بخشی از مقاله

کلید واژه: مدیریت منابع انسانی، کسب و کار کوچک و متوسط، مدیریت استراتژیک.

چکیده

هدف اصلی مقاله حاضر، بررسی و تعیین میزان توجه مدیران کسب و کارهاي کوچک و متوسط مستقر در شهر تهران نسبت به وظایف مدیریت منابع انسانی و اولویتبندي این وظایف است. به منظور پاسخ گویی به این پرسش، با توجه به تعدد مدل هاي موجود در مورد وظایف 15 گانه مدیران منابع انسانی، از مدل وظایف پانزده گانه مدیریت منابع انسانی استفاده  Page | 2 شدهاست. با استفاده از فرمول تعیین حجم نمونه، تعداد 150 نمونه انتخاب گردید که جهت دستیابی به پرسشنامههاي تکمیلی به تعداد مورد نیاز، 200 عدد پرسشنامه میان مدیران شرکتهاي کوچک و متوسط توزیع و نهایتا 156 پرسشنامه تکمیل شده جمع آوري گردید. جهت بررسی روایی پرسشنامه از آزمون صوري و جهت تعیین پایایی پرسشنامه از فرمول ضریب آلفاي کرونباخ استفاده گردید که ضریب 89/5 درصد و 91/3 درصد جهت دو قسمت پرسشنامه به دست آمد و جهت آزمون دادههاي قسمت اول پرسشنامه از آزمون تی استیودنت و جهت تحلیل داده هاي قسمت دوم پرسشنامه از آزمون فریدمن استفاده شد.

نتایج حاصل از تحقیق، پس از انجام تجزیه و تحلیل آماري دادههاي پرسشنامه حاکی از آن است که در سطح اطمینان 95٪، مدیران واحدهاي منابع انسانی سازمان هاي کوچک و متوسط به هیچ کدام از وظایف پانزدهگانه مدیریت منابع انسانی در این سازمانها به طور مطلوب توجه نمیکنند و از لحاظ اولویتبنديٰ، مهمترین وظایف مدیریت منابع انسانی، وظایف تربیت مدیر، آموزش کارکنان و ارزیابی عملکرد کارکنان است و استخدام، طراحی سیستمهاي بهداشتی و ایمنی و طراحی سیستم انضباطی، از کم اهمیتترین وظایف مدیران منابع انسانی در این سازمان ها میباشد. هرگز فکر نکنید چیزهاي کوچک بی اهمیت هستند. سنگهاي کوچک،کوهستان را تشکیل می دهند و لحظات کوچک، سالها را.

ادوارد یانگ

مقدمه

تحولات پیچیده و سریع چند دهه اخیر و شتاب روند جهانی شدن موجب شده تا کشورهاي گوناگون تلاش کنند بیش از پیش خود را براي پذیرش این تغییرات آماده کنند. آنچه تا چند دهه پیش به عنوان یک امتیاز اقتصادي تلقی میشود، ایجاد و اداره شرکتهاي بزرگ بود و استدلال میشد که هر چه شرکتها بزرگتر باشند، با توجه به مفهوم مقیاس اقتصادي تولید، اقتصاد کشورها پویاتر و قدرتمندتر میگردد. طرفداران نظریه "عامل اشتغالزایی صنایع کوچک و متوسط" سهولت گسترش این بنگاه ها را در کشورهاي کمتر توسعه یافته در سه عامل زیر می دانند:

سرمایه اندك عدم نیاز به تخصص بالا

بازار ساده فروش محصولات - صبوري، - 1386

این مقاله نگاهی گذرا به موقعیت و شرایط کسب و کارهاي کوچک و متوسط در ایران داشته و به بررسی وضعیت  Page | 3 مدیریت منابع انسانی در این نوع موسسات و چالش ها و مشکلات پیش روي آن ها می پردازد. باتوجه به مفهوم و ویژگی هاي سازمانهاي کوچک و متوسط١ مدیریت منابع انسانی از چند جهت اهمیت بیشتري از سازمانهاي بزرگ دارد: مشاهده شده، SMEsهایی که به موفقیت دست پیدا کردهاند، براي دستیابی به موقعیت برتر، مشکلات مدیریت منابع انسانی خود را بطور مناسب تر مورد توجه قرار میدهند. منابع انسانی نقش حیاتی در رشد و حفظ مزیت رقابتی SMEsها ایفا می کند، از این رو مدیریت منابع انسانی در این سازمان ها از اهمیت خاصی برخوردار است. در سازمانهایی با اندازه کوچک، هر کارمند به تنهایی نقش اثرگذاري در سازمان دارد. از این رو اهمیت تصمیم هر نیرو بسیار زیاد است . - Maryse J. Brand and Erik H. Bax, 2002 -

ویژگی هاي خاص سازمانهاي کوچک و متوسط

نقش سازمانهاي کوچک در اقتصاد و آینده کشورها انکارناپذیر است. برابر آمار موجود حدود 96/5 درصد سازمانهاي ایرانی در ردیف سازمانهاي کوچک هستند، با این وجود اکثر تحقیقات و مطالعات سازمانی معطوف به سازمان هاي بزرگ بوده است - حقیقی کفاش،. - 1375 در ایران کسب و کارهاي کوچک و متوسط با توجه به تعداد کارکنان و میزان سرمایه شرکتها تعریف میشود و سازمان هایی که کمتر از 50 نفر پرسنل داشته باشند سازمان کوچک و صنایعی که بین 50 تا 100 نفر پرسنل داشته باشند سازمان متوسط اطلاق می شود - همان، . - 1386 کسب و کارهاي کوچک و متوسط معمولا داراي سه ویژگی زیر هستند: یکی بودن مالکیت و مدیریت مالکیت فردي و خانوادگی استقلال از سایر بنگاه ها - مردانی گیوي و ابراهیمی، . - 1386 کسب و کارهاي کوچک و متوسط اهمیت زیادي در پیشرفت و توسعه کشورها داشته و به همین دلیل ایجاد و حمایت از بنگاههاي کوچک و متوسط یکی از اولویتهاي اساسی در برنامههاي توسعه اقتصادي در بسیاري از کشورهاي پیشرفته و تازه

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید