بخشی از مقاله

چکیده

افزایش سن و سالمندي با تغییر ترکیب بدن رخ می دهد که در پی آن جرم استخوان و عضله کاهش و مقدار چربی بدن افزایش می یابد. پپتید گرلین و ابستاتین دو عامل شناخته شده محیطی اند که به نظر می رسد در تنظیم دریافت غذا و وزن بدن نقش مهمی ایفا می کنند. این پپتیدها با مرکز اشتها در هیپوتالاموس و ساقه مغز برایرساندناطلاعات در مورد تغذیه تعامل دارند. هورمون هاي تنظیم کننده مصرف مواد غذایی در سطح هسته کمانی وجود دارند. هورمون تولید شده در سلول هاي چربی نسبت به توده چربی، نقشی حیاتی در حفظهموستاز انرژي ایفا می کند.

هدف از انجام این پژوهش این است که آیا دوازده هفته تمرین هوازي سطوح گرلین و ابستاین مردان سالمند تاثیر دارد ؟ پس از فراخوان پژوهشی از بین جمعیت 100نفري داوطلب شرکت نهایتا 26 نفر مرد سالمند 60تا 65 ساله انتخاب ودر دوگروه و هوازي و کنترل قرار دادیم براي تجزیه و تحلیل آماري از نرم افزار SPSSاستفاده شد. براي تجزیه و تحلیل از آزمون t-studentاستفاده شدکه. میانگین گرلین در گروه تجربی در پیش آزمون23 .51_+09 . 2و در پس آزمون 25 .59_+079 .2 پیکو گرم درمیلی لیترو میانگین ابستاتین در گروه تجربی در پیش آزمون 98 . 1_+86 . 1و درپس آزمون 25 .2_+0/283پیکوگرم در دسی لیتر است. نتایج پژوهش حاضر حاکی از تاثیرات مثبت تمرینات هوازي بر کاهش ابستاتین و افزایش مقدار گرلین است.

کلمات کلیدي:گرلین، ابستاتین،تمرینات هوازي، سالمند، ترکیب بدن

مقدمه

افزایش سن پدیده اي است که با تغییرات متعددي در بدن همراه می باشد. یکی از مهم ترین پیامدهاي افزایش سن، کاهش اشتها و مصرف غذا است که به دنبال خود کاهش وزن را به دنبال دارد. افزایش سن و سالمندي با تغییر ترکیب بدن رخ می دهد که در پی آن جرم استخوان و عضله کاهش و مقدار چربی بدن افزایش می یابد. گرلین و ابستاتیندو پپتید مترشحه از معده هستند کهابستاتین از ترجمه ژن پیش ساز گرلین به نام پري پروگرلین تولید می شوند - گالیو. - 2006 در دهه هایاخیر کشف گرلین یک پپتید شکمی که در 1999 به وسیله کوجیما و همکارانش کشف شد، منجر به شناسایی یک سیستم پیچیده و مقدمه اي براي دیدگا ه هاي جدید در تحقیقات متابولیکی و نرواندوکرینی شد - بروم و همکاران ، . - 2007

مهم ترین فاکتورهاي شناخت هشده محیطی کهاحتمالاً در تنظیم دریافت غذا و وزن بدن نقش مهمی بازي می کنند، پپتیدهاي گرلین و ابستاتین هستند - بروم و همکاران، . - 2007 گرلین به دو شکل آسی لدار و بدون آسیل در باف تهاي مختلف از جمله پانکراس، هیپوفیز، کلیه، جنین وهیپوتالاموس بیان می شود - بروم و همکاران، . - 2007 گرلین ابتدا به عنوان لیگاندي براي گیرنده ترشح دهنده هورمون رشد شناخته شد مطالعات بعدي نشان دادند که گرلین، اشتها و وزن را کنترل می کند. مقدار گرلین در زمان گرسنگی افزایش و در زمان سیري کاهش می یابد. علاوه بر اثرات اشتها آوري، گرلین می تواند درتنظیم وزن بدن در طولانی مدت نیز نقش داشته باشد.دیده شده تزریق طولانی مدت گرلین، باعث افزایش وزن از طریق افزایش غذاي دریافتی می شود - کوجیما. - 1999

مطالعات انجام شده روي نمونه هاي انسانی نشان داده که مقدار گرلین پلاسما در ابتداي جوانی تا اواسط بزرگسالی افزایش می یابد و پس از آن با افزایش سن کاهش می یابد - راجیمرز، . - 2002 کاهشگرلین در افراد مسن، با بی اشتهایی ناشی از افزایش سن همراه است - مورلی، - 1992که منجر به کاهش وزن و تغییر ترکیب بدن در جهت کاهش جرم بدون چربی و افزایش جرم چربی بدن می شود - کندي، . - 2004 یافته هاي محققان نشان داد که مقدار گرلین ابستاتین به تغییرات ترکیب بدن حساس است. در تحقیقی روي افراد 69 ساله مشاهده شد که تغییرات جرم عضله رابطه معکوسی با تغییرات گرلین دارد - برتولی، . - . - 2006 با توجه به این که مدت زیادي از کشف ابستاتین نمی گذرددر بررسی هاي هورمونی و متابولیکی هنوز پرسش هاي زیادي درباره تغییرات گرلین و ابستاتین در اثر انجام تمرینات ورزشی به عنوان یکی از عوامل موثر بر تعادل انرژي وجود دارد.

برخی تحقیقات نشان دادند در ورزش هایی که همراه با کاهش وزن و کاهش شاخص توده بدناست، مقدار پلاسمایی گرلین تغییر می کند. قنبرینیاکی و همکاران - - 1388 تأثیر شش هفته دویدن را بر میزان ابستاتین تام روده و فوندوس بررسی کردند. برنامه تمرین شامل 5 جلسه در هفته و هر جلسه تمرین شامل 60 دقیقه دویدن روي نوارگردان با سرعت 25 متر در دقیقه بود. نتایج پژوهش اخیر، نشان دهنده کاهش معنی دار سط وح ابستاتین فوندوس و روده کوچک در موش هاي تمرین کرده و عدم تغییر معنی دار در ابستاتین تام پلاسما بود. این کاهش ابستاتین، با افزایش معنی دار گلیکوژن کبدي و هورمون رشد پلاسمایی و هم چنین عدم فوندوس و روده کوچک همراه است با توجه به کمبود پژوهش در این ز مینه در این پژوهش بدنبال این هستیمکه آیا دوازدههفته تمرین هوازي برسطح گرلین و ابستاتین مردانسالمند تاثیر دارد.

روش شناسی

جامعه آماري پژوهش حاضر رامردان سالمند غیر فعال - کم تحرك - بین سنین65تا 75 سالتشکیل دادند که به صورت داوطلبانه در این پژوهش شرکتکردندپس از اعلام فراخوان براي شرکت در پژوهش در سالن هایمعتبرزاهدان ، 24 نفر از افراد داوطلب که واجد شرایط شرکت در پژوهشبودندانتخاب،از لحاظ سنی، سلامتی و شرایط جسمانی جهت انجام تمرینات ورزشیمطلوب بودند و پرسشنامه شرکت در پژوهش وپرسشنامه سلامتی را دریافت کردند و همچنین توسط یک پزشک معاینهشدند وبه صورت تصادفی به دوگروه تمرین هوازي و گروه کنترلتقسیم می شوند و بعد ازراهنمایی و اطلاعات کامل در مورد پروتکل تمرینی و نحوه پژوهش، فعالیت بدنی آغاز شد. در این پژوهش به منظور تجزیه و تحلیل داده ها،از روش هاي آماري توصیفی و استنباطی استفاده شده است. در آمار توصیفیاز جداول فراوانی و میانگین و انحراف معیارها و در آمار استنباطیSPSS براي بررسی-tنرمالstudentبودن داده ها ازآزمون کلموگروف اسمیرنفو به منظور تجزیه و تحلیل داده ها ازنرم افزار و آزمون استفاده شد.

 بحث و نتیجه گیري:

نتایج این پژوهش نشان داد کهدوازدههفته تمرین هوازي بر سطوح سرمی گرلین پلاسما آزمودنی ها تاثیر داردو باعث افزایش گرلین شد. که در این پژوهش افزایش یافت کهبا نتایج پژوهش هاي رشید لمیر - - 1390، فتحی و همکاران - - 1391، کامیا بنیا - - 1392، زکوي - 1394 - ،ارادي - 2011 - ، کریستین - - 2015 فسیکا - - 2016همسواست. اما بانتایجپژوهش هاي زیر ناهمسواست. ایراندوست و همکاران - 1389 - بیان نمودند هشت هفته تمرین هوازي بر گرلین و لپتینزنان چاق میزان لپتین کاهش یافت. میرزایی و همکاران - - 1389 دریافتند که 8 هفته تمرین هوازي در زنان چاق منجر به افزایش سطح گرلین بدون آسیل شده، در حالی که هیچ گونه تغییر معناداري در سطوح گرلین آسیلدار دیده نشد. ثاقب جو و همکاران - - 1390 با انجام پژوهشی رو زنان و مردانسالمند چاق دریافتند، سطح گرلین و ابستاتین آزمودنیهاي چاق پایینتراز افراد با وزن طبیعی بودند.

رستگارمقدم - 1390 -  ﺗﺎﺛﯿﺮ ﯾﮏ دوره ﺗﻤﺮﯾﻦ ﻣﻘﺎوﻣﺘﯽ ﺑﺮ ﺳﻄﻮح ﮔﺮﻟﯿﻦ ﻓﻌﺎل و اﺳﺘﺮوژن ﭘﻼﺳﻤﺎ در زﻧﺎن ﺳﺎﻟﻤﻨﺪ داراي اضافه وزن رابررسی که گرلین فعال به عنوان هورمون تنظیم کننده ي همئوستاز انرژي و اشتها بوده که همگام با افزایش سن کاهش یافته و عملکرد آن نیز تغییر می کند و از طرفی هورمون استروژن نیز در اثر فرایند افزایش سن کاهش می یابد. با توجه به اینکه تاثیر تمرین مقاومتی بر سطوح گرلین فعال و استروژن پلاسما زنان سالمند مورد بررسی قرار نگرفته است، بر آن شدیم تا تاثیر8 هفته برنامه تمرین مقاومتی را بر سطوح پلاسمایی گرلین فعال و استروژن در زنان سالمند داراي اضافه وزن مورد مطالعه

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید