بخشی از مقاله

سازمان بهداشت جهاني

مقدمه
در 1948 تاسيس شد هدف آن دستيابي همه مردم دنيا به بالاترين سطح سلامتي است.
همچنين سلامتي از نظر روحي و رواني و اجتماعي علاوه بر سلامت جسماني مورد نظر اين سازمان است . اين سازمان توسط 192 نماينده عضو مجمع عمومي بهداشت اداره مي شود.ایران هم عضو این سازمان ویکی از اعضای فعال آن است .


سازمان بهداشت جهانی نسبت به وخیم تر شدن بحران کمبود پزشک و کارکنان بهداشتی در کشورهای فقیر هشدار داد
هفتم آوریل برابر با 18 فروردین ماه برابر با روز جهانی بهداشت است. سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد شعار امسال در این روز همکاری برای سلامتی است. کارکنان بهداشتی در جهان بخش اصلی سیستم بهداشت و سلامت اند. گزارش امسال سازمان بهداشت جهانی نشان می دهد که کشورهای فقیر با کمبود شدید پزشک و متخصص روبروهستند. بنا به گزارش سازمان بهداشت جهانی کمبود پزشک، پرستار و کارکنان امور بهداشتی سبب گسترش بیماری ها و

افزایش شمار مرگ و میر در کشورهای فقیر جهان می شود. در گزارش سالانه سازمان بهداشت جهانی آمده است که به بیش از 4 میلیون پزشک و کارکنان بهداشتی در 57 کشور جهان بویژه در آفریقا و آسیا نیاز است. هم اکنون نزدیک به 1.3 میلیارد تن در جهان از امکانات ابتدایی بهداشتی محروم اند.
سازمان بهداشت جهاني در مقابله با بيماري ايدز ناكام ماند


سازمان جهاني بهداشت روز دوشنبه با انتشار گزارشي در ژنو اعلام كرد كه اين سازمان به هدف سه ساله خود براي جلوگيري از بيماري ايدز در كشورهاي فقير دست نيافته است.


بر اساس اين گزارش، قرار بود در سال ‪ ۲۰۰۳‬تا ‪ ۲۰۰۵‬ميلادي داروهاي اين بيماري در دسترس سه ميليون نفر مبتلا در كشورهاي فقير قرار گيرد ولي در پايان اين مهلت دو ساله تنها يك ميليون و سيصد هزار نفر از اين داروها بهره‌مند شدند.
گرچه در اين گزارش تصريح شده است كه دسترسي بيماران به تسهيلات درماني مرتبط با اين بيماري طي دو سال گذشته سه برابر شده است اما هم اكنون ‪ ۶‬ميليون و ‪ ۵۰۰‬هزار نفر از مبتلايان به ويروس "اچ.آي.وي" در كشورهاي فقير نياز درمان فوري دارند.


در اين گزارش تاكيد شده است كه جامعه جهاني بودجه بسيار زيادي را براي اين كار در نظر گرفت ولي به دليل ضعف مراكز بهداشتي و نيز كمبود نيروهاي امدادگر در كشورهاي مورد نظر، اين طرح به نتيجه مطلوب نرسيد.


آمار نشان مي‌دهد كه در سال گذشته 40 ميليون نفر در سراسر جهان به ويروس اين بيماري آلوده بودند كه از اين تعداد بيش از ‪ ۳‬ميليون نفر جان باختند .
سازمان بهداشت جهاني":زيمبابوه پائين‌ترين سطح اميد به زندگي را دارد
آمار منتشر شده از سوي "سازمان بهداشت جهاني" در روز جمعه نشان داد كه زندگي در زيمبابوه كوتاهتر از ديگر كشورهاي جهان است و انتظار نمي‌رود كه هيچ مرد و يا زن اين كشور به سن ‪ ۴۰‬سالگي برسد.


به گزارش خبرگزاري "رويترز" از لندن، گزارش سازمان بهداشت جهاني در سال ‪ ۲۰۰۶‬ميلادي، ميانگين سطح اميد به زندگي در زيمبابوه را كه كشوري گريبانگير ايدز و خشكسالي است، ‪ ۳۶‬سال برشمرد. اين رقم كمتر از نصف سطح اميد به زندگي در ژاپن است. ژاپن با سطح اميد به زندگي تا سن ‪ ۸۲‬سالگي همراه با سان مارينو و موناكو در صدر جدول قرار دارد.


در تهيه گزارش ياد شده از جديدترين داده‌هاي مربوط به سال ‪ ۲۰۰۴‬ميلادي تاكنون استفاده شده است. گزارش سال گذشته سازمان بهداشت جهاني كه براساس اطلاعات سال ‪ ۲۰۰۳‬ميلادي استوار بود، سطح اميد به زندگي در زيمبابوه را تا سن ‪ ۳۷‬سال تعيين كرده بود.
براساس گزارش ياد شده، زنان زيمبابوه بدترين وضعيت را در جهان دارند و ميانگين سطح زندگي انها تا سن ‪ ۳۴‬سالگي است كه دو سال كاهش را از گزارش قبلي سازمان بهداشت جهاني نشان مي‌دهد.


سطح اميد به زندگي در ميان مردان زيمبابوه نيز ‪ ۳۷‬سال است كه از سال ‪ ۲۰۰۳‬تغييري نكرده است.
زيمبابوه كه با جدي‌ترين بحران اقتصادي و سياسي خود از زمان استقلالش در سال ‪ ۱۹۸۰‬ميلادي مواجه مي‌باشد، موفق شده است كه در سال‌هاي اخير ميزان ابتلا به بيماري "ايدز" را كاهش دهد و در حال حاضر حدود يك پنجم جمعيت كشور مبتلا به اين بيماري هستند.


تمامي ‪ ۱۰‬كشوري كه كمترين سطح اميد به زندگي را دارند، در افريقا هستند و در اين ميان، ميانگين سن ساكنان سوازيلند و سيرالئون نيز كمتر از ‪ ۴۰‬سالگي پيش‌بيني مي‌شود.
وجود آنفلوآنزای مرغی در 54 کشور جهان ثابت شد
سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد: تا 7 آوریل 2006 برابر با 19 فروردین ماه سال جاری وجود بیماری آنفلوآنزای پرندگان در 54 کشور جهان به اثبات رسید.
به گزارش گروه خبری خبرگزاری حیات، آنفلوآنزای پرندگان یک بیماری و ویروس فوق العاده مسری پرندگان بوده که در بعضی مواقع می تواند به حیوانات دیگر و انسان منتقل شود.


بنابر اعلام سازمان جهانی بهداشت دام، 54 کشور طبق اعلام رسمی خودشان وجود آنفلوآنزای پرندگان در کشور را به این سازمان اعلام کرده اند، اسامی این کشورها عبارتند از انگلستان، آلبانی، اتریش، آذربایجان، بوسنی و هرزگوین، بلغارستان، بورکینافاسو، کامبوج، کامرون، جمهوری مردمی چین، کرواسی، جمهوری چک، دانمارک، مصر، فرانسه، گرجستان، آلمان، یونان، هنگ کنگ، مجارستان، قزاقستان، هندوستان، اندونزی، عراق، ایران، اسرائیل، ایتالیا، ژاپن، اردن، کره، لائوس، مالزی، مغولستان، میانمار، نیجر، نیجریه، پاکستان، فیلیپین، لهستان، رومانی، روسیه، صربستان و مونته نگرو، اسلوواکی، اسلوونی، سوئد، سوییس، چین، تایپه، تایلند، ترکیه، اوکراین، ویتنام، اسکاتلند و زیمباوه هستند.


همچنین تاکنون 192 نفر در جهان به آنفلوآنزای پرندگان مبتلا شده اند که از این تعداد 109 نفر مرده اند.
لازم به ذکر است، آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به عفونت پرندگان با تحت تیپ های H5 و H7 ویروس تیپ A آنفلوانزا و یا عفونت با هر ویروس آنفلونزای پرندگان که 75 درصد مرگ و میر را داشته باشد، اطلاق می شود.


میزبانان این ویروس پرندگان آبزی، کنارآبزی، خشکی زی، و شکاری و پستاندارانی چون گراز و اسب هستند همچنین انسان ها، فراوانی نسبی در مورد ابتلا به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان دارند:


طبق تحقیقات و مطالعات انجام شده افرادی که به طور مستمر در تماس مستقیم و نزدیک با پرندگان وحشی آلوده به بیماری هستند مانند شکارچیان، صیادان و محیط بانان، احتمال انتقال بیماری از طریق مدفوع، پر و ترشحات تنفس پرنده آلوده به این افراد وجود دارد.
همچنین به منظور جلوگیری از احتمال به وجود آمدن نوع ترکیبی در ویروس آنفلوانزا و پدید آمدن سویه های جدید از این ویروس، اعمال مدیریت صحیح و نظارت مستمر در رابطه با جمعیت گراز به ویژه در اطراف زیستگاه های آبی و مراکز تجمع پرندگان آبزی بسیار حائز اهمیت است، چرا که حیواناتی مانند گراز که هر دو نوع گیرنده های آنفلوانزای پرندگان و آنفلوانزای انسانی را دارند به نسبت 50 درصد از هرکدام می توانند در پیدایش احتمالی سویه های جدید آنفلوانزا که حتی قابلیت انتقال از انسان به انسان را داشته باشد، نقش موثری ایفا کنند.


از سوی دیگر پرندگان مهاجر آبزی در گسترش و انتشار بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان نقش مهمی دارند و در فصل مهاجرت، ویروس کامل بیماری را، از مناطق آلوده به مناطقی که جهت گذران زمستان به سر می برند منتقل کنند. همچنین در طول مسیر مهاجرت نیز در مناطقی که به منظور تغذیه و تجدید قوا به طور موقت توقف کرده و قادر به انتشار این ویروس هستند.


ویروس آنفلوآنزای پرندگان از پرندگان مهاجر آبزی به سایر پرندگان از قبیل پرندگان آبی بومی، وحشی و اهلی، پرندگان خشکزی وحشی و طیور اهلی قابل انتقال هستند و این مساله به ویژه در مناطقی که پرندگان آبزی مهاجر در تماس مستقیم با سایر پرندگان هستند حائز اهمیت است.
بنابراهمیت جلوگیری از انتشار این بیماری در کشور، کارشناسان معاونت محیط طبیعی و تنوع زیستی در بخش بیماری ها حیات وحش پیشنهاد می کنند تماس بین طیور اهلی با پرندگان وحشی به ویژه پرندگان وحشی آبزی مهاجر و منابع آبی آلوده کاهش یابد.


سیستم مراقبت و پالایش بیماری در پرندگان وحشی و طیور اهلی به خصوص در مناطقی که در مسیر خطوط مهاجرتی قرار دارند تقویت شود.
با توجه به اینکه اقدامات قرنطینه ای معمولا به طور دقیق و کامل انجام نمی گیرد، کنترل دقیق تری در رابطه با تجارت و دادوستد پرندگان وحشی صورت گیرد.
نظارت دقیق تری نسبت به گذشته بر حمل و نقل و جابه جایی طیور اهلی صورت گرفته و واکسیناسیون طیور اهلی به ویژه در مناطق خطر با نظم بیشتری انجام شود.


به هنگام جابه جایی و معدوم سازی پرندگان وحشی و اهلی تلف شده کلیه موارد ایمنی مانند استفاده از دستکش، ماسک، عینک، چکمه و روپوش رعایت شود.
در موارد بروز بیماری پرندگان آلوده سریعا جمع آوری شده و پرندگان و طیوری اهلی تلف شده، سوزانده و دفن بهداشتی شوند.
براساس این گزارش پیشنهاد می شود، کلیه افرادی که جهت نمونه برداری و معدوم سازی پرندگان وحشی و طیور اهلی برعلیه آنفلوآنزای انسانی و پیشگیری از احتمال نو ترکیبی و به وجود آمدن سویه های جدید احتمالی فعالیت می کنند، به طور کامل منظم و مستمر واکسیناسیون شوند.
هشدار سازمان بهداشت جهانی درباره کمبود دارو در کشورهای فقیر


جام‌جم آنلاين: سازمان بهداشت جهانی در گزارشی که به تازگی انتشار يافته هشدار داده برای تضمين دسترسی ميليون ها نفر در کشورهای درحال توسعه به داروهای لازم باید اقدامات جهانی انجام شوند.


به گزارش شبکه BBC ، در اين گزارش که به دستور سازمان ملل متحد تهيه شده، تاکید شده اقداماتی که تاکنون در زمينه کمک به کشورهای فقير برای دسترسی به دارو صورت گرفته اند ناکافی بوده و هنوز کارهای زيادی بايد انجام شوند.


بيش از نيمی از جمعيت فقيرترين بخش های آفريقا و آسيا به داروهای ضروری دسترسی ندارند که دليل عمده آن گران بودن قیمت اين داروها است.
علاوه براين برای بسياری از بيماری هايی که در کشورهای فقير بيشتر ديده می شوند امکانات دارویی کمتری وجود دارند. زیرا شرکت های دارويی انگيزه مالی برای ساختن داروهايی که فقط در کشورهای فقير مورد استفاده قرار می گیرند ، را ندارند.


این گزارش توسط یک گروه مستقل از پزشکان و دانشمندان تهيه شده است. آنها از دولت های کشورهای ثروتمند خواسته اند از پژوهش هايی که صرفا کشورهای در حال توسعه از آن استفاده می برند حمايت کنند.
موضوع بحث انگيزتر ديگر اين است که در اين گزارش پيشنهاد شده که سياست حق انحصاری توليد دارو و صدور جواز برای آن بايد به شیوه ای باشد که همه به داروهای جديد دسترسی داشته باشند.

اين نخستین بار است که سازمان بهداشت جهانی دستور تهيه گزارشی را داده است که تا اين اندازه از نزديک تجارت توليد و فروش دارو را بررسی کرده است.
بديهی است اين گزارش موجب خرسندی صنعت داروسازی نخواهد شد زيرا دست اندرکاران اين صنعت، معتقدند که مقررات سخت درباره حق مالکيت معنوی، برای تضمين انجام پژوهش های دارويی دراز مدت ضروری است.
اين گزارش در ماه مه در اجلاس ۱۹۲ کشور عضو سازمان بهداشت جهانی مورد بحث و گفتگو قرار خواهد گرفت.
هشدار سازمان بهداشت جهانی درباره اپيدمی آنفلوآنزای مرغی
مقامات جمهوری چک تاييد کرده اند که اولين مورد ويروس مهلک آنفلوآنزای مرغی موسوم به ويروس اچ 5 ان 1 در اين کشور ديده شده است.
آزمايشات اوليه برروی يک قوی مرده در جنوب پراک نشان داد که اين پرنده آلوده به ويروسی بود که می تواند برای انسان مهلک باشد.
در حال حاضر آزمايشات بيشتر در اين باره در لابراتواری در بريتانيا ادامه دارد.
تاکنون موارد آلوده شدن به ويروس اچ۵ ان۱ در۱۳ کشور اتحاديه اروپا مشاهده شده است. اين بيماری از سال ۲۰۰۳ تاکنون به مرگ بيش از ۱۰۰ نفر در آسيا منجر شده است.


کميسيون اروپايی برای جلوگيری از گسترش اين بيماری پيشنهاداتی کرده است. بگفته اين نهاد مصرف تخم مرغ و گوشت طيور و پرندگان در برخی از کشورهای عضو، کاهش قابل ملاحظه ای يافته است.


هنوز واکسنی برای مقابله با آنفلوآنزای مرغی تهيه نشده است و داروهايی که برای درمان مبتلايان به اين بيماری فراهم آورده شده ناکافی است.
سازمان جهانی بهداشت اکنون از تمام کشورهای جهان خواسته که خود را برای مقابله با اپيدمی آنفلوآنزای مرغی آماده کرده و داروی کافی برای معالجه اين بيماری را تهيه کنند. سازمان جهانی بهداشت همچنين توصيه کرده که برای ايجاد قرنطينه و بستن اماکن عمومی در صورت لزوم، تدابيرلازم بعمل آيد.
ولی تا کنون تنها ۵۰ کشور يک چنين تدابيری را فراهم آورده اند.


سازمان جهانی بهداشت بخصوص نگران کشورهای آفريقايی است که حتی فاقد لابراتوار برای آزمايش نمونه های ويروس اچ ۵ ان ۱ هستند چه رسد به اينکه بيمارستان، دارو و پرسنل پزشکی لازم برای مداوای بيماران را داشته باشند.


سازمان جهانی بهداشت می گويد بايد هم اکنون و قبل از بروز يک اپيدمی به کشورهای فقيرتر، کمک لازم برای آمادگی جهت مقابله با اين بيماری بشود .
به عقيده سازمان بهداشت جهانی (دبليو. اچ. او.) واكسيناسيون و ايمنی سازی جهانی پيشرفت زيادی داشته، اما جا دارد تلاش بيشتری صورت گيرد و عده ی بيشتری نجات يابند.


واكسن های جديد، و دادن پوشش بيشتر بهداشتی برای مبارزه قطعی با امراض مورد نياز است.
در 25 سال گذشته واكسيناسيون و ايمنی سازی پيشرفت چشمگيری داشته لكن تلاش بيشتری لازم است تا به افراد بيشتری پوشش داده شود و جان ميليونها انسان نجات يابد؛ اين نظر گروهی از متخصصين مربوطه در كنگره جهانی واكسن در ليون فرانسه است كه در 4 و 5 اكتبر برگزار شد.
بر اساس گزارش صادره توسط سازمان بهداشت جهانی از اين نشست نهايی كه در 4 اكتبر تهيه و به مطبوعات داده شد، متخصصين حاضر آخرين داده های مربوط به واكسيناسيون جهانی را مورد مطالعه و تحليل قرار دادند.


دبليو. اچ. او. و صندوق كودكان سازمان ملل (يونيسف)، با حمايت مالی مراكز پيشگيری و كنترل بيماری ايالات متحده اقدام به نظارت جهانی و همكاری تنگاتنگ با وزارتخانه های بهداشت و بهداری در سراسر جهان ميكنند تا هر ساله ارزيابی قابل اعتمادی از ميزان تلاش آنها و مقدار پوشش واكسيناسيون بدست دهند.
از اهم مطالب مورد گزارش و ارزيابی آنها موارد زير است:

 

• واكسيناسيون جهانی با واكسن ثلاث : ديفتری – كزاز – و سياه سرفه (دی. تی. پی. 3) در سال 2004 نزديك به 78 در صد جمعيت مورد نظر را پوشش داده است.
• 102 كشور جهان توانسته اند به پوشش واكسن ثلاث در حد 90 در صد يا بيشتر جمعيت دست يابند، 80 كشور هنوز در حد ميان 50 و 89 در صد هستند. 10 كشورها --- در آفريقا، آسيا، و آمريكای مركزی --- هنوز دارای پوششهايی زير 50 در صد جمعيت هستند.
• استفاده از واكسن هپاتيت بی. و آنفلوانزای هموفيليك نوع بی. (اچ. آی. بی.) بشكلی چشمگير توسعه يافته است. اچ. آی. بی. نوعی عفونت ميكربی است كه ميتواند منجر به عفونت های شديد تنفسی نظير ذات الريه، و بيماری هايی مانند مننژيت شود.
• در سال 2004 ، حدود 27 ميليون نوزاد توسط واكسن ثلاث (دی. تی. پی. 3) تلقيح نشدند، و به اين طريق در معرض خطر بيماريهای كشنده قرار گرفته اند.
• چين، هندوستان، اندونزی، نيجريه و پاكستان هر يك بيش از يك ميليون نوزاد واكسينه نشده دارند، و به اين ترتيب 60 در صد 27 ميليون نوزاد واكسينه نشده در اين كشورها هستند.

 

دكتر ژان ماری اوكوو – بل، رئيس اداره ايمنی سازی، واكسن و بيولوژی دبليو. اچ. او. ميگويد : " واكسن را بايد در دسترس ميليونها انسان قرار داد كه در حال حاضر از آن محرومند، و همه مردم بايد بتوانند از واكسن های جديد و نجات دهنده حيات استفاده كنند."
شمار مرگ و مير در همه گروه های سنی از بيماريهای قابل پيشگيری از طريق واكسنهای توصيه شده توسط سازمان بهداشت جهانی --- مانند سرخك [سرخجه]، هپاتيت بی.، اچ. آی. بی.، سياه سرفه، كزاز و ديگران --- در سال 2002 حدود 2.1 ميليون نفر بوده، كه شامل 1.4 ميليون كودك زير پنج سال ميشد.
در سال 2003، واكسيناسيون از 2 ميليون مرگ حتمی جلوگيری كرد. بعلاوه حدود 600000 مرگ ناشی از بيماريهای مرتبط با هپاتيت بی. (كه در هنگام بزرگسالی روی ميداد) باين وسيله پيشگيری شد.


از نظر تاريخی، واكسيناسيون يكی از بزرگترين رخدادهای موفقيت آميز در زمينه بهداشت عمومی و سلامتی بشريت است. آبله در 1980 ريشه كن شد. در صد ابتلا به فلج اطفال بين 1999 و 2003 تا 99 در صد كاهش يافت. مرگ و مير جهانی ناشی از سرخك و سرخجه تا 39 در صد كاهش يافت، و اين رقم برای آفريقا كاهش 46 در صدی بوده است.


انتظار ميرود در ده سال آينده انقلابی در زمينه تحقيق و طراحی، توليد، سرمايه گزاری و تامين مالی، انتقال و تحويل و نحوه دسترسی و تلقيح واكسن ها در جهان رخ دهد. پيشرفتهای عظيمی در زمينه تهيه و تكثير 20 نوع واكسن جديد يا نوع بهينه و پيشرفته آن در سطح جهانی در حال وقوع است كه انتظار ميرود ظرف 10 سال آينده به نتيجه برسد.


سازمان بهداشت جهانی و يونيسف با همكاری يكديگر يك استراتژی و ديدگاه جديد برای واكسيناسيون و ايمنی سازی جهانی در فاصله 2006 تا 2015 تدارك ديده اند كه هدف آن حمايت از مردم بيشتری در گروه های سنی مختلف در مقابل انواع بيشتر بيماريست، و حاوی اهداف متعدد واكسيناسيون و ايمن سازيست.
متن كامل گزارش دبليو. اچ. او. منتشره در مطبوعات بشرح زير ميباشد:
سازمان بهداشت جهانی
ائتلاف جهانی برای واكسيناسيون و ايمنی سازی
پی. ا. تی. اچ (پت) (برنامه فن آوری مناسب برای بهداشت(
گزارش مشترك مطبوعاتی، 4 اكتبر 2005
ژنو، سوئيس
در 25 سال گذشته برنامه ايمنی سازی گامهای بلندی برداشته است. معذالك هنوز امكان دارد ميليون ها نفر ديگر را با كمك واكسن های جديد و برنامه های بهداشتی پيشرفته تر نجات داد.
برنامه های جهانی واكسيناسيون ظرف ربع قرن گذشته پيشرفت چشمگيری داشته اما هنوز هم امكان دارد افراد تحت پوشش را افزايش داد، و امكانات آنرا در اختيار ميليون ها نفر كه از مزايای آن محرومند قرار داد؛ اين نظر گروهی كارشناس است كه با يكديگر در كنگره جهانی واكسن در ليون فرانسه همكاری ميكنند.
اين نتيجه گيری حاصل بررسی و تحليلی است كه، بدنبال مطالعه آخرين داده های جهانی ايمنی سازی، امروز بچاپ رسيد. دبليو. اچ. او. و يونيسف، با كمك مالی "مراكز كنترل و پيشگيری بيماری های ايالات متحده" اقدام به نظارت جهانی واكسيناسيون و همكاری نزديك با وزارتخانه های بهداری مينمايند تا ارزيابی دقيقی از ايمنی سازی سالانه در سطح جهانی بدست دهند. نتيجه گيری های عمده و ارقام بدست آمده در اين خصوص بشرح زير ميباشد:


• ايمنی سازی جهانی برای واكسن ثلاث ديفتری – كزاز – سياه سرفه (دی. تی. پی. 3 ) در سال 2004 به سطح 78 در صد رسيده است.
• 102 كشور به پوشش واكسيناسيون ثلاث 90 در صد يا بيشتر دست يافته اند؛ در حاليكه 80 كشور هنوز در حد 50 الی 89 در صد واكسيناسيون باقی مانده اند. 10 كشور نيز --- در آفريقا، آسيا و آمريكای مركزی --- كمتر از 50 در صد جمعيت را پوشش داده اند.


• گسترش قابل ملاحظه ای در استفاده از واكسن های هپاتيت بی. و آنفلوانزا هموفيليك نوع بی. (اچ. آی. بی) صورت گرفته است. در 153 كشور اينك بطور معمول اطفال را با واكسن هپاتيت بی. تلقيح ميكنند، در حاليكه در 1990 اين رقم تنها 12 كشور را شامل ميشد. در خصوص واكسن اچ. آی. بی. نيز كه در 1991 تنها در 4 كشور تلقيح ميشد، اينك در 92 كشور جزيی از برنامه معمول ايمنی سازی شده است.


• معذالك در سال 2004، 27 ميليون نوزاد از تلقيح واكسن ثلاث محروم ماندند، و در نتيجه در معرض خطر بيماريهای كشنده قرار گرفتند.
• 5 كشور --- چين، هندوستان، اندونزی، نيجريه و پاكستان --- هر يك با بيش از يك ميليون نوزاد تلقيح نشده، جمعا جمعيتی معادل 16.3 ميليون نوزاد (بيش از 60 در صد از كل 27 ميليون كودك --- تلقيح نشده را در خود دارند.


دكتر ژان ماری اوكوو – بل، مدير اداره ايمنی سازی، واكسن و امور بيولوژيك سازمان بهداشت جهانی، ميگويد : " پيشرفت های چشمگيری كه در دهه 1980 در ايمنی سازی بدست آمد هم چنان حفظ شده و ادامه ميابند. اين امر نتيجه تلاش پيگير و تعهد جدی كشورها و شركا ما در اين موضوع و اتخاذ استراتژی موثر و حمايت مالی قابل ملاحظه، ميباشد. معذالك ما ميتوانيم و بايد بيش از اين تلاش نماييم. ما بايد واكسنهای لازم را نزد ميليون ها نفر كه به آن نياز دارند ببريم و آنها را در دسترس مردم قرار دهيم؛ مردم بايد بتوانند از مزايای واكسن های جديد و نجات دهنده استفاده كنند. ماموريت ما اينست كه همه مردم را تحت حمايت قرار دهيم و آنها را در مقابل خطر بيماريهايی كه برايشان واكسن وجود دارد مصون كنيم."


در سال 2002 حدود 2.1 ميليون نفر در گروه های سنی مختلف، در اثر بيماری هايی كه دارای واكسن برای پيشگيری بودند و از جانب سازمان بهداشت جهانی نسبت به مايه كوبی آن سفارش شده بود، مانند: سرخك و سرخجه، هپاتيت بی.، اچ. آی. بی.، سياه سرفه، كزاز و غيره، مردند كه 1.4 ميليون نفرشان كودكان زير پنج سال بودند.


معذالك تنها در سال 2003 مايه كوبی توانست از مرگ و مير 2 ميليون نفر جلوگيری كند. بعلاوه مانع از مردن 600000 نفر ديگر از امراض ناشی از هپاتيت بی. در بزرگسالی آنها شد. از نظر تاريخی مايه كوبی يكی از داستانهای موفقيت آميز بهداشت عمومی شد، بطوری كه آبله در سال 1980 بكلی ريشه كن گرديد، ابتلا به پوليو يا فلج اطفال تنها ظرف پنج سال (از 1999 تا 2003) از مايه كوبی همگانی به ميزان 99 در صد كاهش يافت، كاهش جهانی مرگ و مير در اثر سرخك 39 در صد بود كه اين رقم در آفريقا تا 46 در صد كاهش داشت.


واكسيناسيون در سطح جهانی در نقطه عطف جالبی قرار دارد، بطوری كه منابع جديد و امكانات مالی بيشتری از طريق " تسهيلات مالی برای مايه كوبی بين المللی (ای. اف. اف. ايم.) " تامين گرديده، و در ماه گذشته گروهی از كشورهای اروپايی نزديك به 4 ميليارد دلار در اختيار آن گزاردند.
دكتر جوليان لاب – لويت، مدير اجرايی ائتلاف جهانی برای واكسنها و مايه كوبی (جی. ا. وی. آی.) گفت : " تقويت مالی آی. اف. اف. ايم. اين امكان را در اختيارمان قرار خواهد داد كه ميزان مايه كوبی را افزايش داده و به واكسنهای جديد دست بيابيم؛ و آنها را در دسترس ميليونها كودك از فقيرترين اقشار قرار دهيم. اگر قرار است كشورهای عقب مانده نيز نظام بهداشتی خود را توسعه داده علاوه بر مايه كوبی سنتی به واكسنهای جديد نيز به مقدار لازم دست بيابند، تامين و حمايت مالی قابل توجه مورد نياز ميباشد."


انتظار ميرود در دهه آتی انقلابی در راه های تحقيق و طراحی، توليد، تامين مالی، نقل و انتقال و روشهای مايه كوبی صورت گيرد. هم اكنون پيشرفتهای چشمگيری در زمينه كشف و توليد واكسن رخ ميدهد. پيش بينی ميشود كه در ده سال آينده لااقل 20 نوع واكسن جديد يا از نوع بهبود يافته وارد بازار شود.
دكتر جان وكر مدير بخش كشفيات جديد مايه كوبی در موسسه پات (پی. ا. تی. اچ.) كه سازمانی غير انتفاعی و جهانی است، ميگويد : " گامهای بلندی در تهيه واكسنهای جديد برای امراضی كه كودكان را در كشورهای در حال رشد مبتلا ميكند برداشته شده، واكسن های جديدی كه جان كودكان بسياری را نجات خواهد داد. مهمترين چالشی كه اينك با آن روبرو هستيم اينست كه واكسنهای مزبور را در دسترس كليه كودكانی قرار دهيم كه به آن نياز دارند.


دبليو. اچ. او. و يونيسف اقدام به تاسيس دورنما و استراتژی جهانی مايه كوبی جديدی برای دهه 2006 الی 2015 كرده اند كه هدف آن حمايت از تعداد بيشتری افراد، از همه گروه های سنی ، عليه امراض بيشتر است و اهداف مايه كوبی جهانی را ارتقا می بخشد.
• دبليو. اچ. او. و يونيسف بطور منظم بر ميزان و پوشش مايه كوبی نوزادان در مقابل ديفتری، كزاز، سياه سرفه، پوليو، سرخك، هپاتيت، و آنفلوانزای هموفيليك نوع بی.، در سطح ملی نظارت ميكنند. مايه كوبی ثلاث معمولا بعنوان شاخص نظام واكسيناسيون در كشور و كاركرد آن تلقی ميشود. در 1980 مايه كوبی جهانی واكسن ثلاث در حد ميانگين 20 در صد بود، و تنها در كشورهايی كه دارای نظام رسمی مايه كوبی اطفال بودند اين رقم به حدود 30 در صد ميرسيد. لكن از آن روز تا كنون عليرغم افزايش جمعيت جهان، گامهای بلندی در اين جهت برداشته شده است. از 124.6 ميليون نوزادی كه در سال 2004 بدنيا آمدند و تا يك سالگی زنده بودند، بيش از 108 ميليون نفر از آنان حد اقل يك بار مايه كوبی شدند، و 95 ميليون آنها با واكسن بی. سی. جی. عليه سل، و واكسن ثلاث دی. تی. پی. 3 ، و واكسن خوراكی فلج اطفال و واكسن سرخك تلقيح شدند. هم اينك 192 كشور دارای سيستم مايه كوبی نوزادان و اطفال هستند.
• 10 كشور محروم از سيستم مايه كوبی نوزادان عبارتند از : جمهوری آفريقای مركزی (40 در صد)، گينه استوايی (33 در صد)، گابون (38 در صد)، هائيتی (43 در صد)، جمهوری دمكراتيك خلق لائو (45 در صد)، ليبريا (31 در صد)، نيجريه (25 در صد)، پاپوآ و گينه نو (46 در صد)، سومالی (30 در صد)، و وانوآتو (49 در صد). در اين ده كشور در سال 2004 نزديك به 4.3 ميليون كودك مايه كوبی نشده بودند.


• از 27 ميليون كودك، 11 ميليون در آسيای جنوبی، 9 ميليون در آفريقای زير صحرا و 3.9 ميليون ساكن آسيای شرقی و جزاير اقيانوس كبير بودند.
• در 2004 هندوستان دارای 8.5 ميليون، نيجريه 3.3 ميليون، پاكستان 1.8 ميليون، چين 1.6 ميليون و اندونزی دارای 1.3 ميليون كودك واكسينه نشده بودند.
دبليو. اچ. او. يكی از آژانسهای تخصصی سازمان ملل در امر بهداشت است. هدف آن اعطا بيشترين امكانات سلامتی برای اكثريت جمعيت جهان است. اين سازمان دارای 192 كشور عضو است. اطلاعات بيشتر را ميتوانيد در تارنما زير بيابيد:


و نيز آی. اف. اف. ايم. و جی. ا. وی. آی. كه از موسسات تابعه سازمان بهداشت جهانی هستند كه بصورت ائتلافی برای مايه كوبی جهانی فعاليت ميكنند؛ اعضا از سهامداران موسسات ميباشند.


اعضای ائتلاف عبارتند از طيف وسيعی از شركای توسعه يافته: كشورهای توسعه يافته و دولت های اعطا كننده كمك مالی، سازمان بهداشت جهانی، يونيسف، بانك جهانی، صنعت واكسن سازی (از كشورهای توسعه يافته و در حال رشد)، موسسات فنی و تحقيقاتی، موسسات غير انتفاعی غير دولتی (ان. جی. او.) ها، بنياد بيل و مليندا گيتس ، و صندوق واكسن كه بازوی مالی و اعتباری جی. ا. وی. آی. است.


پات يا پی. ا. تی. اچ. سازمان بين المللی غير انتفاعی است كه راه كارها و كشفيات پايدار و از نظر فرهنگی مناسب و مرتبط ايجاد ميكند كه به كشورهای فقير دنيا امكان آنرا ميدهد كه از سيكل معيوب فقر - بيماری خود را نجات دهند. با كمك و همكاری شركای مختلف در بخش دولتی و خصوصی، پات فن آوريهای مناسب برای تامين بهداشت و سلامتی را ايجاد و با استراتژی حياتی همراه آن سعی ميكند طرز تفكر مردم را در اين زمينه تغيير دهد و بهبود بخشد. هدف پات بهبود سلامتی جهانی و بالا بردن سطح زندگی آنهاست.
آخرین توصیه های بهداشتی سازمان بهداشت جهانی


سازمان بهداشت جهانی طی گزارشی که بر اساس تحقیقات دانشمندان کشورهای مختلف جهان تهیه شده در مورد مصرف مواد غذایی اعلام کرده است که عامل اصلی چاقی و بیماریهای مزمن در جهان مصرف مواد غذایی فرآوری شده است و درخواست نموده که از مصرف این نوع غذاها که حاوی چربی اشباع شده و نمک و قند هستند کاسته شود، چربی اشباع شده بیشتر منشاء حیوانی دارد . افزایش مصرف میوه و سبزی و داشتن تحرک جسمی بیشتر توسط سازمان بهداشت جهانی توصیه شده است. در این گزارش ضمن هشدار در زمینه زیاده روی در مصرف غذاهای ناسالم تأکید شده است در آینده یک استراتژی جهانی

برای کاهش بیماریهای قلبی ، سرطان ، دیابت ، چاقی و پوکی استخوان تهیه می شود. در گزارش مذکور آمده است دانشمندان مردم جهان را ترغیب می کنندکه به رژیم غذائی متعادل و سالم روی آورند و از مصرف نمک ، قند و چربی اشباع شده بکاهند . آنها تغییر در سبک زندگی فعلی مردم را عاملی می دانند که باعث شده است اعضای خانواده ها برای نشستن سر یک سفره فرصت کمتری پیدا کنند و در نتیجه به مصرف غذاهای سرپائی و کنسرو شده روی آورند. ویژگی های غذای سالم از نظر سازمان بهداشت جهانی از این قرار است:


۱ - کربوهیدرات ها ( نشاسته و قند طبیعی ) باید ۵۵ تا ۵۷ درصد رژیم غذایی را تشکیل دهند .
۲ - قند غلیظ ( مثل شیرینی ها ) باید کمتر از ۱۰٪ باشد .
۳ - ۱۰ تا ۱۵ درصد از غذای روزانه باید پروتئین باشد .
۴ – غذای آماده حداکثر باید ۱۵ تا۳۰ درصد از چربی تشکیل شده باشد که چربی اشباع شده نیز حداکثر۱۰٪ مواد غذایی باشد .
۵ - در هر ۲۴ ساعت مصرف نمک کمتر از ۵ گرم باشد .


۶ - روزانه حدوداً ۴۰۰ گرم سبزی و میوه تازه مصرف شود در ضمن روزانه حداقل یک ساعت فعالیت جسمی برای هر فرد سالمی ضروری است .
گفتنی است در حدود یک میلیارد نفر از کل جمعیت جهان چاق می باشند که از این موارد ۱۰٪ دچار چاقی شدید هستند

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید