بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

-برای تعیین اینکه آیا فردی چاق محسوب میشود یا نه باید مقدار چربی بدن او را اندازه گیری نمود.

-

-برایتعیین مقدار چربی بدن روشهای علمی متعددی وجود دارد که عموما گرانقیمت و پیچیده بوده استفاده از آنها نیاز بهتخصص بالا دارد.

-

-هنوز در علم تغذیه مقدار دقیقی برای میزان چربی بدن تعیین نشده تا بر اساس آن بتوان تعیین کرد که هر فرد با داشتن چه مقدار چربی در بدنش چاق محسوب میشود.

-

-برای تعیین وضعیت فرد از نظر ابتلا به چاقی از روشهای سادهتر مانند مقایسه BMI فرد بزرگسال با اعداد ۲۵ و ۳۰و كودكان با صدكهای استاندارد (معمولا صدك ٩۵) استفاده میشود.

اسلاید 2 :

پتاسیم بیشتر در محیط آبی وجود دارد و مقدارش بطور طبیعی متناسب با مقدار پروتئین بدن است.

مقدار كل پتاسیم بدن را می توان با قراردادن فرد در شمارنده و اندازه گیری پرتوهای اشعه گامای ناشی از پتاسیم رادیوایزوتوپ K٤٠ (که به میزان ٠١٢/٠%مخلوط با پتاسیم K٣٩ است در كل بدن اندازه گیری نمود.

چگالی بدن: چگالی بخش چربی و توده بدون چربی بدن به ترتیب ٩/٠ و١/١ است. نسبت چربی بدن را می توان  با اندازه گیری وزن بيرون و درون آب، محاسبه كرد.

ضمنا با اندازه گیری حجم هوای جابجا شده در اتاقک مخصوص نیز چگالی بدن قابل محاسبه است.

اندازه گیری مقدار كل آب بدن به وسیله رقیق سازی با دوتریوم؛  آب بدن در بافت بدون چربی جای گرفته نه در بافت چربی.

اسلاید 3 :

مقاومت بیوالكتریكی: قابلیت هدایت الكتریكی توده بدون چربی بدن نسبت به بافت چربی بیشتر است. مقدار عبور جریان ضعیفی كه از قوزك پابه دست منتقل می شود را اندازه می گیرند این وسیله قابل حمل و نسبتا ارزان است.

روش های تصویربرداری از قبیل DEXA (جذب سنجی اشعه X مضاعف) برای برآورد مقدار چربی و توده بدون چربی بدن.

مقدار كل چربی بدن را می توان به طور تقریبی با به كارگیری یك فرمول از روی حاصل جمع چهار چین پوستی برآورد كرد.

اسلاید 4 :

روشهای بالینی كه دقت كمی داشته و از روی علائم بیماری ناشی از كمبودهای غذایی وضعیت تغذیه فرد را ارزیابی می كنند.

روشهای آزمایشگاهییمیایی‏، بیوشیمیایی و فیزیكی)

بررسی دریافت غذایی

روشهای تن سنجی

اسلاید 5 :

اندازه وزن و اندازه قد كه مقایسه وزن و قد كودكان در سنین رشد با استانداردهای جهانی (بازای سن و جنس مشخص) میتواند نشان دهد كه كودك در مدت زمان کوتاه تا طولانی دچار سوء تغذیه بوده است.

اندازه دور سر كه در مقایسه با استانداردهای جهانی (بازای سن و جنس مشخص) می تواند نشان دهد كه كودك در از نظر دریافت یا جذب مواد غذایی دچار سوء تغذیه بوده كه موجب كاهش دور سرش گردیده است.

نسبت وزن به قدكه بهترین این نسبت هاBMIاست و مهمترین عامل افزایش BMI چربی اضافی بدن است. در بزرگسالان داشتن BMI كمتر از ٢٠ را لاغری، بیش از ٢٥ را اضافه وزن‏، و بیش از ٣٠ را چاقی محسوب می كنند. در كودكان استانداردهای مختلف برای تعیین وضع تغذیه بر اساس BMI وجود دارد.

اسلاید 6 :

تغییرات BMI همراه با سن برای هر دو جنس شبیه است. BMI بین زمان تولد تا ٩ ماهگی بالا می رود و سپس كاهش مییابد و تقریبا" در ٥-٤ سالگی به پایین ترین حد می رسد.

سپس BMI در این زمان دوباره بالا می رود.

نقطه ای كه BMI در آن شروع به افزایش می كند (بعد از پایین ترین نقطه)، به عنوان adiposity Reboundیا جهش چربی شناخته شده است.

اسلاید 7 :

اغلب مطالعات داشتن BMI بیش از ٢٥ را بعنوان اضافه وزن و بیش از ٣٠ را بعنوان چاقی اعلام کرده اند.

مطالعه حدائق و همکاران (٢٠٠٩) داشتن مقدار بیش از ٢٧ برای مردان و بیش از ٢٩ برای زنان را بعنوان عامل خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی عروقی در ایرانیان اعلام نموده است.

اسلاید 8 :

نسبت دور شکم به دور باسن (Waist to Hip Ration = WHR) كه از تقسیم اندازه دور شکم به سانتیمتر به اندازه دور باسن به سانتی متر محاسبه می شود. چنانچه این نسبت برای مردان بیش از ۱.۰ و برای زنان بیش از ۰/۹ (برخی ۰/۸۵ هم گرفته اند) باشد، نشانه چاقی شکمی است.

نسبت دور شکم به قد (Waist to Height Ratio = WHTR)كه از تقسیم اندازه دور شکم به سانتیمتر به اندازه قد به سانتیمتر بدست می آید. هرچه این نسبت از ۰/۵ بیشتر باشد نشانه چاقی شکمی است.

اسلاید 9 :

بافت چربی، به‌ خصوص در نواحی دور شكم، موجب ترشح هورمون هایی می شود كه تحریك‌كننده رشد سلول‌های بافت چربی و نیز اشتهای فرد است.

به این ترتیب، چاقی، آن هم چاقی دور شكم، باز هم به چاقی فرد دامن می‌ زند.

بنابراین، مهم است بدانیم چاقی در كدام نقطه بدن متمركز است؛ چون چاقی دور شكم و كمر، خطرناك تر است.

اسلاید 10 :

براساس مطالعات،اندازه دور شكم بالای ٨٠ سانتیمتر برای زنان و ٩٤سانتی‌متر به بالا برای مردان، می ‌تواند احتمال وقوع حمله قلبی را افزایش دهد.

مطالعه حدائق و همکاران (٢٠٠٩) مشخص کرد که اندازه دورکمر بزرگتر از ٥/٩٤ برای مردان و زنان ایرانی احتمال مرگ در اثر بیماری قلبی را افزایش می دهد.

بنابراین كسانی كه وزن نسبت به قدشان در محدوده طبیعی بوده اما دور كمر بزرگتر دارند، احتمال بیشتری برای رسوب چربی در رگ‌ها و تصلب شرائیندارند.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید