بخشی از مقاله

نرخ بیکاری با کارآفرینی
مشكل بيكاري از مشكلات بزرگ بسياري از كشورهاي دنيا است. اين مشكل قبل از بحران كنوني جهاني مختص كشورهاي جهان سوم بود و اغلب كشورهاي توسعه يافته نرخ‌هاي پاييني از نرخ بيكاري را در پيش روي خود مي ديدند ولي بعد از ركود اقتصادي رشد نرخ بيكاري، اين كشورها را نيز

در برگرفت بطوريكه نرخ بيكاري كنوني آمريكا با رشد دو برابري طي سه سال به 9.5 درصد رسيده و همچنين بيكاري در بين قدرت‌هاي اقتصادي اروپا نيز وضعيت نامناسبي را دارد كه اين نرخ در بين كشورهاي يورو طبق آخرين آمار به 10 درصد رسيده است.


در اين بين قدرت‌هاي آسيايي نرخ بيكاري پايين تري را نسبت به ديگر قدرت‌هاي اقتصادي دارند. لازم به ذكر است در اين گزارش به بررسي پانزده كشوري كه بيشترين نرخ بيكاري را در دنيا دارند پرداخته شده است.


***
مشكل بيكاري در سرتاسر دنيا جدي است بطوريكه مجموع بيكاران در ده كشور پرجمعيت دنيا به يك ميليارد و صد ميليون نفر مي‌رسد كه اين مقدار كمي كمتر از جمعيت كل چين است.


مقدونيه با 33.8 درصد نرخ بيكاري بيشترين نرخ را بين كشورهاي دنيا داراست كه با توجه به نمودارها اين ميزان براي افراد سالمند كه دست از جستجوي كار مي‌كشند به 65.2 درصد مي‌رسيد.در اين بررسي به آمار بيكاري در بين كشورهايي با جمعيت بالاتر از دو ميليون پرداخته شده است به علت آنكه اطلاعات و آمار مربوط به كشورهاي كوچك به آساني قابل دسترس نيست. اين گزارش از اطلاعات و آمارهاي صندوق بين‌المللي پول، سازمان بين‌المللي كار كه زير نظر سازمان ملل متحد فعاليت مي‌كند و سيا فكت بوك تهيه شده است.شايد تعجب‌آور باشد كه اغلب آمارهاي سازمان سيا در اين زمينه گمراه كننده به نظر مي‌رسد.
اولين نكته‌اي كه خوانندگان بايد مورد توجه قرار دهند آنست كه اغلب كشورهايي كه نرخ بيكاري بالايي دارند دولتهاي نسبتا نوظهوري دارند يا معمولا مستعمره كشورهاي بزرگتر و يا قسمتي از كشورهاي ديگر هستند كه مستقل شده اند. نكته ديگر آن است كه كشورهاي جنگ زده بعلت مشكلات اساسي به زيرساخت‌ها و آسيب جدي به آنها منتج از خشونت و جنگ و خونريزي نرخ بيكاري بالايي دارند.
چين پرجمعيت ترين كشور دنيا با جمعيت يك ميليارد و 330 ميليون و 141 هزار و 295 نفر تعداد 306 ميليون و 664 هزار و 76 نفر بيكار بالاي سن چهارده سال دارد. هند دومين كشور پرجمعيت دنيا با جمعيتي بالغ بر يك ميليون و 173 ميليون نفر در حدود 355 ميليون نفر بيكار بالاي 14 سال را در خود جاي داده است. ايالات متحده نيز با جمعيتي بالغ بر 310 ميليون نفر در حدود 100 ميليون بيكار بالاي 14 سال را در خود جاي داده است.
يك دليل ان است كه محاسبه بيكاري در بين كشورهايي كه به اصطلاح اقتصاد كشاورزي دارند مشكل است.اقتصاد ايالت متحده صد سال گذشته به نسبت امروز بسيار متفاوت بود . زمانيكه اغلب مردم در بر روي مزارع كار مي‌كردند.آن شايد علت اصلي باشد كه امروز تعريف نرخ بيكاري به شغل‌هاي غير كشاورزي اختصاص دارد. شاخصي كه اغلب اقتصاددانان برايشان دادن ميزان بيكاري در سطح ملي بكار مي‌برند نرخ بيكاري است كه بستگي دارد كه چه سازماني و چه كشوري اين آمار را منتشر مي‌كند.


در ايالات متحده نرخ بيكاري به درصدي از نيروي كار بالقوه است كه د رحال حاضر بيكار هستند. نيروي كار بالقوه در اين تعريف اشاره دارد نيروي كار دفتر آمار و نيروي كار غير نظامي و تعداد افراد بالاي 16 ساله ايست كه فعالانه به دنبال كار هستند. چه تعداد افراد بيكاري كه با اين حساب و كتاب‌ها عملا بيكار شناخته نمي‌شوند. بهرحال اين آمارها تعداد افرادي كه دست از جستجوي كار

كشيده‌اند و مردمي كه كار پاره وقت دارند و خواستار داشتن كار تمام وقت هستند و افرادي كه هرگز به دنبال كار نمي‌گردند در نظر گرفته نشده است.در نتيجه نرخ رسمي بيكاري در حال حاضر در ايلات متحده 9.5 درصد است كه مي‌تواند با وجود اين توصيفات گمراه كننده باشد.اين اثر

مي‌تواند چندين برابر باشد وقتي كه در تمام سطح دنيا بررسي مي‌شود چون هيچ استاندارد و سيستم واحدي براي اندازه‌گيري اين نرخ وجود ندارد.در بين كشورهايي كه ذكر شده مي‌تواند تفاوت چشمگيري داشته باشد.برخي عملا سن كار را جوان تر از ميزاني كه در آمريكا اعمال مي‌شود در نظر مي‌گيرند.ديگر كشورها تنها مناطق سهري را بجاي جويندگان كار در زمين‌ها درنظر مي‌گيرند.اين تفاوت‌ها تحليل را براي بسياري از كارشناسان در زمينه نرخ بيكاري با سختي مواجه كرده است.


روشي كه در بررسي اين موضوع توسط سايت وال استريت 24.7 به كارگرفته شده است. به تعريف و بررسي بيكاري شامل:1) شناسايي 15 كشوري كه توسط اداره كار سازمان ملل متحد در سك سال گشذته اطلاعات آنها جمع شده و داراي بيسترين نرخ بيكاري هستند. 2) محاسبه تعداد افراد بيكار بالاي 14 سال كه در هر يك از اين كشورها بيكار شده اند و بر مبناي آمار دفتر بين‌المللي كار در سازمان ملل متحد است كه دقيق‌تر و جامع‌تر از داده ها در سطح ملي است.3) اين آمارها با آمار سازمان‌ةاي ديگر از جمله صندوق بين‌المللي پول، سي آي اي فكت بوك و سازمان همكاري‌هاي اقتصادي مقايسه شده است.4) مبنا قرار دادان اطلاعات پايگاه داده سازمان بين‌المللي كار كه جامع ترين و اصولي‌ترين اطلاعات را ارائه مي‌دهد و تعداد بيشتري از كشورها را تحت پوشش دارد.
اين تحليل نشان مي‌دهد كه اغلب كشورها در تمييز دادن بين نرخ بيكاري و تصوير اقتصادي از كشورشان با مشكل مواجه هستند. حتي سيا فكت بوك نيز كه سريعترين منبع براي اطلاعات در سطح ملي است نتوانسته است بين نرخ بيكاري كه توسط كشورها گزارش شده است و تعداد افرادي كه بيكار شده اند و آنچه كه سازمان بين المللي كار ارائه كرده است تقاوت قائل شود در حاليكه تعداد افراد بيكار بالاي 14 سال 50 درصد بيشتر از ميزان محاسبه شده توسط نرخ بيكاري است.
نرخ بيكاري به عنوان يك شاخص استاندارد اقتصادي زماني كه با شرايط اقتصادي هر كشور در نظر گرفته مي‌شود پيچيده‌تر مي‌شود. مناطق جنگ زده با جابجايي‌هاي بالا، مناطق با شكاف طبقاتي زياد، تبعيض جنسيتي،‌شيوع بيماري يا معلوليت ، گزارش ‌هاي نادرست كه عمدتا براي تبليغ است. اين فاكتورها مي‌تواند به سمت نرخ بيكاري نادرست هدايت كند.
دراين بررسي علاوه بر نرخ بيكاري هر كشور به سرانه ناخالص داخلي اين كشورها و نوع حكومتشان نيز و زمان استقلال اين كشورها نيز اشاره شده است.در اين رتبه‌بندي مقدونيه در صدر نرخ بيكاري با بيكاري 33.8 درصدي قرار دارد در ادامه به توضيح كامل اين پانزده كشور اشاره شده است.
1_ مقدونيه: اين كشور با جمعيت دو ميليون و 72 هزار و 86 نفري خود داراي نرخ بيكاري 33.8 درصدي و درصد افراد بالاي 14 ساله اين كشور كه بيكار هستند نيز 65.2 درصد معادل يك ميليون و 102 هزار و 416 نفر مي‌باشد. سرانه توليد ناخالص داخلي اين كشور نه هزار دلار است.مقدونيه تا سال 1991 بخشي از يوگوسلاوي بود.
2- ارمنستان : اين كشور با جمعيت دو مليون و 996 هزار و 802 نفري با نرخ بيكاري 28.6 درصدي دست و پنجه نرم مي‌كند. در اين كشور درصد افراد بيكار بالاي 14 سال به رقم 61.9 درصدي مي‌رسد كه يك مليون و 459 هزار و 978 نفر در اين كشور را شامل مي‌شود.سرانه توليد ناخالص داخلي در اين كشور نيز 6 هزار و 310 دلار است.اين كشور نيز در سال 1918 به عنوان يك ملت مستقل شد و در سال 1991 نيز از اتحاد جماهير شوروي جدا شد.


3- الجزاير: اين كشور با جمعيت 34 ميليون و 586 هزار و 184 نفري نرخ بيكاري 27.3 درصد را متحمل شده است و اين درحاليست كه تعداد جمعيت بيكار بالاي 14 سال اين كشور 12 ميليون و 677 هزار و 946 نفر مي‌باشد كه 50.7 درصد جمعيت كشور را پوشش مي‌دهد.سرانه توليد ناخالص داخلي اين كشور نيز 6 هزار و 900 دلار است.لازم به ذكر است كه اين كشور تا سال 1962 مستعمره فرانسه بود.


4-نوار غزه و كرانه باختري: اين دو بخش با جمعيت دو ميليون و 514 هزار و 845 نفري نرخ بيكاري 25.7 درصدي دارد و درصد افراد بيكار بالاي 14 سال در اين كشور نيز رقم 69.8 درصدي را نشان مي‌دهد كه 961 هزار و 978 نفر را شامل مي‌شود.سرانه توليد ناخالص داخلي دراين كشور نيز رقم 2 هزار و 900 دلار است.


5- بوسني و هرزگوين: جمعيت اين كشور 4 مليون و 621 هزارو 598 نفر است. نرخ بيكاري در اين كشور 23.4 درصد است كه اين نرخ در بين افراد بالاي 14 سال به 58.5 درصد مي‌رسد كه 2 ميليون و 279 هزار و 164 نفر را شامل مي‌شود.سرانه توليد ناخالص داخلي اين كشور به 4 هزار و346 دلا رمي‌رسد. اين كشور نيز در 50 سال گذشته از آماج حملات جنگ در امان نيوده است و طبق اعلام يونيسف تازه توانسته است به شرايط قبل از استقلالش از يوگوسلاوي در سال 1992 برگرد.
6- آفريقاي جنوبي: اين كشور با جمعيتي بالغ بر 49 ميليون و 109 هزار و 471 نفر نرخ بيكاري 22.9 درصدي را دارد.درصد بيكاران بالاي 14 سال در اين كشور نيز به 58.9 درصد كه 20 مليون و 16 هزار و 283 نفر را دربرمي‌گيرد.سرانه توليد ناخالص داخلي اين كشور 5 هزار و 684 دلار است.اين كشور تا سال 1961 تحت حاكميت بريتانيا بود و بعد از به حالت دموكراسي پارلماني درآمد.باتوجه به اينكه جام جهاني 2010 در اين كشور برگزار شده است و با ورود هواداران زيرساخت‌ا در اين كشور مورد توجه قرار گيرد قطعا اين نرخ بهبود خواهد يافت.لازم به ذكر است اين كشور بيشترين شمار مبتلايان به ايدز در جهان را دارد كه اين تعداد فراتر از 5.5 مليون نفر دراين كشور مي‌باشد.
7-ناميبيا: جمعيت اين كشور 2 مليون و 128 هزار و 307 نفر است كه نرخ بيكاري در اين كشور نيز 22 درصد مي‌باشد.تعداد افراد بيكار دراين كشور كه سن 14 را رد كرده‌اند نيز به 760هزار و 813 نفر مي‌رسد كه 57.1 درصد جمعيت اين كشور ار شامل مي‌شود.سرانه توليد ناخالص داخلي اين كشور نيز سر 4 هزار و 135 دلار براي هر نفر است.اين كشور نيز تا سال 1915 مستعمره آلمان بود و بعد از به دست آفريقاي جنوبي افتاد و تا سال 1990 كه استقلال پيدا كرد. مشكل اصلي اين كشور نيز فقر و ويروس ايدز است بطوريكه از سال 1991 تا 2001 اميد به زندگي دراين كشور 10 درصد كاهش پيدا كرده است.جالب است بدانيد 35 درصد جمعيت اين كشور در روز درآمد كمتر از يك دلار دارند و به شدت به كمك‌هاي بشردوستانه سازمان ملل متحد وابسته‌اند.


8- كلمبيا: اين كشور با جمعيت 44 ميليون و 205 هزار و 307 نفري نرخ بيكاري 20.5 درصدي را براي خود ثبت كرده است كه اين ميزان در بين افراد بالاي 14 سال به 34 درصد مي‌رسد كه 11 ميليون و 825 هزار و 800 نفر را در اين كشور در بر‌مي‌گيرد.سرانه توليد‌ ناخالص داخلي اين كشور 4 هزار و 661 دلار است. اين كشور در سال 1800 از اسپانيا جدا شد و با تلاش چندباره براي تشكيل ملت سرانجام در 1886 جمهوري الجزاير اعلام موجوديت كرد.


9- بوتساوانا: اين كشور با جمعيت دو ميليون و 29 هزار و 307 نفري نرخ بيكاري 17.6 درصدي را در براي خود ثبت كرده است.سرانه توليد ناخالص داخلي دراين كشور به 7 هزار و 343 دلار مي‌رسد.اين كشور در حدود 150 سال است كه مستقل شده است.لازم به ذكر است كه توليد ناخالص داخلي اين كشور به شدت به بخش صنعت مربوط مي‌باشد كه در حدود 36 درصد از توليد ناخالص واقعي اين كشور را شامل مي‌شود.


10- عراق: اين كشور با جمعيت 29 ميليون و 671 هزار و 605 نفري در منطقه خاورميانه قرار دارد. نرخ بيكاري دراين كشور به 17.5 درصد مي‌رسد در عين حال تعداد افراد بالاي 14 سال بيكار در اين كشور به 10 ميليون و 936 هزار و 776 نفر مي‌رسد كه 62.9 درصد اين كشور را شامل مي‌شود.سرانه توليد ناخالص داخلي براي اين كشور به چهار هزار دلار مي‌رسد. حكومت اين كشور بعد از 2006 به صورت دموكراسي پارلماني درآمد. اين كشور با وجود چند دهه ديكتاتوري صدام و جنگ خليج فارس و جنگ فعلي عراق كه كماكان ادامه دارد و به زير ساخت‌هاي اين كشور آسيب جدي وارد كرده است.در حال حاصز 23 درصد جمعيت اين كشور درآمد روزانه‌شان كمتر از دو دلار و 20 سنت مي‌باشد.
11- گرجستان: جمعيت اين كشور چهار ميليون و 600 هزار و 825 نفر است. نرخ بيكاري در اين كشور به 16.5 درصد مي‌رسد و درصد افراد بيكار بالاي 14 سال دراين كشور به 45.7 درصد مي‌رسد كه يك ميليون و 208 هزار و 982 نفر در اين كشور را در حالت بيكاري نشان مي‌دهد. سرانه توليد ناخالص داخلي در اين كشور به چهار هزار و 400 دلا مي‌رسد. اين كشور نيز در سال 1991 به مانند ارمنستان از اتحاد جماهير شوروي جدا شد.
12- يمن: جمعيت اين كشور به 23 ميليون و 485 هزار و361 نفر مي‌رسد كه نرخ بيكاري 16.1 درصدي را در خود جاي داده است.جمعيت بيكاران بالاي 14 سال اين كشور به هفت ميليون و 997 هزار و 351 نفر مي‌رسد كه 61 درصد جمعيت اين كشور را شامل مي‌شود.سرانه توليد ناخالص داخلي در اين كشور به 870 دلار مي‌رسد.اين جمهوري در سال 1990 شكل گرفت.به تزاگي بهبود صادرات نفت به اين كشور براي بهبود اقتصادي كمك كرده است.
13- كرواسي: اين كشور جمعيت چهار ميليون و 486 هزار و 881 نفري را در خود جاي داده است كه نرخ بيكاري 14.8 درصد را براي خود ثبت كرده است.جمعيت بيكار بالاي 14 سال اين كشور به 54.1 درصد مي‌رسد كه دو ميليون و 56 هزار و 10 نفري را در بر‌مي‌گيرد . سرانه توليد ناخالص داخلي اين كشور با اختلاف فاحشي نسبت به يمن به 15 هزار و 628 دلار مي‌رسد.اين كشور نيز در سال 1990 از يوگوسلاوي جدا شد.


14-تونس: جمعيت اين كشور به ده ميليون و 589 هزار و 125 نفر مي‌رسد. نرخ بيكاري در اين كشور به 14.2 درصد مي‌رسد. جمعيت بيكار بالاي 14 سال اين كشور نيز به چهار ميليون و 766 هزار و 861 نفر مي‌رسد كه 59 درصد جمعيت اين كشور را شامل مي‌شود.سرانه توليد ناخالص داخلي اين كشور به 138 دلار مي‌رسد. اين كشور نيز 39 سال مستعمره بلژيك بود كه در سال 1962 مستقل شد.


15- بوروندي: جمعيت اين كشور 9 ميليون و 863 هزار و 117 نفر است كه نرخ بيكاري 14 درصد دارد.همچنين تعداد افراد بيكار بالاي 14 سال نيز دراين كشور به 950هزار و 607 نفر مي‌رسد كه 15.8 درصد جمعيت اين كشور را شامل مي‌شود.سرانه توليد ناخالص داخلي در اين كشور به 138 دلار مي‌رسد. اين كشور از آخرين مستعمره‌ جدا شده مي‌باشد. اين كشور در حدود 39 سال مستعمره بلژيك بود و در سال 1962 مستقل شد.اين كشور در رتبه‌بندي يونيسف كه از ميزان استاندارهاي زندگي و تاسيسات زيربنايي هر كشور مي‌كند رتبه 167 را از بين 177 كشور كسب كرد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید