بخشی از مقاله

چکیده
دو آزمایش به منظور بررسی اثر سطوح مختلف پروتئین خام و ترئونین بر خصوصیات لاشه جوجه هاي گوشتی در دومرحله آغازین ورشد انجام شد. در هر دو آزمایش از 288 قطعه جوجه گوشتی نر نژاد راس 308استفاده شد که به صورت طرح کاملاً تصادفی در قالب فاکتوریل - - 4 2 در 3 تکرار انجام شد. فاکتورهاي آزمایشی شامل 2 سطح پروتئین - توصیه سویه راس و کمتر از توصیه سویه - و 4 سطح ترئونین 90 - ، 100، 110، 120 درصد توصیه راس - بودند. با افزایش ترئونین جیره در هر دو آزمایش درصد لاشه افزایش غیر معنی دارینشان داد. افزودن ترئونین آزمایش دو تا سطح 110 درصد توصیه باعث افزایش درصد گوشت سینه گردید . - P<0/05 - نتایج آزمایش اول نشان داد که افزودن ترئونین در هر دو سطح باعث افزایش غیر معنی دار چربی محوطه بطنی گردید، درحالی که در آزمایش دوم با افزایش سطح ترئونین درصد چربی محوطه بطنی کاهش یافت. در آزمایش دوم اثر متقابل بین سطح پروتئین و سطح ترئونین بر درصد چربی محوطه بطنی معنی دار بود . - P<0/05 - نتایج آزمایش نشان داد که ترئونین باعث افزایش درصد روده گردید.

نتایج این آزمایش ها نشان داد که افزودن ترئونین در حد مطلوب - تا 110درصد توصیه - به جیره غذایی مرغ گوشتی باعث بهبود صفات لاشه می گردد.

واژه هاي کلیدي: پروتئین خام، ترئونین، خصوصیات لاشه، جوجه گوشتی

مقدمه
تولید تجاري آمینواسیدهاي خوراك به متخصصین تغذیه این امکان را میدهد که سطح کنجالههاي دانههاي روغنی و سطح پروتئین خام جیره را کاهش دهند. این کار نه تنها باعث ارزانتر شدن جیره میشود بلکه نیتروژن دفعی جیرهها را کاهش میدهد وبه حفظ محیط زیست کمک میکند - . - 6 حدود 15-20 درصد از خوراك طیور را اسیدهاي آمینه ضروري تشکیل می دهند در حالی که 40- 45 درصد از هزینه خوراك طیور مربوط به تأمین این اسیدهاي آمینه مورد نیاز می باشد. با این حال ارزش اسیدهاي آمینه بیشتر از این مقدار می باشد زیرا با کمبود یک اسید آمینه ضروري ممکن است زیان اقتصادي فراوانی بر فرآیند تولید وارد شود - . - 8 ترئونین سومین اسید آمینه محدود کننده در جیره طیور برپایه ذرت و کنجاله سویا می باشد. . - 2 - کید و همکاران - 2004 - نشان دادند که افزایش ترئونین جیره از 0/59 به 0/73 درصد جیره باعث بهبود تولید لاشه و تولید گوشت سینه میشود. مخاط شامل گلیکوپروتئین هاي با وزن مولکولی بالا است که ترئونین 40 درصد از پروتئین آن را تشکیل می دهد - . - 1ار آنجایی که ترئونین به میزان زیادي در پروتئینی که مستقیماً با مخاط دستگاه گوارش و آنزیم هاي گوارشی در ارتباط می باشد، وجود دارد، کمبود ترئونین ممکن است که بازده
استفاده از مواد مغذي را کاهش دهد. با توجه به قیمت بالاي منابع پروتئین در جیره غذایی، ارائه هر نوع راه کاري که به بهینه سازي مصرف پروتئین غذایی و بهبود بازدهی استفاده از آن کمک کند، از اهمیت زیادي برخوردار است، از این رو پژوهش حاضر به منظور بررسی سطوح مختلف پروتئین خام و ترئونین بر خصوصیات لاشه جوجه هاي گوشتی انجام شد.
مواد و روش ها

دو آزمایش به منظور بررسی اثر سطوح مختلف پروتئین خام و ترئونین بر خصوصیات لاشه جوجه هاي گوشتی - درصد لاشه، درصد سینه، درصد چربی محوطه بطنی و درصد روده - انجام شد.در هر آزمایش از تعداد 288 قطعه جوجه گوشتی نر نژاد راس 308 در 24  واحد آزمایشی استفاده شد. این جوجه ها به 8 تیمار آزمایشی که هر تیمار شامل 3 تکرار بود اختصاص یافتند، به نحوي که در هر واحد آزمایش از 12قطعه جوجه با میانگین وزنی تقریباً مشابه استفاده شد. تیمارهاي آزمایشی شامل دو سطح پروتئین خام - توصیه سویه راس 308 و کمتر از توصیه - و چهار سطح ترئونین 90 - ، 100، 110، 120درصد توصیه راس - و با انرژي قابل سوخت و ساز 3050 و 3150 کیلوکالري در کیلوگرم به ترتیب در مرحله آغازین و رشد بودداده. هاي آزمایشی در قالب طرح کاملاً تصادفی با آرایش فاکتوریل - 2 4دو سطح پروتئین و چهار سطح ترئونین - تجزیه واریانس شدند و براي مقایسه میانگین ها از آزمون چنددامنه دانکن استفاده شد.

نتایج و بحث

نتایج حاصل از تأثیر سطوح مختلف پروتئین خام و ترئونین بر خصوصیات لاشه جوجه هاي گوشتی در جدول 1 گزارش شده است. در هر دو آزمایش با افزایش سطح ترئونین جیره درصد لاشه افزایش غیر معنی داري نشان داد، به طوري که بالاترین میزان درصد لاشه مربوط به تیمار آزمایشی با جیره غذایی حاوي سطوح بالاي ترئونین 110 - تا 120 درصد توصیه راس - بود. . افزودن ترئونین در هر دو آزمایش تا سطح 110 درصد توصیه باعث افزایش درصد گوشت سینه گردید، به نحوي که سطوح بالاتر - 120 درصد توصیه -  باعث کاهش درصد گوشت سینه شد.در آزمایش دوم اثر سطح ترئونین بر درصد گوشت سینه معنی دار شد - . - P<0/05 لیزین اولین و ترئونین دومین آمینواسید محدود کننده براي گوشت سینه میباشد و تغذیه با سطوح بالاي لیزین بدون در نظر گرفتن ترئونین باعث محدودیت تولید گوشت سینه میشود . - 3 - سیفتسی و سیلان - 2004 - نیز گزارش نمودند که افزودن ترئونین به جیره طیور باعث بهبود درصد گوشت سینه میگردد. نتایج آزمایش اول نشان داد که افزودن ترئونین در هر دو سطح پروتئین باعث افزایش چربی محوطه بطنی گردید، که موافق با یافته هاي کید و همکاران - - 1977بود. در آزمایش دوم با افزایش سطح ترئونین درصد چربی محوطه بطنی کاهش یافت. در آزمایش دوم اثر متقابل بین سطح پروتئین و سطح ترئونین بر درصد چربی محوطه بطنی معنی دار بود . - P<0/05 - نتایج آزمایش اول نشان داد که ترئونین باعث افزایش درصد روده گردید. استول و همکاران - 1998 - گزارش کردند که 60 درصد از ترئونین جیره براي بافت روده مورد استفاده قرار میگیرد. همانگونه که از نتایج بدست آمده از تحقیق حاضر پیداست نقش این آمینواسید در بافت روده در اوایل رشد چشمگیرتر است زیرا رشد دستگاه گوارش در جوجههاي گوشتی در چند روز اول بعد از خروج از تخم بسیار بالا میباشد. بطور کلی نتایج بدست آمده در آزمایش هاي اول و دوم نشان داد که تأمین مقدار کافی ترئونین باعث بهبود صفات لاشه جوجههاي گوشتی در دوره آغازین و رشدمخصوصاً - در جیرههاي حاوي سطوح پایین پروتئین - می شود.        

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید