بخشی از مقاله

چکیده

با افزایش سن قدرت عضلانی کاهش مییابد. بنابراین راهکارهایی که موجب افزایش قدرت شود، مهم و ارزشمند تلقی می شوند. کمکهای ارگوژنیک یکی از راهکارهایی است که موجب ارتقاء عملکرد میشود. درنتیجه هدف از این پژوهش بررسی هشت هفته مکملدهی ال -آرژنین بر 1RM مردان سالمند طرحریزی شد. به این منظور 16 مرد سالمند بهصورت نمونهی در دسترس با میانگین سنی 64/18 ± 4/24 سال، به صورت تصادفی در 2 گروه 8 نفری - گروه مکمل و گروه کنترل - تقسیم شدند.

گروه مکمل روزانه 1000 میلیگرم الBآرژنین را به مدت هشت هفته مصرف کردند. گروه کنترل نیز بدون مصرف مکمل، به زندگی عادی قبلی خود ادامه دادند. اندازهگیری حداکثر قدرت با استفاده از فرمول برزیسکی و در حرکت پرس سینه هالتر، در دو نوبت پیشآزمون و پسآزمون، در شرایط یکسان از هر دو گروه گرفته شد. مشخص شد که میزان 1RM در گروه مکمل در پسآزمون نسبت به پیشآزمون افزایش معنیداری داشته است . - P=0/007 - اما در گروه کنترل تغییرات معنیداری نشد - P=0/450 - .یافتههای این پژوهش مصرف مکمل الBآرژنین را موجب افزایش قدرت سالمندان میداند.

مقدمه
با توجه به افزایش امید به زندگی، سطح بهداشت و درمان، پیشرفت علم و تکنولوژی و همچنین کاهش مرگومیر، تعداد سالمندان در جهان در حال افزایش است. پیشبینی میشود تا سال 2050 جمعیت سالمندان به حدود 2 میلیارد نفر برسد که حدود 20 درصد جمعیت کل دنیا را شامل میشود . - Borowy, 2011 - ایران نیز بهعنوان یک کشور در حال توسعه بهواسطهی بمب جمعیتی مربوط به دهه 1360 با جمعیت بیش از حد انتظار سالمندان در آینده روبرو خواهد بود و جمعیت سالمندان ایران به 22 درصد در سال 1425 خواهد رسید.

این بحران جمعیتی پدیده سونامی سالمندان ایران را ایجاد خواهد کرد - Taghdici, Dehdari, & . - Doshmangir, 2013 در واقع افزایش تعداد سالمندان، تحقیق و پژوهش را در این زمینه بیشازپیش دارای اهمیت جلوه میدهد. با افزایش سن مشکلات متعدد فیزیولوژیکی ایجاد میشود که بهطور قابل ملاحظهای کیفیت زندگی سالمندان را تحت تأثیر قرار میدهد . - Knurowski et al., 2004 - بنابراین راهکارهایی که موجب ارتقاء کیفیت زندگی سالمندان میشود، مهم و ارزشمند خواهد بود.

از طرفی به تازگی نقش مکملهای ورزشی بیشتر از قبل دارای اهمیت شده است. کمکهای ارگوژنیک با فراهم آوردن بستری مناسب، موجب افزایش عملکرد ورزشکاران، بیماران و حتی افراد معمولی میشوند. مکمل ال-آرژنین یکی از این کمک دهندههای ارگوژنیک میباشد. با توجه به شکل شماره یک، آرژنین یک اسیدآمینه نیمهضروری است که در چند مسیر سوختوسازی در بدن قرار میگیرد

شکل شماره یک: مسیرهای متابولیسم ال-آرژنین

آرژنین یک بستر برای سنتز پروتئین ایفا میکند و از طریق مسیرهای متابولیکی گستردهای باعث تولید و کنترل پلیآمین، پرولین، گلوتامات، کراتین، اوره، آگماتین، نیتریکاکسید، کراتین فسفات، اورنیتین و سیترولین میشود . - Morris, 2006 - همچنین اثرات مثبت آرژنین بهعنوان آنتیاکسیدان برای کاهش آسیب اکسایشی ثابت شده است . - از طرفی با افزایش سن تغییر در رونویسی پروتئینها و کاهش پروتئینسازی و تخریب بافتهای عضلانی و گرایش به سمت آتروفی عضلانی از طریق آسیبهای اکسایشی مورد تائید است

باید دانست، با افزایش سن تغییرات فیزیولوژیکی زیادی رخ میدهد که افت عملکرد جسمانی و ضعف و ناتوانی و در نهایت زوال و مرگ را درپی خواهد داشت. این تغییرات از سن 60 سالگی اتفاق میافتد . -   - یکی از این تغییرات کاهش قدرت در سالمندان است . -  علت کاهش قدرت در سالمندان را میتوان تغییرات ترکیب بدن از طریق افزایش چربی و کاهش توده عضلانی - در اثر کاهش ترشح هورمون رشد هم دانست . کاهش هورمون رشد و افزایش چربی بدن و کاهش تودهی عضﻻنی باهم در ارتباط هستند -   از طرفی نشان داده شده است که مکملیاری ال-آرژنین میتواند موجب افزایش ترشح هورمون رشد شود - . این تغییرات به صورت تغییرات درونی و آزمایشگاهی اثبات شده است.

در واقع باید دانست که آیا این تغییرات به صورت عملکردی و میدانی نیز قابل رؤیت است؟ تأثیر مصرف ال-آرژنین بر قدرت مردان سالمند هرگز مورد توجه قرار نگرفته است. انتظار میرود با مصرف بلند مدت ال-آرژنین، ترشح هورمون رشد تقویت شود و با کاهش استرساکسایشی موجب افزایش رونویسی پروتئین شود و همچنین از طریق تأثیر مثبت روی توده ی عضلانی و میزان چربی بدن قدرت سالمندان افزایش یابد. بنابراین پژوهش حاضر قصد دارد تأثیر هشت هفته مکملدهی ال-آرژنین بر قدرت مردان سالمند را مورد بررسی دهد.

روششناسی
پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی و به روش پیشآزمون، پسآزمون طراحی شد. به این منظور 16 مرد سالمند در دو گروه مکمل و کنترل - هر گروه 8 نفر - به صورت تصادفی و بهعنوان نمونهی در دسترس انتخاب و تقسیم شدند. آزمودنیها 6 ماه قبل از حضور در پژوهش، از مکملهای ورزشی استفاده نکرده و همچنین عاری از دخانیات و الکل بودند. شرایط سنی حضور در پژوهش 60 تا 75 سال تعیین شد. آزمودنیها با فرم فراخوان در بهار 1396 در سطح شهر بهارستان اصفهان جمعآوری شدند.

تمام مراحل برای آزمودنیها تشریح و از هر کدام آنها فرم رضایتنامه کتبی گرفته شد. گروه مکمل روزانه 1000 میلیگرم ال -آرژنین شرکت PNC کارن را به مدت هشت هفته مصرف کردند. گروه کنترل نیز بدون مصرف مکمل، به زندگی عادی قبلی خود ادامه دادند. قبل و بعد از انجام پژوهش از تمام آزمودنیها تست حداکثر قدرت 1RM گرفته شد. این تست شامل حرکت پرس سینه هالتر بود. از روش برزیسکی برای مشخص کردن حداکثر قدرت - 1RM - استفاده شد.

نتایج با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. ابتدا آزمون K-S برای تعیین نرمال بودن توزیع دادهها و سپس از آزمون تی وابسته برای مشخص کردن تفاوت در پسآزمون نسبت به پیشآزمون در هر گروه به صورت مجزا استفاده شد. جهت مشخص کردن تفاوت بین گروهی نیز از آزمون تی مستقل بهره گرفته شد.

یافته ها
در جدول شماره یک شاخصهای آماری - میانگین و انحراف معیار - مربوط به ویژگیهای فردی و جسمانی آزمودنیها در هر دو گروه آورده شده است.

جدول شماره یک: میانگین و انحراف معیار ویژگیهای فردی آزمودنیها
 آزمون K-S نرمال بودن توزیع دادهها را تائید کرد. بنابراین میتوان از آزمونهای پارامتریک استفاده کرد. سپس آزمون تی مستقل نشان داد که در متغیرهای اندازهگیری شده در پیشآزمون، بین گروهها هیچ تفاوت معنیداری وجود ندارد . - p 0/05 - عدم تفاوت معنیدار در پیشآزمون بین گروهها، همسان بودن آنها را تائید کرد. در جدول شماره دو نتایج آزمون تی وابسته جهت مشخص کردن تفاوت در پسآزمون نسبت به پیشآزمون گزارش شده است. در 3تمام آزمونها سطح معنیداری 0/05 در نظر گرفته شد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید