بخشی از مقاله

چکیده:

هدف از این پژوهش، بررسی رابطه بین رضایت از رشته تحصیلی و دستاوردهاي تحصیلی دانشجویان سال آخر دانشکده کشاورزي دانشگاه بوعلی سینا بوده است. پژوهش از لحاظ هدف، کاربردي و از لحاظ شیوه گردآوري و تحلیل دادهها، جزو پژوهشهاي توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماري پژوهش شامل کلیه دانشجویان سال آخر دانشکده کشاورزي دانشگاه بوعلی سینا در سال تحصیلی 1393 به تعداد 207 نفر میباشد.

با استفاده از روش نمونهگیري تصادفی ساده، نمونهاي به حجم 143 آزمودنی انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوري دادهها دو پرسشنامه استاندارد رضایت تحصیلی عنبري و همکاران - 1392 - و دستاوردهاي تحصیلی تام - 2004 - بود که پایایی آنها به ترتیب 0/75 و 0/79 گزارش شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شد. نتایج همبستگی این پژوهش بیانگر آن است که بین رضایت تحصیلی با دستاوردهاي تحصیلی همبستگی مثبت و معناداري وجود دارد. همچنین، نتایج رگرسیون نشان داد که رضایت تحصیلی نقش معنیداري در پیشبینی دستاوردهاي دانشجویان دارد.

-1 مقدمه:

نظام آموزشی، نظامی در حال تکاپو و پیوسته در حال تغییر و تحول است. این نظام با پویایی خود میتواند در آرمان هاي مسئولین و افراد، انتظارات گروهها نهادهاي اجتماعی و اساتید و دانشجویان تحول ایجاد کند - فیوضات، . - 1373 نظام آموزشی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی، در رشته هاي مختلف، در حال پذیرش و تربیت دانشجو و در نهایت واگذاري مسئولیت هاي جامعه به این افراد است. دانشجویان نیز با توجه تخصصشان، نیازهاي علمی و انسانی جامعه را برآورده میسازند - سنایی نسب و همکاران، . - 14 :1389 همچنین، آموزش عالی به عنوان مهم ترین نهاد آموزشی هر جامعه می تواند سهم بسزایی در رشد و توسعه کشورها داشته باشد.

هدایت صحیح دانشجویان و کمک به افزایش نزدیکی و ارتباط میان علایق و رشته تحصیلی افراد می تواند از هدر رفتن استعداد و نیروي جوانی و منابع مالی جلوگیري کند. در رویکردهاي جدید کیفیت آموزشی دانشجویان، خانواده ها، سازمانها، و جامعه به عنوان مشتریان نهاد آموزشی دیده می شوند که منافع آنان باید در نظر گرفته گرفته شود. براي نهاد آموزش که به صورت منظم سیستم خود را به روز میکند و با شرایط مطلوب و جدید هماهنگ میسازد، لازم است تا رضایت و توقعات مشتریان را در برنامهها و طرح هاي آموزشی تدوین لحاظ کند - بایکال و همکاران، 1. - 2 :2005 از این نظر، یکی از شاخص هاي مهم پیشرفت و دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده هر جامعه اي وجود نیروي انسانی کارآمد و با انگیزه است.

از آنجایی که دانشجویان از عناصر مهم و از اصلی ترین مخاطبان آموزش عالی هستند، دیدگاه آنان در حال حاضر در سطح جهان به عنوان عامل ضروري در پایش کیفیت در دانشگاهها در نظر گرفته می- شود - حکیم، . - 11 :1392 بنابراین بررسی رضایت از رشته تحصیلی در هر دانشکده و دانشگاه از مسائل اساسی آن سازمان و جزء لاینفک فعالیتهاي آن در حیطه رفتار و عملکرد سازمانی محسوب میشود.

از طرفی با توجه به این که علاقه مندي و رضایت از رشته تحصیلی یکی از مهم ترین عوامل مؤثر در امر آموزش و موفقیت دانشجویان است؛ توجه به این موضوع باید مورد توجه مسئولین آموزشی قرار گیرد - فتاحی و همکاران، . - 33 :2004 مطالعات نشان دادهاند که بین میزان رضایت از رشته تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان رابطه مثبت و معنی داري وجود دارد - ادراکی و عبدلی، . - 33 :2011 همچنین، رضایت دانشجویان از رشته تحصیلی دانشگاهی خود به عنوان یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار بر علاقه و انگیزه دانشجویان می باشد - برجیان و همکاران، . - 51 :2011

علاوه براین، عدم رضایت از رشته تحصیلی میتواند به بی علاقگی به رشته تحصیلی منجر شود که این امر انگیزه پیشرفت تحصیلی را کاهش میدهد و یا از بین میبرد؛ در نتیجه افت تحصیلی، ترك تحصیل که از آفتهاي نظام آموزشی است، بروز میکند و خسارت هاي زیادي را براي جامعه تحمیل میکند - حسین پور و همکاران، . - 4 :1398 مطالعات متعددي براي اندازه گیري رضایت دانشجویان در سطح دانشگاه در بخش توسعه یافته جهان انجام شده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید