بخشی از مقاله

چکیده

یکی از مهمترین عوامل مؤثر در رونق صنعت طیور، پیشگیری از بروز بیماریهاست. در این خصوص، استفاده از مواد ضدعفونیکننده در جیره طیور میتواند در کنترل بیماری ها مؤثر باشد. جهت بررسی تأثیر نانوسیل - بنا بر ادعاها ترکیب ضدعفونی کننده - روی راندمان رشد، تعداد 320 قطعه جوجه گوشتی سویهکاپ در چهار تیمار و چهار بلوک 20 قطعهای انتخاب گردید. تیمارهای آزمایش شامل -1 جیره پیش دان و ر شد از پلت معمولی، -2 جیره پیش دان و ر شد از پلت حاوی نانوسیل، -3 جیره پیش دان حاوی نانوسیل و جیره رشد از پلت معمولی، -4 جیره پیش دان از پلت معمولی و جیره رشد حاوی نانوسیل بودند. در روز اول، هفتم، بیست و یکم، بیست و هشتم و چهل روزگی جوجهها وزنکشی و اضافه وزن و راندمان غذا اندازهگیری شد. جیره حاوی نانوسیل در دوره ابتدا و انتهای رشد، روی اضافه وزن جوجهها تأثیر معنیداری نداشت، ولی افزودن آن در دوره رشد، سبب شد تا در وزن جوجه ها افزایش معنیداری ایجاد شود.

کلمات کلیدی: نانوسیل- جوجه گوشتی- رشد- راندمان غذایی

مقدمه

یکی از عوامل مؤثر در رونق صنعت طیور، پیشگیری از بیماریهاست. در این خصوص موضوع امنیت زی ستی - بیو سکوریتی - از اهمیت ویژهای برخوردار ا ست. امنیت زی ستی شامل یک سری اقداماتی ا ست که سبب جلوگیری از ورود میکروبهای بیماریزا می شود و در صورت عدم رعایت نکات مهم امنیت زی ستی، تولید از نظر کیفی و کمی به شدت کاهش مییابد، در سی ستم بیولوژیک، معمولا تلاش برای برگ شت به حالت اولیه بسیار مشکل و گاهی غیرممکن است.

یکی از نکات مهم امنیت زیستی برای کنترل بیماریها در پرورش طیور، استفاده از مواد غیرشیمیایی جهت ضدعفونی سالنها، وسایل و مواد است. این شیوه، تولیدکننده را به تولید مطلوب - ارگانیک - هدایت و محیط زیست را از بقایای مواد شیمیایی عاری میکند. لازم است مواد ضدعفونی غیرشیمیایی، وسیعالطیف، سازگار با محیط زیست و برای بدن بیضرر باشند. نانوسیل از جمله محلولهای غیرشیمیایی است که دارای این چهار ویژگی است. از آنجائی که توسط تکنولوژی نانو، ذرات به اندازه 100 نانومتر تهیه، به ترکیبات حاوی این ذرات پیشوند نانو اضافه میشود. مایع نانوسیل حاوی نانوذرات عنصر نقره است. از قدیمالایام این عن صر در سکهها، دندانپز شکی، عکسبرداری و غیره ا ستفاده می شد - چن1 و همکاران . - 2008 نقره به فرم کلوئیدی شامل ذرات سو سپان سیون ا ست که به ابعاد کمتر از میکرون - کمتر از10-6 متر - یا ذرات به ابعاد 250 تا 400 نانومتر را شامل میشود. نقره درفرم آزاد، خالص است ولی نقره معمولی با آلیاژهای طلا و دیگر فلزات یافت میشود. فراوانترین فرم معدنی نقره سولفید نقره و بعد از آن کلرید نقره میباشد. همچنین نقره به شکلهای اک سیدا سیونی Ag+ - یک ظرفیتی - ، Ag+2 وAg+3 - چند ظرفیتی - یافت می شود. نقره به صورت کاتیون آزاد Ag+ ا ست. فرمهای چندظرفیتی آن دارای عوامل اک سیدا سیونی بی شتری ن سبت به تکظرفیتی نقره دارند - سازمان بهداشت جهانی. - 20002 نقره یک فلز نادر طبیعی است، که اغلب به عنوان سنگ معدنی در ترکیب با عنا صر دیگر نظیر طلا، منگنز، آلومینیوم یافت می شود - برچ و همکاران. - 20103 قبل از کشف آنتیبیوتیکها، از این عنصر برای ضدعفونی استفاده میکردند و اکنون با ساخت فیلترهای آبی حاوی نقره، آب آشامیدنی و استخرها را ضدعفونی میکنند - احمدی. - 2012 4 نانونقره به صورتهای مختلف کروی، چندشکلی، مکعبی و لولهای تهیه می شود و دارای ویژگی کلوئیدی و خاصیت ضدعفونیکننده است - کرمانشاهی5 و همکارن . - 2006 این ذرات دارای سطح مؤثرند - الت - 2004 6 و در ضدعفونی سقف، کف، ورودی سالن، بستر، تجهیزات مخازن آب، انبار خوراک، البسه، کامیونها و باکسها استفاده میشوند. غلظتهای مختلف نانونقره - نانوسیل - در جیره استفاده شد و تأثیر آن روی فلور میکروبی بخش دئودنوم بلدرچین بررسی و تأثیر معنیداری بین تیمارهای آزمایش مشاهده نشد - ساوزا. - 20077 نانوسیل روی رشد جنین و شکل بورس فابر سیوس برر سی، و در غلظت 10 ppm روی ر شد جنین تأثیری ندا شت. ا ستفاده از نانوسیل موجب آسیب به سلولهای کبدی شد - حوسین. - 2000 8 کارخانه خوراک دام و طیور با هدف ضدعفونی جیره، نانوسیل را از طریق دستگاه های جدید به خوراک پلت شده طیور تزریق و از این طریق پلت حاوی نانوسیل تهیه می کند. این شرکت با این روش، ادعا دارد که جیره حاوی نانوسیل موجب تحریک رشد و افزایش وزن طیور می شود. با توجه به این ادعا و بررسی نتایج تحقیقات، هدف از این مطالعه استفاده از نانوسیل در جیره جوجههای گوشتی و بررسی تاثیر آن روی اضافه وزن و راندمان غذا بود.

مواد و روشها

برای انجام این آزمایش تعداد 320 قطعه جوجه یک روزه گوشتی سویهکاپ 500 انتخاب شد. جوجهها به 4 تیمار آزمایشی 80 قطعه ای در 4 بلوک و هر بلوک 20 قطعهای به صورت تصادفی تقسیمبندی شدند. تیمارهای آزمایشی شامل - 1 جیره پیش دان و رشد از پلت معمولی، -2 جیره پیش دان و رشد حاوی نانوسیل، -3 جیره پیش دان حاوی نانوسیل و رشد به صورت پلت معمولی، -4 جیره پیش دان از پلت معمولی و رشد حاوی نانوسیل بودند. کلیه جیرهها بر اساس احتیاجات غذایی جداول NRC1 در هر دوره تنظیم شدند.

در طول دوره پرورش 45 - روز - ، اضافه وزن و راندمان غذا در روز یکم، هفتم، بیست و یکم، بیست و هشتم، سی و یکم و چهل روزگی اندازهگیری شد. در پایان آزمایش از هر تکرار تعداد 4 قطعه جوجه به طور تصادفی انتخاب و پس از کشتار مقدار وزن لاشه، چربی، کبد، سنگدان، قلب، روده، پا و طحال اندازه گیری شد. دادههای آزمایش توسط نرمافزار آماری SPSS مدل 11/5 طرح بلوکهای کامل تصادفی آنالیز، و میانگین تیمارهای آزمایشی توسط آزمون دانکن در سطح %95 مقایسه شد.

نتایج و بحث

نتایج آنالیز وزن جوجهها در ابتدای آزمایش نشان داد، اختلاف معنیداری بین تیمارها وجود ندارد. این موضوع به دلیل تصادفی کردن بلوکها در تیمارهای مختلف بود. در شروع آزمایش، کلیه جوجهها از وزن یکسان برخوردار بودند - جدول. - 1 در هفت روزگی، علیرغم مشاهده افزایش وزن در جوجهها، اختلاف معنیداری بین تیمارهای آزمایشی دیده نشد. در بیست و یک روزگی وزن جوجهها در تیمارهایی که از جیره پلت معمولی ا ستفاده کردند، ن سبت به وزن جوجهها در تیمارهای حاوی نانو سیل افزایش معنیداری یافت - 375گرم در مقابل . - 353 در بیست و هشت روزگی، جیره حاوی نانوسیل نسبت به سایر تیمارها موجب شد تا افزایش معنیداری را از نظر وزن در جوجهها ایجاد کند. در سی و یک روزگی، بین تیمارهای دوم و سوم، اختلاف معنیداری از نظر وزن جوجهها مشاهده شد و جیره حاوی نانوسیل رشد را به مقدار حدود 50 گرم نسبت به پلت معمولی افزایش داد - 253.5در مقابل . - 205.75 در پایان چهل روزگی، از نطر رشد اختلاف معنی داری بین تیمار اول و چهارم م شاهده ن شد. ر شد جوجهها در تیمار تغذیه شده با پلت حاوی نانو سیل - تیمار - 4 در مقای سه با جوجه هایی که از پلت معمولی ا ستفاده کردند برابر بود 650/39 - در مقابل - 641/4 - جدول . - 2

در جدول 3، تاثیر استفاده از نانوسیل روی راندمان غذائی در تیمارهای مختلف نشان داده شده است. در روز هفتم، بی ست و یکم و بی ست و ه شتم بین تیمارهای مختلف، اختلاف معنیداری م شخص ن شد، ولی در پایان روز سی و یکم راندمان غذائی در تیمار حاوی نانوسیل نسبت به سایر تیمارها اختلاف معنیداری را

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید