بخشی از مقاله

چکیده

پژوهش حاضر با درک اهمیت عوامل تأثیر گذار بر فرایند تصمیم گیری ابتکاری به مطالعه تأثیر عوامل فردی بر تصمیم گیری ابتکاری کارآفرینان در حوزه فروش و بازاریابی می پردازد. روش تحقیق بصورت کمی می باشد. جامعه آماری قابل دسترسی در این مطالعه 41 نفر از کارآفرینان و مدیران پارک علم و فناوری دانشگاه تهران می باشد. در قدم اول مولفه های عوامل فردی محقق شده و عوامل فردی اظهار شده کارآفرینان شناسایی شد. در گام دوم شاخص هایی برای دو بعد عوامل فردی و هوش موفقیت انتخاب شد.در نهایت با توجه به داده های بدست آمده از پرسشنامه،چارچوب مفهومی ای برای نحوه تأثیر عوامل فردی بر تصمیم گیری ابتکاری پیشنهاد شد.نتایج تحلیل همبستگی و رگرسیون در این پژوهش، نشان دهنده این است که هوش موفقیت بر تصمیم گیری ابتکاری کارآفرینان تأثیر گذار می باشد.

بیان مسأله    تعریف نمود که با تأمل و آگاهانه از میان راه های مختلف    
امروزه کارآفرینان نقشی کلیدی در پیشرفت های اقتصادی    برای نیل به یک هدف مطلوب، انتخاب شده است - موسیِ، . - 1987تصمیم گیری ابتکاری در واقع شبیه سازی های  ایفامیکنند - سیمپسونٌوهمکاران؛ 2011 گیبکوزٍو    ذهنی، یا تفکراتی غیر معمول هستند یا به تفسیر   همکاران، - 2011 و تصمیمهایی که توسط آنها در    کرسوّ - - 2010، عقاید پیش برانگیخته شده ای هستند که  کسب وکارهای کارآفرینانه اتخاذ می شود جوهرهو قلب    ممکن است از حالات ذهنی خاصی ناشی شده باشند. در   کارآفرینی به شمار می روند - دکورتَو ورملنُ، . - 2010    واقع راهکارهای تصمیم گیری ابتکاری، قوانین قضاوتی،  تصمیم گیری را می توان طریق حرکت در مسیر خاص    مکانیسم های شناختی، میانبرهای شناختی و عقاید   انتراعی، ساز و کارهای شناختی و قضاوت های ذهنی  هستند که افراد به منظور اتخاذ تصمیمات کارآفرینانه از  آن ها استفاده می کنند - دنْ و شرفمنَ، 1993؛ کرسو و همکاران، 2010؛ فیسکهُ و تیلورًٌ، . - 1991عوامل مختلفی در بکارگیری راهکارهای تصمیمگیری ابتکاری توسط کارآفرینان نقش دارند. ویژگی های فردی کارآفرینان یکی از این عوامل است که در برگیرنده توانایی پردازش اطلاعات، توانایی شناختی، تعصبات ادراکی، شرایط زندگی فرد، ویژگی های روان شناختی و میزان تأثیر پذیری از محیط می باشد - مبارکی، محمد حسن؛ رضائیان، علی؛ مهرابی، روزا؛ کلابی، امیر محمد،. با این وجود پژوهش در زمینه عوامل فردی تأثیر گذار بر تصمیم گیری ابتکاری کارآفرینان در ایران یکی از مواردی است که علی رغم اهمیت، بهخوبی بدان پرداخته نشده است. در این راستا، پژوهش حاضر با این پیش فرض که کارآفرینان با بکارگیری عوامل فردی و هوش موفقیت به اتخاذ تصمیم گیری ابتکاری می پردازند. هدف از انجام تحقیق، شناسایی تأثیر عوامل فردی و هوش موفقیت بر تصمیم گیری ابتکاری کارآفرینان در حوزه فروش و بازاریابی در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران می باشد.

ادبیات نظری

در این پزوهش سعی می شود به بررسی تأثیر عوامل فردی و هوش موفقیت کارآفرینان بر تصمیم گیری ابتکاری کارآفرینان پرداخته شود. چارچوب مفهومی تحقیق شامل ده فرض می باشد که هدف اصلی آن تأثیر عوامل فردی بر تصمیم گیری ابتکاری کارآفرینان می باشد و هشت فرض آن در برگیرتده تأثیر عومل توانایی پردازش اطلاعات، ویزگی های روان شناختی، شرایط زندگی فردی، میزان تأثیر پذیری از شرایط محیطی، تعصبات ادراکی، توانایی شناختی ادراکی، آینده نگاری و خود سازی بر تصمیم گیری ابتکاری کارآفرینان می باشد و فرض دهم آن به شناسایی تأثیر هوش موفقیت بعنوان متغیر تعدیلگر بر بر تصمیم گیری ابتکاری کارآفرینان می پردازد. کارآفرینان از توفیق طلبی،خودباوری و انگیزه بالایی برای کسب موفقیت برخوردار هستند که آن ها را وادار می کند نسبت به اتخاذ تصمیم در مواجه با فرصت ها و تهدیدها تعلل ننمایند - کرسو و رسٌٌ ، . - 2005کارآفرینان با برخورداری از پردازش اطلاعات از کل به جزء، به طور مداوم خود را در فرایند جستجوی اطلاعات و تحلیل محیط دخیل نموده، اطلاعات محیطی را جهت اتخاذ گزینههای ابتکاری در تصمیمگیری اتخاذ میکنند - گیبکوز و وان هوسلٌٍ ، . - 2010 توانایی های شناختی ادراکی، عملکردهایی از جمله اکتساب، ذخیره، استنباط و بکارگیری اطلاعات، همچنین تفسیر و تجزیه و تحلیل آنها جهت تصمیمگیری یا حل مسأله می باشند - تورسکیٌَ و کاهنمانٌُ، . - 1981 کارآفرینان اغلب به صورت ناخودآگاه یا نیمه آگاهانه تعصباتی ابتکاری-شناختی را حین اتخاذ تصمیمات ابتکاری خود به کار می برند. به عبارت دیگر، این افراد یک مسئله دشوار را ساده سازی کرده و سپس به آن پاسخ می دهند - بوزنیتزٌِ، . - 1999 کارآفرینان، حین تصمیم گیری با کمبود اطلاعات، کمبود وقت برای تصمیم گیری و همچنین ابهام مواجه می شوند از این رو است که به اتخاذ تصمیمات ابتکاری و خارج از چارچوبهای محاسبات عقلایی روی می آورند - کرسو، . - 2010 شرایط محیطی، زندگی و دوران رشد فرد بر شکل گیری شخصیت استقلال طلبانه کارآفرین و فرد گرایی کارآفرینان تأثیرگذار میباشد و زمینه اتخاذ تصمیمات ابتکاری به صورت فردی را برای آنها فراهم میکند - چوٌّ و یوچیٌْ، 

چارچوب مفهومی، گزاره ها و شاخص های تحقیق به شرح زیر می باشد

شکل - 1 چارچوب مفهومیتحقیق

عوامل فردی

توانایی پردازش اطلاعات ویزگی های روان شناختی شرایط زندگی فردی میزان تأثیر پذیری از شرایط محیطی تعصبات ادراکی توانایی شناختی ادراکی آینده نگاری خود سازی صاحبنظر، نظرخواهی شد و پرسشنامه به تأیید آنها رسید.در طراحی پرسشنامه، پایایی و روایی تأمین خواهد شد. تحلیل و وزن و نتایج خاص به کمک نرم افزار spss و pls انجام شد.

هوش موفقیت

تصمیم گیری ابتکاری
روش شناسی تحقیق

هدف پژوهش حاضر شناسایی تأثیر عوامل فردی بر تصمیم گیری ابتکاری کارآفرینان در حوزه فروش و بازاریابی در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران است.

معرفی جامعه آماری و روش نمونه گیری

جامعه آماریشامل کلیه کارآفرینان و مدیران شرکتهای مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران می باشد که از طریق روش نمونه گیری تصادفی ساده و با ابزار پرسشنامه بررسی شد.

روش گردآوری داده ها

ابزار گرد آوری داده ها از طریق پرسشنامه و توزیع آن و آزمون اثر سازه های منتج از پرسشنامه می باشد. جهت تعیین اعتبار محتوا پرسشنامه از چند تن از اساتید

جدول -1 شاخص کفایت نمونه - KMO -
تجزیه و تحلیل دادههای گردآوری شده

تجزیه و تحلیل داده هابا توجه به فرضیات تحقیق، بر اساس برآورد فاصلهای میانگین و بررسی میزان تأثیر رابطه میان متغیرها می باشد. پرسشنامهمحقق ساخته توسط خبرگان دانشگاهی و کارآفرینان و مدیران شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران مورد بررسی قرار گرفته که پس از اطمینان از صحت و سقم اعتبار محتوا، پرسشنامه در بین جامعه آماری پژوهش توزیع شده است. تحلیل عاملی اکتشافی به معنای تلخیص شاخصها یا سوالات پرسشنامه در تعداد محدودی از عوامل جدید یا اکتشافی می باشد.بر اساس شاخص کفایت نمونه - KMO - شاخص های پژوهش به مقدار 0/753 و سطح معنا داری آزمون کمتر از میزان خطا می باشد و در نتیجه تحلیل داده ها مجاز می باشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید