بخشی از مقاله

چکیده

این آزمایش به منظور تعیین ارزش غذایی و مطالعه اثرات سطوح افزایشی تفاله گوجه فرنگی با و بدون آنزیم بر عملکرد جوجههای گوشتی در سنین مختلف انجام شد. آزمایش به صورت طرح فاکتوریل و کاملاً تصادفی با هشت تیمار و چهار تکرار اجراء شد.
تیمارهای مختلف شامل o، 3، 6و9 درصد پودر ضایعات گوجه فرنگی با و بدون آنزیم در سن 21 - 7 روزگی - و رشد 42 - 21 روزگی - شامل o، 6، 9، 12 درصد و دوره پایانی 49 - 42 روزگی - به ترتیب o، 9، 12 و 15 درصد بود. در این آزمایش از 384 قطعه جوجه گوشتی یک روزه سویه تجاری را س استفاده شد که در آغاز آزمایش 7 - روزگی - به صورت گروهی پرورش یافتند.

در سن 7 روزگی جوجهها به 32 گروه 12 قطعهای تقسیم و هر چهار گروه به طور تصادفی به یکی از جیرههای آزمایشی اختصاص داده شدند. جیرههای آزمایشی براساس توصیه - 1994 - NRC به صورت هم انرژی و هم پروتئین تنظیم گردید. وزن جوجهها به صورت هفتگی و فاکتورهای مصرف خوراک و ضریب تبدیل غذائی در دورههای مختلف پرورش و کل دوره اندازهگیری و محاسبه شد. تجزیه فیزیکی لاشه و رطوبت بستر در پایان دوره 49 - روزگی - اندازهگیری شد. در پایان 49 روزگی از هر تکرار 2 قطعه مرغ و 2 قطعه خروس جهت اندازه گیری قابلیت هضم پروتئین جیره - با مارکر و مشابه روش فنتون و فنتون ، - 1979 کشتار شد. طبق نتایج اضافه وزن روزانه در تیمارهای بدون آنزیم با افزایش درصد پودر ضایعات گوجه فرنگی اختلاف معنی داری را نشان داد. ولی تیمارهای حاوی آنزیم اختلاف معنی داری - در سطح 0/05درصد - را نشان نداد. در مورد مصرف خوراک اختلاف معنی دار نشد. ضریب تبدیل خوراک کل دوره با افزایش درصد پودر ضایعات گوجه فرنگی اختلاف معنی داری را نشان داد.

رطوبت بستر و قابلیت هضم ایلئومی و اثر تیمار بر درصد لاشه معنی دار نشد. نتایج نشان داد پودر ضایعات گوجه فرنگی را در سطح 3، 6، 9 درصد جیره به ترتیب در دوره آغازین، رشد و پایانی بدون داشتن تأثیر سوء بر عملکرد و بازده لاشه جوجههای گوشتی به همراه آنزیم میتوان استفاده نمود.

کلمات کلیدی: گوجه فرنگی ، آنزیم ، جوجه گوشتی ، عملکرد
مقدمه

پودر تفاله گوجه فرنگی را میتوان به عنوان غذایی با پروتئین بالا برای طیور مورد استفاده قرار داد. تجزیه شیمیایی تفاله گوجه فرنگی نشان میدهد که این محصول حاوی 25 20 درصد پروتئین خام با 13 درصد لیزین بیشتر نسبت به پروتئین سویا میباشد.

همچنین منبع خوبی از ویتامین A بوده بعلاوه گزانتوفیل موجود در این محصول بالا است. به کار بردن تفاله گوجه فرنگی در جیرههای غذایی به علت وجود خواص آنتی اکسیداسیون باعث جلوگیری از ایجاد مشکلات گوارشی میگردد. پودر گوجهفرنگی حاوی پوست و تخمهای گوجه فرنگی و به اضافه مقداری فیبر و تفاله به هم چسبیده میباشد. تفاله گوجه فرنگی را میتوان تا سطح15 درصد در جیره مورد استفاده قرار داد بدون آنکه بر عملکرد و بازده لاشه جوجههای گوشتی تاثیر سوئی داشته باشد . - 3 -
محققین تاکید کردهاند که با استفاده از آنزیمهای افزودنی میتوان اثرات ضد تغذیهای پلی ساکاریدهای غیر نشاستهای را کاهش داد و باعث افزایش رشد و عملکرد حیوان شد . - 2 -
 
مواد و روشها

در این آزمایش از 384 قطعه جوجه گوشتی یک روزه سویه راس به صورت مخلوط دو جنس از سن هفت روزگی استفاده شد.

این تحقیق به صورت یک طرح فاکتوریل و کاملاً تصادفی با هشت تیمار در چهار تکرار انجام شد. تیمارها شامل جیرههایی با o، 3، 6، 9 درصد پودر گوجه - به ترتیب گروههای A - - و B و C و - D و با آنزیم - aوb و c و - - d در2 1 7 روزگی بود که در دوره رشد - به استثنای گروه شاهد - مقدار پودر گوجه برای گروههای - d, D - , - c, C - , - b, B - به ترتیب 6، 9 و 12 درصد، و دوره پایانی نیز به ترتیب به 9، 12 و 15 درصد افزایش یافت - جدول . - 1 جیرههای آزمایشی براساس توصیه NRC به صورت هم انرژی و هم پروتئین تنظیم گردید. - جدول - 2 توزین جوجهها برای هر تکرار به صورت هفتگی انجام شد، و فاکتورهای افزایش وزن، مصرف خوراک و ضریب تبدیل خوراک برای هر یک از مراحل پرورش و کل دوره پرورش اندازهگیری و محاسبه شد.

همچنین بازده لاشه و نیز درصد چربی محوطه بطنی، جگر، روده، قلب و سنگدان نسبت به وزن زنده در پایان دوره پرورش 49 -

روزگی - اندازه گرفته شد. همچنین قابلیت هضم پروتئین از ایلئوم، درصد رطوبت بستر در پایان دوره 49 - روزگی - اندازهگیری شد.در این آزمایش از 0/05 درصد مولتی آنزیم استفاده شد که حاوی آلفا آمیلاز، بتاگلوکاناز ،لیپاز ،پروتئاز و کمپلکسسلولاز بود. دادههایمربوط به صفات اندازهگیری شده به وسیله نرمافزار آماری SAS و با استفاده از مدلآماری مربوط به طرح فاکتوریل و به صورتتصادفی تجزیه و تحلیل شد و میانگینها با استفاده از آزمونچند دامنهای دانکن مقایسه گردید.

نتایج و بحث

در مقایسه میانگین اضافه وزن روزانه - درتیمارهای بدون آنزیم - در سن 7-21 روزگی اختلاف معنی داری مشاهده نشد . ولی در دیگر دوره ها با افزایش پودر ضایعات گوجه فرنگی شاهد کاهش معنی دار وزن جوجه ها در تیمارهای C ,D هستیم - - P <0/05 که احتمالا با فیبربالاتر جیره و کاهش دسترسی به انرژی جیره توجیه پذیر است .در تیمارهای حاوی آنزیم تنها اختلاف معنی دار در سن 42-49 روزگی وجود دارد که مشابه تیمارهای فاقد آنزیم شاهد کاهش معنی دار وزن در تیمارهای c,d هستیم ولی در دورههای دیگر اختلاف معنی دار نشد و آنزیم سبب افزایش وزن گردید - جدول. - 3در مورد مصرف خوراک در تیمارهای بدون آنزیم با افزایش پودر ضایعات گوجه فرنگی در سن 21-42 روزگی شاهد اختلاف معنی داری بین تیمار C,D با شاهد هستیم ولی در سایر تیمارها اختلاف معنی داری مشاهده نشد افزایش مصرف خوراک را میتوان با توجه به فیبر بالای جیره و تلاش جوجه برای دستیابی به انرژی مورد نیاز با مصرف غذای بیشتر توجیه کرد . در تیمارهای حاوی آنزیم اگرچه اختلاف معنی داری مشاهده نشد ولی سبب کاهش مصرف خوراک در اثر استفاده از آنزیم هستیم که به علت تاثیر آنزیم بر پلی ساکاریدهای غیر نشاسته ای و افزایش قابلیت هضم و جذب می باشد - جدول - 3 .در مورد ضریب تبدیل خوراک در سن 7-21 روزگی اختلاف معنیدار نشد

- P>0/05 - ولی در دیگر دوره ها با افزایش پودر ضایعات گوجه فرنگی در تیمارهای C,D شاهد افزایش ضریب تبدیل و معنی دار شدن آن هستیم - P<0/05 - که احتمالا با فیبر بالاتر جیره و محدود شدن انرژی جیره توجیه پذیر است و شاید تجمع سموم دفع آفات در لایه واکسی پوست بر روی ضریب تبدیل موثر باشد - . - 4 در تیمارهای حاوی آنزیم در سن 7-21 و21-42 روزگی اختلاف معنیداری مشاهده نشد و آنزیم سبب بهبود ضریب تبدیل خوراک در جوجهها گردید - جدول - 3 در سن 42-49 روزگی و کل دوره مشابه تیمارهای بدون آنزیم با افزایش پودر گوجه اختلاف معنی داری را شاهد هستیم در مقایسه تیمارها - آنزیمدار و بدون آنزیم - افزودن آنزیم سبب کاهش جزئی ضریب تبدیل خوراک گردید که با نتایج آلام و همکاران - - 1 که استفاده از آنزیمهای افزودنی اثرات ضد تغذیهای پلی ساکاریدهای غیر نشاستهای را کاهش میدهد و باعث بهبود رشد و عملکرد میگردد مطابقت دارد.

در این آزمایش سطوح افزایشی پودر ضایعات گوجه فرنگی تاثیر معنی داری بر میانگین بازده لاشه ،درصد چربی محوطه بطنی، جگر، روده ، قلب و سنگدان نسبت به وزن زنده نداشت - جدول. - 4نتایج بدست آمده با نتایج پارهای از محقیق که گزارش کردند
 
تفاله گوجه فرنگی تا سطح 15 درصد در جیره مورد استفاده قرارگرفته بدون آنکه بر عملکرد و بازده لاشه تاثیر بگذارد مطابقت دارد. در مورد قابلیت هضم پروتئین جیره در ایلئوم با توجه به اینکه اختلاف معنی داری بین تیمارهای با و بدون آنزیم با شاهد مشاهده نشد - جدول - 5 نشان دهنده این است که پودر ضایعات گوجه فرنگی از کیفیت خوبی برخوردار بوده است و با نتایج سوگی و همکاران . - 5 - که هیچ عامل ضد تغذیهای در تفاله گوجه فرنگی گزارش نشده است و دانههای گوجهفرنگی دارای پروتئین با کیفیت بالا است مطابقت دارد .
منابع

جدول 2 ترکیب و اجزای تشکیل دهنده جیرههای غذایی در دورههای آغازین، رشد و پایانی - درصد -             

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید