بخشی از مقاله

چکیده

ترم سه کارورزی وداخل یک مدرسه بودیم از آنجایی که اختلال املا یک نمونه دیگردر ترم پیش انجام داده بودیم تا حدودی با روش های حل این مشکل آشنا بودیم اما اینبار سعی داشتیم تخصصی تر به حل مشکل بپردازیم امسال نیز از همان ابتدای سال متوجه ی این مشکل در وجود یکی از دانش آموزان شدیم، که ضعف املا درفراگیران از دو حال خارج نیست:

-1عدم یادگیری موارد آموزشی در پایه ی اول که دلایل زیادی می تواند داشته باشد.

-2عدم همکاری خانواده با آموزگار. برای رفع این مسئله در کلاس بر آن شدیم تا این وضعیت را تغییر دهیم و انگیزه برای یادگیری درس مذکور را دروجود دانش آموز به وجود آوریم.پس از مطالعه و تحقیق و بحث و تبادل نظر با اساتید مختلف که در زمینه های روان شناختی و زبان آموزی تخصص و مهارت ویژه ای داشتند و همچنین تحقیقات اینترنتی و کتاب راهبردها وفنون طراحی آموزشی و ارتباط با گروه های آموزشی شهرستان وتجربیات شخصی خودمان، توانستیم تاحدی دانش آموز را به درس املاعلاقمند سازیم آموزش املا را به صورتهای مختلف انجام دهیم بدین ترتیب به درس املا روح تازه ای بخشیدیم. این فعالیت ها باعث شد که زنگ املا برای تمامی دانش آموزان، و به خصوص مهدی پر از شور و نشاط و انگیزه شود و علاقه ی او را به این درس صد چندان کنیم. من سعی کردم مسئولیت این کار را به عهده بگیرم و از همکارانم نیز در بعضی فعالیت ها کمک بخواهم.

مقدمه

املا کلمه ایست عربی ومصدر کلمه در ترجمه ی فارسی به معنای پر کردن نویسانیدن دیگری را به تلقین از خود چیزی گفتن ، مطلبی را تقریر کردن تا کسی بنویسد . املاء یکی ازموضوع هاومهارت های تحصیلی است که عمدتا دردوران دبستان آموخته می شود وخلاقیت درآن جایی نداردوفقط الگویی می باشدکه ترکیب،ترتیب،اندازه وتعداد حروف وعلامت ها به عنوان صورت صحیح کلمه درآن پذیرفته می شود.

کودکان دارای اختلال املاءدرالگوی ذکرشده مشکل دارند.اینکه چرابرخی ازدانش آموزان به این اختلال مبتلا می شوند،دلایل زیادی ازجمله:اختلال کنترل حرکتی،اختلال های ادراک بصری،اختلال های حافظه بصری،عدم دقت وتوجه،ضعف مهارت های حرکتی،اختلال درادراک بینایی حروف وکلمات،ضعف حافظه بینایی وشنوایی،دشواری درانتقال اطلاعات ازیک کانال حسی به کانال دیگر،انتزاعی بودن مطلب و...موثرند.برای درمان اختلال املاء ازروش های مداخله ی پزشکی- دارویی ومداخله های روان شناختی -تربیتی استفاده می شود.راهبردهای آموزشی نیزدراین زمینه تاثیرگذارهستند.

مشکلات املا نویسی انواع مختلفی دارد که عبارتند از جا انداختن کلمات - وارونه نویسی - غلط نویسی حروف - ننوشتن حروف ع - اشتباه در نوشتن کلمات استثنا مانند - حمزه - خوا - و - ئ - - اضافه نویسی حرف - ننوشتن تشدید - اشتباه سمعی و تلفظی - کم و زیاد گذاشتن دندانه - اشتباه نوشتن شکل ظاهری حروف - اشتباه در نوشتن رسم الخط جدا نویسی - متصل نویسی کلمات - کم و زیاد سر کج قرار دادن ه در آخر کل برخی از اشکالات عمده دانش آموزان به صورت آموزشی می باشد.

اشتباه نویسی در شکل ظاهری حروف نوشتن که در موقع تدریس هر درس بر این کلمه هایی که دانش آموزان اشکال دارند باید بیشتر تمرین و تکرار شوند که اغلب این ها کلماتی هستند که دانش آموز آن را خوب یاد نگرفته ویا در ذهنش نیست ضعف حافظه ی دیداری - یعنی این که دانش آموز شکل کلمه را در ذهن خود فراموش می کند ضعف آموزشی - یعنی این که فرد طریقه ی نوشتن صحیح را خوب یاد نگرفته است [1 ].

بیان مسئله

برای گذراندن دوره ی کارورزی به دبستان رودکی می رفتیم درکلاس چهارم حضوریافتیم ودرهمان جلسه ی اول ودرخواست معلم کلاس جناب آقای ...... ازما مبنی برتصحیح املای دانش آموزان املای یکی ازشاگردان وغلط های فراوان موجود دربرگه ی املای وی توجه ما رابه خودجلب کردوازآن جایی که ما قصدداشتیم درطی فرایندکارورزی مشکل آموزشی یارفتاری ای رادرسطح مدرسه شناسایی کنیم ودرصددرفع آن براییم لذا مشکل املای این دانش آموزرادرنظرگرفتیم وبرای کسب اطلاعات بیشتر وآشنایی بابحث اختلالات املا ویادگیری به مطالعه وجمع آوری مطالب پرداختیم ودراین زمینه ازمنابعی چون کتاب اختلال های یادگیری - هالامان وکافمن - ،درمان اختلالات دیکته نویسی - دکتر مصطفی تبریزی - ،مقالات ومجلات تخصصی راجع به اختلالات املاو...از نورمگزو...استفاده نمودیم.

درهرحال باتوجه به اینکه دانش آموز موردنظر - امیرعلی - نسبت به سایردانش آموزان دردرس املا وضعیت مناسبی نداشت لذا می توانست استنباط کردکه دراین زمینه عوامل ونقصان هایی درجهت مشکل به وجودآمده برای اونقش داردواورا نسبت به سایردانش آموزان دروضعیت نامطلوبی قرارداده است بنابراین سعی دربهبود واصلاح وضعیت آموزشی اونمودم ودراین زمینه ازنظرات استاددرس اختلالات یادگیری بهره بردیم و از کمک سایر همکاران و دوستانم که در بالا ذکر شده استفاده کردیم.

اهمیت وضرورت تحقیق

اهمیت نوشتن و نیاز به صحیح نوشتن در ایجاد ارتباط با دیگران بر کسی پوشیده نیست. در همین ارتباط از ابتدای آموزش رسمی خواندن و نوشتن، به کودکانمان میآموزیم که چگونه بنویسیم وچه اقداماتی در این باره انجام میدهیم تا بتوانند آموختههای خود را در موقعیتهای مختلف به کار گیرند. مهمترین ماده درسی که این وضعیت را بر عهده دارد، املای فارسی است. در زبان فارسی کلمهای معادل املا و دیکته نداریم، ولی میتوانیم »ازبر نویسی« یا »گفتار نویسی« را جایگزین کلمه املا یا دیکته کنیم. منظور این است که شخص گفتههای دیگران را بدون دیدن آن کلمات بنویسد.

با توجه به این که درس املا بنای علمی در یادگیری سایر دروس است و توجه به این مهم، یکی از ضروریات نظام آموزشی ماست و از طرفی روشهای متداول املا نمیتواند راه گشای مشکلات آموز در سلسله مراتب مهارت های زبانی - شنیدن، گفتن، خواندن، نوشتن - باشد. نوشتن آخرین مرحله است که آموخته می شود و آموخته های بنیادی و تجارب مفید مهارت های زبانی در گوش دادن و سخن گفتن و خواندن در واقع پیش نیازی برای نوشتن محسوب می شوند.

در دنیای امروز نوشتن از مهم ترین وسایل تفهیم و تفاهم ارتباط به شمار می رود و در نشر عقاید و افکار و نزدیک کردن جوامع بشری و اشاعه ی فرهنگ و تمدن نقش حیاتی دارد و هم چنین یکی از اهداف اصلی در دوره ی ابتدایی محسوب می شود و نزدیک به 20% از کل ساعت تحصیل در دوره ی ابتدایی است ولی متأسفانه در شیوه ی آموزش و هم چنین در عملکرد دانش آموزان در نوشتن مشکلات خاصی مشاهده می گردد که تاکنون هیچ برنامه ی منسجمی در نظام آموزشی برای رفع مشکلات نگارش دانش آموزان ارائه نشده است. و شیوه ی برخورد با مشکلات نگارشی دانش آموزان به صورت غیر علمی و سلیقه ای است و تحقیقات بسیار کمی نیز در این حیطه صورت گرفته است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید