بخشی از مقاله

چکیده:
این مقاله با هدف بررسی تأثیر مجموعه فرهنگی و تفریحی سلامت کده آبی در جذب توریسم و پر کردن اوقات فراغت با با رویکرد افزایش سرزندگی اجتماعی در بین ساکنین منطقه و توسعه شهر خلخال انجام شده است. در دنیای امروز که پا به هزاره جدید گذاشته است، صنعت گردشگری یکی از پایه های استوار سیستم جهانی است. در حالی که عصر جدیدی از توریسم آغاز شده است و سیر تکاملی خود را می پیماید، تعداد زیادی از عوامل برون زا بر آن تاثیر خواهند گذاشت. پیشرفت و توسعه فناوری و تخصصی تر شدن علوم مختلف همچون معماری در کنار مسائل مربوط به محیط زیست از جمله عواملی هستند که بر تقویت صنعت توریسم تاثیر می گذارند. از دیدگاه گردشگری معماری دو نقش اساسی لازمه در حوزه زیرساخت های صنعت گردشگری و جاذبه فرهنگی را داراست. تحقیق حاضر با هدف بررسی ارتباط بنیادی دو صنعت عظیم معماری و گردشگری و نقش آنها در جذب توریسم و افزایش سزندگی اجتماعی در شهر خلخال به روش توصیفی صورت پذیرفت. نتایج نشان می دهد که معماری و گردشگری در تکامل و موفقیت یکدیگر تاثیر گذارند.

-1 مقدمه
جوانی را سن شکوفایی عقلانی می دانند که طی آن افکار و اندیشه های گوناگون سیاسی، اجتماعی، مذهبی، فرهنگی و … مورد توجه درک و ارزشیابی جدید قرار میگیرد از همین دیدگاه باید توجه فراوانی به بحثهای تبادل افکار، اندیشهها و نظریههای جوانان داشت.کمبود امکانات فرهنگی، تفریحی برای نسل جوان به راحتی قابل احساس است. نبود مکانهایی که امورات فرهنگی جوانمان را در بر میگیرد و نیازهای مختلف آن ها را جوابگو باشد از معظلات جامعه ماست. مجموعههای فرهنگی تفریحی یکی از فضاهای مطلوب برای پرورش روح و جسم افرادست چون جوانان نقش اجتماعی مهمی در جامعه دارند وجود چنین مجموعههایی در کشور ما اهمیت خاصی دارند. مجموعه مذبور براساس این ایده طراحی گردیده است که علاوه بر منظور کردن فضاهای فرهنگی تفریحی فضاهای آموزشی ورزشی را در برگیرد.بدین معنی که جوانان ضمن استفاده از فضاهای تفریحی ورزشی با استعدادهای درونی خود آشکار شود و در جهت تقویت استعدادهای خود کوشش کنند از طرفی بتوانند فرصت های پیش آمده مسائل و مشکلات خانوادگی خود را مطرح می کنند و درصدد آن ها برآیند و در عین حال بتوانند در محیطی امن فرهنگی و اجتماعی و هنری بپردازند.

-2 اهمیت موضوع
با پیشرفت صنعت در کشورهای مختلف، همراه با بروز تحولات اساسی در ارکان اجتماعی و سیمای عمومی شهرهاهمراه بوده و مشکلات بسیاری را در زمینه های مختلف حیات اجتماعی و خصوصیات کالبدی این شهرها، به خصوص شهرهای بزرگ به وجود آورده است.تمرکز بیش از حد فعالیت های اجتماعی و اقتصادی در شهرهای بزرگ، رشد بی رویه و دگرگونی عمیق کالبدی در سیمای عمومی این کلان شهرها را به همراه دارد.از آنجایی که این دگرگونی ها با سرعتی فزاینده و شتابی بیش از حد، تمامی ارکان اجتماعی را تحت تاثیر قرار می دهد، برای هماهنگ ساختن فضاها و کالبدهای شهری با شرایط نوین به اجبار الگوهای موجود در شهر قدیم را نداشته، دقیقا موجب بروز وضعیت نا مطلوبی در خصوصیات کالبدی و فیزیکی شهرها می گردد.تمرکز بیش از حد فعالیت های اجتماعی و اقتصادی و امکانات مختلفی که عرضه می دارد، باعث به وجود آمدن جاذبه های متفاوت شهری گشته و هجوم جمعیت را به این نواحی موجب می گردد.رشد جمعیت در شهرها، نیاز به امکانات خدماتی و فضاهای متفاوت شهری را افزایش داده و ارگانیسم شهر را دستخوش تحولاتی عمیق می گرداند.یکی از عمده ترین مشکلاتی که به واسطه این آشفتگی محیط فیزیکی شهر را به مخاطره می افکند، نبد و کمبود فضاهای عمومی و مجتمع های فرهنگی می باشد. که آلودگیهای فردی، اجتماعی را افزایش داده و از طرف دیگر امکانات گذراندن اوقات فراغت را برای عموم مردم و در آخر شکوفا شدن ذوق و سلیقه هنری فردی اجتماعی را به شدت محدود می سازد.این چنین است که برخورد با موضوعی تحت عنوان مجتمع فرهنگی- ورزشی و تفریحی از اهمیتی خاص برخوردار گشته و یکی از اساسی ترین مقولات را در زمینه معماری تشکیل می دهد.لذا برخورد با آن باید به صورت سنجیده و همه جانبه انجام پذیرد.

-3 بیان مساله

شهر ارگانیسمی است زنده و پویا که سه حزه عمومی کار،تفریح و استراحت در آن به نحوی تنگاتنگ در هم می آمیزندو شکلهای کالبدی متفاوتی را در گستره شهر پدید می آورند.هر کدام از این سه حوزه علاوه بر مشخصات ویژه خود،در ارتباطی متقابل از یکدیگر تاثیر می پذیرند و هر کدام موجودیت دیگری رامشروط و محدود می سازند.هنگامی که این سه حوزه را به عنوان سه جنبه از حیات اجتماعی یک شهر و به عنوان سه قسمت مجزا که صرفا در کنار یکدیگر قرار می گیرند در نظر بگیریم،آنگاه یک مجتمع فرهنگی- تفریحی به عنوان یکی از ارکان خدماتی، نه تنها یک واحد مجزا، بلکه مجموعه ای از فعالیت های مختلف در رابطه با پیرامون خود است که در ارتباط متقابل با آن عمل می نماید.مجموعه ای از عملکردهای سه حوزه عمومی کار، تفریح و استراحت که در زمان های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد و همانند ستون فقراتی اجزای شهر را به یکدیگر پیوند می دهد.
شاید بتوان چنین دیدگاهی را اینگونه جمع بندی نمود که شهر در کلیت خود با ستون فقراتی که تار و پودش در تمامی گستره شهر و اجزای تشکیل دهنده آن از جمله مجتمع فرهنگی- تفریحی به عنوان مکانی جهت گذرانیدن اوقات فراغت، انسجام می یابد.موضوع طراحی مجتمع فرهنگی- تفریحی ، کوششی است در جهت بررسی مشخصات عمومی و خصوصیات ویژه این بنا، تا آنجا که بتوان این اطلاعات را در راستای اهداف و خواسته های امروزین و همچنین با توجه به مشخصات اراضی مورد طراحی، معیار ها و ضوابط طراحی، یک مجتمع فرهنگی به عنوان محلی برای کار، تفریح و استراحت تعیین و ارائه گردد.برای تاثیرپذیری و تاثیرگذاری بر فرهنگ، ملزوماتی مورد نیاز است، از قبیل ضرورت شناخت فرهنگ و ضرورت حفظ و اعتلا و آموزش آن.در پی شناخت این ضرورت هاو با توجه به اهداف و بررسی وسایل رسیدن به این اهداف از قبیل استفاده از اوقات فراغت مردم، انگیزه ای شد برای انتخاب موضوع طراحی مجموعه سلامت کده آبی شهر خلخال.در این طرح سعی بر آن بوده که تمام اقشار جامعه اعم از پیر و جوان، زن و مرد، کودک و بزرگسال، بتوانند از این مجموعه برای غنی سازی اوقات فراغت خود استفاده کنند و با در نظر گرفتن علایق هر یک از آنها، فضاهای طراحی شده بتواند پاسخگوی نیازهای همگانی گردد

-4 فرضیه طرح
*    با اجرای این طرح، مردم در تمامی گروه سنی - کودک،نوجوان،جوان،بزرگسال - ،می توانند از امکانات مجموعه فرهنگی ورزشی و تفریحی بهره برده و ضمن آموزش و یادگیری و ورزش ،اوقات فراغت خود را سپری کنند. در نتیجه اجرای این طرح می تواند پاسخگوی بسیاری از نیازهای فرهنگی شهروندان باشد.مردم می توانند با برنامه ریزی صحیح،ضمن انجام امور روزمره خود،از فضا و کلاس های آموزشی بهره برده،و گامی در جهت ارتقا و رشد امور فرهنگی خود و خانواده شان،بردارند و همچنین به بهترین وجه ممکن برای اوقات فراغت خود،برنامه ریزی داشته باشند.

-5 اهداف طرح
-1-5 اهداف آرمانی طرح

هدف طراحی مجموعه ای است اجتماعی،با کارکردهای فرهنگی ورزشی -تفریحی، در جهت ارتقای ابعاد روحی و اجتماعی انسان و امکان ایجاد محیطی برای تعاملات فرهنگی بیشتر بین جمعیت بهره بردار
-2-5 اهداف کلی طرح
امروزه پدیده صنعتی شدن جوامع و عوارض نشات گرفته از آن به واسطه عدم کنترل مطلوب توازن اکولوژیکی محیطی، باعث از بین رفتن فضاهای سبز طبیعی و مصنوع گشته و موجبات بروز نارسایی های بی شماری را در محیط زیست طبیعی فراهم آورده است.

- طرح مجموعه فرهنگی و ورزشی در اولین نگاه، در مقام یک فضای سبز وسیع مصنوع می تواند و باید در خدمت مرتفع ساختن بخشی از این نارسایی ها، عمل نماید -گذشته از این، ساختار شهر های کنونی ما از نظر فضاهای مخصوص گذراندن اوقات فراغت دچار کمبودهای بسیاری است که نتیجه رشد بی رویه و بی قاعده شهرها به واسطه هجوم جمعیت از نواحی اطراف می باشد از این نقطه نظر مجموعه فرهنگی با عملکردی شهری می تواند فعالیت های متفاوتی، شامل عملکردهای فرهنگی، تفریحی، ورزشی، رفاهی و ... را در خود پذیرا باشد.این عملکردها عمدتا در محیطی آرام برای گردش و تفریح، مجموعه را به عنوان یک تفرج گاه عمومی از ترتیب خاصی، در عملکردهای شهری، برخوردار خواهد ساخت

-3-5 اهداف کاربردی طرح
تعریف فضاهای مورد نیاز جهت عملکردهای فرهنگی، ورزشی -تفریحی.
طراحی یک مجموعه متناسب با نتایج حاصل از شناخت و ایجاد روحیه سرزندگی اجتماعی . طراحی و تلفیق مناسب فضاهای فرهنگی، ورزشی -تفریحی.

طراحی مجموعه ای که باعث پویایی و افزایش مراودات اجتماعی گردد.
طراحی مجموعه ای که توانایی پاسخگویی به نیازهای ساکنین در سطح را داشته باشد

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید