بخشی از مقاله

صنعت آبمیوه
مقدمه
با رشد روز افزون جمعيت افزايش ميزان مواد غذايي اهميت فوق العاده اي پيدا كرده است . تكنولوژي پيشرفته مواد غذايي سبب شده كه ما بتوانيم حداكثر استفاده را از توليدات كشاورزي به عمل آوريم و ضايع شدن محصولات كشاورزي جلوگيري نماييم .


صنعت آبميوه ( آبميوه نكتار و پوره ميوه ) نيز يكي از جديد ترين رشته هاي صنايع غذايي است ، علي رغم اينكه به تازگي در ايران معمول گرديده به عنوان يكي از روش هاي حفاظت و جلوگيري از ضايعات ميوه از اهميت ويژه اي برخوردار است . اين صنعت از لحاظ تكنيك بسيار پيشرفته و در عمل به متخصصين و كارشناسان مجرب و كار آزموده نياز مند است ، چرا كه ميوه جات از لحاظ عطر و طعم و رنگ بسيار حساس بوده و ارزش غذايي آنها هنگامي حفظ مي شود كه بتوانيم به خوبي مراحل مختلف توليد آنها را كنترل و اجرا نماييم . ارزيابي و كنترل قيمت مواد غذايي زمينه مهمي از مطالعه علوم مواد غذايي مي باشد . اگر مصرف كنندگان به دلايلي از مصرف آن خودداري كنند بي ارزش خواهد شد . رنگ ، طعم و بافت را مي توان

بوسيله دستگاههاي آزمايشگاهي اندازه گيري كرد . ولي هنوز تجزيه و تحليل وابسته به حواس انسان به وسيله تست هاي چشايي مهمترين ابزار اندازه گيري كيفيت مواد غذايي و مقبوليت پذيرش آن مي باشد . كيفيت يك مواد غذايي نه تنها به قابليت خوراكي آن بستگي دارد بلكه به ارزش تغذيه اي ، الگوها و عادات غذايي مردم نيز بر كيفيت غذايي آن تاثير مي گذارند . كنترل كيفيت در دو سطح بايد صورت گيرد . در سطح كارخانه اي ، كنترل توليد باعث مي گردد كه يك محصول ايمني پيدا كرده و كيفيت آن ثابت بماند . تدوين قوانين غذايي در

سطح ملي ، مصرف كنند را در مقابل تقبلات غذايي ، آلودگي و عمليا ت بهداشتي حفاظت كند . براي اينكه بتوانيم اين صفت را با اصول صحيح برنامه ريزي شده توسعه دهيم لازم است قبل از هر چيز با اصول علمي و شرايط توليد آن كاملاً آشنا شويم .

خلاصه اي از تاريخچه شركت شهد ايران ( توليد كننده آبميوه و كنستانتره ) در خلال سالهاي 60 و 61 عنوان شد كه محصول سيب درختي كشور ساليانه 1200000 تا 1500000 تن مي باشد كه مقدار زيادي از اين محصول ، پاي درخت ها فاسد مي شود و از بين مي رود بدين منظور محصولان شركت بر فكر افتادن از سيبي كه در حقيقت ضايع مي شود و از سيبي كه پس از مصرف تازه خوري و پس از تكميل ظرفيت ضايع نگهداري باقي مي مانند و محكوم بر فناست با احداث كارخانه كنسانتره و آبميوه ، مقداري از اين محصول را براي مصارف داخلي

تبديل به آبميوه و مقداري هم به صورت كنستانتره و آبميوه تغليظ درآورده و به كشور هاي ديگر صادر نمايند تا بدين وسيله ضمن جلوگيري از ضايعات فراوان كه در حقيقت ثروت ملي است - ارزش قابل توجه اي نيز نصيب كشور شود . در ضمن زمينه اشتغال به تحصيل عده اي از هموطنان فراهم گردد . به همين منظور در سال 61 عمليات ساختماني آغاز شد در سال 64 پس از اتمام ساختمان و ساخت و نسب ماشين آلات و تاسيسات ، با ظرفيت توليد سالانه 1500 تن كنستانتره و 3000 تن آبميوه شرع به كار نمود و در سال 66 پروانه بهره برداري از اداره صنايع دريافت نمود .


محصولات توليد كارخانه :
محصولات توليدي شامل كنستانتره ، سيب ، انكور ، البالو ، زرد آلو ، گلابي و انواع آبميوه همچنين پوره هلو ، زرد آلو و پوره سيب و گلابي است .
وضعيت بسته بندي
آبميوه را به دو صورت بسته بندي مي كنند :
1) در پاكت هاي آلومينيومي ( دلمپك ) 200 سي سي
2) يا پاكت هاي تترا پك به بازارهاي داخلي عرضه مي شود


و براي صادرات كنستانتره از شبكه هاي پلي اتيلن مخصوص مواد غذايي با ظرفيت 200 ليتر يا شبكه فلزي كه داراي لايق هاي پلاستيك است استفاده مي شود .
پوره را هم به دو طريق يكي در بسته هاي مخصوص اسپتيك( aspetic ) و ديگري در سردخانه با دماي c0 20 نگهداري مي شود .
تامين مواد اوليه


ميوه هايي كه مخصوص استان است توسط شركتهاي تامين كننده ميوه تامين مي شود و يا خود با غداران مستقيماً جهت فروش به كارخانه تحويل مي دهند .
ميوه هايي كه در خارج از استان وجود دارد و به وسيله پرسنل خريد شركت خريداري مي شود و يا با عقد قرارداد با شركت هايي كه در اين زمين فعالند تامين مي گردد .
تكنولوژي توليد و بسته بندي :


تكنولوژي مواد در خود شركت طراحي و ساخته شده است . اين شركت تا كنون پولي بابت دريافت تكنولوژي پرداخت نكرده است . بلكه در مواردي صادر كننده تكنولوژي نيز بوده است . در دنيا شركتهاي محدودي هستند كه مي توانند آب آلبالو و كنستانتره آن را باكيفيت بسيار بالا در سطح جهان ارائه بدهند خوشبختانه اين شركت جزء محدود شركتهاست . اين شركت از اولين سالي كه فعاليت خود را شروع كرده هر سال يك محصول جديد به بازار ارائه كرده است . اين شركت از ماشين آلات و سيستم كار بسيار خوب بهرمند است . سعي مي شود

پديدهاي جديد در اين صنعت به سرعت شناخته شود . اگر آنزيم جديد و يا ماشين مدرن تر و همچنين مواد دسته بندي جديدي به بازار عرضه شود بلافاصله در جريان قرار گرفته و همگام با پيشرفت هاي روز دنيا ، كارخانه و تكنولوژي و ماشين آلات كارخانه را پيش مي برند و همواره در حال توسعه و تكميل خط توليد است تا به بازار هاي صادراتي دست پيدا كنند .
لازم است يادآئري شود كه از زماني كمه توليد اين شركت آغاز شده ، بر زمره ي شركت هاي صادراتي درآمده و به عنوان واحد نمونه سال 70 نيز انتخاب شده و در بين تمام واحد هاي صنايع غذايي كشور مقام اول را كسب نموده است .


تعداد پرسنل و ميزان توليد
شركت شهد ايران حدود 18 نفر شامل 15 ليسانس و 2 فوق ليسانس و 1 دكتر دارد
توليد كنستانتره به ميزان 6000 تن و ميزان توليد آبميوه 15000 و توليدات پوره 3000 تن نوشابه بدون گاز 10000 تن ،كنستانتره و سبزيجات از جمله چغندر 1000 تن و شير ( شير عسل ) 2000 تن اسانس ميوه جات 3000 تن و نكتار ميوه جات 17000 تن در سال مي باشد .
تفاوت آبميوه ، نوشابه بدون گاز و نكتار
آبميوه :
شامل آب سيب ، انگور ، ليمو سيب و آلبالو و تشكيل شده است از كنستانتره ، شكر ، اسيد سيتريك و آب
نوشابه بدون گاز :


شامل توت فرنگي ، پرتقال و سيب و موز است و طبق استاندارد مي تواند كمتر از 50 % محصول باشد .
نكتار :
شامل نكتار 6 ميوه و سيب گلابي است و تشكيل شده از پوره ، آب ، شكر ، شربت در اين جا بايد حداقل 50% از گوشت ميوه وجود داشته باشد .
سيستم كنترل كيفي
اين شركت داراي گواهي نامه بين المللي ISO 9001 و 9002 از كشورهاي سوئيس و انگليس مي باشد .
ISO ، سيستم مديريت كيفي است و بطور كلي سري ISO 9000 شامل 9001 ، 2 ، 3
مي باشد .
ISO (9001) شامل طراحي ، توليد و بسته بندي و ارائه محصول مي باشد .
ISO (9002) شامل توليد و بسته بندي و ارائه محصول مي باشد .
ISO (9003) شامل شركت هاي بازرسي كننده و خدماتي است .
بطور كلي سري هاي 9000 (ISO ) استانداردهاي مديريت كيفي اند .


و ارتباطي به كالاي توليد شده ندارند ولي شركت از نظر توانايي انجام فعاليت مورد نظر تاييد مي كند .
بطور مثال بيان مي شود كه مدير كنترل كيفيت شركت ، شخصي است كه داراي ليسانس صنايع غذايي با تجربه كافي جهت رعايت نمودن استانداردهاي ملي و بين المللي است .
بررسي خط توليد كارخانه


تامين ميوه مورد نياز كارخانه بعهده باغات استان خراسان و يا در مواقع خاص از ساير استان هاي كشور مي باشد در خريد ميوه ها پارامترهاي مهمي از جمله كيفيت ميوه ، هزينه حمل و نقل و قيمت تمام شده و ساير عوامل مد نظر گرفته مي شود .

 


باسكول
قسمت ورودي كارخانه شامل باسكول بزرگي است كه كاميون هاي حامل ميوه بهنگام ورود توسط آن وزن مي شوند و در نهايت پس از تخليه بار خالص ( فقط ميوه ) كاميون به همراه جعبه ها و احياناً ميوه هاي غير قابل استفاده و ساير موارد غير قابل مصرف دوباره وزن مي شوند تا بدين ترتيب ميزان ( وزن ) ميوه خالص ورودي به كارخانه مشخص شود . پس از باسكول ميوه ها به سيلو منتقل مي شوند.


سيلو
در اين كارخانه 4 عدد سيلو وجود دارد كه يكي از آنها استيل و مابقي از جنس بتن مي باشند . سيلوي استيل براي ميوه هاي از قبيل آلبالو و انگور و انار بكار مي رود لازم بذكر است كه آلبالو بر خلاف ساير ميوه ها مثل سيب شستشو نمي شود .
ميوه پس از تحويل و وزن كشي به سيلو انتقال داده مي شود كه عمليات انتقال از ماشين به سيلو توسط تسمه نقاله صورت مي گيرد.سپس ميوه توسط نوعي پمپ به قسمت خرد كن هدايت مي شود .


نحوه خرد شدن ميوه بوسيله عبور از دو استوانه رنده اي كه بر خلاف جهت يكديگرحرکت مي كنند ، مي باشد . در اين مرحله در حقيقت ميوه مقداري له مي شود سپس توسط يك مونو پمپ كه داراي قدرت بالايي است به سمت يك مبدل حرارتي ( MATCHHEATER ) هدايت مي شوند تا ضمن عبور از ميوه هاي حاوي بخار آب مقداري گرم شوند مرحله بعد ورود به داخل تانك براي نگهداري و اختلاط بيشتر و در نتيجه مقداري له شده بيشتر است و بعد در اين مرحله انتقال به طرف دستگاه پرس بوسيله منو پمپ صورت مي گيرد . عمليات پرس توسط سيلندر و پيستون نسبتاً بزرگي است كه محوطه سيلندر شامل دستگاه مخصوص است كه حالت صافي مانند دارند و فقط مايع توليد شده توسط عمليات پرس را از خود عبور مي دهند و به قسمت مخزن پرس هدايت مي كنند لازم به ذكر است كه در حين عمليات پرس كل سيستم سيلندر و پيستون يك حركت دوراني نسبتاًَ آرامي دارند تا مرحله آبگيري كاملاً انجام شده ، اين مرحله تقريباً 50 دقيقه طول مي كشد كه اين زمان بستگي به ظرفيت و حجم و تراكم كاري در فصول مختلف ممكن است مقداري تغيير كند .

پرس
در اين كارخانه دو عدد پرس وجود دارد يكي پرس 5000 تن ( عدد مربوط به فشار ايجاد شده است ) و يك پرس 1000 تن كه در سالن آبگيري قرار دارد . ظرفيت اسمي اولي hr /ton 15 – 5 و دومي hr /ton 20 – 10 است .


رفت و برگشت پيستون داخل سيلندر توسط سيستم هيدروليك روغني است كه فشار مورد نياز را براي اين قسمت بوسيله الكترو موتور 3 فاز و عمليات گردش روغن سيلندر و پيستون بوسيله يك الكترو موتور ديگر و ارتباط بوسيله سيستم چرخ دنده و زنجير صورت مي گيرد .
در مرحله پرس آب از تفاله و احياناً از برگ ها و دم ها جدا مي شود تفاله خروجي از پرس توسط هلين به داخل مخزن در محوطه كارخانه هدايت مي شود كه در آنجا تفاله توسط كاميون از كارخانه خارج و براي مصارف خوراك دام و يا مصارف دارويي ارسال مي گردد .


آبميوه خروجي از پرس به داخل مخازن مخصوصي منتقل مي شود تا براي ايجاد شفافيت به آن خاك پرميت اضافه شود سپس به فيلتر اسيون منتقل مي شود و توسط فيلتر پرس آبميوه ، فيلتر مي شود .
فعاليت فيلتر در اينجا شامل عبور ميوه از يك فيلتر چند مرحله اي است كه در هر مرحله صافي هاي مخصوصي تعبيه شده است مي باشد .
پاستوريزاسيون


بعد از فيلتر اسيون و عبور از مخازن مخصوص نوبت پاستوريزاسيون است كه توسط عبور از بخار آب صورت مي گيرد . در اينجا آبميوه از ميان صفحات نازكي كه در مجاورت لوله هايي كه حاوي بخار آب هستند عبور مي كنند تا كاملاً از ميكروب عاري شوند .


پس از پاستوريزاسيون آبميوه وارد فيلتر شنك ( shenck) مي شود در اين فيلتر نوعي موادخام به نام كيلگور به آبميوه اضافه مي شود و آن را در فيلتر حركت مي دهند تا كل ابميوه اصطلاحاً گرفته شود اين فيلتر ساخت كشور آلمان است و در سالن تغليظ واقع شده است .


خروجي فيلتر شنك وارد يك دستگاه به نام سپراتور ( seperator ) مي شود تا مواد معلق آبميوه گرفته شود مكانيزم كار در اينجا بوسيله عمل گريز از مركز مي باشد و مواد افزودني در اينجا آب سخت و نوعي روغن مي باشد البته براي ميوه هايي نظير سيب و انگور بجاي انجام فيلتر شنك و سپراتور از يك وسيله ديگر به نام اولترا فيلتر ( ulter filter ) استفاده مي شود .
تغليظ
پس از مرحله فوق آبميوه وارد مرحله تغيظ مي شود تا در زمان مناسب عمليات تغليظ صورت گيرد . در مرحله تغليظ آبميوه تبديل به كنستانتره و اسانس مي شود . كه در قسمت بازسازي مورد استفاده واقع مي شوند .


اين عمليات توسط چندين مبدل حرارتي صورت مي گيرد و يكي از مهمترين قسمت هاي توليد آبميوه است كه در كيفيت نهايي تاثير بسزايي دارد . كنستانتره توليدي را براي صادرات و بازسازي مصرف مي كنند .


در قسمت بازسازي مقداري آب را با شكر مخلوط و آنرا به همرا مواد افزودني ديگر از قبيل اسيد سيتريك و ... به كنستانتره اضافه مي كنند و طي عمليات خاصي و بوسيله دستگاههاي مخصوص آبميوه كه همان محصول نهايي است را به قسمت دستگاههاي پر كني هدايت مي كنند ( عمليات انتقال آبميوه و در واقع همان مايع بوسيله پمپ ها صورت مي گيرد )
در قسمت سالن پر كني آبميوه پس از پاستوريزاسيون مجدد بوسيله پمپ و از طريق فالو- مترها بسوي هدايت مي شوند . در اينجا زمان بندي مرحله تخليه و ساير مراحل بوسيله سنسورهاي الكترونيكي است .


آبميوه وارد شده به پاكت ها ( كه توسط نازلهاصورت مي گيرد ) در اينجا داراي دماي تقريبي c0 83 مي باشد .
پس از پر شدن پاكت ، درب پاكت بوسيله 3 مرحله پرس اصطلاحاً دوخت زده مي شود سپس پاكت وارد آب c0 10-5 مي شود و حدود 80 – 100 ثانيه در آب مي ماند تا ميكروبهاي احتمالي كشته شود . به هنگام خروج پاكت از آبهاي آبميوه به حدود c0 30 مي رسد آب مورد نياز در اين مرحله بوسيله چيلر موجود در كارخانه تامين مي شود .
اكثر عمليات دستگاه پركني بوسيله جك هاي پنوماتيكي كه بوسيله هوا كار مي كنند انجام میشود .


در اينجا بوسيله بالشتك هاي خلاء و تماس آنها با ديواره هاي پاكت ، پاكت در كاهب مخصوص قرار مي گيرد اين عمل بوسيله يك جك پنو ماتيكي انجام مي شود . سپس درب پاكت بوسيله فك هاي مخصوص كه حالت قيچي دارند باز مي شود كه اين كار بوسيله خلاء و يك مكانيزم دقيق با استفاده از حركت بازو ها انجام مي شود سپس با فرمان نازل ها بوسيله جك پنوماتيكي به پايين هدايت مي شوند تا كاملاً وارد پاكت شوند آنگاه هواي استريل وارد پاكت ها مي شود تا كاملاً باز شوند . هواي ورودي بوسيله سوئيچ حس مي شود و اگر چنين نشود دستگاه اينگونه تصور مي كند كه در خط مورد نظر پاكتي قرار داده نشده است . در ادامه كار جك ها پاكت را رها مي كنند و جك پنوماتيكي پاكت را بالا مي برد.


در مرحله بعدي پاكت هاي در باز زير نازل هاي آبميوه قرار مي گيرند سپس با فرمان سنسور جكهاي پنو ماتيكي انگشتي ها را وادار به حركت مي كنند تا در پاكت ها باز شده و پاكت ها در قالب ها ثابت شوند آنگاه موتور حركت را آغاز مي كند و نازل ها به سمت پاكت حركت مي كنند و سپس در مرحله بالا آمدن نازل ها جريان ورود آبميوه به داخل پاكت آغاز مي شود و تا لحظه بالا آمدن نازل پاكت پر مي شود آنگاه با فرمان كنترل هاي فوتر جريان آبميوه قطع مي شود و فرمان جمع شدن جك ها نيز صادر مي شود .


اگر به هر دليلي قسمت هاي حساس دستگاه كه ممكن است ايجاد خطر نمايد دست كاري شوند به طور اتوماتيك قطع مي شود و دستگاه خاموش مي شود. سپس با حركت پاكت ها به سمت جلو مرحله دوخت آغاز مي شود .


فك هاي دوخت با نيروي الكترو موتور پايين آمده و در سه مرحله همراه با ايجاد گرما و فشار در ناحيه دوخت در لب پاكتها كاملاً بسته مي شود .
در قسمت بعد يك موتور موجود است تا نقاله مربوط به انگشتي هايي كه پاكت ها را به خارج دستگاه هدايت مي كند را به چرخش در بياورد .
ديگر اينكه يك ديسك كه بسيار دقيق برش خورده است و با چرخش موتور به حركت در مي آيد درست در لحظه اي كه پاكت ها به بالا آورده مي شود يك بار جلو آمده و پاكت ها را از روي كفشك ها به جلوي انگشتي هاي نقاله هدايت مي كند .


بعد از اينكه پاكت ها روي نقاله سوار شدند به قسمت بسته بندي هدايت مي شوند كه در حين اين انتقال 2 كار انجام مي شود .
1) يكي اينكه توسط يك كنتر الكترونيكي تعداد پاكت هايي كه به سمت بسته بندي مي روند شمرده مي شوند ( براي ماليات دارايي و ساير اطلاعات آماري )
2) ديگري توسط يك پرينتر كه جوهر را به طريقه ای روي پاكت پرتاب مي كند . اطلاعاتي از قبيل زمان توليد ، تاريخ توليد و انقضا محصول و نشان استاندارد شماره دستگاه پر كني را برابر روي هر پاكت چاپ مي كند .


در مرحله بعد پاكت ها بصورت 8 دسته 5 تايي وارد هر كارتن مي شود در اين مرحله نيز جدا سازي پاكت ها در 8 عدد و 5 بسته بصورت خودكار توسط سنسور انجام مي گيرد .
در اين قسمت نيز دو جك پنوماتيكي موجو د است كه از سنسور فرمان گرفته و عمل مي كنند
جك پنو ماتيكي اول پاكت هاي آبميوه را به محض كامل شدن براي قرار گرفتن در كارتن ( 40 عدد ) به سمت جلو مي راند و جك پنوماتيكي دوم نيز كارتن را به جلو جهت قرار گرفتن پاكت ها در داخل آن مي راند .


يك جك فرعي نيز در اين قسمت تعبيه شده بدين ترتيب كه بعد از جلو راندن پاكت ها براي قرار گرفتن در داخل كارتن صفحه زير پاكت ها را كه داخل ريل حركت مي كنند را مي راند بدين ترتيب زير اين پاكتها خالي شده و به داخل كارتن ها مي افتند و كارتن ها به قسمت بعدي منتقل مي شوند .


در قسمت بسته بندي در يك زمان خاص 5 كارتن روي خط موجود است . كارتن اولي تازه در داخل خط قرار مي گيرد . كارتن دومي آماده قرار گرفتن در خط و براي گذاردن پاكت ها در داخل ان است كارتن سومي كه پاكت ها در داخل آن قرار مي گيرد . كارتن چهارم كه پاكت ها در داخل آن قرار داده شده است و كارتن پنجم نيز از خط خارج مي شود .
زمانيكه محصول توليد پركني ها بخواهد تغيير كند و محصول ديگري توليد شود خط توليد را متوقف مي كنند و آبميوه هاي موجود در لوله ها را از لوله خارج وسپس آبميوه جديد كه پاستوريزه شده داخل لوله وارد مي شود .


( قبل از ورود آبميوه جديد به داخل لوله ها ، لوله ها با آب سرد شسته مي شوند )
سالن تتراپك
در اينجا 4 دستگاه توربو كولر موجود است اين دستگاهها ساخت كشور ايتاليا است و مخصوص توليد آب انگور مي باشد بعد از اينكه آب انگور از سالن تغليظ و سمت بازسازي خارج شد به اين قسمت وارد مي شود .


و سريعاً توسط اين 4 دستگاه سرد مي شوند و سپس به سرد خانه رفته و انبار مي شود . انگور دوباره كنستانتره مي شود چون داراي شيره سفيد رنگي است كه در كنستانتره ابتدايي اين شيره بالا آمده و جدا مي شود و سپس تغليظ نهايي صورت مي گيرد . دستگاههاي توربو كولر استفاده ديگري نيز دارند و آن زماني است كه توليد در دستگاه تترا پك صورت مي گيرد . بعد از پاستوريزاسيون آبميوه توسط اين دستگاهها سرد مي شود و به قسمت تترا پك هدايت مي شود .


چون در دستگاههاي توربو كولر فرايند تبريد يعني سرد كردن آبميوه صورت مي گيرد لذا احتياج به كنوانسور دارد كه مورد استفاده در اين دستگاه ها كنوانسور هوايي است .
در دستگاه هاي پر كني كه فقط كار پر كردن آبميوه به داخل پاكت ها را به عهده دارند به دلايل متعدد شيميايي و بهداشتي محصول توليدي كيفيت صد در صد عالي ندارد . به همين دليل دستگاه ديگري ، كه هم مشكلات پركني را ندارد و هم ظرفيت بالاتري در توليد دارد بنام « تترا پك » كار توليد آبميوه را انجام مي دهد.
بدين ترتيب كه آبميوه بعد از بخش تغليظ وارد اين قسمت شده و پاكت هاي آن توسط خود دستگاه از روي رول كاغذ پاكت همانجا توليد مي شود .
در صورتيكه فويل هاي قسمت پركني در قسمت پاكسازي توليد به پر كني ها منتقل مي شود .


دستگاه تترا پك توان توليد دو نوع آبميوه با حجم cc 200 وcc 1000 را دارد . كيفيت محصول توليدي توسط اين دستگاه بسيار بالتر از قسمت پركني است . فويل هاي اين دستگاه از كشور سوئد تامين مي شود و از درون لايه هاي پلي اتيلن ، آلومينيوم ، سلفون و ... را شامل مي شود
به دليل رعايت نكات بهداشتي دستگاه تترا پك داخل يك محفظه شيشه اي است و تمامي ليفتراك هاي درون سالن از نوع برقي هستند تا از هر گونه دودزايي و ايجاد سر و صدا جلوگيري شود .
پاكت سازي ( قسمت پركني )
اين قسمت در سالن تتراپك مي باشد كه وظيفه آن توليد از فويل ( توليد پاكت ) براي قسمت پركني مي باشد تعداد 6 دستگاه بطور پيوسته كار توليد پاكت ها را به عهده دارند فويل هاي اين دستگاه از كشورهاي سوئيس و ايتاليا و آلمان وارد مي شود .
4 دستگاه توليد پاكت ساخت كارخانه INDAG آلمان مي باشد و 2 دستگاه ديگر ساخت مهندسان مكانيك خود كارخانه مي باشد .
ظرفيت توليد قسمت پاكت سازي توليد 40 اكت براي هر دستگاه در هر دقيقه است .
فويل هاي وارداتي نيز از نظر مسايل بهداشتي كاملاً استاندارد است و همانند رول هاي كاغذ قسمت تتراپك از داخل داراي لايه هاي پلي اتيلن براي بهداشت و حفاظت مواد به آلومينيوم براي جلو گيري از جذب نور و پلي استر ( سلفون ساده يا چابدار ) است روي فويل هاي آبميوه به سفارش كارخانه مواردي از قبيل نام محصول ، شركت حجم آبميوه و ساير موارد حك شده است كه اين كار بوسيله همان كشور مبدع صورت مي گيرد .
فويل هاي قسمت پر كني از نظر كيفيت در سطح بسيار بالايي هستند .
ري اريتور
در داخل آب گاز هاي متعددي از قبيل اكسيژن ، دي اكسيد كربن و ازت و ساير گاز ها موجود است ميزان اين گاز ها با افزايش و حركت آب و بالا رفتن در جه حرارت سبب خوردگي در جداره لوله ها و ديگ ها مي شوند .
در قسمت كوره هاي بخار چون آب توسط پمپ به حركت در آمده و چون درجه حرلرت بالاست لزا اين گازها فرصت بيشتري براي آزاد شدن يافته و در نتيجه ميزان خوردگي به شدت بالا مي رود .
علاوه بر مورد بالا در صورت وجود مقدار زيادي از اين گاز ها انتقال حرارت را تحت شعاع قرار داده و به خوبي صورت نمي گيرد همچنين تراكم بيش از حد اين گازها ممكن است موجب تركيدگي سيستم لوله كشي شود .
لذا در قسمت ري اريتور اين گاز ها از سيال جدا مي شوند .
انبار داري شركت شهد ايران


اهداف و ظرفيت انبار ها : هدف از تشكيل و ايجاد انبار ها چه در سازمانهاي دولتي و چه بخش خصوصي تامين و نگداري كالاي مورد نياز سازمان است .
انبار داري : عبارت است كليه فعاليت هاي مربوط به تهيه و نگهداري وتحويل مواد اقدام مورد نياز سازمان در زمان مناسب .
ساختمان انبارها : از لحاظ ساختماني 3 ساختمان انبار وجود دارد كه شامل ساختمان انبار فني ، انبار مواد اوليه و مواد كمكي ، انبار محصول توليد شده مي باشد .
از لحاظ نوع انبار كارخانه 2 نوع انبار دارد انبار سر پوشيده ، انبار پوشيده


انبار پوشيده شامل انبار مواد ، انبار فني و انبار محصول توليد شده
انبار مواد : مواد اوليه و مواد كمكي كه مواد اوليه ميوه جات مي باشند و مواد كمكي شامل خاك و انواع آنزيم ها و اسيد ها و ساير موادي كه در توليدات استفاده مي شوند .
در انبارهاي سر پوشيده بشكه هاي مربوط به حمل مواد نگهداري مي شود


انبار محصول توليد شده : در اين انبار يك سردخانه 100 تني وجود دارد
البته در اين كارخانه انبار ضايعات بطور مستقيم ديده نمي شود زيرا ضايعات انبار از كارخانه خارج و دور ريخته مي شود .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید