بخشی از مقاله

چکیده :

در حال حاضر گردشگری و اقتصاد گردشگری به یکی از ارکان اصلی تجاری جهان تبدیل شده است لذا پدیده تالاب یا مرداب به عنوان یکی از جاذبه های ژئوتوریسمی کشورمان میتواند به عنوان مکمل سایر جاذبه های گردشگری نقش موثری در توسعه ملی و اقتصاد منطقه ای دارد. تالاب یا مرداب، زیستگاهی است که در اثر ترکیب اکوسیستم های خشکی و دریایی به وجود می آیندکه از نظرمنشا آبی درچهارگروه Ombrotrophic - تشکیل شده از بارش - ، Rheotrophic - تشکیلشدازآبهای سطحی - ، Minerotrophic - تشکیل شده از آبهای زیرزمینی - و - Omnitrophic - - تشکیل شده از همه منابع آب - قرار دارد. ارزش واهمیت تالابها به عنوان یک جاذبه ژئوتوریسمی در جذب گرشگران ، نویسندگان را برآن داشت تا در این پژوهش، به معرفی تالاب چغاخور بپردازند. این تالاب یکی از 24 تالاب بین المللی کشور بوده که دراستان چهارمحال و بختیاری واقع است.

کلید واژه ها: ژئوتوریسم، تالاب، چغاخور، بروجن، ، چهارمحال وبختیاری

مقدمه :
در حال حاضر گردشگری و اقتصاد گردشگری به یکی از ارکان اصلی تجاری جهان تبدیل شده است واز آنجاییکه ایران کشوری غنی از پدیده های طبیعی و زمین شناسی است، لذا ژئوتوریسم به عنوان مکمل سایر جاذبه های گردشگری میتواند نقش موثری در توسعه ملی و تنوع بخشی به اقتصاد ملی و منطقه ای داششته باشد.آشنایی با پدیده های زمین شناختی و ارزش آنها، موجب احساس نزدیکی بیشتر با زمین و طبیعت و افزایش حس مسئولیت فردی و اجتماعی افراد نسبت به حفاظت از این پدیده ها خواهد شد، - امری کاظمی . - 1388 ژئوتوریسم به عنوان یکی از رشته های تخصصی اکوتوریسم و زیر مجموعه توریسم پایدار است که به معرفی پدیده های زمین شناسی به گردشگران با حفظ هویت مکانی آنها و با هدف حفظ محیط زیست و چشم اندازهای آن میپردازد.

عدم تغییر و برهم زدن چهره زمین و خودداری از دخالت انسان در طبیعت ، به عنوان گزینه ای تازه در گردشگری به عنوان ژئوتوریسم برای اولین بار توسط نبوی - 1378 - در کشور معرفی گردید. پس از وی عمده کار های صورت گرفته در زمینه ژئوتوریسم ایران، مربوط به مطالعات امری کاظمی 1381 - ، 1383 و - 1385 مجری طرح ژئوتوریسم سازمان زمین شناسی کشور می باشد. هدف این پژوهش بررسی پدیده تالاب به عنوان یکی از موارد منحصر به فرد ژئوتوریسم است. در بیان مساله این پژوهش تعریف تالاب و انواع آن، معرفی تالابهای بین المللی، ارزش ها و تهیدات تالابها و معرفی تالاب چغاخور به عنوان یک پدیده زمین شناسی و ژئوتوریسمی در استان چهارمحال و بختیاری مطرح شده است.

روش تحقیق:    
نوع تحقیق کاربردی و از نظر روش ماهیت توصیفی- تحلیلی می باشد    که توسط  مشاهده مستقیم در روی زمین ،مطالعات کتابخانه ای، شبکه جهانی اینترنت و بانکهای اطلاعاتی ، کتب    و مجلات معتبر علمی وتحقیقاتی در سطح دنیاانجام شده است    

بحث : تعریف تالاب وانواع آن
تالاب یا مرداب، زیستگاهی است که در اثر ترکیب اکوسیستم های خشکی و دریایی به وجود می آیند. از لحاظ زمین شناسی تالاب ها خلیج هایی هستند که یا توسط تیغه ماسه ای از دریا جدا شده اند که مرداب خلیجی نامیده می شوند و برخی از آنها نیز نقاط گودی هستند که در اثر حرکات پوسته ای زمین شکل می گیرند. طبق تعریف سازمان شیلات و حیات وحش آمریکا 1956 - ، - Fish and wildlife service که تحت عنوان بخشنامه شماره 39 ارائه شده است ، واژه تالاب به مناطق پستی اطلاق میشود که توسط آب کم عمق دائمی و یا موقتی پوشیده شده است و به عنوان مناطق مردابی، آبگیر، تورب زار های خزه ای ، باتلاق ها ، لجنزارها و همچنین مجموعه های آبی ساکن یا جاری، شیرین یا شور ، طبیعی یا مصنوعی و دایمی یا موقت بوده به طوریکه که عمق این آب ها در پایین ترین حد جزر متجاوز ا ز 6 متر نمی

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید