بخشی از مقاله

چکیده

هدف: در دوران سالمندی بیشتر افراد در معرض از دست دادن قدرت، توان و تودهیعضلانی هستند، در نتیجه این عوامل نتایج قابلتوجهی برکیفیت زندگی و سلامتی افراد مسن دارد. بنابراین روشهای زیادی برای مقابله با این مشکلات سالمندی وجود دارد که ما از تمرینات ورزشی به عنوان یکی از روشها استفاده کردیم. هدف پژوهش حاضر، بررسی اثر هشت هفته تمرین هم زمان بر سطوح پروتئین تام پلاسمایی در مردان سالمند است.

روش شناسی: در این پژوهش 16 مرد سالمند - میانگین سن 63/25±3/87 سال و ترکیب بدن 27/09±4/98 کیلوگرم بر مترمربع - به طور تصادفی، در دو گروه تمرین همزمان و گروه کنترل تقسیم شدند. تمرینات شامل هشت هفته تمرین همزمان - ترکیب مقاومتی و استقامتی - ، هفتهای سه جلسه و با در نظر گرفتن اصل اضافه بار لحاظ شد. این برنامه از تمرینات ساده به مشکل و از شدت پایین به شدت بالا، همچنین با در نظر گرفتن اصل اضافه بار و افزایش شدت تمرین و رعایت مسائل ایمنی انجام گرفت.

گروه کنترل به روال زندگی خود بدون انجام هیچگونه فعالیت منظمی ادامه دادند. اندازهگیری متغیر خونی، در دو نوبت پیشآزمون و پسآزمون و پس از 12 ساعت ناشتایی بین ساعت 7 تا 8 صبح به میزان 5 میلیلیتر از ورید آرنجی گرفته شد. یافتهها: براساس نتایج آزمون تی همبسته در گروه تمرین و همچنین کنترل نشان داد، در پس آزمون نسبت به پیش آزمون در گروه تمرین پروتئین تام افزایش داشته اما در گروه کنترل اینطور نبوده است و این تغییر میانگینها در گروه تمرین از نظر آماری معنادار بوده است . - P 0.05 - نتیجه گیری: نتایج حاصل از این پژوهش بیانگر این مسئله است که تمرین همزمان باعث بهبود سطوح پروتئین تام پلاسمایی میشود. بنابراین انجام تمرینات همزمان در درازمدت میتواند با بهبود پروتئین تام بر فاکتورهای مهم سلامت مرتبط با قدرت و توده عضلانی در افراد سالمند موثر باشد.

 

مقدمه

پیر شدن جمعیت و کهنسال شدن جامعه برای تمامی کشورها به ویژه برای کشورهای در حال توسعه به عنوان یک چالش واقعی محسوب میشود. در واقع سالمندی دورهای است که اغلب هر انسانی با گذشت زمان آنرا در دوران زندگی خود تجربه میکند و اغلب همراه با بیماریهای جسمی، مشکلات روحی و شرایط محیطی که در این روند تأثیرگذار هستند، روبرو خواهند شد و بنابراین این افراد از سن 60 سالگی رو به سالمندی میآورند - ترنسپوسکی و صفدر1، . - 2008 فرآیند آن به این صورت است که باعث کاهش تدریجی عملکرد دستگاه های بدن میشود. با روند سالمندی یک فرد بالغ سالم به فردی ضعیف با کاهش در قابلیت های فیزیولوژیکی و افزایش خطر ابتلأ به بسیاری از بیماریها و حتی مرگ افراد منجرمیشود

 اما در حال حاضر تعداد افراد مسن در دنیا 580 میلیون نفر میباشد که با توجه به ارتقاء کیفیت خدمات درمانی- بهداشتی انتظار می رود تا سال 2050 جمعیت سالمندان تا 3 برابر افزایش می یابد. محدودیتهای حرکتی در سالمندان منجر به از دستدادن قدرت، توان و تودهیعضلانی میشود و نتایج قابلتوجهی را بر کیفیت زندگی و سلامتی افراد مسن دارد. شواهد روزافزونی در خانه سالمندان نشان میدهد که توده عضلانی کم با ضعف همراه است و ضعف استکه شدیداً باعث ناتوانی در عملکرد می شود. توده عضلانی بعد از سن 50 سالگی، سالانه 1-2 درصد کاهش مییابد و همچنین در این سن 50 - سالگی - قدرت عضلانی هر 10 سال یکبار 12-15 درصد کاهش مییابد

 قدرت عضلانی، یک جزء حیاتی در حفظ فعالیت بدنی در سالمندان است. در نتیجه، پژوهشهای متعددی در مورد عواملی که منجر به از دست دادن قدرت در افراد مسن میشود، بررسی شده است. سارکوپنیا3، به تحلیل رفتن توده عضلانی گفته میشود که با افزایش سن منجر به کاهش توده عضلانی و قدرت میشود 

پروتئینهای خون، به نام پروتئینهای پلاسما5، پروتئین موجود در پلاسمای خون هستند. آنها به بسیاری از شکلهای مختلف، از جمله: حمل و نقل چربیها، هورمونها، ویتامینها و مواد معدنی در سیستم گردش خون و تنظیم فعالیت سیستم ایمنی تقسیم می شوند. دیگر پروتئینهای خون مانند آنزیمها، اجزای مکمل، مهار کنندههای پروتئاز و پیشسازهای کینین عمل میکنند.

منظور از پروتئین تام، مجموعه آلبومین و گلوبولینهای موجود در خون و دیگر پروتئینهای موجود در پلاسما میباشد. پروتئینهای پلاسما در فیزیولوژی و فارماکولوژی نقش مهمی دارند. همچنین پروتئین تام به عنوان یک شاخص بیوشیمیایی برای اندازه گیری مقدار کل پروتئین در پلاسما به حساب میآید و میزان آن در دوران سالمندی کاهش مییابد 

آلبومین - بالای 60 درصد - فراوانترین پروتئین پلاسما است و فقط توسط کبد تولید می شود و میزان آن در دوران سالمندی کاهش مییابد. از دست دادن توده عضلانی در افراد سالخورده با کاهش سطح پایین آلبومین همراه است. هیپوآلبومین - وضعیت التهابی و به ویژه غلظتهای بالایی از IL-6 و TNF آلفا - عامل پیشآگهی مرگ و میر در افراد مسنی که در جامعه زندگی میکنند، است.سطح پایین آلبومین به وخیمتر شدن پاتولوژی حاد کمک میکند

بنابراین پژوهشگران به این نتیجه رسیدهاند که با کاهش میزان آلبومین فرد دچار سارکوپنیا میشود. کاهش توده عضلانی اسکلتی، در افرادی که غلظت آلبومین آنها کم است 30 درصد بیشتر است، در نتیجه غلظت آلبومین پایین در افراد مسن ممکن است عامل خطر سارکوپنیا - کاهش قدرت و توده عضلانی - باشد. در کل این نتایج نشان میدهند که آلبومین سرم پایین، حتی در محدوده طبیعی، به طور مستقل با قدرت عضلانی ضعیف و کاهش آینده توده و قدرت عضلانی در زنان و مردان مسنتر همراه است - رانیاشر و همکاران2015 8؛ شالک و همکاران. - 2005 9

امروزه مصرف مکملهای تغذیه ای به صورت تصاعدی دردهه گذشته افزایش یافته است. مکمل یاری الBآرژنین با تأثیرات زیادی که دارد به عنوان یک کمک ارگوژنیک منطقی و مناسب برای سالمندان پیشنهاد میشود. زیرا این مکمل درچرخهی اوره، سنتز پروتئین و سنتزکراتین نقش کلیدی ایفا می کند - جی. وو و همکاران10، . - 2009 آرژنین توسط بدن تولید می-شود و جزء اسیدآمینههای غیرضروری به شمار میآید. اما بدن قادر به بیوسنتز مقدار کافی از آن نیست، بنابراین باید از طریق رژیم غذایی دریافت کرد. همچنین حبوبات، آجیل و دانها معمولاً منابع غنی از آرژنین هستند.

ال_آرژنین پیشسازی برای تشکیل نیتریک اکسید 1 - NO - کراتینوال_گلوتامیناست و مکمل یاری ال_آرژنین باعث افزایش نیتریک اکسید میشود. نیتریک اکسید - NO - ، اثرگشادکنندگی برعروق دارد، بنابراین موجب افزایش جریان خون به عضلات درحین فعالیت میشود - بسکو و همکاران2، . - 2012 افزایش نیتریک اکسید - NO - ، موجب افزایش پروتئین سازی و افزایش قدرت میشود - استاملر و مایسنر. - 2001 3 هدف آن افزایش قدرت واستقامت عضلانی میباشد و مزایای بالقوه ای را برای مصرفکنندگان دارد. مشخص شده است که NO با آلبومین پلاسما وارد واکنش شیمیایی میشود که برای اندوتلیال بسیار ضروری است. نقش بالقوه آلبومین سرم در متابولیسم NO و در پی آن سنتز پروتئین مشهود است - کینی و همکاران. - 1993 4 این امر میتواند موجب افزایش توده عضلانی وقدرت در افراد سالمند بشود.

با افزایش سن و رسیدن به دوران سالمندی سطح کیفیت زندگی این افراد افت میکند که پژوهشها نشان دادهاند که با مصرف روزانه 6 گرم الBآرژنین میتوان سطح کیفیت زندگی را ارتقاء دهیم. این مکمل می تواند برای افرادی که تمرینات مقاومتی انجام میدهند مؤثر واقع شود، علاوه بر این، افزایش جریان خون از لحاظ تئوری میتوانددر بهبود عملکرد ورزشی با افزایش تحویل مواد مغذی و یا حذف مواد زائدازخون در طول ورزش سهیم باشد - ویلکاک، کرونین و هینگ5، . - 2006 مشخص شده که با افزایش سن تغییر در ترکیب بدن، هورمونها، همچنین تغییر در استقامت و قدرت منجر به افت عملکرد در سالمندان میشود. بنابراین ما از مکمل الBآرزنین به عنوان یک روش مبارزه با مشکلاتی که در اثر افزایش سن به وجود میآید، استفاده کردیم.

بنابراین با دلالت بر مبنای این مطالب رابطهای تنگاتنگی بین سالمندی،کاهش توده عضلانی، مکمل ال_آرژنین و سطوح پروتئین تام پلاسمایی بایدوجود داشته باشد. در نتیجه هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثر هشت هفته مکمل دهی الBآرژنین بر سطوح پروتئین تام پلاسمایی مردان سالمند طرحریزی شد. تا بتوانیم با ثابت شدن فوائد مکمل الBآرژنین، یک پیشنهاد خوب برای ارتقاء و پیشرفت سلامت افراد سالمند ارائه دهیم.

روششناسی

جامعه آماری این پژوهش را مردان سالمند شهر اصفهان تشکیل میدهند. 16 مرد سالمند با میانگین سن 64/18±4/24، ترکیب بدن 27/09±4/98 به صورت داوطلب انتخاب شدند. آزمودنیها به طور تصادفی، در دو گروه مکمل 8 - - S - نفر - و گروه دارونما 8 - - C - نفر - تقسیم شدند. مکمل الBآرژنین - از شرکت دارویی کارن PNC و تحت نظر وزارت درمان و بهداشت - و تائید شده از وزارت درمان و بهداشت در کپسولهای 1000 میلیگرمی به صورت روزانه مورد استفاده قرار داده شد.

نکته قابل توجه این است که افراد باید مکمل الBآرژنین را بعد از صبحانه و با معده پر مصرف کنند و میزان مصرف آن بر روی بروشور خود شرکت PNC اعلام شده است. در بسیاری از پژوهشها نشان داده شده زمانیکه این مکمل با دوز بالا مصرف شود، منجر به ایجاد عوارض جانبی میشود. بنابراین ما در این پژوهش از دوز پایین این مکمل استفاده کردیم، که در صورت گرفتن نتیجه یک نقطه قوت بهحساب میآید. بنابراین گروه مکمل به مدت هشت هفته روزانه 1000 میلیگرم الBآرژنین مصرف میکردند و گروه کنترل نیز بدون مصرف مکملی، به زندگی عادی خود پرداختند. تمام آزمودنیها در هر 2 گروه از لحاظ نوع برنامه غذایی از یک مدل پیروی کردند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید