بخشی از مقاله

چکیده:

این پژوهش با هدف بررسی میزان تاثیر استفاده از نرم افزارهای آموزشی در تقویت مهارت نوشتاری دانش آموزان پایه سوم ابتدایی انجام گرفت. متغیر مسقل روش تدریس در دو سطح آموزش سنتی و نرم افزاری بود. متغیر وابسته آن افزایش یادگیری در دانش آموزان بوده است. از میان جامعه آماری دو دبستان به صورت تصادفی نمونه آماری را تشکیل دادند.

پس ازتجزیه و تحلیل و مقای سه بین میانگین نمرات گروهها تاثیر آموزشهای نرم افزاری م شاهده شد، نمرات در دو درس املاو بنوی سیم فار سی به طور معنی داری افزایش پیدا کرده ا ست اما در درس ان شا فار سی تاثیری معناداری ندا شته ا ست. به طور کلی آموزشهای الکترونیکی باعث افزایش ایجاد علاقه مندی دانش آموزان به دروس نوشتاری گردیده است.

-1 مقدمه:

با ورود رایانه و نرم افزار های آموزشی به مراکز آموزشی و مدارس نحوه ی آموزش در شرف تحولات عظیمی قرار گرفته ا ست . - 1 - ویژگی بارز ع صر امروز انفجار اطلاعات ا ست. سرعت حیرت انگیز توسعه فن آوری اطلاعات فضایی را ایجاد کرده است که ضروری است تمامی سازمانها و مراکز آموزشی با تمام توان آمادگی لازم را برای مواجهه با آن را داشته باشند.تا در مسیر رشد و توسعه از این حرکت پویا باز نمانند . - 2 -

اگرمحتوای برنامههای درسی با استفاده از صدا، تصویر، متن، فیلم و... ارائه شودبهرهگیری ،تعامل و ارتباطات دوسویه و چند سویه بین معلم و شاگرد و نیز بین شاگردانایجاد می شود وکیفیت فرآیند یاد دهی و یادگیری را به بالاترین سطح خودمی رساند - 3 - .

-1-1 ضرورت استفاده از نرم افزار های آموزشی در آموزش و پرورش:

روند رو به رشد و پرشتاب تحولات در زمینه های مختلف زندگی بشر تنها در طول چند دهه گذشته تغییرات شگرفی در عرصه زندگی و گستره ی فکر او به وجود آورده و حتی دور نمای آینده را نیز به کلی دگرگون کرده است پیشرفت های اخیر انسان در علوم و تکنولوژی های مختلف از قبیل تکنولوژی ارتباطات، رایانه، سینما، تلویزیون، سیستم های و نرم افزارهای چند رسانه ای و د ستر سی به داده های گ سترده در شبکه های اطلاعاتی مختلف در همه ی عر صه ها به خ صوص آموزش و پرورش، نیاز به تجدید نظر کلی در روش های زندگی به ویژه یاددهی و یادگیری را ایجاد کرده است و به خصوص انجام تحقیقات آموزشی در این زمینه، ضرورتی مسلم است . - 1 -

-2-1 ویژگی های اصلی طراحی یک دوره آموزش الکترونیکی:

با توجه به اینکه در آموزش و یادگیری الکترونیکی، یادگیرندگان نقش اصلی را ایفا می کنند، هر آنچه که طراحی می شود باید با نیازها، باورها، اندیشه ها و ارزش های فرهنگی یادگیرندگان سازگاری داشته باشد، تا علاقه آنان جلب شود و انگیزه ی لازم را برای ادامه و تکمیل دوره پیدا کنند.

یکی دیگر از ویژگی های مهم یادگیری الکترونیکی آن است که روند تداوم دروس باید بر اساس توانایی های یادگیرندگان تنظیم شود. به دلیل اینکه در بسیاری موارد، یادگیرندگان به تنهایی می آموزند و اراده و پشتکار آنها برای ادامه دوره ضروری است، کشف نیاز های آنان نقش بسزایی در طراحی دوره ایفا می کند. اطلاعات به دست آمده از نیازها و باورهای یادگیرندگان باید در کنار نظریه های آموزشی و یادگیری قرارگیرد و متعادل شود، تا امکان عرضه ی آموزش با کیفیت بهتر فراهم شود . - 4 -

-3-1تاثیر فناوری بر یادگیری:

بهره گیری از تکنولوژی آموزشی به مفهوم جدید آن بی شک یکی از نوآوری های آموزشی محسوب می شود. تکنولوژی آموزشی یا فناوری آموزشی صرفا کاربرد دستگاه های سمعی و بصری نی ست. آموزش نیز امروز مفهوم جدیدی پیدا کرده ا ست.

مواد و و سایل آموز شی هم تنوع بی شتری می یابند و کتاب درسی تنها یکی از آنها به حساب می آید. نقش معلم هم بیشتر راهنمایی و رهبری و هدایت است ،در دهه های اخیر رویکرد سنتی یادگیری با ظهور فناوری های جدید مانند چند رسانه ای ها، فرارسانه ها و ارتباطات از راه دور دستخوش تغییرات اساسی شده است. فناوری همواره فرآیند تدریس و یادگیری را دچار تغییر و تحول ساخته است. در اینجا خلاصه ای از یافته های جدید درباره تاثیر فناوری بر یادگیری ارائه می شود.

جدول - - 1 خلاصه نقشهای چهار گانه، در زمینه کاربرد فناوری اطلاعات در مدارس

-4-1خلاصهی تحقیقات انجام شده درایران وسایر کشورها در ارتباط با آموزش الکترونیکی

مسعودی - 1380 - تحقیقی با عنوان »تاثیربرنامه های تلویزیون آموزشی در فراگیری درسی دانش آموزان دوره ابتدایی« انجام داده است، نتایج این تحقیق حاکی ازآن است که دانش آموزان عقیده دا شته اند و برنامه های تلویزیون آموز شی در میزان یادگیری وپی شرفت تح صیلی آنان موثر بوده است . - 5 -

رستگارپور، عبد الهی - - 1384 در مقالهی تحت عنوان »راهبرد های تو سعه تکنولوژی اطلاعات وارتباطات« انجام داده اند، از بررسی های انجام شده چنین بر می آید که: بعضی از والدین معتقدند تلویزیون آموزشی بر مهارت های تحصیلی فرزندانشان اثر منفی می گذارد واین پژوهش ها نشان داده اند که والدین و مربیان به دلایل زیر با تلویزیون آموزشی مخالفند:

الف-ترس از کم شدن علاقه ی بچه ها به مطالعه، مخصوصاً متون نوشتاری

ب- محدود شدن رشدکلامی بچه ها

ج-اتکاء به محرک های دیداری وناتوانی یا ضعف درپاسخ به محرکهای شنیداری

د-اشکال در پردازش، تفسیر وارزشیابی اطلاعات
 

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید