بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

هدف مقاله را شناسایی، استخراج و ارائه بنیان های عمومی دانشگرایی برای تدوین برنامه های توسعه ملی شکل می دهد. این بنیان ها ماموریت جوهری برنامه های دانش محوری اقتصاد شناخته می شوند.این بنیان ها برای پایه ریزی دانشگرایی در برنامه ریزی توسعه ملی در سطح سیاستگذاری و تدوین راهبردهای کلان کشور است که مبتنی بر حوزه های نرم افزاری(خلق ایده ها و اندیشه سازی) و سخت افزاری(روش ها و نقشه راه ها) است.

اسلاید 2 :

  • مسئله تحقیق در چارچوب این سوالات مطرح می شود:
  • توسعه اقتصادی دانش محور چیست؟ چه عرصه ها و خصیصه هایی را در بر می گیرد؟
  • قطب های توسعه اقتصادی دانش محور کدامند؟
  • بنیان های دانشگرایی چیست؟ و از چه عواملی تشکیل می شوند؟
  • چه خصیصه ای باید انسان ها و سازمان های توسعه یافته دانشی داشته باشند؟

اسلاید 3 :

مقدمه

توسعه اقتصادی دانش محور، اقتصادی است که در آن برنامه ریزی توسعه اقتصادی برپایه تولید و بهره گیری از دانش نقش کلیدی در رشد اقتصاد و خلق ثروت دارد. اساس و هسته اصلی توسعه اقتصادی دانش محورسه عرصه:
1) سرمایه ی انسانی به خصوص ظرفیت خلق، نوآوری، تولید، تسهیم و بهره گیری از ایده های جدید،
2) به کار گیری فنآوری و
3)  اجرای مهارت های کار آفرینانه و ارزش آفرین است.

اسلاید 4 :

توسعه اقتصادی دانش محور، توسعه ای است که به طور مستقیم بر تولید، توزیع و بهره گیری از داده ها، اطلاعات، علم، دانش و دانایی استوار است. این توسعه دارای این خصیصه ها است:  رشد در سرمایه گذاری فنآوری بالا؛ صنایع فنآوری بالا؛ پرورش نیروی کار بسیار ماهر و منافع بهره وری مرتبط با آن؛ بهره گیری از دانش و دانایی در تدوین هسته های برنامه ریزی در کلیه بخش های توسعه.

اسلاید 5 :

درنظریه جدید توسعه، تلاش برای درک نهادینه سازی دانش و فنآوری برای ارتقای  بهره وری، سلامت و توسعه اقتصادی نهفته است. در این دیدگاه، سرمایه گذاری درانسان سازی دانش محور، خلق دانش در کلیه فرایندهای پژوهش، آموزش و یادگیری نظری و کاربردی و ساختارهای مدیریتی در خانواده، بنگاه ها و نهادهای اجتماعی و فرهنگی جدید از عوامل کلیدی قلمداد می شوند.

اسلاید 6 :

علاوه بر سرمایه گذاری های دانشی، توزیع دانش از طریق شبکه های رسمی و غیر رسمی برای عملکرد برنامه های توسعه اقتصادی امری اساسی و حیاتی است. بنابراین، توسعه اقتصادی دانش محور، ترکیبی از پنج قطب:
1)اقتصاد، تجارت، کسب و کار و محیط نهادی،
2) فنآوری های اطلاعات و ارتباطات،
3) سرمایه های انسانی، اجتماعی- فرهنگی و ساختاری،
4) نظام های ملی خلاقیت و نوآوری و
5)هوش و حافظه ملی(انباشت هوشمندانه دانش و دانایی)
 تصور می شود.

 

اسلاید 7 :


 
بنیانها
 
1- نرم افزارها (خلق ایده ها و اندیشه سازی): دانش رمز نگاری شده و ذخیره شده در خارج از ذهن انسان، برای مثال در منابع علمی و ادبی، لوح های فشرده، اسناد و مدارک، انواع نوارها ی الکترونیکی و مانند این ها. ایده ها به دانشی اطلاق می شود که می توانند در کلمات، نمادها یا دیگر وسایل ابزار ایده ها مطرح شوند. ایده های جدید( نرم افزار) به تولید اشیا جدید(سخت افزار) و ساماندهی اشیای موجود به شیوه هایی بسیار کارآمد تر منجرمی شوند.


 

اسلاید 8 :

2- نیت افزارها: مشتمل برتفکر(که پل بین واقعیت امروز و چشم انداز فردا است)، هدف و مقصد درونی و درجه خلوص در مثبت گرایی در تدوین و پیشبرد برنامه ها؛

3- سخت افزارها (روش ها و نقشه راه ها): ساختار، روش ها، سازوکارها، فرایندها و نقشه های کارها؛

اسلاید 9 :

4- مهارت افزار ها ( توانمندی ها و مهارت ها): دانشی که نمی تواند از یک فرد جدا شود، دانشی که در ذهن و دست های هر انسانی ذخیره شده است  نظیر توانایی ها، استعدادها، تبحرها و مانند این ها. مهارت ها نمی توانند مانند ایده ها رمز نگاری شوند بلکه همیشه به شکل پنهانی یا نهفته در افراد وجود دارند. مهارت های جدید، بهتر باعث می شوند ایده ها اجرا شوند و اشیاء مورد استفاده قرارگیرند؛

اسلاید 10 :

5- ویژگی افزارها: مشتمل بر صفاتی است که دانشگرایی و هوشمندی را نهادینه می کند و حاوی:
 
- فراوانی منابع؛
- نداشتن مانع مکانی؛
 - بالا بودن میزان و سطح نیروی کار تحصیل کرده؛
- بالا بودن سطح ثروت سالانه؛

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید