بخشی از مقاله


انتخــاب رشتــه
از آنجا که رشته تحصیلی دانش ‌آموز و علاقه شخصی و درونی او به آن رشته درسی ، یکی از دلایل عمده موفقیت تحصیلی و شغلی اوست ، توجه به نکات زیر ضروری است :
1- لازم است فرزند شما در انتخاب این رشته کاملا آزاد باشد و شخصا تصمیم بگیرد ، زیرا اگر بر اساس علاقه درونی‌اش نباشد و صرفا به خاطر رضایت والدین و یا دیگران تصمیم بگیرد ، ادامه موفقیت آمیز این مسیر برایش آسان نخواهد بود .


2- برای انتخاب درست تر ، فرزند شما به اطلاعات واقعی و همه جانبه ای در مورد درس های دوره دبیرستان و دانشگاه در رشته مورد نظر و همچنین شغل های مربوط به آن رشته درسی یعنی بازار کار پس ازفارغ التحصیل شدن ، نیازمند است .
3- در مورد شغل مناسب و دلخواه ، لازم است درباره فضا و محیط آن شغل ، میزان درآمد و اهمیت اجتماعی آن و همچنین نوع فعالیت های مربوط به آن شغل ، اطلاعات دقیق و واقعی داشته باشد .


4- نکته مهم در انتخاب رشته درسی دبیرستان و دانشگاه ، علاقه و میزان پیشرفت درسی وانگیزه خود جوش او به درس‌های اصلی آن رشته تحصیلی است ، یعنی فرزند شما از خواندن و مطالعه آن‌ها شخصا لذت ببرد و احساس تسلط بر آن درس را در خود احساس کند .


5- بسیاراتفاق افتاده است که دانش آموزان فعال و با استعداد به خاطر اینکه رشته تحصیلی مناسبی را در دبیرستان و دانشگاه انتخاب نکرده بودند ، با اینکه این دوره ها را با موفقیتگذرانده بودند، در بزرگسالی ناچار شدند یا بروز و نارضایتی این شغل را داشته باشند و یا آنرا رها کرده و به دنبال شغل دلخواه خود بروند .
6- رشته تحصیلی و شغلی که دلخواه و مطلوب نباشد و با انگیزه ها و نیاز های درونی فرد سازگار ی نداشته باشد، بسیاری از لذت ها و موفقیت ها را در نظر فرد بی اعتبار می کند . چون انرژی روانی‌اش هدر می دهد .


7- نقش بسیار مهم والدین خوب و مهربانی مثل شما ، ایجاد فضایی برای تصمیم گیری شخصی فرزندتان است . با دادن اطلاعات فراوان و واقعی و همچنین ایجاد روحیه عالی و اعتماد به نفس قوی در او ، این توانایی را در اوپدید می آورید که خودش تصمیم بگیرد هر چند که کار آسانی نخواهد بود .
8- در صورتی که فرزندتان هنوز توانایی تصمیم گیری را پیدا نکرده است ، به جای او تصمیم نگیرید و شرایط لازم برای افزایش اعتماد به نفس و کسب اطلاعات لازم را فراهم کنید تا قدرت تصمیم گیری شخصی پیدا کند .


9- والدین می توانند نظر شخصی خود را با دلایل روشن و واقعی به صورت یک پیشنهاد مطرح نمایند ودرپذیرش این نظر ازطرف فرزند اصرار نورزند ، چون در ادامه مسیر دشواری های زیادی پدید خواهد آمد.


10- اگر فرزند شما مثلا به رشته علوم انسانی و یا تجربی علاقمند شده است ، دلایل این علاقمندی را کاملا بررسی کنید و با یک مشاور متخصص مشورت نمایید ، فرزند شما می‌تواند « پس از مشاوره های لازم » تا سال سوم در رشته ریاضی « در صورت علاقه و احساس موفقیت » تحصیل کند و دوره پیش دانشگاهی را در رشته مورد نظر به پایان برساند .
11- نکته بسیار مهم دیگر این است که برای موفقیت در تحصیل و آشکار شدن استعداد واقعی فرزندتان ، داشتن دید مثبت و علاقه ی درونی نسبت به مدرسه ای که در آن درس می خواند ، ضروری و لازم است ، زیرا یک دید منفی ذهن را به درگیری های بیهوده می کشاند و انرژی روانی را هدر می دهد و دید مثبت انرژی زاست و توانایی مقاومت در مشکلات را افزایش می دهد و تولید انگیزه می کند .


12- اگر فرزند شما نسبت به مدرسه دید مثبت ندارد ، قبل از ثبت نام مجدد دلایل آن را کاملا بررسی بفرمائید تا امکان ادامه تحصیل با علاقه و نگاه مثبت فراهم شود . « هر مجموعه ای به نظر فرزند شما ممکن است دارای نقاط مثبت و منفی گوناگونی باشد و این کاملا طبیعی است که فرزند نوجوان شما از برخی از وقایع و پدیده ها رضایت نداشته باشد ، اما دید کلی او نسبت به این مجموعه خاص باید مثبت بشود تا بتواند موفق تر عمل کند .


13- دانش آموزی که در یک مدرسه خاطرات ناراحت کننده و منفی را پشت سر گذاشته و احساس موفقیت نداشته است ، برای موفقیت بعدی خود یا باید مدرسه اش را تغییر دهد و یا دید و نگاه منفی اش را به نگاه مثبت تبدیل کند تا بتواند هم گذشته را جبران کند وهم به موفقیت جدید دست یابد .


14- برای رسیدن به یک نگاه مثبت می باید دلایل و عوامل یک نگاه منفی ، کاملا ودقیق ارزیابی شود تا امکان یافتن راه حل های جدید برای جبران فراهم شود .
15- مهم ترین مسئله در سلامت روان و موفقیت این است که فرزند شما در طول سال تحصیلی احساس موفقیت و پیشرفت داشته باشد و در میان هم کلاسی های خود بتواند ابراز وجود نماید . بنابراین والدین آینده نگر و واقع نگری چون شما ، اصل را بر سلامت روان و شادابی و احساس موفقیت فرزند خودمی گذارند .


16- دفتر مشاوره آمادگی دارد در صورت نیاز شما والدین گرامی ، برای یافتن بهترین راه حل ها در خدمت شما باشد . شما می توانید با تماس تلفنی و هماهنگی های لازم مسائل احتمالی خود را مطرح بفرمایید .


به شما و فرزند برومندتان گذراندن یک سال پر شکوه تحصیلی را که با هیجان ها و مقاومت ها و افتخارات زیادی همراه است ،تبریک می گوییم و سپاس گزار خداوند مهربان هستیم و آینده خود را به لطف و عنایت آن مهربان مهربانان می سپاریم .


انتخاب رشته تحصيلي
به دنبال زمزمه‌هايي كه در خصوص آينده تحصيلي و شغلي‌مان از كودكي مي‌شنويم و برنامه‌هاي برگفته از آرزوهاي اطرافيانمان كه دامنه آن موفقيت آينده و سربلندي خانواده‌مان را به دنبال خواهد داشت، اولين انتخاب جدي تحصيلي و شايد شغلي ما د رسال اولين دبيرستان اتفاق مي‌افتد. گرچه اين انتخاب در گذشته، در بدو ورود به مقطع دبيرستان صورت مي‌گرفت اما پس از تغيير نظام قديم آموزشي به نظام جديد ترمي واحدي و پس از آن سالي واحدي، انتخاب يك رشته از شاخه‌هاي نظري، فني و حرفه‌اي و كاردانش پس از گذران سال اول

دبيرستان اتفاق مي‌افتد. هدف اين سيستم آشنايي نسبي دانش‌آموزان، خانواده‌ها، كادر آموزشي و مشاورين دبيرستان با علايق و استعدادهاي دانش‌آموز است. با اين حال باز هم ديده مي‌شود كه در بسياري از موراد، انتخاب رشته، تحصيلي، بدون توجه به واقعيت‌هاي موجود و تنها بر مبناي آينده‌نگري‌هاي احساسي و چه بسا زودگذر صورت مي‌گيرد.نسرين، دانش‌آموز سال سوم دبيرستان كه در رشته تجربي تحصيل مي‌كند و قصد دارد در مقطع پيش‌دانشگاهي در رشته گرافيك ادامه تحصيل دهد، مي‌گويد: من از همان ابتدا به هنر

علاقه‌مند بودم و در اين زمينه هم به خوبي توانسته‌ بودم استعدادهاي خود را نشان دهم. اما با اصرار خانواده‌ام رشته‌اي را انتخاب كردم كه به هيچ وجه مطابق با خواست، علاقه و استعدادم نبود و طي اين سال‌ها، فاصله‌اي كه ميان من و هنر افتاد، باعث شد تا هر روز روحيه‌ام را بيشتر از دست دهم و دچار افت شديد تحصيلي شوم. با اين وجود بالاخره تصميم قاطعانه خود را گرفتم و مشاورين مدرسه نيز توانستند پدر و مادرم را متقاعد كنند كه من در رشته گرافيك ادامه تحصيل بدهم.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید