توسعه ICT را با مشکل جدی مواجه ساخته است.

از طرفی به خاطر پراکندگی و دوری روستاها از مراکز ISP و هزینههای بالای نصب و راهاندازی و نگهداری تجهیزات آنها، توسعه این فناوری از طریق بخش خصوصی نیز مقرون بهصرفه نمیباشد .علاوه بر مشکلات مالی، مشکلات فنی نیز در توسعه ICT روستائی وجود دارد. چه روشهائی جهت کاهش هزینههای توسعه ICT روستائی وجود دارد؟ و سؤال مهمتر این است که چه مرجعی باید ICT روستائی را با این مشکل پیشرو، مدیریت کند؟ توسعه این فناوری با چه چالشهائی روبهرو است؟ جواب تمام این سؤالات دراین مقاله روشن میشود .

کلمات کلیدی :فناوری اطلاعات – چالش ها-توسعه اقتصادی – اجتماعی

مقدمه:
فناوری ارتباطات و اطلاعات نقش بسیار مهمی در شکوفائی و ارتقاء روستائیان در زمینههای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی دارد. اولین سؤالی که ممکن است در ذهن بعضیافراد خصوصاً مسئولین وجود داشته باشد، این است که برای چه ICT روستائی؟ مردم کمدرآمد، کشاورزان و دامداران که در روستاها زندگی میکنند، چه نیازی به استفاده از تلفن، کامپیوتر و اینترنت دارند؟ ICT چه نقشی در بهبود اقتصاد آنها میتواند داشته باشد؟در حالیکه توسعه این فناوری در شهرها هنوز در ابتدای راه است، توسعه این تکنولوژی در روستاها چه توجیهی دارد؟ با توجه به اینکه بخش عظیمی از نیروهای مولد جامعه در روستاها زندگی میکنند خدماترسانی دولت به این بخش از توزیع عادلانهای برخوردار نمیباشد و روستائیان نسبت به شهرنشینان سهم کمتری در برنامههای توسعهای دولت دارند. این موضوع یکی از مهمترین دلایل مهاجرت بیرویه روستائیان به شهرها جهت دسترسی به امکانات شهری است .

همانطور که تلفن در تمام پیشرفتهای اقتصادی سهیم بود، با داشتن اینترنت و اینترنت مردم در جوامع روستائی، اطلاعات مورد نیاز خود را از شبکههای محلی دریافت میکنند.مثلاً قیمت محصولات کشاورزی میتواند هر روزه در این شبکهها قرار گیرد . کشاورزان بهدلیل دوری مسافت روستاها و نداشتن اطلاعات کافی و دقیق از قیمت محصولات، دسترنج خود را به قیت ناچیزی، به واسطههائی که از شهر آمدهاند و تنها از یک موبایل بهره میگیرند میفروشند. ضرر و زیانی که بهدلیل نداشتن اطلاعات بازار به کل کشاورزان یک کشور در سال وارد میشود، رقم قابلتوجهی است .از دیگر موارد میتوان به برنامههای ترویجی وزارت جهاد کشاورزی اشاره کرد، که در صورت بهرهگیری از تکنولوژی ICT میتواند سریعتر و با بازدهی بیشتری به کشاورزان و روستائیان منتقل گردد. همچنین شرکتهای تعاونی روستائی که خود روستائیان سهامدار آن هستند، میتوانند با بهرهگیری از ICT روستائی سرویسدهی بهتر و بیشتری برای روستائیان داشته باشند، میتوانند بهعنوان یک مرجع حمایتکننده و سرمایهگذار توسعه فناوری روستائی عمل کنند .

نقش ICTدر توسعه روستائی

فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه روستاها از جنبههای اجتماعی و فرهنگی نیز قابل بحث است. با ایجاد آموزش از راه دور در سطوح مختلف تحصیلی میتوان مشکلات آموزشی روستائیان را حل کرد. در درازمدت با فراهم شدن تحصیلات دانشگاهی مجازی و انتقال شعب دانشگاه پیام نور در روستاها، سطح تحصیلات عالی روستائیان، بالا رفته و نیروهای متخصص مورد نیاز روستاها از میان نخبگان روستائی تربیت شده و فرصتهای شغلی در زمینههای مختلف برای روستائیان فراهم میشود و به تبع آن معضلاتی نظیر سیل مهاجرت روستائیان، بیکاری و نظایر آن در روستاها ریشهکن میگردد .از لحاظ بهداشتی نیز اینترنت نقش بهسزائی در آگاهی و آموزش روستائیان ایفاء میکند. بهعنوان مثال در بیماری سندرم شدید تنفسی موسوم به سارس در چین در سال گذشته اولین منبع اطلاعرسانی و پیشگیری، شبکههای محلی و اینترنت بودند. با ایجاد کلینیکهای ONLINE توسط شبکههای بهداشتی و دامپزشکی روستائی، میتوان سطح آگاهیهای بهداشتی را در جوامع روستائی بالا برد .

چالشهای توسعه ICT در روستاها برای تبدیل یک جامعه سنتی به یک جامعه مدرن مشکلات زیادی وجود دارد. با ورود یک فناوری جدید در یک جامعه کوچک روستائی، تغییرات و دگرگونیهای زیادی در آن جامعه بهوجود میآید. در صورتیکه مردم آن جامعه این فناوری جدید را برای خود مفید ندانند، یا احساس کنند که با فرهنگ و هویت روستائی و ارزشهای ملی و مذهبی آنها منافات دارد، در برابر ورود این فناوری مقاومت میکنند .در توسعه فناوری ارتباطات و اطلاعات در روستاها نیز اولین قدم فرهنگسازی و آگاهی دادن به روستائیان در جهت پذیرش و استقبال آنها از این فناوری نوین میباشد. برای رسیدن به این هدف، آموزشهای عمومی از طریق رسانهها و تشریح مزایای استفاده از این فناوری تأثیر آن در بهبود زندگی روزمره روستائیان، نقش مهمی دارد .

همچنین دستگاههای دولتی چون وزارت جهاد کشاورزی و آموزش و پرورش که ارتباط بیشتری با بخش روستائی دارند، در پیشبرد این اهداف مؤثرتر میباشند.عموماً هر فناوری جدیدی که در جهت پیشرفت و رفاه جوامع بهوجود میآید، از مرز شهرها فراتر نمیرود معمولاً برای روستاها در برنامههای توسعهای سهم کمتری اختصاص میدهند .فقدان سیاست کلی در جهت توسعه فناوری اطلاعات در روستاها بهعنوان بخش عظیمی از نیروهای مولد جامعه و نبودن بستر مخابراتی مناسب جهت تبادل اطلاعات در روستاها از مهمترین چالشهای توسعه این فناوری در روستاها میباشد در صورتیکه برنامه منسجمی از سوی برنامهریزان کشور در جهت بسترسازی توسعه فناوری اطلاعات رد روستاها صورت نگیرد در کوتاهمدت تحقق دولت الکترونیکی که بخش روستائی نیز یکی از اجزاء آن است، میسر نخواهد شد.

عدم آشنائی و مهارت روستائیان در استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات، از دیگر چالشهای توسعه فناوری اطلاعات روستائی میباشد . نیروهای متخصص روستائی بهدلیل محدودیت امکانات رفاهیعموماً از زادگاه خود به شهرهای بزرگ مهاجرت میکنند. در نتیجه در بین نیروهای ساکن در روستا افرادی که مهارت کافی را در استفاده از ابزارهای این فناوری دارا باشند، کم میباشد. جهت رفع این مشکل باید با آموزشهای کوتاهمدت جوانان روستائی و تربیت نیروهای تکنسینی و جهتدهی دانشآموزان روستائی به سمت فراگیری ابزارهای فناوری اطلاعات، نیروهای متخصص در توسعه فناوری روستائی را تأمین کرد. همچنین باید در ایجاد و توسعه این فناوری در روستاها با شناسائی نیازهای اساسی روستائیان، مطابق نیاز روستائیان و با سادهترین روش دستیابی، این شبکههای اطلاعاتی روستائی، ایجاد گردند.

بهعنوان مثال در بخش کشاورزی تمام اطلاعات ترویجی میتواند در یک پایگاه اطلاعاتی جامع و کامل برای کل مناطق روستائی، پیادهسازی گردد. استفاده از آموزشهای صوتی و تصویری در این پایگاه اطلاعاتی با توجه به کمسواد بودن کشاورزان، مؤثرتر است. همینطور در بخشهای دیگری چون بهداشت، آموزش و خدمات دولت الکترونیکی به روستائیان نیز ایجاد این پایگاههای اطلاعاتی روستائی ضرورت دارد. جمعیت کم و پراکندگی روستاها و درآمد پائین روستائیان، ایجاد شبکههای اطلاعاتی و همینطور پرداخت هزینههای آن را از جانب روستائیان به تنهائی مشکل میسازد. در اینجا نیز دولت و وزارتخانههای مرتبط باید در جهت فراهم کردن زیرساختهای لازم اقدام کرده و با استفاده از تجربه کشورهای موفق در این راه به توسعه این فناوری در کشور شتاب بخشد.

راهکارهای دستیابی به اینترنت ارزان هزینههای ایجاد و نگهداری، یکی از مهمترین موانع توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در روستاها میباشد. فقدان بستر مخابراتیمناسب و پرسرعت در روستاها از یک طرف و پراکندگی و جمعیت قلیل روستاها و عدم وجود نیروهای تکنسینی ماهر بومی برای نگهداری و آموزش از طرف دیگر، ایجاد این فناوری را توسط بخش خصوصی ناممکن میسازد .هزینههای فراهم کردن ICT در روستاها بهدلیل محدود بودن جمعیت آنها خیلی بیشتر از هزینههای مورد نیاز در شهرها میباشد. علاوه بر آن به خاطر درآمد کم روستائیان، مقدور نمیباشد . با توجه به اینکه اقتصاد روستائی نسبت به اقتصاد شهری از پیچیدگی کمتری برخوردار است، اطلاعات موردنیاز روستانشینان نیز به مراتب کمتر بوده و میتوان فناوری اطلاعات را مطابق نیاز آنها ایجاد کرده و هزینههای کمتری متحمل شد .

برای رسیدن به یک برنامه منسجم، باید کشورهای پیشرو در توسعه فناوری اطلاعات روستائی الگو قرار گیرند. در ادامه به نمونههائی از توسعه این فناوری در چند کشور در حال توسعه، اشاره میکنیم.سیستم شبکه تلفن روستائی این سیستم در روستاهای بنگلادش توسط شرکت گرامبین تلکام راهاندازی شد. این شکرت با مساعدت یک بانک از طریق اعطاء وامبه روستائیان برای تأمین هزینه تلفن کار خود را شروع کرد. این شبکه قابل اتصال به شبکه سیار و اینترنت نیز میباشد که متقاضیان رد صورت لزوم از این سرویسها نیز بهره میگیرند. در این سیستم دو نوع سرویس به متقاضیان داده میشود. یکی ارتباط مستقیم و روش دوم ارتباط گروهی است. متقاضیان با توجه به نیاز خود و توانائی در پرداخت هزینههای آن یکی را انتخاب میکردند. این پروژه از سال 2000 برای 65000 روستای بنگلادش در نظر گرفته شده بود که تا سال 2001 تنها 4543 روستا به این شبکه پیوستند، با این وجود از لحاظ اقتصادی برای شرکت مذکور مقرون به صرفه بود .

سرویسTelecentres

این روش در آفریقایجنوبی توسط حمایت دولت و سازمانهای غیردولتی موسوم به NGO راهاندازی شد. در این روش یک Telecentreدر مرکز روستا ایجاد شده و تمام سرویسهای موجود در اینترنت را، به روستائیان میدهد. اینمراکز عموماً در دفتر مخابراتی روستا دایر میشود. این مراکز که شبیه کافینتهای موجود در کشورمان است، شامل یک شبکه محلی کوچک است، که چندین کاربر میتوانند بهطور همزمان کار کنند و سرویسهائی چون پست الکترونیک، آموزش الکترونیک و کاربری اینترنت، کلینیک اینترنتی و ... وجود دارد .یک سایت محلی برای روستا وجود دارد که دولتهای محلی نیز قسمتی از وظایف خود را از این طریق انجام میدهند. این سیستم بهدلیل استفاده از شبکههای محلی و مینیمم کردن تجهیزات برای یک روستا، هزینه زیادی دربر ندارد. بهعنوان مثال در کشور ما نیز در روستای شاهکوه بهعنوان اولین روستای اینترنتی روشی شبیه مورد ذکر شده پیاده گردید که نتایج بسیار مثبتی برای روستائیان دربرنداشته است.

اینترنت کیوسک در هند یک مؤسسه تحقیقاتی در مدرس کشور هند پروژه اینترنت کیوسک را ایجاد کرد. در این سیستم در مناطق روستائی در چندین محلیک کیوسک اینترنتی نصب شده است و روستائیان میتوانند حتی در نزدیکی مزارع و در هنگام کار، از سرویس پست الکترونیک و پست صوتی، استفاده کنند. این کیوسکها با تکنولوژی شبکه بیسیم WLL به مراکز LSP وصل هستند و بعضی هم از طریق LSPمربوط به یک ISP جهت اتصال به شبکه جهانی وصل میشوند. برای استفاد از این کیوسکها، هزینه کمی از استفادهکننده دریافت میکنند . این سیستمها به یک کامپیوتر کوچک و پرینتر مخصوص شرایط محیطی سخت، مجهز هستند و تعمیر و نگهداری آنها بسیار ساده است .این شبکه دارای یک بانک اطلاعات قوی است که تمام اطلاعات مورد نیاز روستائیان را شامل میشود و به 15 زبان مرسوم در هند به روستائیان سرویس میدهد.

مزیت این سیستم در مقایسه با روشهای دیگر عدم نیاز به مشترک زیاد و ارزانی آن و قابلیت دسترسی آسان حتی برای افراد کمسواد میباشد. با این سیستم روستائیان میتوانند اطلاعاتی نظیر شرایط جوی برای کشاورزی و وضع دریا برای ماهیگیری و قیمتهای محلی محصولات کشاورزی و دامی و اطلاعات دامپزشکی و پزشکی را کسب کرده و کارهائی نظیر نقل و انتقال پول در سیستم بانکی و انجام کارهای دولتی و فروش محصولات دامی و کشاورزی و خرید از مراکز تجاری شهری را به آسانی و در کمترین زمان ممکن انجام دهند.رادیوی اینترنتی در سریلانکا در بعضی مناطق روستائی سریلانکا بهدلیل مشکل بیسوادی و کاهش هزینههای روستائیان، یک شبکه رادیوئی اطلاعات مورد نیازروستائیان را از شبکه اینترنت و شبکههای محلی جمعآوری میکند و از طریق رادیو به زبان محلی به اطلاع مردم میرساند. مردم از

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید