بخشی از مقاله

چکیده:

با توجه به اینکه تنها عامل موفقیت در سازمان های آینده مدیران آن سازمان ها هستند ، بنابراین آشنایی مدیران با چالش های فرا روی مدیریتی شان به آنها در اتخاذ تصمیمات درست کمک شایانی خواهد کرد. در این مقاله عمده ترین چالش هایی که مدیران در سازمان های آینده با آنها روبرو خواهند شد را بیان کرده ایم که عبارتند از -1 عوامل جمعیت شناسی -2 انقلاب اطلاعات -3 پیشگامان تغییر و دگرگونی و چهارمین و عمده ترین چالش قرن آینده که جهانی شدن است.

واژگان کلیدی : چالش ، مدیریت ، سازمان های آینده ، جهانی شدن

مقدمه:

امروزه در حال گذر از جامعه صنعتی و ورود به جامعه اطلاعاتی هستیم. ویژگی بارز اولین دهه از قرن بیست و یکم شتاب است. این شتاب فزاینده تمامی عرصه های زندگی را تحت تاثیر قرار داده است. بسیاری از صاحب نظران از ابتدای انفجار اطلاعات ، معیار جدیدی مطرح کرده اند به نام قرن ده ساله ، اعتقاد بر این بوده و هست که مجموعه تحولاتی که پیش از این در صد سال روی می داد و هر صد سال یک مقطع قابل تفکیک بوده است دارای چنان شتابی شده است که به ده سال کاهش یافته است. - اثنی عشری ،. - 1387 فناوری اطلاعات بنیانهای جامعه صنعتی را سست کرده تا ستونهای جامعه اطلاعاتی را برپا کند.

نظام های شکار و جمع آوری به مدت صدهزار سال برقرار بود تا تحت شعاع نظام های اقتصاد کشاورزی قرار گرفتند این نظام ها نیز ده هزار سال دوام داشتند تا نوبت به اقتصاد صنعتی رسید. - ممی زاده ، - 1387 و همه این تحولات با چالش هایی رو برو بود، در حال حاضرگام نهادن به عصر اطلاعات نیز برای بشر چالش زا خواهد بود، اما این بار بشر می بایست با چالش های عمیق تر و قدرتمند تر دست و پنجه نرم کند. امروزه اطلاعات و دانش با زندگی بشر چنان در هم آمیخته است که عصر حاضر را عصر اطلاعات می نامند. طبق گفته آلوین تافلر بی سواد قرن بیست و یکم کسانی نخواهند بود که خواندن و نوشتن نمی دانند بلکه کسانی هستند که نتوانند یاد بدهند یا یاد بگیرند.

عصر اطلاعات نیازمند سرعت، انعطاف پذیری، نوآوری و... است و سازمان ها در این دوره باید به این موضوع توجه کنند. انسانها سازمان ها را بوجود می آورند و می توانند آنها را نابود کنند ارزشمندترین کالا در تجارت فناوری یا سرمایه نیست بلکه نیروی انسانی سازمان است. - جوداری،0 - 2004 از پنج تن از متفکران و نظریه پردازان مشهور این سوال پرسیده شده است که چه مشکلات و چالش هایی برای ورود به قرن بیست ویکم در حال شکل گیری است؟ در پاسخ به این سوال هیچ کدام از متفکران چالش های ورود به قرن بیست ویکم را از نوع چالش های فنی ندانسته اند بلکه عمدتا ابراز کرده اند که این چالش ها از نوع فرهنگی است. پیتر دراکر در این مورد می گوید: در مقولات انسانی نظیر امور سیاسی ، اجتماعی، اقتصادی و یا کسب و کار پیشگویی کاری بیهوده است چه رسد به این که بخواهیم چشم انداز هفتاد - هشتاد سال آینده را تصور کنیم ، می توانیم از طریق گذشته آینده را شناخت و برای رویارویی با آن آماده شد. - دراکر، - 2009

-1 عوامل جمعیت شناسی:

عامل کسب و کار در دو دهه اخیر به شرطی که جنگی ، ... نباشد ، نه اقتصادی است و نه تکنولوژیک بلکه این عامل به اثر جمعیت مربوط می شود. مهمترین عامل در کسب و کار بر خلاف چیزی که در 40 سال گذشته گفته شده است افزایش بی رویه جمعیت نیست بلکه کاهش فراگیر جمعیت در ژاپن، اروپا و امریکا است. پس به عنوان اولین چالش از آن یاد می کنیم. یکی از راههای حفظ پایگاه رقابتی برای کشورهای گوناگون ، تبدیل برتری کمی به برتری کیفی است. یعنی تلاش نظام یافته برای پرورش کارگران علمی است. کارکنان علمی بر خلاف کارگران تولید ، مالک ابزارهای تولید هستند. آنها دانش خویش را با خویش جابجا می کنند بنابراین می توانند آنها را با خود ببرند.

از سوی دیگر نیازهای علمی سازمانها پیوسته در حال تغییر است. دراکر عنوان می کند که مهمترین و در واقع بی نظیر ترین کمک مدیریت در قرن بیستم، 50برابر شدن بهره وری کارکنان یدی در تولید صنعتی بوده است به همین ترتیب مهمترین نقشی که مدیریت در قرن بیست ویکم باید ایفا کند افزایش بهره وری کارکنان علمی و کارهای علمی است. وی می افزاید ارزشمندترین دارایی یک شرکت در قرن بیستم ، تجهیزات تولیدی آن بود در حالیکه ارزشمندترین دارایی یک نهاد در قرن بیست و یکم اعم از تجاری و غیر تجاری ، کارکنان علمی آنها و بهره وری کارکنان علمی خواهد بود . - دراکر، . - 1994

-2 انقلاب اطلاعات انقلاب اطلاعاتی فعلی به زعم نویسنده چهارمین انقلاب اطلاعاتی در تاریخ بشر است.

-1 انقلاب خط و نگارش در بین النهرین 6-5 هزار سال قبل از میلاد.

-2 اختراع کتاب نوشتاری در چین 1300 سال قبل از میلاد.

-3 اختراع ماشین چاپ و حروف متحرک توسط گوتنبرگ . 1455-1450

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید