بخشی از مقاله

چکیده

یادگیري بخش مرکزي زندگی هر فرد است، حتی زمانی که به آن فکر نمیکند نیز اتفاق میافتد و از آنجا که رفتار نیز در حال رخ نمیدهد، لذا راههاي گوناگون رفتار، مرتبط با محیط کالبدي است. از این رو فضاهاي آموزشی به یک فضاي آموزشی مطلوب نیازمندند تا با ایجاد رضایت از فضاي آموزشی در هنرجویان، راندمان یادگیري و خلاقیت آنها را افزایش دهند. از مهمترین عوامل موثر بر رضایت دانشآموزان از محیط آموزشی عوامل محیطی و عوامل روانشناختی محیط آموزشی هستند. در این مقاله به منظور دستیابی به عوامل محیطی تاثیرگذار بر یادگیري هنرجویان ، پژوهشکده فنی وحرفه اي به عنوان موضوع تحقیق مورد بررسی قرار گرفتند عواملی استخراج شدند و سپس پژوهشی به منظور بررسی تاثیر این عوامل بر رضایتمندي و خلاقیت هنرجویان صورت گرفت. براي اخذ اطلاعات از مطالعات کتابخانه هاي و از مقاله هاي منتشرشده درسایتهاي معتبر در باره دیدگاه نوین طراحی محیطهاي آموزشی بالاخص پژوهشکده هاي فنی حرفه اي که از اهمیت ویژ هاي درآموزش برخوردارند، استفاده شده است.آمار به دست آمده نشان میدهد عوامل محیطی نظیر نور، مبلمان، فضاي سبز،رنگ و... بر رضایت هنرجویان از محیط تاثیر گذاشته و در نتیجه میزان یادگیري و خلاقیت هنرجویان را افزایش میدهند.
واژگان کلیدي :پژوهشکده فنی و حرفه اي ، فضاي معماري ، خلاقیت
مقدمه
محیط، بستري براي شکلگیري بسیاري از ویژگیهاي رفتاري است. به بیانی دیگر بسیاري از عواطف، عادات، سلایق و حتی طرز نگرش ها و نشست و برخاست ها به گونه اي شگرف از محیط تأثیر میپذیرد. به همین خاطر است که بسیاري از صاحبنظران، محیط را دانشگاهی نامیدهاند که هر فرد با توجه به زمینه ها و استعدادهاي خویش میتواند از آن بیاموزد و در معرض تأثیرات آن قرار گیرد، دانشگاهی که هیچ گاه فرد از آن فارغ التحصیل نمیشود. در یک تقسیم بندي کلی میتوان در حال حاضر چهار محیط را در یادگیري مؤثر دانست:
-1 مدرسه: مدرسه رسمی ترین نهاد آموزشی و پرورشی در سنین کودکی و نوجوانی است. -2 خانواده: از سپیده دم تاریخ بشر تاکنون، خانواده به عنوان یک نهاد اساسی در نگهداري و تربیت فرزندان، نقش منحصر به فردي ایفا نموده.

-3 اجتماع: اجتماع نظام پیچیدهاي است که این امکان را فراهم میآورد تا افراد تحت تأثیر عوامل مختلف در آن به تعامل با یکدیگر بپردازند.

-4 رسانههاي جمعی و اینترنت: رسانههاي جمعی و اینترنت را میتوان ابزارهاي آموزشی مدرن نامید که به تنهایی میتوانند تعاملات موجود در هر یک از محیط هاي سه گانه قبلی را تحت الشعاع قرار داده و حتی تأثیرات آموزشی آنها را ناچیز نموده یا آن را خنثی نمایند محصلین و دانشآموزان پس از محیط مسکونی خود بیشترین ساعات روز را در واحدهاي آموزشی میگذرانند. با توجه به نقش اساسی آموزش در فرآیند شکلدهی به فرهنگ جامعه لازم است علاوه بر اهمیت دادن به فرآیند آموزش به ایجاد محیط مطلوب که شوق و انگیزه را نسبت به فرآیند یاددهی-یادگیري در دانشآموزان ایجاد کند توجه کافی و وافی داشت.

-2 محیط آموزش
فضاهاي آموزشی به دلیل محدودیتهاي خاص خود براي خشک و بی روح شدن مستعد است اما باید تمام تلاشها را به کار گرفت تا از وقوع این حادثه جلوگیري کرد.

اهمیت دادن به فضاهاي آموزشی و رعایت اصول و استانداردهاي مربوط به آن در طراحی این مراکز منجر به خلق محیطی متناسب با خواستههاي روانی دانشآموزان و در نتیجه جامعه میگردد.

ریشه علاقه هر دانشآموز به آموختن در مدرسه و قرار گرفتن در محیط آموزشی شکل میگیرد و در صورت ناهماهگ بودن محیط با انتظارات فرد حس دافعه و عدم علاقه به یادگیري در فراگیر شکل میگیرد.

شکل و چیدمان کلاسها، رنگ، نور وتهویه، امکانات آموزشی، دکوراسیون داخلی و همه و همه در آموزشپذیري و ایجاد علاقه ورغبت در دانشآموزان مؤثر است.]10[

در حال حاضر کمتر ساختمان آموزشی را میتوان دید که داراي تمام اسلوبها و استانداردها باشد اما امید میرود در ساخت بناهاي جدید آموزشی این استانداردها رعایت گردد.
براي درك جایگاه واقعی پژوهشگاه فنی وحرفه اي درشرایط امروز در آموزش وپرورش باید توجه نمود که

شرایط امروز جهان و ایران با سی سال پیش بسیار تغییر کرده است .جهان امروز با روندهاي کلی مانند جامعه

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید