بخشی از مقاله

چکیده

پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر رفتار تیم پروژه IT بر نتایج ادراک شده پروژه با نقش میانجی یادگیری تیمی در شهرداری اصفهان انجام شد. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه اجرا توصیفی - همبستگی می باشد. جامعه آماری در موضوع تحقیق کلیه پروژه های IT جاری در شهرداری اصفهان که اطلاعات آنها در هنگام اجرای پژوهش از سازمان فاوا شهرداری اصفهان اخذ خواهد شد. بنا بر استعلامی که از این اداره صورت گرفت جامعه آماری تحقیق 134 پروژه است. کرجسی و مورگان - - 1971 تعداد 99 نمونه پروژه را به ازای جامعه 134 پروژه ای، پیشنهاد می کنند.انتخاب نمونه با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انجام شده است.ابزار جمع آوری اطلاعات، از3 ابزار پرسشنامه بومی سازی شده یادگیری تیمی، رفتار تیمی و نتایج ادراک شده پروژه با تعداد 31 سوال بوده که روایی محتوایی آن با استفاده از نظر اساتید راهنما، متخصصان و صاحب نظران مدیریت و همچنین از نظر برخی پاسخ دهندگان جهت آزمودن روایی صوری پرسشنامه استفاده کرد.جهت روایی سازه از تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. پایایی آن از طریق شاخص آلفای کرونباخ معادل 0/84 به دست آمد که شامل مشخصات فردی و سؤال های اصلی و تخصصی ویژه بررسی فرضیه های تحقیق بوده است. برای تجزیه وتحلیل داده های پژوهش از دوسطح آمار توصیفی واستنباطی استفاده شد. درسطح توصیفی ازجداول و نمودار فراوانی ودرصد فراوانی،میانگین وانحراف معیار با استفاده از نرم افزار Spss ودرسطح استنباطی نیزاز،مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار Smart Pls استفاده شد. براساس نتایج به دست آمده از ضریب مسیر و مقدار t، همه فرضیه های پژوهش مورد تأیید قرار گرفت. نتایج این پژوهش نشان داد که تعیین تاثیر رفتار تیمی و یادگیری تیمی بر نتایج ادراک شده پروژه IT و تعیین تاثیر رفتار تیمی بر یادگیری تیمی، موفق بوده است. نتایج آزمون ضرایب مسیر در این پژوهش نشان داد که اثر مولفه یادگیری تیمی بر نتایج ادراک شده پروژه با ضریب مسیر0/85، بیشترین تاثیر را داشته است واثر مولفه رفتار تیمی بر نتایج ادراک شده پروژه IT با ضریب مسیر0/36،کمترین تأثیر را داشته است.

واژگان کلیدی: رفتار تیمی، یادگیری تیمی، نتایج ادراک شده پروژه IT،شهرداری اصفهان

مقدمه

تحقیقات تجربی کمی در رابطه با سوابق و نتایج آموزش گروهی در پروژه های اجرایی IT وجود دارد 2006 - ،Beck et al؛2001،. - Edmonsond et al به ویژه، این در حالی است که قبل تر مطالعاتی در مورد نتایج ادراک شده پروژه های اجراییIT شده است: مانند بازپرداخت ها، اعتبار آنها، بهبود مزایای رقابت، رضایت مشتریان و استفاده آسان. با این وجود اطلاعات کمی در رابطه با تاثیر متغیرهای مورد پسند مدیران پروژه ها وجود دارد 2006 - ،Bondarouk and  Ruel ؛2005،Dhillon ؛2005، - Harrington and Guimaraes، مانند هزینه اجرا، سرعت برای مشتری و تاثیر عملیاتی در یادگیری گروهی 2007 - ،. - Aloini et alاجرا و استفاده از اطلاعات، اشاره بر فایده استفاده از اطلاعات برای حل کردن مسائل و مشکلات در روند کار اجرایی ITدارد - 2002Akgun،. - et al روند یادگیری گروهی از طریق شناسایی و اصلاح مشکلات از طریق تجربه به اشتراک گذاشته شده و اعضای تیم و همینطور انتقال آموختههای آنها به یکدیگر راحتتر میشود.

یادگیری تجربهای است مبتنی بر آموزش که بهمنظور ایجاد تغییرنسبتاً پایدار در فرد صورت میگیرد؛ که یکی از انواع یادگیری، یادگیری تیمی است. در سازمانهای پیچیده امروز تیمها، اهمیت بیشتری مییابند. یادگیری تیمی به این معنا است که تیمها قادر باشند بهعنوان یک هویت واحد فکر کرده، خلق کنند و بیاموزند. متفکرین زیادی به اهمیت یادگیری تیمی برای کسب یادگیری در سطوح سازمانی تأکید داشتند 2006 - ،. - Sengeمدیران شهرداری با آگاهی از چگونگی وضعیت رفتار کارکنان تیم پروژه و به دنبال آن با در نظر گرفتن یادگیری تیمی کارکنان، به تقویت این رفتار و دستیابی به عملکرد بالاتر خواهند رسید.

در هنگام استفاده از تیم های اجرایی IT، یادگیری در میان اعضای گروه برای موفقیت کار آن گروه، مهم می شود. در نتیجه استفاده از نتایج این تحقیق به تاثیر افزایش یادگیری گروهی که شامل کسب اطلاعات، انتشار اطلاعات و اجرا و استفاده از اطلاعات در پروژه های اجرایی IT می باشند و بهبود رفتار تیمی برای افزایش و بهبود هر چه بیشتر نتایج ادراک شده پروژه های IT، کمک خواهد کرد.

مبانی تحقیق

در این بخش نشان داده می شود که عوامل توانمندساز محور و رفتار تیمی بر یادگیری تیمی اثرگذارند. مثلا از آنجا که ترکیب زیرسیستم های مختلف و کاربردهای نرم افزاری جدید شامل همکاری وسیع میان اعضای تیم در رشته های مختلف می شود، کار تیمی، توانایی برای کسب، نشر و اجرای اطلاعات را در جریان پروژه افزایش می دهد 2004 - ،.. - Hong et al به ویژه از آنجا که سیگنال های کار تیمی افراد، در کنار هم یک تیم می سازند و آنها باید به طور پیوسته برای مدیریت کارشان با هم هماهنگ شوند 2009 - ،.Hulsheger et al - ، اعضای تیم، تجربه و تخصص خود را در بخشی اضافه می کنند که برای شبیه سازی کار نظام مند 1999 - ، - Ramesh and Tiwana و اجرای موثر آن به منظور منافع متقابل، با آن آشنایی دارند2009 - ،. - Hulsheger et al علاوه بر این از آنجا که کارتیمی حال منازعات را با تشویق اعضای تیم به یادگیری چشم اندازهای دیگران و برقرار ارتباط بین آنها و درک نقششان در فرآیند نسبت به یکدیگر افزایش می دهد - 2009Edmondson، and - Nembhard، این امر به فراهم آوری و نشر به هنگام اطلاعات منجر می شود. سابقه دیگر یادگیری تیمی، اعتماد بین اعضای تیم است 1995 - ،. - Mayer at al مثلا اشتراک گذاری دانش بین فردی، احتمالا در روابط مبتنی بر اعتماد بیشتر رخ می دهد زیرا شخص اعتمادکننده، تمایل بیشتری به ارائه دانش مفید برای دیگران دارد 2007 - ، . - Cegarra-Navarro et al علاوه بر این اعتماد بین اعضای تیم، درجه شفافیت و آزادی بین آنها را افزایش می دهد؛ بنابراین احتمالا ایده فوق العاده یا جدید یا مباحث مربوط به پروژه را در جوی روانشناسی آرام ارائه کرده و بیان می کنند - Baer and Frese,2003 ؛ ، Hulsheger et 2009
. - al, از طریق این گونه تعاملات، اعضای تیم می توانند، نقطه نظرات منتوعی را به اشتراک گذاشته و آنها را برای اجرای موثرتر یا ارائه پیشنهادات نوآورانه، ترکیب کرده و ارزیابی کنند . - Hulsheger et al ,2009 - با توجه به مطالب فوق فرضیه های زیر پیشنهاد می گردد:

-1  رفتار تیمی بر نتایج ادراک شده پروژه IT تاثیر دارد.

-2 یادگیری تیمی بر نتایج ادراک شده پروژه IT تاثیر دارد. -3 رفتار تیمی بر یادگیری تیمی تاثیر دارد.

شکل -1 مدل مفهومی تحقیق

روش تحقیق
این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه اجرا توصیفی - پیمایشی می باشد. جامعه آماری در موضوع تحقیق کلیه پروژه های IT جاری در شهرداری اصفهان که اطلاعات آنها در هنگام اجرای پژوهش از سازمان فاوا شهرداری اصفهان اخذ خواهد شد. بنا بر استعلامی که از این اداره صورت گرفت جامعه آماری تحقیق 134 پروژه است. کرجسی و مورگان - 1971 - تعداد 99 نمونه پروژه را به ازای جامعه 134 پروژه ای، پیشنهاد می کنند. از آنجا که محقق آمار کلیه پروژه های IT شهرداری اصفهان را از طریق سازمان فاوا به دست آورده است و انتخاب نمونه با استفاده از روش نمونه گیری دورترس انجام شده است. ابزار جمع آوری اطلاعات، از 3 ابزار پرسشنامه بومی سازی شده با تعداد 31 سوال بوده که روایی محتوایی آن با استفاده از نظر اساتید راهنما، متخصصان و صاحب نظران مدیریت و همچنین از نظر برخی پاسخ دهندگان جهت آزمودن روایی صوری پرسشنامه استفاده کرد. پایایی آن از طریق شاخص آلفای کرونباخ معادل 0/84 به دست آمد که شامل مشخصات فردی و سؤال های اصلی و تخصصی ویژه بررسی فرضیه های تحقیق بوده است.

با توجه به نتایج مندرج در جدول - 1 - ، میتوان گفت، ضریب آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه و شاخصهای آن از 0/7بیشتر بوده و لذا پایایی بالای پرسشنامه تأیید میگردد.
یافته ها

در مورد معناداری ضرایب مسیر باید T آماری محاسبه و معناداری ضرایب مسیر مشخص گردد. این اعداد هرگاه بیشتراز 1,96 نشان دهنده اثر مثبت و معنادار در سطح 5 درصد هستند. اگر بین +1,96 تا -1,96 باشند بیانگر این است که اثرمعناداری وجود ندارد و اگر کوچکتر از -1,96 باشند نشان دهنده اثرمنفی ولی معنادارهستند. همان طور که در شکل زیر

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید