بخشی از مقاله

چکیده

این آزمایش به منظور بررسی تأثیر سویههای مختلف پروبیوتیک بر مورفولوژی ژئوژنوم روده در بلدرچینهای گوشتی انجام شد. آزمایش با استفاده از 540قطعه بلدرچین در قالب طرح کاملاً تصادفی با 5 تیمار و 6 تکرار انجام شد که به هر واحد آزمایشی 18 قطعه بلدرچین اختصاص یافت. جیرههای آزمایشی شامل: - 1 جیره پایه - ذرت-کنجاله سویا - ، - 2 جیره پایه حاوی 650 میلیگرم در کیلوگرم آنتیبیوتیک فلاووفسفولیپول ، - 3 جیره پایه حاوی 200 میلیگرم در کیلوگرم پروبیوتیک باسیلوس سوبتیلیس، - 4 جیره پایه حاوی 200 میلیگرم در کیلوگرم پروبیوتیک باسیلوس کوآگولانس، - 5 جیره پایه حاوی 200 میلیگرم در کیلوگرم مخلوط پروبیوتیک باسیلوس سوبتیلیس و باسیلوس کوآگولانس. در پایان آزمایش 35 - روزگی - ، یک پرنده از هر پن بهطور تصادفی انتخاب شد و قسمتی از ژئوژنوم روده برای اندازهگیری پارامترهای مورفولوژیکی به آزمایشگاه فرستاده شد. نتایج نشان داد که استفاده از 200 میلیگرم پروبیوتیک باسیلوس سوبتیلیس باعث بهبود طول پرز و نسبت طول پرز به عمق کریپت شد . - P<0.05 -

واژگان کلیدی: آنتی بیوتیک، بلدرچین گوشتی، پروبیوتیک، مورفولوژی روده

مقدمه

در صنعت پرورش طیور، آنتیبیوتیکها بهطور گستردهای بهمنظور پیشگیری و کنترل بیماریها استفاده میشوند تا عملکرد طیور را بهبود بخشند. نتایج مطالعات نشان داد است که آنتیبیوتیکها در سه حوزهی فلور روده، جذب و متابولیسم مؤثر واقع می شوند . - Miles et al., 2006 - به هر حال استفاده از آنها در جیره غذایی طیور بهدلیل مشکلات رایجی از قبیل توسعه مقاومت میکروبی، باقی ماندن مواد آنتیبیوتیک در بدن پرنده و عدم تعادل فلور میکروبی مفید روده توصیه نمیشود . - Anderson, 2000 - طبق گزارشهای موجود استفاده از آنتیبیوتیکها در جیره دام و طیور تحت عنوان محرک رشد ممنوع شده و در بیشتر نقاط دنیا بهویژه آمریکا و اروپا مورد مصرف قرار نمیگیرد. منع استفاده از آنها منجر به گسترش تحقیقات جدید جهت یافتن جایگزین هایی برای آنتیبیوتیکها شده است . - Palliyaguru et al., 2004 - در همین راستا و به منظور تحریک رشد، تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از بیماریها مواد افزودنی متعددی از جمله آنزیمها، پروبیوتیک ها، پریبیوتیکها، اسیدهای آلی و گیاهان دارویی بهعنوان جایگزین آنتیبیوتیکها به خوراک طیور افزوده میشوند . - windisch et al., 2008 - پروبیوتیکها میکروارگانیسمهای زندهای هستند که بهصورت انتخابی سبب تحریک فعالیت و متابولیسم باکتریهای مفید موجود در انتهای دستگاه گوارش شده و از این طریق باعث تعادل جمعیت میکروبی در میزبان میشوند . - zhang et al., 2005 - ازمهمترین گونههایی که بهعنوان پروبیوتیک در تغذیه طیور استفاده میشوند میتوان به لاکتوباسیلوس، استرپتوکوکوس و بیفیدوباکتریوم اشاره کرد . - Patterson et al., 2003 - در آزمایشی تعداد باکتریهای گرم منفی در روده کور و ژژنوم جوجههای دریافتکننده تیمار حاوی پروبیوتیک در سن 21 و 42 روزگی بهطور معنیداری کمتر از گروه شاهد بود . - Gunal et al., 2006 - در این تحقیق تأثیر سویههای مختلف پروبیوتیک بر مورفولوژی روده در بلدرچینهای گوشتی مورد بررسی قرار گرفت.

مواد و روشها

این آزمایش با استفاده از 540 قطعه بلدرچین گوشتی نژاد ژاپنی، مخلوط دو جنس نر و ماده در قالب طرح کاملاً تصادفی با 5 تیمار و 6 تکرار انجام شد که به هر واحد آزمایشی 18 قطعه بلدرچین اختصاص یافت که به مدت 35 روز پرورش یافتند. جیرههای آزمایشی شامل: - 1 جیره پایه - ذرت-کنجاله سویا - ، - 2 جیره پایه حاوی 200 میلیگرم در کیلوگرم مخلوط پروبیوتیک باسیلوس سوبتیلیس و باسیلوس کوآگولانس، - 3 جیره پتیه حاوی 200 میلیگرم در کیلوگرم پروبیوتیک باسیلوس سوبتیلیس، - 4 جیره پایه حاوی 200 میلیگرم در کیلوگرم پروبیوتیک باسیلوس کوآگولانس، - 5 جیره پایه حاوی 650 میلیگرم در کیلوگرم آنتیبیوتیک فلاووفسفولیپول. جیرههای آزمایشی در دو دوره آغازین 21-0 - روزگی - و رشد 35-21 - روزگی - تنظیم و بهصورت آردی تغذیه شدند. مصرف آب و خوراک در طول دوره آزمایش بهصورت آزاد بود. برای مطالعه ساختار پرزهای بافت ژژنوم، نمونههایی از بافت هدف - به اندازه 4 سانتیمتر از قسمت میانی ایلئوم - تهیه و پس از تخلیه محتویات و شستشو در فرمالین 10 درصد نگهداری شد. به منظور تهیه اسلایدهای بافتی با ضخامت کم از روش واکس پارافین استفاده شد. این روش شامل آبگیری بافت، شفاف سازی و آغشتگی آن با پارافین مذاب است که به سرعت با سرد شدن پارافین، جامد شده و سختی مناسب جهت برشگیری را کسب میکند. حالت نمونهها در قالب پارافینی به گونهای بود که در هنگام برش بتوان مقطع کامل از نمونه را تهیه کرد. برای برشگیری از قالب پارافینی از دستگاه میکروتیوم SLEE - آلمان، مدل - 4055 استفاده شد. برش های انجام شده ضخامتی در حدود 6 میکرومتر داشتند. پس از برش گیری نمونه های بافتی انتخاب شده روی آب گرم 45 - درجه سانتیگراد - قرار داده تا چروک آن باز شد. سپس لام تمیزی را که از پیش با استفاده از روش سیلاته کردن باردار شده بود، در عمق آب و در زیر نمونه فرو برده تا نمونه روی لام چسبید. اسلایدها پس از پارافین زدایی و آبگیری به مدت 15 دقیقه در محلول حاوی 5 گرم در لیتر اسید پریودیک شیف نگهداری شد. پس از شستشو با آب، به مدت 30 دقیقه در محلول شی - با موکوس موجود در سلول های گابلت واکنش میدهد - قرار گرفتند. برای اندازهگیری ارتفاع پرز - از رأس پرز تا قاعده آن - و عرض پرز توسط میکروسکوپ OLYMPUS - آلمان، مدل - BX51 از درشت نمایی40 برابر و برای عمق کریپت - از قاعده پرز تا انتهای غدد - از درشت نمایی 100 برابر استفاده شد. در پایان مقادیر یادداشت شده براساس کالیبراسیون، با استفاده از اسلاید میکرومتری، به میکرومتر تبدیل شد. دادههای حاصل از آزمایش با استفاده از رویه GLM نرم افزار Mini Tab مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند و میانگینها توسط آزمون چند دامنهای توکی مقایسه شدند.
 
نتایج و بحث

نتایج مربوط به تأثیر جیرههای آزمایشی بر مورفولوژی روده در بلدرچین های گوشتی در جدول - 1 - آورده شده است. نتایج نشان داد پروبیوتیک باسیلوس سوبتیلیس بهطور معنی داری طول پرز را نسبت به سایر تیمارها افزایش داد . - P<0.05 - تیمارهای آنتی بیوتیک و باسیلوس کواگولانس به یک نسبت باعث افزایش مقدار عمق کرپت شدند . - P<0.05 - پروبیوتیک باسیلوس سوبتیلیس دارای کمترین مقدار نسبت طول پرز به عمق کریپت بود . - P<0.05 - عرض پرز ژژنوم تحت تأثیر تیمارهای آزمایشی قرار نگرفت. در پژوهشی گزارش شد که استفاده از پروبیوتیک باسیلوس سوبتیلیس باعث افزایش طول پرز روده نسبت به تیمار شاهد شد . - Baurhoo et al., 2007 - در تطابق با نتایج ما گزارشهای بسیاری مبنی بر تأثیر مثبت پروبیوتیکها بر پارامترهای مرفولوژیکی روده در بلدرچین و جوجه گوشتی که نهایت بهبود عملکرد را سبب شد، وجود دارد
Awad et al., 2006 and 2009; Samli et al., 2007; Houshmand et al., 2012; - . - KhodambashiEmami et al., 2012; Tsirtsikos et al., 2012 در کل نتایج این آزمایش نشان داد، استفاده از پروبیوتیکها و بهخصوص200 میلیگرم باسیلوس سوبتیلیس میتواند جایگزین مناسبی برای آنتیبیوتیکها در صعنت پرورش بلدرچین گوشتی باشد.

جدول .1 تأثیر تیمارهای آزمایشی بر پارامترهای مورفولوژیکی ژژنوم روده در بلدرچینهای گوشتی

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید