بخشی از مقاله

چکیده:

هدف پژوهش حاضر نقش آموزش از طریق تلفن همراه در افزایش سطح مهارتهای زندگی زوجین متقاضی طلاق شهر کرمانشاه میباشد. روش پژوهش شبهتجربی از نوع پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل 260 نفر بودند.

با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس 86 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردیدند. علت این روش نمونهگیری مراجعه مکرر این افراد در زمان اجرای آزمایش و تمایل آنها به همکاری همچنین داشتن حداقل سواد برای پر کردن پرسشنامه بود. سپس این افراد به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم گردیدند. پس از تصویب عنوان و کسب مجوزهای لازم و اجازه انجام طرح، افراد نمونه قبل از اجرای متغیر مستقل پرسشنامه مهارتهای زندگی را پر کردند سپس گروه آزمایش n=38 - - تحت تأثیر متغیر مستقل که برنامه مداخلهای ارسال پیامک رایگان به صورت روزانه و به مدت پنج هفته - برای هر مهارت یک هفته - بود قرار گرفتند ولی گروه گواه - n=38 - هیچ آموزشی ندیدند.

پس از آن افراد دو گروه دوباره پرسشنامه مهارتهای زندگی را پر نمودند و اطلاعات پرسشنامهها از طریق آزمون کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتیجه ای بدست آمده حاکی از آن است که آموزش ازطریق تلفن همراه درافزایش سطح مهارت های زندگی تاثیر بسزایی دارد.

مقدمه:

خانواده نهادی اجتماعی و یکی از نهادهای بنیادی در جامعه انسانی به شمار میرود که از یک طرف با نظام اجتماعی و از سوی دیگر مستقیماً با فرد در ارتباط است. خانواده، کانون حمایت و شفابخشی برای اعضای خود میباشد که باعث تکامل اجتماعی، اخلاقی و دینی افراد میشود. این نهاد ارزشمند از لحاظ اهمیت در بالاترین نقطه اوج قرار دارد و یکی از ارکان اساسی جامعه شمرده میشود و دستیابی به جامعه سالم در سایه وجود خانواده سالم مسیر میباشد اما یکی از خطرات جدی برای نظام خانواده طلاق و عدم رضایتمندی زوجین میباشد.

در راستای حل این مشکل مطالعههای متعددی به نقش آموزش مهارتهای ارتباطی و مهارتهای زندگی1 در حل تعارضات زناشویی و افزایش رضایتمندی ایشان اشاره دارد. در یک مطالعه نشان داده شد که با فراهم نمودن فرصتهای آموزشی جدید به زوجین میتوان شیوههای مخرب و ناکارآمد مقابله با تعارض را به شیوههای کارآمدتر تغییر داد

از سوی دیگر جامعه ما، با توجه به فرهنگ اسلامی - ایرانی خود، به آموزش آداب زندگی در پرتو اسلام و آن دسته از مهارتهایی نیاز دارد که از یک سو افراد را در مسیر زندگی دینمدارانه و متعادل میان جنبه مادی و معنوی زیست این جهانی یاری دهد و از سوی دیگر، افراد را برای مقابله با چالشهای زندگی روزمره آشنا کند تا افراد از یک زندگی شاد و موفقیتآمیز برخوردار باشند 

برای آموزش شیوههای سازگاری زوجین و آموزش مهارتهای زندگی، که در بیشتر موارد از دلایل عمده طلاق در خانوادهها میباشد، میتوان از شیوههای جدید و خلاقانه استفاده نمود زیرا گسترش ارتباطات به ویژه ارتباطات الکترونیک، جامعه جدید را چنان از جوامع پیشین متمایز ساخته که عصر نو را عصر ارتباطات و جامعه امروز را جامعه اطلاعاتی خواندهاند. در چنین عصری، تکنولوژی و رشد فناوری دیجیتالی موجب تغییرات شگرفی در وسایل ارتباطی، رسانه و نحوه انتقال پیام شده است. یکی از مهمترین ابزارهای نوین ارتباطی و اطلاعاتی در عصر جهانی شدن که کاربردهای روزافزونی در میان مردم جامعه امروز پیدا کرده تلفن همراه است

تلفن همراه

تعریف موبایل

موبایل در لغت جداشدنی، غیرثابت یا محدود نبودن در یک موقعیت، قابلیت انتقال دائمی و جابهجا شدن آزادانه از یک محل به محل دیگر. در جوامع امروزی افراد ابزارهای تکنولوژیکی سطح بالایی را با خود حمل میکنند برای این که دیگران بتوانند به راحتی به آنها دسترسی پیدا کنند و خودشان نیز به آسانی با دیگران در ارتباط باشند، این ابزارها فاقد هرگونه سیم هستند به همین دلیل آنها را بیسیم مینامند، آنها قابل حمل و قابل انتقال هستند؛ بنابراین از طریق موبایل به فراگیران اجازه میدهیم تا به مواد یادگیری از طریق محیطهای غیرثابت دسترسی پیدا کنند.

قابلیت تحرک، انعطاف، و حمل و نقل این ابزارهای با تکنولوژی بالا به کاربران اجازه خواهد داد تا از هر محیطی یاد بگیرند، بنابراین این ابزار میتواند از طریق به وجود آوردن کاربرانی پرتحرک به محو انزوا کمک کند و آنها را قادر سازد در حالی که فعالیتهای روزمرهاشان را انجام میدهند به جای این که در یک محل ثابت، مثلاً پشت صفحه کامپیوتر بنشینند، با دیگران اتصال و ارتباط ایجاد نمایند و همکاری و تشریک مساعی داشته باشند 

مزایای ابزارهای موبایل

در پژوهشی که اخیراً توسط اوومز و همکاران - 2008 - 2 صورت گرفته، این طور نتیجه گرفته شده که کاربرد ابزارهای موبایل برای یادگیری مفید است، و همانطور که استفاده از آن میتواند سبب تعامل بیشتر گردد، موجب افزایش بازخورد هم برای متعلم و هم برای ارائهدهنده میشود و همچنین به معلمین اجازه میدهد تا تدریسشان را بر مبنای این بازخورد وفق دهند. این یافتهها نشان داد که ابزارهای موبایل اگر برای فرایند یادگیری به کار روند میتوانند به عنوان عامل تجزیهکننده در رویکردهای یاددهی - یادگیری به کار بروند. و این امر میتواند فوایدی هم برای یادگیرنده و یاددهنده در پی داشته باشد.

ما معتقدیم تکنولوژی یادگیری از طریق موبایل مانند رسیمانی عمل مینماید که یادگیری از طریق وب را به یادگیری از طریق موبایل پیوند میدهد. و محتوای یادگیری میتواند از طریق آی پاد افراد به گوشی موبایل، اجراکننده MP3، کامپیوتر جیبی یا هر ابزار دستی دیگری که قالب محتوا را پشتیبانی میکند دانلود گردد.

یک جنبه مهم که به تکنولوژیهای موبایل مربوط میشود این است که آنها محیطهای یادگیری را تا حتی خارج از محدوده مراکز آموزشی گسترش میدهند، آنها همچنین محتوای یادگیری را با محیطهای یادگیرندهمحور به شکلی قابل تطبیق و راحت توسعه میدهند.

کارکردهای تلفنهای همراه

-1ارتباطات بدون نیاز به حضور فیزیکی - بدون مکان و زمان - .

شکسته شدن استبداد مکان و زمان، امکان "پرواز ارتباطی" و "مرتبط شدن" حاضر با غایب" را فراهم آورده است. این بخش، طیف وسیعی از ارتباطات اجتماعی فرد را در برمیگیرد.

با استفاده از تلفن همراه، بسیاری از گفتوگوها، مذاکرات، نقل و انتقالات و موارد دیگری که پیش از این مجاورت و حضور فیزیکی افراد را در کنار یکدیگر میطلبید، تسهیل شده و بدون نیاز به جابهجایی آنان انجام شدنی است

-2تسهیل امور در حال حرکت

با توجه به امکان ارسال پیام بدون تماس صوتی از طریق پیامک و ایمیل، و فراگرد بیست و چهار ساعته ارتباطی، در واقع ما دوره "تقویت زمان کار و ارتباط" شدهایم. کاربران تلفنهای همراه موارد متعددی را میتوانند برشمارند که به علت داشتن تلفن همراه از برخی مشکلات که به در "حرکت بودن" یا "جای مشخص نداشتن" مربوط میشود، پیشگیری کرده و کارها را تسهیل کردهاند و از محدودیتهای ارتباطی و کاری بسیاری رها شدهاند.

.3سرگرمی

تلفن همراه به منزله وسیلهای چندرسانهای به مهمترین وسیله گذران اوقات فراغت و وسیله سرگرمی تبدیل شده است.

.4خدمات شهری

ارائه خدمات مبتنی بر موقعیت، شامل نقشه هوشمند شهرها و مراکز خدمات شهری و راهنمایی دارندگان تلفن همراه رایانهای به یافتن نزدیکترین پمپ بنزین، داروخانه، اداره پلیس و موارد دیگر، نمونههای از این قبیل خدمات شهری است.

.5دسترسی دائمی به اطلاعات و تبادل آن

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید